Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll




Foto
- - - - -

Att gjuta fiskedrag i silikonform.

Postad av Gustav Carlstedt , 23 juli 2013 · 4 973 visningar

silikonform gjutform havsöringsdrag polyuteran förtyngning regnbågsdrag airbrush
Att gjuta fiskedrag i silikonform. Då har jag äntligen hunnit med några gjutningar i silikonformen som jag tillverkade i våras. Jag försöker beskriva steg för steg med lite bilder, men om någonting känns oklart är det bara att fråga!


Första bilden visar lite "bra att ha prylar". Gjutform, rostfri tråd ca 1mm, blyplåt, avbitare, tång, våg.
Bifogad bild

Första steget blir sedan att få till rätt längd på den genomgående tråden. Första får man laborera lite med för att få till. När jag är nöjd med längden brukar jag använda den första som utgångspunkt och gör sedan en enkel mall bestående av två spikar i en träbit på de ställen som tråden ska böjas. Löjligt enkelt, men ska du göra mer än ett drag sparar denna mycket tid(och material)
Bifogad bild

Sedan är det dags att förtynga dragen efter tycke och smak. Jag väljer att väga upp cirka 10 gram blyplåt per drag för att få rätt densitet i förhållande till polyuretanet.
Bifogad bild

Bocka sedan blyplåten och vik den runt tråden. Kläm till med tången så blyet sitter på plats. Du kan, beroende på hur din form ser ut, behöva trimma till kanterna på blyet med en avbitare så att blyet "går fritt" från kanterna på formen.
Bifogad bild

Passa sedan in dina blyade trådar i formarna. Försök att få till formen och att ändarna på tråden ligger på rätt plats innan du stänger formen.
Bifogad bild

När formen är stängd säkrar du det hela med några gummisnoddar. Blanda sedan polyuretanet. I detta fall 50/50. En våg som går att nollställa är ett måste! Tänk på att PU-n härdar snabbt. Det finns ingen tid för en kaffekopp riktigt än.
Bifogad bild
Bifogad bild

Häll i polyuretanet i formarna. Om det inte sjunker ner kan du pressa lätt på formen för att få ut eventuell luft.
Bifogad bild

Nu är det dags för kaffe! Låt dragen härda ordentligt. Om du väljer att använda polyuretan går det bra att ta isär formarna efter en halvtimme ungefär.
Bifogad bild

Förhoppningsvis blir du nöjd med dina gjutningar. Nästa steg är ännu roligare!: att måla och lacka dragen.

Mer om det kommer i ett inlägg framöver.





Detta inläggets trackbacks [ Trackback URL ]

Det finns inga trackbacks för det här inlägget

Senaste kommentarerna

Sök i min blogg