Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll

Nytt på Sportfiskeforum



* * * * -

Guide: Så här servar man sin multirulle. Nu även Rulltrim!

Multirullar service rulltrimning trimma

Nu har jag dokumenterat en service på min Daiwa Luna 103.
En rulle som förvisso är väldigt ovanlig i Sverige men jag tror fler kommer upptäcka den snart.
Då finns guiden redan postad, bra va?
Inte den mest fullständiga beskrviningen men den ger ändå ett hum om hur man ska gå till väga.
Då rullen var ren och relativt välsmord så visar jag mest hur man plockar isär den. Som vanligt så kan man generellt sätt säga att gängor/kuggar ska ha fett, lager ska ha olja.

Lite av dom verktygen jag använder (jag vet att det är en C4 på bilden, man får ju serva andras rullar också lite då och då).
Postad bild
Aceton, tops, papper, småmejslar och en liten behändig tång är det man behöver. En pincett kan vara bra också.

Efter många om och men så kom jag på hur man kommer åt Lunans spole, det är bara att skruva av hela gaveln motsols. Här syns gaveln halvt avgängad:
Postad bild

Såhär ser hon ut med gaveln avskruvad:
Postad bild

Magnetbromssystemet Magforce Z, ett av världens bästa system:
Postad bild

Vi plockar ut spolen, spolen del av bromssystemet synligt:
Postad bild

På spolens andra sida sitter ett lager, det vill ha lite olja:
Postad bild

Här ser vi rullhuset. Jag väljer att rengöra insidan av det med tops, vid behov dränkt i aceton:
Postad bild

Nu byter vi sida och tar bort veven. Samma procedur som de tidigare rullarna:
Postad bild

Fortsätter med att lossa två skruvar på vevgaveln och plockar loss den. I den uppenbarar sig rullagret:
Postad bild

Plockar ut detta lager för smörjning samt översyn:
Postad bild
Ser ganska okej ut, lite grejor trillade ur men med hjälp av en pincett så var allt som det skulle igen. Rengjorde lagret försiktigt. Valde sedan att fetta in detta lagret p.g.a att det inte påverkar kastlängderna. Känns säkrare att ha fett än olja här.

Rullagrets position i gaveln, rengörs. Även den mekaniska spolbromsen syns på bilden.
Postad bild

När vi satt tillbaka lagret kan man konstatera att alla stora delar är isärtagna:
Postad bild

Före vi skruvar ihop så synas alla drev, rengörs från skräp och fettas in vid behov:
Postad bild
Det ser bra ut, man har varit rädd om den här rullen.

Här är kvalitétsoljan jag använder, Rocket Fuel Yellow Label, köpt av UT.
Postad bild

Nu är det bara att skruva ihop allt igen, man följer samma rutin som när man meckar med de rullarna jag postat förut.
Efter lite puts blir hon som ny:
Postad bild

När man, som jag, gillar att putsa rullens utsida också så rekommenderar jag att man använder en bra microfiberduk.
T.e.x Viledas går bra. Klipp sedan upp den i delar och använd för att få upp glans och bli av med fingeravtryck.
Använd den helst inte inuti rullen då den då har en tendens att kladda runt fett och olja.

Fler rullar kommer att följa i vinter, Presso, Conquest och Calcutta 200GTB.
Är det någon som har en rulle som inte är medtagen i guiden och som behöver servas, kontakta mig via PM så kan jag göra jobbet och slänga upp resultatet i denna tråden.
  • svirre gillar detta


3 Kommentarer

Fasen vad läsvärt! Nu vet jag vad jag ska göra med mina ambassadörer i vinter!
Foto
gustavhurtig
feb 14 2013 14:34
  • riktigt nice!! fungerar det likadant på mer rullar i lågprofil??

Tack för bra info.bara att sätta igång.