Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

fiskar sterila av P-piller-avfall ??

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

#1 storfiskaren_90

storfiskaren_90

Trogen medlem

• Members
  • 185 inlägg

Postad 28 april 2008 - 10:43

hej ..
jag har hört att fiskarna i österjsön (och andra hav) blir sterila pga att användandet av P-piller ökar.
P-pillren kommer ut i avföringen och spolas ut i avloppet och sprids sen i vattnet och når havet ....
är detta sant eller??
skulle det kunna vara möjligt att fiskarna kan bli sterila av detta och sen försvinna pga problen med förökning..?? :shock:
En fiskare blir alldrig fullärd.... alltid nya saker att lära. ..

#2 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 28 april 2008 - 10:51

Jo det stämmer nog, det har jag också hört...
fiskarna får en överdos av östrogen och byter kön, osv.. :?

#3 fjellhammer

fjellhammer

Fiskegalning

• Members
  • 881 inlägg

Postad 28 april 2008 - 11:38

I vissa engelska stuider finns en hel del oroväckande att läsa om detta, mest på mört, har jag för mig. Men det gäller säkerligen de flesta arter.

#4 Denzar

Denzar

Storfiskare

• Members
  • 1 402 inlägg

Postad 28 april 2008 - 19:45

Ajdå, ingen mört=mindre gädda.

#5 RilleH

RilleH

Trogen medlem

• Members
  • 424 inlägg

Postad 28 april 2008 - 19:49

Haha va ska det va nödvändigt för, att spola ner p-piller i toan. Tror nog att dom kvinnorna som gör det har missat biologi lektionerna i skolan ;)

Skämtosidor. Om det nu är så tycker jag att det e illa :(

Postad bild

#6 Guest_Elof_*

Guest_Elof_*
  • Guests

Postad 28 april 2008 - 20:18

Jo, detta stämmer faktiskt, tyvärr!!

#7 Croaton

Croaton

Avstängd

• Members
  • 3 559 inlägg

Postad 28 april 2008 - 21:01

Havet är stort. För att en fisk ska påverkas skulle det behövas quadriljarder tabletter rakt ner i havet. En fisk kan få cancer om den överkonsumerar sjögräs också... ;)

#8 larsak

larsak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 28 april 2008 - 21:31

Det är väl knappast fisken i havet som man visat såna effekter på utan snarare fiskar som lever nedströms/i anslutning till kommunala reningsverk. Tyvärr så finns det en massa ämnen som används friskt i samhället och bara åker rakt igenom reningsverken och ut i vattnen. Jag gissar att vi kommer att få se mer och mer såna effekter i framtiden.

/Lars

#9 fjellhammer

fjellhammer

Fiskegalning

• Members
  • 881 inlägg

Postad 29 april 2008 - 07:25

Vi kommer sannerligen att få se mer obehagliga effekter av allt möjligt framledes...

#10 storfiskaren_90

storfiskaren_90

Trogen medlem

• Members
  • 185 inlägg

Postad 29 april 2008 - 15:16

ja tyvär så blir det nog mer och mer sådana här saker. Vi människor påverkar nog naturen mer än vad vi tror...
En fiskare blir alldrig fullärd.... alltid nya saker att lära. ..

#11 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 17 augusti 2017 - 20:57

Hm.. hur många vet om att 90 % av dem medicin vi äter går onyttjad rakt genom kroppen och med vår urin orenad rakt ut i havet. Våra reningsverk har inte tekniken att rena medicinska substanser. Och om jag minns rätt så bara Sverige förbrukar 900 000 kg Verksamma substanser varje år. Smärtstillande, P-piller. Ångestdämpande, lugnande, blodtryckssänkande, osv osv.

Ingen som undrar hur fiskarna mår??? Mer moffe kanske dom skriker.
  • Anders jansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar