Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

fiskekort för vänern

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

#21 laxoring

laxoring

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 31 augusti 2008 - 13:18

jag håller oxå på med ett projekt med att rädda vandrings öring från utrotning och det är ett djävla slit göra på ren svenska med alla myndigheter men man får kämmpa på

MVH Lax

Har inte alla öringstammar vandringsinstinkt?

Är öringen utrotningshotad?

Inget personligt men jag gillar inte namnet laxöring.
Antingen så är det lax eller så är det öring.

du gillar inte mitt nick namn jag vet att lax är lax öring är öring . var upp i norrland i sommras och var inne vid arjeplogs sporfiske butik där har dom fångat några fina öringar på 7-8 kg och hadde fina kort på dom och under stog det LAXÖRING så ordet lever kvar än uppe i norr

MVH Lax

#22 Guest_rada_*

Guest_rada_*
  • Guests

Postad 30 december 2008 - 21:03

Jag skulle gissa på att namnet uppkommit då öringen blir silver, alltså laxliknande.

På tal om det andra, varför inte betala per spö?

#23 Scanner

Scanner

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 30 december 2008 - 23:30

Om man diskuterar fiskekort i Vänern, en av de stora sjöarna med fritt fiske i så riskerar man även att det fria fisket i hela landets alla tillåtna vatten kan tas upp till debatt.

Fiskevården som måste bedrivas i Vänern ska absolut inte stå och falla med om vi frivilligt eller ej betalar fiskekort.
Trött på att okunniga gäddkramare skitar ner anseendet för andra sportfiskare!!
Bl.a http://svtplay.se/v/...ta_kustfiskaren Det är en massa saker som svenska gäddkramare gör som är riktigt osmakligt inom svenskt sportfiske.

#24 Gruvis

Gruvis

Trogen medlem

• Members
  • 263 inlägg

Postad 04 februari 2009 - 10:05

När yrkesfiskarna int får lägga sina förbannade nät överallt kan jag tänka mig att betala för ett "trollingkort"

Håller med till fullo .Ska trollarna betala så bör väl yrkefiskarna göra det med eller?

#25 Scrat

Scrat

Fiskegalning

• Members
  • 606 inlägg

Postad 04 februari 2009 - 11:30

Om man diskuterar fiskekort i Vänern, en av de stora sjöarna med fritt fiske i så riskerar man även att det fria fisket i hela landets alla tillåtna vatten kan tas upp till debatt.

I mina fiskevatten (runt Norrtälje i Stockholms skärgård) är det fritt handreskapsfiske... ska man troll el behövs TDA-kort.
Det jag tycker saknas i vatten med fritt fiske är fångskvoter.
bitterheten över den dåliga kvaliteten kvarstår alltid längre än sötman av det låga priset

#26 MrVox

MrVox

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 03 juli 2009 - 20:18

Tycker att man borde se till att få bort alla dessa nätfiskare först och främst, det är både irriterande att det ska ligga nät överalllt, och en del är till och med svåra att upptäcka på kvällen / morgon om dom har svarta flaggor på sig exemeplvis, dessutom anser jag inte att näfiske är sportsligt för fem öre.

Se till att göra Värnen till en underbar plats för sportfiske. Många som sportfiskar vet vad som gäller och är dessutom väldigt bra på att återsätta fisken i sjön

#27 nekuf

nekuf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 66 inlägg

Postad 03 juli 2009 - 22:07

Så du tror att fisken kommer ta slut eller vadå? :?

#28 MrVox

MrVox

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 14:10

Jag har pratat med folk som fiskat i över 30 års tid i Vänern, många av dessa säger att man börjat märka att beståndet sakt men säkert sjunker av vissa arter. Tyvärr så fastnar det för mycket fisk i dessa nät som oftast inte får en chans att fortplanta sig. Dessutom så tycker jag att det är bättre för livet runt om kring sjön att ha ett bra vatten som både drar turister och lokala fiskare till sjön, detta skulle öka även möjligheter för handlarna runt sjöområden att få bättre verksamhet. Tänker att det många gånger är fiskare som kommer för en helg eller liknande så säljer ju det affärer i området där fiske ska äga rum mat, utrustning, bensin osv dessutom ska dom oftast bo någonstans och då tjänar stuguthyrare och liknande en slant på detta. Detta är en stor del av sportfisket som inte många tänker på. Hur mycket av den fångst som fångas i nät medför så här många fördelar?

#29 joejjeman

joejjeman

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 28 februari 2016 - 12:22

Lyfter en gammal tråd.. Tycker fan det borde införas fiskekort typ 1000kr året för fiske från båt samt dagskort 50kr o veckokort 200 typ.. Finns gott om mackar runt vänern som skulle kunna sälja dessa..

Det finns fiskekort i stort sett varje random göl i Sverige så varför inte i ett av Sveriges bästa vatten?

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 28 februari 2016 - 13:08

Det är väl redan fritt handredskapsfiske i Vänern?

#31 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 677 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 08:52

Eftersom det är fritt handredskapsfiske i de 5 stora insjöarna så måste det ju i så fall vara ett kort för de fiskemetoder som inte ingår i det fria handredskapsfisket.

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 11:01

Eftersom det är fritt handredskapsfiske i de 5 stora insjöarna så måste det ju i så fall vara ett kort för de fiskemetoder som inte ingår i det fria handredskapsfisket.

Det är ju långt ifrån säkert att fiskerättsinnehavarna är intresserade av ett ytterligare ökat fisketryck.

#33 StefanR

StefanR

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 12:00

Det är ju långt ifrån säkert att fiskerättsinnehavarna är intresserade av ett ytterligare ökat fisketryck.

Varför skulle fisketrycket öka om kort införs?

#34 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 14:25

Varför skulle fisketrycket öka om kort införs?

Menar du att folk fiskar ändå? Utan kort?

#35 StefanR

StefanR

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 14:56

Menar du att folk fiskar ändå? Utan kort?

Så länge det är lagligt så...

#36 Fiska fiskar

Fiska fiskar

Trogen medlem

• Members
  • 187 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 16:20

Vänern ingår ju som sagt i det fria handredskapsfisket, och man får även trolla med max tio beten om jag minns rätt.
Jag tror inte fisketrycket skulle öka där om fiskekort införs då sjön redan är väl exploaterad av guide företag.

#37 vofflan

vofflan

Nykomling

• Members
  • 7 inlägg

Postad 29 februari 2016 - 19:59

Så du tror att fisken kommer ta slut eller vadå? :?

:D :D :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar