Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fisketips för Löddeån?

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Mårten

Mårten

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 09 november 2005 - 14:59

Morsning.
Vårens fiske är under planering och en av milstolparna blir gäddfiske i Lödde å i mars. Eftersom att ingen av oss i vårt fiskegäng har varit där nere och fiskat skulle det vara intressant med lite fisketips för vattnet. Vi kommer att släpa med oss båtarna så vi har alltså tillgång till båt.

Någon som har några värdefulla tips att dela med sig av?

Tackar på förhand!

#2 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 09 november 2005 - 16:16

Båtar är ju skönt att ha. Men det går annars att hyra båt där (året om tror jag).
Trolling är förbjudet i ån så om det är det ni tänkte använda båtarna för är det kanske inte aktuellt. Men en båt kommer väl till pass i ån ändå. Hög vass på många ställen, vad jag vill minnas. Jag skulle nog satsa på mete eller jerk där, om det är gädda ni skall fiska.
Verkar som dom gäddorna är så erfarna och gamla att dom inte går på vanliga trix.
Eller så får man väl reta dom med en spinnare som förra årets metod verkade vara...
Mina bilder: http://www.sportfiskeforum.se/album_use ... ser_id=148

#3 Petey21

Petey21

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 09 november 2005 - 16:37

Har inte fiskat där själv, men jag kan ju alltid tipsa om att kika lite på deras hemsida, där finns lite klickbara kartor över olika områden, info om regler och fiskekort och annat smått och gott som kan vara bra att veta.

http://www.loddean-fiske.org/
http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

#4 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 11 november 2005 - 16:13

Leta efter bakvatten. Det brukar vara fångstgivande. Mete med levande är också väldigt användbart.

//Fillemon
Do it extrem or dont do it at all!!

#5 Mårten

Mårten

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 11 november 2005 - 16:39

Leta efter bakvatten. Det brukar vara fångstgivande. Mete med levande är också väldigt användbart.

//Fillemon

Ok! Har du någon aning om vilket djup som är mest fångstgivande på våren?

#6 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 11 november 2005 - 21:53

Det står mycket om lödde å i 2 nummer av fj från 2004, kolla på biblioteket om du kan låna. Dom har i alla fall tidningarna på stadsb. . i göteborg.
Det finns gäddor i hela ån, men vissa fläckar har bett betydligt fler än andra.
Där jag stötte på en gädda runt 8-10 kilo var första kröken efter motorvägsbron, om jag inte minns fel. Men den gäddan följde bara efter min Zalt och stod stilla och glodde på den när jag gjorde spinnstopp 2 meter från båten. Så jäkla störande. Men jag fick se en vacker fisk den dagen i alla fall :wink:
Mina bilder: http://www.sportfiskeforum.se/album_use ... ser_id=148

#7 laken

laken

Storfiskare

• Members
  • 1 164 inlägg

Postad 11 november 2005 - 21:59

Det finns också en fiskefilm från lödde å som man kan köpa kommer ej ihåg vad den heter men den ska vara bra

#8 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 12 november 2005 - 16:28

Ok! Har du någon aning om vilket djup som är mest fångstgivande på våren?

Djupet borde variera eftersom det är runt lektider och då finns det ju fisk både djupt och grunt, så det är nog bara testa sig fram.

//Fillemon
Do it extrem or dont do it at all!!

#9 Mårten

Mårten

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 12 november 2005 - 17:32

Läste Lödde å FVO:s sida att ekolod inte får användas ( :?: :!: ) Va f--n är det för en regel? Skulle kännas jäkligt mkt skönare att ha ett ekolod på när man kommer till ett nytt vatten. Det är lite enklare att avgöra när det börjar bli läge att tilta upp motorn om man kan se hur djup det är.. Om man inte får ha ekolod så måste man ju ligga och mesköra i 2 knop för att vara på det säkra sidan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar