Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Veva in drag

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#1 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 04 juli 2008 - 23:13

Var nere i helgeå ikväll och jag fick inget napp... Såg massor med fiskar simma runt och kom upp till ytan osv. Det var en liten gädda som nafsade men blev inget =(.

Blev av med 2 relfex (bottennapp) och det är inte så kul.. Jag förstår inte riktigt vart någonstans jag gör fel! Jag håller spöet rätt långt ner mot vattnet och det händer ibland att draget hamnar och studsar på botten.

Hur lockar man fiskar bäst?

#2 wåge.fiske

wåge.fiske

Trogen medlem

• Members
  • 106 inlägg

Postad 04 juli 2008 - 23:15

om dem är uppe på ytan ska du nog hålla spöet lite högre;) testa också olika drag! tex jigg m.m

#3 Nettel

Nettel

Storfiskare

• Members
  • 1 805 inlägg

Postad 04 juli 2008 - 23:18

Veva snabbare eller håll spöet högre, kanske både och. Fast lite bottennapp får man ta. Ibland får den som får mest bottennapp också mest fisk. Skitfiske!

Min hemsida om betestillverkning:

www.nettelbaits.se

Bloggen om mitt fiske mm:

nettelbaits.nettelbaits.se

#4 PeterAndersson

PeterAndersson

Trogen medlem

• Members
  • 113 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 01:05

Du kan ju alltid köra med ytligt drag istället om det är grunt. Testa kanske med ett skeddrag eller en flyt wobbler å veva sakta.

#5 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 06:36

Vill testa min lycka nu på morgonen! Jag får köpa nya drag igen :cry: Får kolla efter flytande bete. Läste runt om poppers som flyter.

Får ser hur det blir.

Skitfiske!

#6 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 10:20

Kom precis hem och fick inget nu heller =(. Mer massor med fiskar som simmar efter draget men sedan när jag kommer till bryggan så simmar de iväg...

Får nog köpa lite poppers..

#7 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 10:55

Var nere i helgeå ikväll och jag fick inget napp... Såg massor med fiskar simma runt och kom upp till ytan osv. Det var en liten gädda som nafsade men blev inget =(.

Blev av med 2 relfex (bottennapp) och det är inte så kul.. Jag förstår inte riktigt vart någonstans jag gör fel! Jag håller spöet rätt långt ner mot vattnet och det händer ibland att draget hamnar och studsar på botten.

Att du sätter drag gör ju alla, t,ex när jag började fiska där jag fiskar, så satte jag massor med drag i stenar, stockar, träd ..alltmöjligt.. Men när man har fiskat en längre tid så börjar man få in känslan för vattnet.. du höjer och sänker spöet, du vevar in snabbare där det blir grundare... utan att du ens tänker på det.

Vad fiskar du med, och vet du vad för fisk som följer efter dina drag?

#8 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 13:26

Att du sätter drag gör ju alla, t,ex när jag började fiska där jag fiskar, så satte jag massor med drag i stenar, stockar, träd ..alltmöjligt.. Men när man har fiskat en längre tid så börjar man få in känslan för vattnet.. du höjer och sänker spöet, du vevar in snabbare där det blir grundare... utan att du ens tänker på det.

Vad fiskar du med, och vet du vad för fisk som följer efter dina drag?

Använder reflex, droppen, lilöring och npign spinnare.
Har sett mörtar, enstaka aborrar och någon mindre gädda och inget annat =(.

#9 peter1904

peter1904

Trogen medlem

• Members
  • 117 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 14:03

Kom precis hem och fick inget nu heller =(. Mer massor med fiskar som simmar efter draget men sedan när jag kommer till bryggan så simmar de iväg...

Kör du med vevstopp?

#10 hybbe

hybbe

Trogen medlem

• Members
  • 129 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 14:29

I början när jag ska veva in så håller jag spöt upp mot skyn så jag slipper slaklina, sen tar jag ner spöt och liksom håller det rakt och vevar in bara.
jiggfiskarN ~~~~~~~~

#11 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 16:16

Kör du med vevstopp?

Ne, jag kör inte med vevstopp...

Men jag fick 2 fiskar idag!!! WOHOO!! En mört på mete och abborre på en wobler som flyter.

Fick inget på popperna =(. Men jag gör nog fel =(.

#12 ludde863

ludde863

Fiskegalning

• Members
  • 643 inlägg

Postad 05 juli 2008 - 22:15

http://sportfiskefor... ... ght=popper

Där har du en tråd om popper fiske! och vevstopp, de är bra att kunna! de e bara att sluta veva ibland, men inte för länge om du har ett sjunkande bete
Mina PB'n:
Gädda, 10.1kg
Abborre, 1.2kg
Havsöring, 2.5kg
Lax, 3.97kg

#13 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 06 juli 2008 - 11:31

I början när jag ska veva in så håller jag spöt upp mot skyn så jag slipper slaklina, sen tar jag ner spöt och liksom håller det rakt och vevar in bara.

Jag testade det såhär med en wipp och jag fick 1 aborre och 3 tappade jag =(.

Tack för hjälpen!

#14 ivösjön_pike

ivösjön_pike

Trogen medlem

• Members
  • 166 inlägg

Postad 11 juli 2008 - 11:49

Var nere i helgeå ikväll och jag fick inget napp...

Var i Helge å var du och fiskade? Inte särskilt bra fiske inne i Kristianstad i alla fall. Men om du brukar fiska runt Kristianstadtrakten så rekommenderar jag antingen Araslövssjön eller Hammarsjön för gäddfiske, om det nu är gädda du är ute efter? Har du båt förresten?
Fiska i nordöstra Skåne :D :
http://web.telia.com/~u45608840/

><((((*>

#15 tuvix

tuvix

Trogen medlem

• Members
  • 121 inlägg

Postad 22 juli 2008 - 18:07

om dom är uppe vid ytan ska du fiska vid ytan och reflex är ett av mina favodrag fick 2 gäddor fast den var avsed för abborre :shock:

#16 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 22 juli 2008 - 23:31

Om du ser att du har fisk som följer betet (spinnare, wobbler, sked) så gör ett vevstop på någon sekund och börja sedan veva igen, hugget kommer ofta när du börjar veva på nytt. Vicka spöt (fuljerka) så att spötoppen svajar lite när du vevar in så får du betet att gå oregelbundet och "pulsera".

Flytande wobblers kan med fördel tas hem med lite längre vevstopp så att de hinner stiga lite innan du börjar hemtagningen på nytt. Korta "feta" wobblers med relativt stor sked (sk. Crankbaits) ska vevas ned och sedan vevstopp så att de flyter upp en 50cm och sedan vevas ned igen. Denna typ av beten ska fiskas i ett lodrätt zig-zagmönster på detta sätt.
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#17 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 23 juli 2008 - 20:33

Jag har fått ett par abborrar på spinnare(wipp) och då är snurrar jag bara in det normalt och jag behöver inte ens göra mothugg. Dock är de ca 1hg =(. Några andra tips?

#18 crillegbg

crillegbg

Trogen medlem

• Members
  • 333 inlägg

Postad 23 juli 2008 - 20:45

du kan köra spinnstopp på spinnare och skeddrag gör ett stopp ryck sedan igång betet igen bara ett spinn stopp på några hundra delar tidsmässigt det har funkat för mig
fiske tokig

#19 lundiz_

lundiz_

Trogen medlem

• Members
  • 143 inlägg

Postad 23 juli 2008 - 21:15

Wtf de är inte så konstigt att man kan sätta drag :P ja va me å drog upp två cyklar med 500 jiggar totalt XD + ett skeddrag:p
"Bättre härska i helvetet än tjäna i himmelen"

PB

Aborre 7,5 hg
Asp 5 Kg
Gädda 5 kg
Lax 4,4 kg
Gös 2,0

mcmc_mackan@hotmail.com <--- Adda

#20 Kiba

Kiba

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 23 juli 2008 - 21:25

blev av med 2 jiggar vid samma ställe ikväll med =(. var rätt mycket nafsande på jiggen men det slutar typ direkt efteråt =(.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar