Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Musti's fiskedagbok - Grisfarm!

• Vänligen logga in för att kunna svara
230 svar till detta ämne

#1 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 30 december 2008 - 01:20

Tjenare allihopa!

Tänkte börja med en fiskedagbok igen, den andra blev inte så bra av sig så jag gör ett försök till.

Fiskeläger i Tyskland

Det började med att de hämtade upp mig tidigt på morgonen, runt halv sex. Sedan väntades en lååång resa genom Skåne, Danmark och lite av Tyskland, den hela resan gick totalt på 10 timmar pga massa trafikstopp här och där, tyskarna kör dessutom som idioter!

9815_DSCN5840r_1.jpg
Snacka om bilkö eller vad? Kanske lastbilskö är att föredra? :D

9815_DSCN5845r_1.jpg
Det var kanske 50-60 cm mellan vår minibuss och lastbilen, läskigt nära

9815_DSCN5851r_1.jpg
Äntligen framme! Var ju som att hamna i himmelriket när man fick lägga sig på en säng

9815_DSCN5853r_1.jpg
Trött var man, somnade nästan av att ligga där, läste lite dessutom

Senare när man var lite piggare gick vi ner till stranden för att kolla hur det såg ut här, givetvis är det ju tidvatten här, vilket jag tycker är tufft som s*tan!

9815_DSCN5862r_1.jpg
Vi fick ju gå någon kilometer för att komma ut till vattnet, man sjönk ju också på den förbannade dyn och fastnade med skon ett flertal gånger :P

9815_DSCN5860r_1.jpg
Dessutom såg vi sådana här små krabbor, hur tufft som helst! Sen ifall man klappade med händerna klappade dom men klorna, as fräckt!

9815_DSCN5887r_1.jpg
Och så en bild på den svenska flaggan, såklart!

Efter en promenad på stranden och lite bekantning med de olika kompisarna och campingen var det dags för sängdags. Det var inte det lättaste att sova, tyskar skriker som *lång censur* och Estlänningarna slutar aldrig prata, det var i stort sett omöjligt. Men jag tänkte att någon gång måste jag bli trött och stirrade upp i taken tills jag somnade, imorrn väntar iallafall fint fiske.

Nyvaken och sist ut ur tältet går jag sakta mot matsals tältet där de andra sitter, gomorrn till de andra och en liten frukost på det, sen var man laddad och klar för fisket.

9815_DSCN5888r_1.jpg
Solen började gassa på direkt, på dagen var det säkert över 30 grader varmt, jobbigt

9815_DSCN5892r_1.jpg
Lite snack med guiden vart man ska innan avfärd verkade vara en bra idé :)

9815_DSCN5895r_1.jpg
Och äntligen var vi framme vid dammen(ja, konstgjord P&T) Gött!

9815_DSCN5901r_1.jpg
Vi möttes av regnbågar som simmade slött omkring uppe vid ytan, bådade inte gott

När vi hade fått vår utrustning och bete satte vi igång, powerbait, mask, maggot och så kallad stör-pasta hade vi att välja mellan, jag och en som hette Oliver var fast beslutna att ta stör idag, och visst gjorde vi det! :D Efter ca två timmar kunde vi landa en varsin, hans strax efter jag fått upp min på land, kul fiske!

9815_DSCN5908r_1.jpg
Ja jäklar va gött! Rolig fisk! Båda på ca 3 kilo, lite över kanske, fin fajt!

9815_DSCN5911r_1.jpg
Gälarna var i stort sett alldeles svarta, coolt!

9815_DSCN5917r_1.jpg
Det behövs lätt 4 händer för att hålla fisken still vid avkrokningen, bara stenhårde muskler

9815_DSCN5919r_1.jpg
Stort grattis till din andra stör!

9815_DSCN5929r_1.jpg
Och Ulf, ledaren, kunde ju inta vara sämre. Denna bjöd på fina hopp i luften

9815_DSCN5933r_1.jpg
Och när vi kom hem var det gott att ha något i magen, här Backfisch, alltså typ plattfisk av något slag

9815_DSCN5940r_1.jpg
Fin solnedgång, skönt att lägga sig i sängen och sträcka på ryggen

Efter ännu en sömnlös natt skulle vi ut med båtar på havet efter lite makrill, vi var med 2 länder inklusive press och kända snubbar i Tyskland tydligen, trassel.se eller vadå? 40 min i en buss var lite sådär.

9815_DSCN5944r_1.jpg
Och här var vår båt, den närmast kajen

9815_DSCN5957r_1.jpg
Skit schyssta polare!

9815_DSCN5949r_1.jpg
Äppel!

9815_DSCN5959r_1.jpg
Jag som aldrig fiskat makrill tyckte ju detta var skitkul! Vilken kraft i dom!

9815_DSCN5961r_1.jpg
Efter ett tag fick jag dessutom fyra stycken på min häckla! Inte nog med det, sedan trasslade de in sig totalt i Olivers häckla bredvid som hade två på, alltså fick jag stå och hiva upp sex makrillar!!

9815_DSCN5964r_1.jpg
Och efter några timmar ute på havet var det dags att styra in mot land, där hemma väntade mat och prisbord

9815_DSCN5966r_1.jpg
Så här såg det ut, de största fick den som hade störst fisk från varje land, alla små gick åt alla andra, så alla fick pris

9815_DSCN5972r_1.jpg
Och Oliver vann priset med störst fisk, det var han värd!

9815_DSCN5985r_1.jpg
Och efter stoj och stim den sista dagen var det dags för läggdags, sjukt skönt att få ligga ner! Ett rejält åskväder drog också in, sjukt kul! Blixtrade precis överallt, och regnet smattrade ner, åskan bara smällde på, en gonatt saga för mig :P

9815_DSCN5991r_1.jpg
Och sedan efter en tidig morgon var det hemåt vi skulle, skönt att få åka hem, men ändå inte!

Ja, detta var allt för denna gången, vill tacka allihopa som var med på lägret, och hur roligt och bra vi haft det går inte att beskriva, nästa år blir det samma igen, och lika kul ska det bli då! Hoppas att jag träffar alla kompisar innan dess, vi håller iallafall kontakten numera och bor inte så långt ifrån varandra.

Ha de'
Pontus

Life is just a game, fishing is reality.

#2 Flugornas herre

Flugornas herre

Storfiskare

• Members
  • 3 358 inlägg

Postad 22 augusti 2009 - 20:06

Trevlig rapport Pontus, grattis till fiskarna! Stör är det inte många här på forumet som fångat tror jag.. :D

#3 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 23 augusti 2009 - 21:27

Trevlig rapport Pontus, grattis till fiskarna! Stör är det inte många här på forumet som fångat tror jag.. :D

Tack Flugis! :D Är det inte det så kan jag rekommendera att försöka göra det! Skitkul!

Fiske i Ivösjön

Idag har jag dessutom vart ute och fiskat med en polare, kul var det men lite snålt med fisk för 5 timmar. Lite bilder iallafall.

Postad bild
Och så fiskar vi lite

Postad bild
Och the famous abborrastenen! Strax innan kortet togs så fick jag 2 abborrar på 5 minuter, så smått att det inte var mening att ta kort på dom

Postad bild
Och givetvis var det Wipp som gjorde det :D

Postad bild
Jerk förståss!

Postad bild
En hink med kaninmat, gott... förövrigt luktar det R-Ö-V

Postad bild
Och en liten snipa på 6 hekto

Snipp snapp slut... ja då var fisken slut

Ha de'
Pontus[/b]

#4 Empa

Empa

Hedersmedlem

• Members
  • 1 525 inlägg

Postad 24 augusti 2009 - 12:02

Härligt! Störarna är verkligen skitcoola fiskar :). Riktigt mäktig gädda du lurade upp oxå får jag lov att säga :wink:

Att få fisk är VÄLDIGT överskattat...
Min Blogg

#5 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 25 augusti 2009 - 21:10

Härligt! Störarna är verkligen skitcoola fiskar :). Riktigt mäktig gädda du lurade upp oxå får jag lov att säga :wink:

Haha, visst var snipan stor! :D

Kan dessutom meddela att jag har fått jobb på en fiskebåt, det ska bli spännande. Blir både fiske efter torsk och ål med nät, har vi tid över så pilkar vi torsk :)

#6 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 29 augusti 2009 - 21:12

Här är dom lovade bilderna! ;)

Postad bild
Här är rullen, riktigt het enligt mig. Sjukt skön rulle, nu ska vi bara se hur den hanterar fisk ;)

Postad bild
Och spöt, riktigt skönt det också. 9 fots 10-40 grams kastvikt, inte allt för mjukt, vilket jag gillar!

Postad bild
Och Berkleys nya Pulse Shad(konstigt nog står det ändå Mitchell på dom?)

Dessutom så handlade jag beteslåda för mina jerkbaits och wobblers, sedan 200 meter flätlina från Biltema.

Denna helgen som kommer blir det dessutom fiske, kanske en liten tur i veckan också. Och kan säga redan nu att det kommer i stort sett bara bli fiske på helgerna, skolan tar alla vardagar.

Ha de'
Pontus

#7 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 30 augusti 2009 - 20:02

Ändrade inlägget som redan stod där, därför har inte det senaste kommit upp på "Nya Inlägg" Iallafall så är det inlägget ovanför detta ;)

#8 Empa

Empa

Hedersmedlem

• Members
  • 1 525 inlägg

Postad 30 augusti 2009 - 20:03

Ser bra ut Pontus! Hoppas de nya grejerna funkar bra :)

Min Blogg

#9 snOrdanger

snOrdanger

Trogen medlem

• Members
  • 454 inlägg

Postad 01 september 2009 - 11:03

Postad bild
Skit schyssta polare!

Haha är det en uppmaning?!?! Skita schyssta polare låter ju annars ganska otrevligt!

#10 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 01 september 2009 - 14:14

Postad bild
Skit schyssta polare!

Haha är det en uppmaning?!?! Skita schyssta polare låter ju annars ganska otrevligt!

Tror du har missuppfattat det hela, skit i ett ord låter otrevligt, men när man skriver "skit" före att bra ord blir det liksom riktigt schyssta polare, om du fattar? :lol: Ungdomar som jag använder det mest till sånt :roll:

#11 Empa

Empa

Hedersmedlem

• Members
  • 1 525 inlägg

Postad 01 september 2009 - 14:28

Hoho... Detta blev ju ganska kul! :D

Pontus, Snoris tyckte att särskrivningen "skit schysst" var rolig... det betyder ju nått helt annat än skitschyssta nämligen :lol:

Alla kan vi råka särskriva, men det blir nästan alltid lika roligt! :wink:

Min Blogg

#12 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 01 september 2009 - 14:34

Hoho... Detta blev ju ganska kul! :D

Pontus, Snoris tyckte att särskrivningen "skit schysst" var rolig... det betyder ju nått helt annat än skitschyssta nämligen :lol:

Alla kan vi råka särskriva, men det blir nästan alltid lika roligt! :wink:

Tode, då var det jag som missuppfattade det heela :P Well well, never mind

#13 Squadron

Squadron

Medlem

• Members
  • 21 inlägg

Postad 02 september 2009 - 07:14

Är det stamina rullen? Grön?

#14 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 02 september 2009 - 08:35

Är det stamina rullen? Grön?

Yes, det stämmer ;)

#15 beerzon

beerzon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 02 september 2009 - 11:21

Jag använder den rullen till mitt UL spö, tycker den är otroligt fin och den fungerar som en gud! :D

#16 Squadron

Squadron

Medlem

• Members
  • 21 inlägg

Postad 02 september 2009 - 13:41

Jag använder den rullen till mitt UL spö, tycker den är otroligt fin och den fungerar som en gud! :D

me2, funderade bara på om den finns i olika stolekar, eller om det är samma lilla :D

#17 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 02 september 2009 - 17:33

beerzon, visst är den! :D

Squadron, det är nog samma ni har, finns 5 storlekar har jag för mig, UL, 1000, 2000 och den jag har 3000, kanske en 4000 tusen också

Idag har jag inhandlat ett nytt jerkbete, min första Salmo Slider, 12 centimetar'n blev det i färgen TT

Postad bild

#18 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 10 september 2009 - 15:59

Det kanske inte blir någon tur på ett tag, kanske 1-1,5 vecka, har mycket plugg i skolan nu så det är det som tar all tid. MEN, gör lite framsteg med flugkastningen, 12,5 meter lina ute spikrakt, kul! :D Nu satsar jag på precisionen, lägger en vit servett på gräset och ska försöka kasta framför, på den, och bak den. Vi får se hur det går

Ha de'
Pontus

#19 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 25 september 2009 - 13:45

Attans vilket pris på Slidern. Du borde joina på Polenordrarna :)

Kul att de ttar sig med kastandet. Jag har grästränat en hel del i sommar med Pike Boostern.
Och det tar sig men jag är inte riktigt hemma så att säga. Krävs mer träning. Men det börjar sitta.

#20 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 25 september 2009 - 14:25

Attans vilket pris på Slidern. Du borde joina på Polenordrarna :)

Kul att de ttar sig med kastandet. Jag har grästränat en hel del i sommar med Pike Boostern.
Och det tar sig men jag är inte riktigt hemma så att säga. Krävs mer träning. Men det börjar sitta.

Har sagt att jag ska hänga på, men det blir liksom aldrig av :P

Ja det är kul, lite jobbigt dock, har ett 6-7 spö som tar krafterna av armen, ska därför köpa ett 4/5 spö :D Har märkt att det dessutom gör stor skillnad på linan efter man tränat på gräsmatta i ett år, alldeles rispig och trög igenom ringarna, därför blir det en lina av kvalité denna gång.

Kul att du kikar in i forumet igen! :thumup:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar