Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Musti's fiskedagbok - Grisfarm!

• Vänligen logga in för att kunna svara
230 svar till detta ämne

#41 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 28 november 2009 - 19:55

Surt. Jag vet hur det är. Vad kör du med som agn?

#42 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 28 november 2009 - 20:50

Just nu kör jag med mask, antingen en lagom stor eller flera små, helst inte stora daggmaskar då de trillar mycket lättare av kroken på något sätt, gärna normalstor rödaktig kompostmask. Ska annars försöka köpa lite maggots och ha en kombi av mask och maggot.

Life is just a game, fishing is reality.

#43 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 29 november 2009 - 23:41

Jaha, idag var det tydligen min turdag! :D Pratar givetvis om fiske, men inte sikfiske utan torskpilkning. Förvånansvärt bra gick det, flera torskar kom upp, de med storlek endast av mig. Jäklar vad kul det va att ta torsk på jerkspöt, eftersom jag snart ska krypa till kojs så blir det inte den långa texten jag hade tänkt mig, men bilder kommer iallafall upp, lite halvtaskiga pga det är från mobil

Bifogad fil  DSC00001r.JPG   60,26K   306 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00003r.JPG   68,39K   307 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC00006r.JPG   67,84K   307 Antal nerladdningar

Detta var ju skitkul! Jag tog alla förutom den översta, den största av dom ligger på 3,1 kg, de andra två stora 2,5 och de minsta på ca 1 kilo. Detta var första gången jag pilkade i mitt liv, och satte ett fint PB direkt :D Tydligen hade det inte vart sånthär fiske på flera år i dessa trakterna, och att det var MIN metod som gjorde att de högg hela tiden, jag som var helt grön på detta. Och dessutom var det en säl på besök ca 50 m bort från båten, ploppade upp sitt huvud lite varstans, fräckt! Egentligen var det gädda vi var ute efter, men med spegelblank yta sket det sig, såg två på ca 5 kilos klassen, nobbade betena totalt fast de var mitt framför nosen på dom! Well! Detta var allt för denna gång, och mer kommer! Håll ut!

Ha de'
Pontus

#44 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 04 december 2009 - 19:07

.

#45 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 06 december 2009 - 19:23

Kul att ni fick upp lite torsk! Måste testa själv i vår om man kan lyckas efter 20 års uppehåll.

#46 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 06 december 2009 - 23:18

Jo visst vare! Jäkligt kul, eftersom sådant här fiske har de inte haft på flera år, de har bara tagit massa smått. Var dock lite velig att vi skulle bonka ihjäl fisken, men han sa att hade inte vi tagit upp dom så hade en annan fiskare säkerligen tagit dom... men men. Nästa helg blire ännu ett sikmete pass i Skräbeån, det blir sista gången och får jag inte då blir det nästa säsong :D Blir det dessutom is-vinter här nere i söder så kommer det att pimplas abborre och regnbåge ganska flitigt.

Men nu när jag har en ganska illa förkylning blire att spela fiskespel och kolla igenom lite vad som ska inhandlas, tills dess, Ha de'!

#47 snOrdanger

snOrdanger

Trogen medlem

• Members
  • 454 inlägg

Postad 06 december 2009 - 23:50

men han sa att hade inte vi tagit upp dom så hade en annan fiskare säkerligen tagit dom...

Inget fel att plocka upp fisk men jag hade låtit bli torsk, men det får stå för mig, däremot uttalandet tycker jag är förjävligt, så kan man fan inte resonera det är det som gör att torsken sitter i den sits den gör, inte för att du eller nån sportfiskare plockar upp några torskar men för att folk resonerar så som jävla idioter.

#48 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 20 december 2009 - 22:09

Äntligen så släppte oskulden! Sikoskulden! Tog mig fyra turer, och j*vla massa tappad fisk innan den kom upp. Har kostat mig flera flöten, massa krokar och många meter lina, men äntligen så gick det!

I början när vi kom dit vare trögt, riktigt trögt, men bara för mig. De andra hivade fisk stup i kvarten, inga bjässar men fisk vare. Den första kontakten jag hade var en sik på ca 2 kilo, om inte över, men han släppte ganska kvickt. Timmarna gick, jag var otålig i denna kylan, ingen känsel i tårna eller i händerna. Sprang hit och dit, satte krok efter krok och alla mormyskor. Nej, nu bytte jag till ett flöte, men genomgående flöte ska jag ALDRIG mer köpa, skiten går ju inte till det djupet jag vill. Frustrerad kör jag 5-6 knutar kring skaftet på flötet och en tyngd lite ovanför kroken, sådär. Så kastade jag lungt i flötet, vänta ca 5 sek och så dök det, inga försiktiga napp här, efter en väldigt varsam och lugn drilling så hjälper kompisen att håva in den. Yes! Första siken, vägde 1,3 kg och var prick 50 cm, en ganska hygglig efterleks-sik... tycker jag :D

Bifogad fil  DSCN6092r.jpg   210,71K   470 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN6089r.jpg   122,5K   470 Antal nerladdningar

Efter satt på nya maggots och kastat i igen dök flötet ganska nära inpå precis efter den landat, upp kommer en mindre sik på ca 500-600g, C&R :D Sedan går timmarna, något fett kliver på, ser en stor jäkla sida av något prickigt, en öring! På något sett hade jag felkrokat den, så upp kommer en krok fylld med fjäll, vikten uppskattas till ca 4-5 kilo. Synd att jag inte fick upp den. Fanns tydligen gott om havsöring där, min kompis och en annan tog några små, antagligen fisk som ska vidare upp för lek.

Senare så blev det för kallt och vi åkte hem, en bättre start på ett jullov kan man inte ha ;)

#49 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 21 december 2009 - 09:59

Grattis till siken, men varför vill du ha upp en felkrokad öring?
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#50 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 21 december 2009 - 10:21

Grattis Musti! Riktigt fet sik!

#51 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 21 december 2009 - 10:35

Jonas: Tack! :) Hade vart kul att få upp en havsöring, givetvis hade den åkt tillbaka. Men bara som en liten bonus, även fast den vart felkrokad...

Tack Andreas! :) Var riktigt kul, nästa säsong så får du se en större här i dagboken ;)

#52 Butter

Butter

Trogen medlem

• Members
  • 388 inlägg

Postad 21 december 2009 - 11:18

Grattis till ett trevligt fiske. :D

Du får passa på och försöka att röka siken.
Den är ruggigt god som rökt. :clap:

Det är nog enda gången jag kan säga något positivt om rökning. :twisted: :roll: :wink:
Fiske är som Sex.
Ju mindre man får desto mer ljuger man om det. :lol: ;)

#53 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 02 januari 2010 - 23:59

Butter: Den är på rökeriet, ser framemot att käka rökt sik! ;)

Ja idag blev det första pimpelturen för mig, fick låna lite spön och pirkar. Glömde kameran inne i bilen så det fick bli lite mobilbilder istället, men tyckte de var helt okej ändå! Kan ju dessutom säga att pimpelfiske är ju något jag ska lägga mer tid på.

Bifogad fil  aaDSC00014.JPG   43,67K   407 Antal nerladdningar

Bifogad fil  aaDSC00015.JPG   80,36K   407 Antal nerladdningar

Bifogad fil  aaDSC00016.JPG   43,58K   407 Antal nerladdningar

Jaha, fick jag någon fisk då? Njae, i första hålet hade jag något som var på, tänkte vaf*n, är det en stor abborre? Den drog ganska mycket, vid hålet såg jag en sida av en gädda och så lossna den, ner med pirken igen. Först efter en halvtimme märkte jag att han tagit kroken för mig, surt. Sen så var det 4 små abborrar knappt värda att räknas som fisk, vägde 76 gram tillsammans, men det räckte för att vinna då jag var enda ungdomen :D För de andra var det också lite dåligt, men några stora kom det upp, 25-30 cm kanske.

Nästa grej jag ska investera är iallafall ett par riktiga fodrade stövlar, den saken är säker ;)

Ha de'
Pontus

#54 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 januari 2010 - 11:49

Var ute i Tisdags för att testa lyckan på isen igen, i början var det inte ett napp, kanske berodde på att vi åkte skridskor och var mest inne närmre land :roll: Men sen så gick jag lite längre ut och fick en nästan direkt, hade känningar hela tiden men de ville aldrig fastna, så när jag tog upp pirken märkte jag att det inte satt någon krok på, andre gången detta händer! Sen skulle vi givetvis in mot land och äta, efter fått i sig lite mat igen så gick vi ännu längre ut, på med ny krok och ner igen. Där satt en lite större, tog inte en halv sekund sen släppte den... typiskt

En liten bild också förståss :wink:

Bifogad fil  DSC00950r.JPG   58,01K   374 Antal nerladdningar

Ska kanske ut på Lördag igen, på Söndag blir det sedan DM i pimpel

#55 skogarnas konung

skogarnas konung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 33 inlägg

Postad 07 januari 2010 - 13:47

Kul att du fick en fisk iallafall.Jag hadde också problem med att kroka fisken.Vad kan det bero på?
Han är sin pappas bäste vän och fiskekompis. Duktig och snäll och hans pappa är myckt stolt över sin lille storfiskare.

Min fiskedagbok http://www.sportfisk... ... 099#254099

#56 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 januari 2010 - 15:11

Kul att du fick en fisk iallafall.Jag hadde också problem med att kroka fisken.Vad kan det bero på?

För mig var det att kroken hade lossnat, alltså att jag inte hade någon krok på. Men för dig kanske är det dåliga krokar? För stora, eller bara massa småfisk som aldrig ville hugga riktigt

#57 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 16 januari 2010 - 17:27

Var ute ännnu en tur idag på isen, sjön var en gammal grustags-sjö, så kallad "Hålan". Fisket där är ganska varierat, gädda har planterats in och förökat sig riktigt bra, har tagits upp gäddor på 7-8 kilo som max. Mört och sarv finns det gott om, karp har planterats in, tusenbröder också, och som alla vet finns det tusenbröder finns det kanibaler. Men större abborrar har ännu inte fångats, vilket jag kommer ändra på i sommar :roll:

Iallafall, fisket gick väl sådär, en liten abborre kom upp. Men vi var inte de enda på sjön, två well-known gäddfiskare här i trakten var också ute, de tappade en stoooor gädda och fick ett flertal små, nu vet man iallafall vad man ska köpa för isfiskegrejer nästa år. Nej inte mycket mer hände det sen, det blev ganska mörkt snabbt och med mycket moln så vi fick avbryta, en bild iallafall på storfiskarN ;)

Bifogad fil  IMAGE_023q.jpg   68,19K   328 Antal nerladdningar

#58 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 17 januari 2010 - 06:18

Det där grustaget kommer nog att bli intressant framöver. Speciellt om de mäskar med karp mellan varven!
Vet inte vad det är för storlek på de inplanterade karparna men nog är det fina munsbitar för gäddorna som finns där skulle jag tro!
Har du provat att meta efter gäddorna än?
Tid är fisk

#59 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 17 januari 2010 - 12:57

Det där grustaget kommer nog att bli intressant framöver. Speciellt om de mäskar med karp mellan varven!
Vet inte vad det är för storlek på de inplanterade karparna men nog är det fina munsbitar för gäddorna som finns där skulle jag tro!
Har du provat att meta efter gäddorna än?

Jo jag kommer lägga en hel del tid på det framöver, främst med mete efter de flesta arter för att kasta med drag är kört, så extremt mycket vattneväxter, vilket bidrar till syrebrist i vattnet, men det märks inte, för fisk är det gott om. Är inte så speciellt djup där heller, max 4 meter på sina ställen, annars är kanske 2 meter det vanligaste .

Jag hade tänkt att börja meta efter dom när isen släpper och sedan framåt säsongen, det blir en storsatsning, en kompis och jag har börjat kolla på små plastbåtar man kan ta på ett släp för att komma längre ut i vattnet, men vi får se :) Kommer givetvis rapportera här i dagboken om hur det går

#60 Paakki

Paakki

Trogen medlem

• Members
  • 117 inlägg

Postad 26 januari 2010 - 19:15

Det blir spännande att följa detta gäddfiske.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar