Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Björn W - artmålet för 2016 uppnått!

• Vänligen logga in för att kunna svara
990 svar till detta ämne

#981 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 05 augusti 2016 - 18:08

Bompass är underskattade.

#982 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 05 augusti 2016 - 18:09

Bompass är underskattade.

Visst är det så, det viktigaste är kaffet/fikat samt upplevelsen

Skickat med Tapatalk

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#983 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 16 augusti 2016 - 08:11

Blivit ett par bompass till sedan senaste inlägget och snart är semestern slut och då blir det tillbaka hem till Köping och kustfisket kommer minska drastiskt, men istället ska jag ge mig på att försöka få upp en Färna så jagkan bocka av 10 arter i alla fall. Sen har jag lite sug efter gädda, måste försöka få till så jag kan åka ut med min egen båt till min gäddsjö bara.

• JontaK, Anders jansson och lausvik gillar detta

#984 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 23 augusti 2016 - 19:01

Lite nervös ikväll, men kommer till det.

Tänkte ge mig ut och försöka fiska upp en färna på frilina med bröd, en metod jag aldrig testat på men varit väldigt nyfiken på så jag åkte ut till ett av mina favoritställen vid Hedströmmen och började spana, kastade ut bröd och följde de med blicken, ingen fisk uppe och tog de, fiskade lite i alla fall men när inget skett på rätt länge så tänkte jag att OK jag får väl dra lite abborre istället med chans på färna. Jag vet inte men det kanske är lite sent på året för frilina och bröd?

I alla fall jag körde jag på lite med små wobblers och spinnare och fick två abborrar i alla fall som kämpade friskt i strömmen och jag bommade två riktigt hårda hugg innan jag funderade på hemgång men då small det på och det blev en riktig kamp, när fisken kom in till kanten så blev jag nervös då jag insåg att det var en fin färna och jag skulle kunna bärga mitt mål för året om jag fick upp den. Lite försiktigt ner med håven djupt i vattnet och sen styra fisken mot den och sakta lyfta upp, där satt den!

Ett snabbt foto bara och avkrokning i håven och sen ner med håven i vattnet igen så fisken kunde simma vidare, behövde inte ens röra den med händerna den här gången.

7D1020A7-FC2E-451A-B210-302B0661FF55_zps

Så det var det, art-målet avklarat och jag siktar vidare på 15 arter vilket känns väldigt långt borta just nu då kustfisket kommer utebli men jag ska fundera lite på målet i alla fall. På torsdag så blir det fiske i en hemlig sjö/tjärn där det ska finnas öring enligt ryktet och jag har ju inte fått nån insjö-öring än i år så det passar ju fint, det är min kompis som jag fiskat gös med tidigare i år som hyr ett hus och i närheten där så har ägaren av huset en sjö/tjärn han äger som skall håll öring och han har givit oss tillåtelse att fiska där, om det stämmer eller inte lär vi få veta snart.

Mål för 2016; 10 olika arter, följande avklarade:

1. Gädda

2. Abborre

3. Gös

4. Havsöring

5. Mört

6. Löja

7. Torsk

8. Stensnultra

9. Regnbåge

10. Färna

• JontaK, Anders jansson och lausvik gillar detta

#985 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 110 inlägg

Postad 23 augusti 2016 - 21:31

Det är bara att gratulera och lyfta på kepsen! Min egen artutmaning går ungefär som mitt fiske. Det blir mest ingenting alls. Men jag får väl hoppas på hösten och i värsta fall så äger jag en gammal moraspiral...

#986 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 991 inlägg

Postad 23 augusti 2016 - 22:43

Jag hoppas klara mina 10st innan årets slut. Jag är kanske bara ute efter mat fiskar,inte på jakten efter udda fiskar.
Men ska jag klara dom 10 får jag lägga om fisket lite!! Vi får se!!

Men kul att läsa om ditt fiske!!!

#987 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 01 september 2016 - 19:39

Tackar för kommentarerna, mjo mitt artmål handlade aldrig om att fisken var tvungen att vara stor eller ätbar, endast en ny art som sagt.

#988 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 01 september 2016 - 19:53

Så hur gick turen till den hemliga sjön efter öring egentligen? Både bra och dåligt kan man nog säga.

Vädret visade sig skulle bråka, typiskt höstregn och grått...kanske inte lika grått som på fotot men nära på.

990452A4-7F6B-4927-B394-04E06B1CA94E_zps

Det var galet grunt i den "byggda dammen" men vi lyckades ta oss ut i alla fall efter lite safari i skogen och innan vi fått blöta dragen så såg vi ett kraftigt vak. Jag frågade om det bra fanns Öring i dammen eller om det fanns nått annat med för det där var banne mig ingen Öring utan mer en gädda eller regnbåge. Polaren sa att gubben som äger det sagt att det är Öring han planterat in så man fick väl tro på det. Tiden flöt sedan på utan hugg men tills slut så lyckades polaren få hugg, det var en stor fisk och den kämpade som en stucken gris och tills slut vann den även kampen utan att vi fick en närmare titt på den, polaren dock överlycklig ändå.

Sen när vi närmade oss hemgång så small det på även på mitt spö, jag hade med mig mitt Beastmaster 1-7gr och tro mig när jag säger att det var fisken som bestämde den kampen. Jag fick bara försöka hålla i spöt och se till att det inte gick av, fisken stretade och hoppade.

63D5F2EA-AEC3-4681-B06E-85464F9F1F02_zps

En liten dramatisk håvning.

88C15F6D-3A0A-4A3E-AD16-7CD782A1CB0C_zps

Nu var det ju tyvärr ingen 2-kilos Öring utan det var ju regnbåge som gubben hade planerat ut, har dock aldrig varit med om regnbåge i så fin kondition, fina färger och stor paddel till stjärtfena och kämpade i flera minuter och var inte det minsta trött vid hävningen, så långt ifrån en inplanterad regnbåge jag tidigare stött på men då dessa fått busa ostört i över ett år utan att nån fiskar efter de så har de väl fått en annan karaktär än standard put and take regnbågar.

EF441680-D4BC-4BA1-A0BA-7EA6336381E0_zps

Sen lyckades även polaren få upp en, lika fin den och som synes på bilden lika arg och kämpavillig.

20C3EB01-8C68-4B6E-905A-DD1A0CC9B1FF_zps

Innan vi styrde hem så fick jag ytterligare än fisk, så det var en lyckad tur och vi kommer åka ut hit igen då gubben sa att det är bara fiska på för oss.

• JontaK och Anders jansson gillar detta

#989 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 01 september 2016 - 21:50

Snygga bilder och kul inlägg!

Ser ut att vara en fantastisk pöl ni fiskar i, härlig miljö.

Gäddorna kommer säkerligen växa sig riktigt stora där på några få år när de ostört kan mumsa regnbåge.

Innan vi styrde hem så fick jag ytterligare än fisk, så det var en lyckad tur och vi kommer åka ut hit igen då gubben sa att det är bara fiska på för oss.

Avundsjukan sätter in...

Den som ändå hade så givmilda och trevliga gubbar i sin närhet.

Där jag bor sysslar farbröderna mest med att stänga båtramper, klaga på båttrafik och plantera ut gös som förstör bra abborrsjöar trots protester.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#990 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 03 september 2016 - 10:34

Snygga bilder och kul inlägg!

Ser ut att vara en fantastisk pöl ni fiskar i, härlig miljö.

Gäddorna kommer säkerligen växa sig riktigt stora där på några få år när de ostört kan mumsa regnbåge.

Avundsjukan sätter in...

Den som ändå hade så givmilda och trevliga gubbar i sin närhet.

Där jag bor sysslar farbröderna mest med att stänga båtramper, klaga på båttrafik och plantera ut gös som förstör bra abborrsjöar trots protester.

Tackar. Kanske var otydlig, det finns inga ändra arter i dammen är regnbåge. Det är en damm som godsherren har byggt och sedan planerat in regnbåge i så de får växa sig fina och pigga där helt själva.

• JontaK gillar detta

#991 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 13 september 2016 - 07:05

Igår blev det en kort tur ut till min favoritgäddsjö, dock körde vi bryggfiske och inte från båt så dåliga förutsättningar men tanken var mest att testa lite nya beten då jag blivit sugen på att jigga. Har fått lite på jigg innan men det är långt ifrån det som varit mest effektivt för mig men jag ser det ändå som nått intressant och vill lära mig.

Nya jiggarna, Piglet 10cm med Owner Pivot Head Weedless var riktigt grymma, tyvärr inga fiskar på hugget men det kommer väl. Körde med ett välkänt skönt spö för jigg.

8A35FB0C-812D-4671-9CEE-ED5A9AD36CC3_zps
  • Anders jansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar