Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Trolling i Storsjön

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 4-Stroke

4-Stroke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 24 mars 2009 - 19:51

Hej.
Jag tänker för första gången åka till Storsjön och fiska en del. Det blir nog runt midsommar. I första hand är det Kanadaröding som fisket ska inriktas på. Jag tar mer är gärna emot tips på vilka beten som funkar bra. Fisket kommer att ske vid Flaket.
Tips tas tacksamt emot också på vilka grejer som funkar till Öring.

#2 team char

team char

Trogen medlem

• Members
  • 112 inlägg

Postad 27 mars 2009 - 11:32

http://www.jamttrollarna.com
Kasta ut en fråga i deras gästbok

#3 JaHa!!

JaHa!!

Medlem

• Members
  • 14 inlägg

Postad 05 april 2009 - 19:52

En liten fråga.
Åker du för att fiska kanadicker eller för att fiska i storsjön?
Om du är ute efter kanadickerna så fortsätt en liten bit till, upp till kallsjön, den håller ett bättre fiske efter kanadaröding.
Men är det storsjön du är ute efter så ska det väl gå att hjälpa till på nåt vis. :wink:

#4 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 19 april 2009 - 13:44

Hej

Vi (jag och min team kompis) brukar vara upp till Storsjön första veckan i juni varje år och fiska på flaket. Vi fiskar bara med vobbler och skedar. Skedar på djupriggarna och vobbler på sidorna, med eller utan bly. Grunduppsättningen brukar vara 4st spön på djurigg och 6st på pulkorna.

De kanadarödingar vi har fått har nappat på trolling skedar, typ trophy spoon. Gärna blå/silver, lite större skedar. På djup mellan 6-16m över större djup.

Öring hugger på det mesta. Vobbler som bomber, rapala- x-rap och countdown, pluggar och strike pro brukar funka bra. Svart/silver eller blå/silver. Även skedar fiskar bra. Öringen står gärna i djupkanterna eller uppe på grundtopparna. Ett tips vid varma soliga dagar är att fiska från kväll till morgon. Brukar nappa som bäst vid skymmning och gryning.

Storsjön är en grymt trevlig och bra sjö att fiska på, ett av mina favorit vatten.

/Henrik, team Kill em All

#5 4-Stroke

4-Stroke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 15 maj 2009 - 19:11

En liten fråga.
Åker du för att fiska kanadicker eller för att fiska i storsjön?
Om du är ute efter kanadickerna så fortsätt en liten bit till, upp till kallsjön, den håller ett bättre fiske efter kanadaröding.
Men är det storsjön du är ute efter så ska det väl gå att hjälpa till på nåt vis. :wink:

Oops. Sent svar då jag inte varit inloggad på ett tag. Fisket kommer troligtvis enbart att ske på Storsjön och då är målet Kanadaröding. Men visst är även Öring intressant.

#6 4-Stroke

4-Stroke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 15 maj 2009 - 19:13

Hej

Vi (jag och min team kompis) brukar vara upp till Storsjön första veckan i juni varje år och fiska på flaket. Vi fiskar bara med vobbler och skedar. Skedar på djupriggarna och vobbler på sidorna, med eller utan bly. Grunduppsättningen brukar vara 4st spön på djurigg och 6st på pulkorna.

De kanadarödingar vi har fått har nappat på trolling skedar, typ trophy spoon. Gärna blå/silver, lite större skedar. På djup mellan 6-16m över större djup.

Öring hugger på det mesta. Vobbler som bomber, rapala- x-rap och countdown, pluggar och strike pro brukar funka bra. Svart/silver eller blå/silver. Även skedar fiskar bra. Öringen står gärna i djupkanterna eller uppe på grundtopparna. Ett tips vid varma soliga dagar är att fiska från kväll till morgon. Brukar nappa som bäst vid skymmning och gryning.

Storsjön är en grymt trevlig och bra sjö att fiska på, ett av mina favorit vatten.

Stort tack för denna info. Nu har jag lite hum om vad som funkar där.

#7 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 15 maj 2009 - 22:25

Det var så lite, är bara kul om man kan bidra med nåt... :D Skriv gärna några rader om hur det har gått.

Skit fiske

#8 4-Stroke

4-Stroke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 18 maj 2009 - 14:46

Det var så lite, är bara kul om man kan bidra med nåt... :D Skriv gärna några rader om hur det har gått.

Skit fiske

Jajamän. Kommer rapport efter resan. :D
Skitfiske.

#9 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 02 mars 2010 - 10:42

Hej!

Hur gick det för dig på Storsjön? Själv så kom vi inte iväg förra året, får försöka iår istället.

Ha de/Henrik

#10 4-Stroke

4-Stroke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 09 juni 2010 - 18:55

Hej.
Vi kom tyvärr inte heller iväg p.g.a jobb m.m.
I år ser det mörkt ut med så vi satsar på nästa år istället. Men då måste det bli av. :D

#11 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 21 juni 2010 - 12:26

Hej!

I år kom vi äntligen iväg till Östersund och Storsjön igen. Det blev tyvärr bara två dagars fiske mot planerade fyra pga av hårda vindar. På dessa två dagar fick vi totalt 19 fiskar, 17st öringar och två kanadarödingar. Men bara tre öringar och dom båda kanadarödingarna var godkända. Största fisk var en kanadick på 3,1kg. Vi fick dom flesta fiskar på oblyade vobblers, bäst fiskade bomber och strike pro.
Får försöka åka upp igen nästa år, hoppas på lite bättre väder då bara.
//Henrik

#12 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 11 juli 2013 - 10:36

Hej.

Årets Storsjöfiske inleddes med en avstickare till Stjördal och Trondheimsfjorden. Började pilkfiska på alla möjliga djup med klent resultat. Vattnet var nästan svart, siktdjup på ca 50cm, troligtvis efter mycket regn. Efter 4-5 timmars fattigt pilkfiske föreslog jag att vi skulle testa djupriggstrolling. Något som då kändes lika hopplöst som att fortsätta pilka.

Men vi betade på rapala magnum och cisco kid på fyra djupriggsspö och satte kurs mot en djupkant. Efter ca 30 min högg det stenhårt på en cisco kid på kompisens spö. Efter ett linutras vi inte tidigare varit med om visste vi först inte om det var fisk eller botten. Men efter en snabb titt på ekolodet kunde vi konstatera att det måste vara fisk. Och Anders kunde drilla in en fin premiär sej på nästan 5kg. Sen fortsatte det att hugga de få timmar vi hade kvar av dagen. Anders fick största sejen på 6,4kg och jag fick största torsken på 4,8kg. Alla fiskarna högg på ca 20 meters djup i branterna mot djupare vatten.

Detta fiske kan verkligen rekomenderas!

Sen följde två dagars trolling på Storsjön. Vi fick ca 20 fiskar totalt men bara en handfull var godkända. Största kanadick på ca 2kg och största öring på nästan 2kg. Nappade ungefär lika bra på både ytan som på djupriggarna. Blåste ganska mycket så det blev korta dagar tyvärr.

Sista dagen testade vi Landösjön. Men det blev resans sämsta fiske! Ingen fisk, bara 2-3 hugg. Men vädret var också resans sämsta, kraftig nordvästlig vind och regn. Så vi fiskade bara halvdag, har blivit lite för bekväm med åren...

Trondheimstrippen var verkligen årets behållning, det blir helt klart fler turer dit.

#13 Hed

Hed

Medlem

• Members
  • 12 inlägg

Postad 08 juni 2014 - 18:01

Hej.

Nu är årets Östersunds resa avklarad. Blev totalt ca 20 öringar och en kanadaröding på två dagars trolling på Storsjön. Årets tur till Trondheimsfjorden gick inte riktigt som förra året.

Gå in på vår blogg för mer detaljer, www.teamkillemall.blogspot.se

Mvh

Henrik
  • TechMark gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar