Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ambassadeur Tråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
91 svar till detta ämne

#1 RilleH

RilleH

Trogen medlem

• Members
  • 424 inlägg

Postad 14 april 2009 - 23:15

Tänkte göra en tråd som enbart handlar om dessa skönheter, gamla som nya.
Här snackar vi om allt som har med ambassadeurer att göra. Släng gärna upp bilder.
Jag börjar med min "samling" av Abu ambassadeurer.

Postad bild
Postad bild
Abu ambassadeur 2000. Från 1962-64 (Hittades i ett soprum)
Postad bild
Postad bild
Abu 1750. Från 1975-78
Postad bild
Postad bild
Victory 55. Från 1955 (gjord i malmö)
Postad bild
Postad bild
Record 1800. Från 1940-1962 (Finns i olika modeller)
Postad bild
Postad bild
Ambassadeur 6000. Från 1959.

Postad bild

#2 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 15 april 2009 - 06:20

Då slänger väl jag också upp min skönhet :D

Postad bild
Ambassadeur 4501 CS Pro Rocket från 2007 :P

Postad bild
:D

Life is just a game, fishing is reality.

#3 Empa

Empa

Hedersmedlem

• Members
  • 1 525 inlägg

Postad 15 april 2009 - 09:20

Har ju inga antikviteter, men slänger upp några bilder ändå!

Postad bild
En Pro Rocket från 2007

Postad bild
En JB från 2008

Att få fisk är VÄLDIGT överskattat...
Min Blogg

#4 RilleH

RilleH

Trogen medlem

• Members
  • 424 inlägg

Postad 15 april 2009 - 13:03

Härliga bilder :) spec den på Jb:n ! hoppas att det dyker upp lite retro också, absolut inga fel på de nya ambassadeurerna ;)

Postad bild

#5 Conny

Conny

Trogen medlem

• Members
  • 231 inlägg

Postad 15 april 2009 - 13:07

Slänger in en bild på min Ambassadeur 2500C:
Postad bild

Fler bilder finns i min fiskedagbok. http://www.sportfisk... ... 0&start=30
Gädda 3 kg
Regnbåge 6,2 kg
Bäcköring 1,1 kg
Ruda 0,7 kg
Stationär Öring 4,2 kg
Havsöring: ca 2 kg
Harr: ca 0,4 kg
Näbbgädda: -
Björkna:-
Sarv:-
Abborre:-
Mört:-

#6 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 15 april 2009 - 13:14

8)
"Medlem i GGG-U"
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

#7 Guest_ÖSFK_*

Guest_ÖSFK_*
  • Guests

Postad 15 april 2009 - 13:33

Såhär ser min oanvända pärla ut, Ambassadeur Revo S :)

Postad bild

Postad bild

Postad bild

men åt sommarn då ska den provas :D

#8 Conny

Conny

Trogen medlem

• Members
  • 231 inlägg

Postad 15 april 2009 - 18:29

Det är så här en Ambassadeur ska se ut :wink:
Postad bild
Gädda 3 kg
Regnbåge 6,2 kg
Bäcköring 1,1 kg
Ruda 0,7 kg
Stationär Öring 4,2 kg
Havsöring: ca 2 kg
Harr: ca 0,4 kg
Näbbgädda: -
Björkna:-
Sarv:-
Abborre:-
Mört:-

#9 5500ca

5500ca

Fiskegalning

• Members
  • 570 inlägg

Postad 15 april 2009 - 23:59

Postad bild

5500 CA n köpte jag ny 1981 och har använts flitigt av mig sen dess! 5600 CA n är inköpt för bara några år sedan men var helt i nyskick! Båda har numera carbontex broms, vassare spolager och lättade å dubbeltkullagrade mellandrev samt kullagrade evighetskruvar å vevar samt ett kullager i vebussningen. Tot 9 fina lättrullande kullager i var rulle! Och båda fungerar ypperligt bra! =)
Da capo ?

#10 Thompy

Thompy

Trogen medlem

• Members
  • 204 inlägg

Postad 16 april 2009 - 17:21

Min nyinköpta Predator!

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Gäddan skvallrar om storfångst.. ;)
Take a walk on the wild side.

#11 RilleH

RilleH

Trogen medlem

• Members
  • 424 inlägg

Postad 16 april 2009 - 18:33

Thompy är det en custom? eller finns den att köpa? :) riktigt grym!

Postad bild

#12 FiskenPåKroken

FiskenPåKroken

Trogen medlem

• Members
  • 445 inlägg

Postad 16 april 2009 - 18:33

Postad bild

Ambassadeur C3
Fiske:) <°))))><

#13 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 16 april 2009 - 20:48

Här kommer mina två Ambisar :)

Ambassadeur Record No.51

Uppgraderad med dubbelkullagrad evighetsskruv (från en 5600 C5 Mag-X) samt att glidlagret i spolen (det som träder i kraft vid invevning) bytt mot kullager. Mellanhjulet är ju kullagrat orginal. Således skall denna nu enligt ABU's "C-nomenklatur" kallas en C9:a (7 kullager + 2 rullager 8)). Även bytt utväxling från 1:6,3 till 1:5,3. Bästa Amban jag haft hittills vad gäller kastegenskaper :D Används till både spinn- och jerkfiske. Kastar lekande lätt allt från 10g öringdrag till 100g jerkar. Används på ett RT Scandinavian 10,6" 15-45g samt ett RT Flexide Jerk 6" -140g.

Postad bild
Postad bild

Ambassadeur 7000

Stridsvagnen. Är tveksam om ABU's nuvarande asientillverkade 7000-modeller håller samma materialkvalitet som denna tidiga 80-talare :? Skall enligt ABU's "C-nomenklatur" kallas C0....inte ett kullager så långt ögat når :wink: Används till lättare havsfiske tex sejpilkning och havsmete (tillsammans med ett klassiskt 70-tals ABU Fladen Boat i massiv glasfiber 8)) samt ibland till laxdängning på ett Adexa Tempest 10" 40-80g (när man är i barndomstrakterna i Norduppland och kan fara till Älvkarleby).

Postad bild
Postad bild
  • rc200 gillar detta
"Medlem i GGG-U"

#14 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 16 april 2009 - 20:57

5500 CA n köpte jag ny 1981 och har använts flitigt av mig sen dess! 5600 CA n är inköpt för bara några år sedan men var helt i nyskick! Båda har numera carbontex broms, vassare spolager och lättade å dubbeltkullagrade mellandrev samt kullagrade evighetskruvar å vevar samt ett kullager i vebussningen. Tot 9 fina lättrullande kullager i var rulle! Och båda fungerar ypperligt bra! =)

Riktigt fina rullar....kult med ett "par" oxå 8) Åsså mässingstativ som sig bör :D Senare under 80-talet förföll ju ABU till att bara ha al-stativ på rullarna :cry: innan Rocket-modellerna började dyka upp igen. Är det spole med fast axel på dessa eller har du uppgraderat till UC-system!? Eller "uppgraderat" är kanske fel ord.....min Record 51:a som funktionellt har ett fastaxelsystem under utkast är den bästa Amba jag haft vad gäller kastegenskaper....så bägge systemen har väl sina för- och nackdelar :wink:

mvh / Matti
"Medlem i GGG-U"

#15 Thompy

Thompy

Trogen medlem

• Members
  • 204 inlägg

Postad 18 april 2009 - 17:36

Thompy är det en custom? eller finns den att köpa? :) riktigt grym!

Nejdå den finns att köpa! Riktigt jävla trevlig ^^

#16 5500ca

5500ca

Fiskegalning

• Members
  • 570 inlägg

Postad 18 april 2009 - 18:32

Riktigt fina rullar....kult med ett "par" oxå 8) Åsså mässingstativ som sig bör :D Senare under 80-talet förföll ju ABU till att bara ha al-stativ på rullarna :cry: innan Rocket-modellerna började dyka upp igen. Är det spole med fast axel på dessa eller har du uppgraderat till UC-system!? Eller "uppgraderat" är kanske fel ord.....min Record 51:a som funktionellt har ett fastaxelsystem under utkast är den bästa Amba jag haft vad gäller kastegenskaper....så bägge systemen har väl sina för- och nackdelar :wink:

mvh / Matti

Hejsan! Jo 1981 var ju året som dom första CA rullarna började säljas vilket då sågs som en "modern" sak att ha en kupad å då bekväm vänstergavel på dessa högervevade rullar som då ansågs vara det rätta när man var högerhänt! =) Och spolaxeln i dessa är fast i spolen och spollagren som även då fortfarande hade sin ytterring på lagren konvexa för att helt undvika eve vridbelastningar sitter i yttergavlarna! Redan året efter 81 började abu tydligen tänka mer på kronor å ören per rulle så då började både kromning å andra saker förenklas å ersättas med simplare å billigare saker...=( Det går faktiskt ypperligt bra om man vill att stoppa i en spole från en amb C6 i 50 storlek i dessa rullar å då även behålla hela den funktionen som just en C6a har!=) Jag har orig spele i mina med den där extra utfyllnads trumman i så blir den lagom att få på ca 110-130 m PP 0.30 !
Da capo ?

#17 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 april 2009 - 19:13

Redan året efter 81 började abu tydligen tänka mer på kronor å ören per rulle så då började både kromning å andra saker förenklas å ersättas med simplare å billigare saker...=(

Stämmer så bra så....kommer fortfarande ihåg besvikelsen när jag köpte min första Ambassadeur år 1982 för då surt hopgnetade sommarjobbspengar...en 5500C. Hade tittat på 5500CA i Napp & Nytt från 1981 (så som du har) och bestämt mig! Stegade in till Husberg's i Uppsala och köpte en 5500C direkt från hyllan utan att plocka upp den i lådan. Väl hemma insåg jag att det till årsmodell 1982 både var fult al.stativ och mycket av kromet i övrigt var ersatt av svarteloxerade al.prylar :cry: Till och med huvuddrevet var tro det eller ej i aluminium...i och för sig hårdhärdad sådan, men ändå :shock: Men, men....behöll den ändå och jisses vad det drogs gädda med den rullen :D På 80-talet i Norra Roslagen var det inte direkt svårfiskat 8) Annat är det idag... :(

mvh / Matti
"Medlem i GGG-U"

#18 beachcast

beachcast

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 inlägg

Postad 20 april 2009 - 11:43

Helt perfekt tråd! Så roligt att se vilka rullar det finns ute i landet och hur de har trimmats...

#19 henrik-77

henrik-77

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 20 april 2009 - 12:35

Då lägger jag min fråga här angående 6600 Mörrum.
Någon som använder denna rulle det jag vill ha svar på är kastegenskaper hur tålig den är osv..
har tänkt köpa en till normalt gäddspinn med ett 8-9 fots spö med kastvikt uppåt 100gram
tacksam för svar.

#20 Thompy

Thompy

Trogen medlem

• Members
  • 204 inlägg

Postad 20 april 2009 - 16:06

Min Predator, som inte ens fått lina än, har fått bekymmer.

Postad bild

Den här gaveln, alltså hela metallstycket där gäddan är ingraverad, sitter inte helt fast. Man kan "rucka" den ngn halv mm, men den sitter dikt emot, d.v.s den går inte att dra "utåt" utan bara åt sidorna om ni förstår vad jag menar. Ska jag reklamera eller kan jag göra något åt det? Skruvarna är hårt åtdragna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar