Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ambassadeur Tråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
96 svar till detta ämne

#81 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 07 januari 2019 - 12:28

Gissar på 5600AL.

Tycker den är rätt lik en rulle jag strippade får några år sedan, finns en tråd "på andra stället".

Även den utan modellbeteckning, fast den saknade å andra sidan nästan all form av märkning...

Alldeles för många runda ambor, men ändå inte tillräckligt många...

#82 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 07 januari 2019 - 13:05

Gissar på 5600AL.

Tycker den är rätt lik en rulle jag strippade får några år sedan, finns en tråd "på andra stället".

Även den utan modellbeteckning, fast den saknade å andra sidan nästan all form av märkning...

Intressant. Och vad står AL för?

#83 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 07 januari 2019 - 14:54

Enligt en sån där lista som cirkulerar på en del amerikanska forum bör det vara:

A = Small arbor spool, larger line capacity than the standard spool (for example 5000A)

L = Level wind (for example 6500CL, 9000CL; originally used for the 9000CL and 10000CL to indicate that those models had a level wind.

• lausvik gillar detta

Alldeles för många runda ambor, men ändå inte tillräckligt många...

#84 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 11:37

Idag stötte jag på ett nytt litet mysterium. En 5000C (UC) med ett kullager (under centrifugalbromsbrickan) och en bussning (i den andra spolgaveln). Är detta standard eller någon slags modifikation?

#85 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 19:48

Idag fick jag hem en fin liten röd rulle i mint condition, men vilken?

Min allra första Ambassadeur som jag fick då jag var några år gammal är en precis likadan rulle.

Den är tyvärr inte i sådant strålande skick på utsidan längre efter idog användning, idag ligger den

nedbäddad och nyservad i en låda.

Idag stötte jag på ett nytt litet mysterium. En 5000C (UC) med ett kullager (under centrifugalbromsbrickan) och en bussning (i den andra spolgaveln). Är detta standard eller någon slags modifikation?

Bland annat TGC (tror jag det är) har samma upplägg med bussing i spolen ena ände och kullager i andra.

Även någon av de billigare modellerna avsedda för amerikanska marknaden (CB möjligtvis) är byggda så.

Varför har jag tyvärr ingen aning om.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#86 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 23:18

Precis som JontaK säger så är det flera modeller bland annat TGC som har ett kullager och en bussning. Alltså inget mysterium. Men Varför dom byggt så kan dock vara ett mysterium.

Bussning är billigare och tåligare å tar mer last men kastar lite sämre. Kullager dyrare, kastar bättre och är mindre tåligt. Kullagret begränsar tåligheten och bussningen begränsar kastegenskaper så dom vinner varken eller med den lösningen anser jag. Enbart en marknadsföringsgrej rullen blir lite billigare och man kan skriva kullager i specen vilket lockar novisen.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#87 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 januari 2019 - 23:40

Precis som JontaK säger så är det flera modeller bland annat TGC som har ett kullager och en bussning. Alltså inget mysterium. Men Varför dom byggt så kan dock vara ett mysterium.

Bussning är billigare och tåligare å tar mer last men kastar lite sämre. Kullager dyrare, kastar bättre och är mindre tåligt. Kullagret begränsar tåligheten och bussningen begränsar kastegenskaper så dom vinner varken eller med den lösningen anser jag. Enbart en marknadsföringsgrej rullen blir lite billigare och man kan skriva kullager i specen vilket lockar novisen.

Fast nu var det en 5000C det handlade om. Någon måste ha bytt ut ett av kullagren mot en bussning. Det fann jag mystiskt.

#88 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 09:35

Fast nu var det en 5000C det handlade om. Någon måste ha bytt ut ett av kullagren mot en bussning. Det fann jag mystiskt.

Jag har 2 blåa Amb C (electric blue) som har samma konfiguration med ett lager och en bussning båda heter 6000 men den ena av dom är trots namnet 6000 betydligt mindre en dom vanliga 5000 med en linkapacitet på 165 meter 0:30 nylon.. Abu har tillverkat många lite udda rullar genom åren så inget konstigt alls att du har en rulle med ett lager och en bussning. Tror att även min 6500 CS mag elite hade den konfigurationen innan jag bytte till 2 lager.

• lausvik gillar detta

#89 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 09:47

Tror flera av de billigare modellerna har ett lager och en bussning.

I USA där TGC såldes som högervevad hette den ju just 5000C.

• lausvik och jmansson gillar detta

#90 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 10:56

Tror flera av de billigare modellerna har ett lager och en bussning.

I USA där TGC såldes som högervevad hette den ju just 5000C.

Du menar alltså att sanma modellbeteckning kan betyda olika saker beroende på var rullen sålts? Herre...

#91 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 11 januari 2019 - 13:28

Du menar alltså att sanma modellbeteckning kan betyda olika saker beroende på var rullen sålts? Herre...

Det verkar ju inte bättre.

Generellt är ju C en beteckning för åtminstone två lager i spolen men inte i det här fallet uppenbarligen.

Tror kullager är ditslängt för att kunna använda just de klassiska modellnamnet med C på slutet.

Konspiratorisk ska man vara angående saker från våra sydliga landskap!

#92 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 16 januari 2019 - 16:15

Hahaha. Ja herre jä....

Där kom en ny uppenbarelse tydligen. När man tror man fått lite koll på Amba ljungeln så uppenbarar sig nya sanningar.

Alla dessa udda modeller som fanns nått år, ofta samma rulle som innan men med nån liten x eller c i betäckningen. För att sedan lägga till alla dessa japanrullar och Usa-rullar och resten av världen-rullar som aldrig såldes här hemma och som har importerats i mängder och florerar på beg-marknaden.

Uppe på detta kommer alla dessa egenbyggda rullar, som finns i massor, alla de rullar som plockades ihop av ABU-anställda vid sidan av linjen. Har själv ett par beg.köpta rullar som egentligen inte finns. Någon ville ha gröna kåpor och flyttade  över från ena till andra rullen och med på köpet kom modellbetäckningen. 

Ja varianterna är som sagt oändliga. 

• jmansson gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#93 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 23 januari 2019 - 11:31

Bifogad fil  DSC_0097.JPG   160,74K   0 Antal nerladdningar

5600EXT. "Engineered in Sweden" står det på den vilket, såvitt jag kan förstå, betyder "Made in Korea". 

#94 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 793 inlägg

Postad 23 januari 2019 - 13:43

Jag hitta en 6000c i en låda. Men?
Jag kommer säkert aldrig att fiska med den.

Ser att den har varit i kont med saltvatten.
Tror det blir massa arb att få den ok!!

Kanske när jag blir äldre( ha,ha) fixar jag den till ett barnbarn!!

#95 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 26 januari 2019 - 18:06

Den koreabyggda rullen testades under dagens bompass på Väddös utsida. Med 0,22 mm nanofil. Kastade som en dröm (trots att jag varken smort om rullen eller vågade köra med annat än fegställda bromsar eftersom jag hade handskar). Nå, den är ju i alla fall "engineered" i Sverige men den kunde väl få ha skruvats ihop här också? Nu återstår att se om någon av svängstarullarna kastar lika bra med Nanofil. En kandidat är min 5000 Orbis. Nanofilen har den fördelen jämförd med flätlinor att den inte transporterar mer vatten in i spöringarna än vad en nylonlina gör, snarare mindre eftersom den är tunnare.

#96 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 14:23

Bifogad fil  DSC_0115.JPG   154,32K   0 Antal nerladdningar
5600C5 Mag-X

#97 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 26 februari 2019 - 14:23

Det verkar ju inte bättre.

Generellt är ju C en beteckning för åtminstone två lager i spolen men inte i det här fallet uppenbarligen.
Tror kullager är ditslängt för att kunna använda just de klassiska modellnamnet med C på slutet.
Konspiratorisk ska man vara angående saker från våra sydliga landskap!

Det skulle vara intressant att få del av en lista över vad olika beteckningar står för, om nu ABU själva har någon reda på det. Dessutom ändras ju specifikationerna på olika modeller utan att detta återspeglas i modellbeteckningen så i princip är det med en Ambassadeur XXXX YY som med bofinken, den kan se ut hur f*n som helst...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar