Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Franskt abborrtackel

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#1 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 26 juni 2009 - 23:23

Läste i en gammal FFA om ett franskt abborrtackel. Det hela går ut på att man fiskar med ett tackel bestående av en röd trekrok storlek 10 i änden av huvudlinan med ett päronbly på 15-20g glidande på linan. Inget mer alltså.

Fisketekniken går ut på att man kastar ut hela kitet och låter sänket sjunka mot botten, med öppen bygel på haspelrullen. Då sedan sänket når botten fäller man över bygeln och vevar sakta sakta tills kroken singlat ned och nått botten och sänket. Har det inte huggit en fisk då gör man ett svep med spöt så att tacklet lyfts en meter ungefär och gör samma sak, sedan "jiggar" man hem det på detta vis.

Tydligen ska detta vara effektivt efter abborren, läste det även på någon sida på nätet. Någon som testat? Det låter ju sjukt... :?
  • Nisbel gillar detta
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#2 homer966

homer966

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 02 juli 2009 - 14:14

Läste i en gammal FFA om ett franskt abborrtackel. Det hela går ut på att man fiskar med ett tackel bestående av en röd trekrok storlek 10 i änden av huvudlinan med ett päronbly på 15-20g glidande på linan. Inget mer alltså.

Håller med det låter för bra för att vara sant. Skall prova nästa tur.... Dock vi pratar ju om en idé från ett land där de fram till 1977 använde giljoutinen :wink:

#3 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 02 juli 2009 - 14:18

Låter bra skumt... men kan va intressant att testa!
Hehe, ja fransoser kan va roliga... ghilshootään! :P

#4 fiskevictor

fiskevictor

Trogen medlem

• Members
  • 261 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 13:33

Jag läste det i någon tidning för ett tag sedan, jag har provat också. Det var ingenting jag fastnade för men visst fick man fisk ! :)

#5 Loftis

Loftis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 14:54

Om man nu kastar ut "hela kittet"...... vart hamnar den röda trekroken? Jo ca 0,5 mm från päronblyt och hur får man en trekrok till "flyta iväg" med en svepande rörelse med spöt :shock: för sedan kunna fiska in den igen...... Fattar jag fel eller jag helt bakom flötet?
Fiskens grav är gäddans käft, gäddans grav är grytan.

#6 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 15:02

Flyter inte döda fiskar?

Life is just a game, fishing is reality.

#7 gazit911

gazit911

Trogen medlem

• Members
  • 272 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 15:19

Om man nu kastar ut "hela kittet"...... vart hamnar den röda trekroken? Jo ca 0,5 mm från päronblyt och hur får man en trekrok till "flyta iväg" med en svepande rörelse med spöt :shock: för sedan kunna fiska in den igen...... Fattar jag fel eller jag helt bakom flötet?

borde funka i rinnade vatten då åker fisken iväg...

#8 Loftis

Loftis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 15:37

Flyter inte döda fiskar?

Visst flyter död fisk.... Men vart står det i tråden, att man ska ett agn på den röda tre kroken?

Edit: Vad är vittsen med en röd krok om den till hälften är i fisken?

#9 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 21:31

Hm, tyckte jag var tydlig med att man inte använder betesfisk..

Loftis: Du frikopplar rullen och låter löslina löpa ut medan tacklet sjunker. Då svävar trekroken efter då den är betydligt lättare än sänket. Vid själva svepet med spöt följer såklart kroken med, men då det hela dalar ned igen sker samma sak!
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#10 gazit911

gazit911

Trogen medlem

• Members
  • 272 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 22:40

låter sjukt att inte använda betesfisk... annars så fungerar den metoden perfekt på gös i stilla vatten typ sjöar men man lägger först sänket sen ett lekande sen efter ca 30 cm lina en 3 krok betad med löja öppen blygel så att gösen kan simma iväg me fisken innan den sväljer ibland upp till 20 meter =)

#11 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 05 juli 2009 - 23:01

Har tidningen själv så citerar ur en del av texten: "i stället för att använda konstgjorda beten spinnfiskade de med döda abborrar som de satte på ett special tackel"

Visst använder man betesfisk ;)

Life is just a game, fishing is reality.

#12 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 07:41

Men Musti, det kanske inte är samma tackel som Jonas pratar om?! Eftersom han hävdar att man inte använder betesfisk och var väldigt noga med att påpeka det...

Nu hänger jag inte riktigt med här längre! :/

#13 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 10:47

Jag har det numret oxå (orkar dock inte leta på det) men jag har för mig att det är just så att du fiskar utan bete, abborren kommer hugga på den röda trekroken (att abborre är kär i färgen rött vet väl alla? :) ).

Tror oxå att sänket kommer sjunka snabbare än kroken som då kommer sväva och sen får man "jigga" tacklet...ja jag vet inte, nån som känner sig manad att prova?

Edit: Hittade numret ändå, hmm det är lite svårt att tyda men slutsatsen blir nog ändå att de inte använder betesfisk.

Citat: "...och istället för att använda konstgjorda beten spinnfiskade de ned döda abborrar som de satte på ett specialtackel."

"När sänket och kroken träffar vattenytan låter du bygeln på haspelrullen vara öppen och låter blysänket sjunka till botten. Kroken som är betydligt lättare kommer på efterkälken och dalar långsamt mot botten. När sänket nått botten stänger du bygeln och är beredd på hugg."

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#14 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 11:05

Det kan vara ett annat nummer ni läser i också. För jag är helt hundra på att man INTE använder betesfisk.

Annars blir det ju ett helt vanligt bottenmetestackel, spännande...

Scandinavian Fishing

#15 gazit911

gazit911

Trogen medlem

• Members
  • 272 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 11:57

alla får gå ut och testa så skriver vi hur det gått

#16 EmilH

EmilH

Fiskegalning

• Members
  • 836 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 11:58

Kan nån säga vilket nummer och år tidingen är ifrån? :)

#17 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 12:12

Jag ska testa! Har lite röda Eagle Claw-krokar... dock i strl 4 så de kanske är för stora men värt att testa iaf! Jag tror inte att det är effektivt men jag hoppas på att bli glatt överraskad! :D

#18 Loftis

Loftis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 13:58

Jag ska testa! Har lite röda Eagle Claw-krokar... dock i strl 4 så de kanske är för stora men värt att testa iaf! Jag tror inte att det är effektivt men jag hoppas på att bli glatt överraskad! :D

Jag och troligen alla andra väntar med spänning! Så snabba dig på :)

#19 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 14:04

Loftis: Idag står ett IKEA-besök inplanerat men det kanske löser sig. Synd att jag inte kommer kunna åka till min "abborrsjö" där jag vet att det finns gott om fisk... större chans att få ett vettigt resultat då!

Återkommer förhoppningsvis ikväll! ;)

#20 Loftis

Loftis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 14:11

Tobias IKEA är trist, din abborr sjö låter bättre. Men vi väntar så gärna på ditt resultat....!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar