Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Franskt abborrtackel

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#21 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 16:49

Jag ska testa det någongång

Tyvärr minns jag inte numret på tidningen, har den i min låda med andra tidningar. Utan någon som helst sortering... Kanske gör ett djupdyk någon dag :P
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#22 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 16:57

Jag kan plocka fram numret och även fota lite från tidningen om det är intressant? :)

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#23 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 06 juli 2009 - 21:47

Jag ska klart testa detta, men jag tvivlar på att abborren skulle nappa överhuvudtaget ifall jag har betesfisk, oavsett det är denna metod eller mete med löja...

Life is just a game, fishing is reality.

#24 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 08:02

men jag tvivlar på att abborren skulle nappa överhuvudtaget ifall jag har betesfisk, oavsett det är denna metod eller mete med löja...

Hur menar du nu? Abborrfiske med naturligt bete är ju hur effektivt som helst! Har metat abborre med smålöjor och toppknutet bambuspö från det att jag kunde gå.. typ!
Tror även att den här "franska metoden" skulle fungera med deadbait. Men då blir det ju en annan typ av fiske som mer liknar vanligt jiggande...

Btw så var det kasst väder igår så jag kom inte ut men jag lovar att jag ska testa detta så fort jag får tid! Känns som man har störst chans mitt på dagen när solen strålar dock... :/

#25 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 08:58

men jag tvivlar på att abborren skulle nappa överhuvudtaget ifall jag har betesfisk, oavsett det är denna metod eller mete med löja...

Hur menar du nu? Abborrfiske med naturligt bete är ju hur effektivt som helst! Har metat abborre med smålöjor och toppknutet bambuspö från det att jag kunde gå.. typ!
Tror även att den här "franska metoden" skulle fungera med deadbait. Men då blir det ju en annan typ av fiske som mer liknar vanligt jiggande...

Btw så var det kasst väder igår så jag kom inte ut men jag lovar att jag ska testa detta så fort jag får tid! Känns som man har störst chans mitt på dagen när solen strålar dock... :/

Alltså, jag har aldrig trott att det är effektivt, jag har aldrig testat pga det heller. Jag menar, varför just välja min löja? Det är lite svårt att förklara med text :P Men jag har kanske fel, borde jag testa någon gång?

#26 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 09:24

musti: det är där betespresentation kommer in i bilden...

Topp 10 av de största abborrarna som fångas varje år tas på botten/flötmetade löjor, inte jigg eller nåt annat. Kolla storfiskregistreringen...

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#27 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 09:43

Musti, Musti, Musti... har du inte testat? Skämmes tamejfan! :P
Man tror att det blir för stort bete när man agnar en löja men abborren är en ruggig rovfisk så det är inga problem! Ut och testa med detsamma och återkom med rapport!

#28 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 09:57

Ska ske! :salut: :lol:

#29 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 10:13

Bra där, så ska det låta! :)

#30 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 14:21

Här kommer lite bilder.

Nummer #6 2008
Postad bild

Och så här ser tacklet ut.
Postad bild

#31 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 14:37

Ah, precis som jag misstänkte och precis som jag tänkte rigga! Står det något om agn eller är det bara sådär det ska vara?

Känns så jävla sjukt bara att fiska med krok utan agn, eller fransoserna kanske kör snabb inspinning och ryggkrokar alla borrar? ;) :P

#32 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 16:17

Det står iallafall i den tidningen att man ska använda små döda abborrar...

#33 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 16:56

Ja men enligt det franska tacklet, vet inte om det är samma FFA, så använder man INTE betesfisk..
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#34 gazit911

gazit911

Trogen medlem

• Members
  • 272 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 17:24

så skulle man ha betes fisk på kroken lr ej

#35 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 17:37

Det första som står i texten är att fransmännen använde döda abborrar på detta specialtackeln men läser man resten av texten så nämns aldrig det nå mera, där står det att man endast skall skicka ut det som det är, jag tror fortfarande på att det endast är krok och sänke.

Googlade och frågan hade ställts på ett annat forum oxh...

"
FACIT TILL FRANSKT TACKEL!

Jag mailade Fiske för Alla och frågade och detta är deras svar:
"Kroken agnas inte. Abborrarna attackerar kroken."
"

#36 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 21:00

Precis, tack Björn för din hjälp!

Scandinavian Fishing

#37 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 07 juli 2009 - 23:16

Då har de alltså skrivit fel i texten?

#38 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 08 juli 2009 - 01:51

Poängen som de flesta av er som misstror tacklet verkar ha missat är att effektiviteten beror just på metoden det fiskas in med.
Kroken ska vara röd för att abborrar attraheras av rött eller att det helt enkelt syns bättre under vattnet.

Tricket är att blyvikten är frilöpande, med tunn lina och öppen bygel efter utkastet så kommer blyvikten glida mot fiskaren och dra ut mer lina från spolen på sin färd mot bottnen medan kroken som har lägre vikt i förhållande till sitt vattenmotstånd kommer släpa efter på allt längre lina tills dess blysänket når bottnen.
Då vevar man hem linan varvid kroken närmar sig sänket och sänket tillslut lyfter ifrån bottnen. När sänket kommit upp en bit så slutar man veva och öppnar omedelbart bygel och låter sänket sjunka till bottnen på fri lina igen.

Abborren ser något litet som rör sig ryckigt upp och ned i närheten av bottnen och hugger för att testa om det är ätligt.

I ursprungstacklet (detta är ingalunda något nytt) använder man ett ganska platt triangelformat blysänke med ett hål för linan i toppen.
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#39 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 08 juli 2009 - 07:48

Vi förstår hur det funkar TechMark. Problemet (för mig) är att jag är väldigt skeptisk till att det är effektivt att BARA köra med krok och inget annat som drar till sig fiskens uppmärksamhet. Men jag hoppas på att bli glatt överraskad och motbevisad!
Tyvärr har vädret varit kasst senaste dagarna så jag har inte kommit ut. Får se hur det blir under resten av veckan/helgen... detta SKA testas!

#40 ramsis_iv

ramsis_iv

Storfiskare

• Members
  • 4 855 inlägg

Postad 08 juli 2009 - 14:03

Skulle inte en pimpelkrok vara bättre? eller en liten curly-tail jig
Le poisson que vous remettez à l'eau est un cadeau que vous faites à un autre pêcheur, tout comme il s'agit peut-être d'un cadeau qu'un autre pêcheur vous a fait!

PB 2009:
Inga än, dock kan jag inte misslyckas med att slå 2008 års lista....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar