Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Franskt abborrtackel

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#41 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 08 juli 2009 - 14:04

Jag tänkte en lite fjäderkrok kanske... typ knipsa av en från nån Reflex-spinnare...med rött inslag!? :?

#42 ramsis_iv

ramsis_iv

Storfiskare

• Members
  • 4 855 inlägg

Postad 08 juli 2009 - 14:23

Det vore nog också bra.

Jag tycker att det låter som klassiskt jiggfiske, dra in så den lyfter, låt den sjunka, repetera. fast jag tror att en fjäderkrok, streamer med mjuk vinge/svans, pimpelkrok eller jigg är mycket attraktivare än en trekrok.
Le poisson que vous remettez à l'eau est un cadeau que vous faites à un autre pêcheur, tout comme il s'agit peut-être d'un cadeau qu'un autre pêcheur vous a fait!

PB 2009:
Inga än, dock kan jag inte misslyckas med att slå 2008 års lista....

#43 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 09 juli 2009 - 00:00

Men det är ju ballare att ta dom på bara kroken ;) Viva la France!
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#44 rubik

rubik

Trogen medlem

• Members
  • 179 inlägg

Postad 09 juli 2009 - 08:09

Måste ju säga att det verkar ganska sjukt, men iofs makrill kan man ju dra upp bara genom att skicka ner blanka krokar.

Jag bevakar tråden med spänning för att se resultatet när någon har testat. Ska nog kolla efter röda trekrokar i fiskebutiken senare idag.
Den som har mest prylar när han dör vinner

#45 Maniio

Maniio

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 inlägg

Postad 23 juli 2009 - 23:18

ja hur blev resultatet nu då?

#46 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 24 juli 2009 - 07:31

Jag har haft fullt upp den senaste tiden och det har inte blivit något fiske... de gånger de blivit har jag inte haft rätt grejer med mig.
Men nästa vecka börjar semestern och då jävlaa... ;)

#47 Maniio

Maniio

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 inlägg

Postad 14 augusti 2009 - 20:31

Va de ingen som vågade/orkade testa denna metoden? :P Själv är jag alldeles för lat

#48 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 14 augusti 2009 - 21:40

Jag har ingen röd krok

Life is just a game, fishing is reality.

#49 beerzon

beerzon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 14 augusti 2009 - 21:46

Haha verkar ha varit ett j*vla liv i denna tråden men ingen som skrivit hur de gått? haha

Kom igen grabbar, detta lät ju intressant, annars får jag ta tummen ur och testa. :P
  • lausvik gillar detta

#50 dorner

dorner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 51 inlägg

Postad 14 augusti 2009 - 22:26

Måste erkänna att det käns mer som kroken följer med sänket och inte singlar ner för sig själv. Har inte provat så mycket men tror inte riktigt på det. Någon annan som har bätre erfarenheter?

#51 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 10 april 2015 - 14:58

Inte utan att man är litet nyfiken på om det funkar. 8)

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 21 april 2015 - 08:23

Nå, det blir väl, i vanlig ordning, till att prova själv.

Att rött attraherar abborre är ju väl känt och många drag säljs ju med små röda plastfenor monterade på samma fjäderring som kroken, röd dunkrok eller annat liknande. Rött ullgarn på kroken eller röd lysmassa (när man pimplar) är ytterligare exempel så varför inte en röd krok?

Sedan finns det ju krokar med olika "färger". Förutom de klassiska svartlackade, blånerade eller bruna så finns det ju förtenta, förnicklade (kromade), förgyllda, röda, blåa och säker en del andra varianter som undgått mig. Själv är jag rätt övertygad om att en blank, förgylld, metkrok med en liten röd ullgarnsrosett skulle fungera förträffligt som abborrbete.

Det krävs ju rätt litet. Stimlappen (en flik vitt bukskinn på en enkelkrok fiskad efter ett litet sänke) är ju ett klassiskt abborrbete och när jag var grabb metade vi ofta med abborröga som bete. Mask använde vi för att få upp den första borren. Därefter bytte vi till  mindre krok och agnade med ögonen. Fast det var ju innan C&R slog igenom och vi avlivade abborrarna innan vi tog ögonen.

#53 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 16 juli 2016 - 18:35

Haha verkar ha varit ett j*vla liv i denna tråden men ingen som skrivit hur de gått? haha

Kom igen grabbar, detta lät ju intressant, annars får jag ta tummen ur och testa. :P

Jag håller med. Är det verkligen ingen här på forumet som testat? Själv har jag visserligen fiskat en del abborre men liksom glömt det franska tacklet. Man får väl knyta ett runt ett finger som påminnelse...

#54 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 16 juli 2016 - 19:50

Får testa nästa gång man fiskar abborre, helt glömt bort denna metoden, har massa röda krokar och sänken hemma så

Skickat med Tapatalk

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar