Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken lina rekomenderar ni till haspel?

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

Omröstning: Vilken lina rekomenderar ni? (45 medlem(mar) har röstat)

Vilken lina rekomenderar ni?

1. Dyna cable (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

2. Fireline (43 röster [95.56%])

Procent av omröstning: 95.56%

3. Rapala hydro fine (2 röster [4.44%])

Procent av omröstning: 4.44%

Rösta Gäster kan inte rösta

#41 Warrior

Warrior

Fiskegalning

• Members
  • 565 inlägg

Postad 05 mars 2010 - 22:54

Ja, eftersom jag inte fiskat på ett tag så är det svårt att säga var jag står. Har dock aldrig varit ngn mästare på spinn, så jag får sikta på en enkel storlek.
Läste oxå att man ska ha nylonlina i botten som fäste. Stämmer detta? Isf hur mkt.?

Tja jag jobbar lite då och då i en fiskebutik och spolar lina osv. du behöver bara täcka spolen lite med nylon så att den får fäste. Behövs inte så mycket om du inte vill fylla ut spolen. =)
Fiske.... behöver jag säga mer?

#42 Wipp

Wipp

Trogen medlem

• Members
  • 201 inlägg

Postad 06 mars 2010 - 19:47

Har inte testat så väldigt många olika linor men generellt kan sägas att flätlinans många positiva egenskaper lätt överglänser vanlig nylon. Bland flätlinorna tycker jag Fireline överlag och Crystal i synnerhet fungerar väldigt bra, bättre än Power Pro. Så jag har hållt mig till dem. Annars har jag hört mycket gott om Spiderwire Ultracast invisi-braid, utan att själv ha testat den. Så personligen skulle jag rekommendera Fireline Crystal.

Det räcker att ta på nylon så den täcker botten på spolen. Då slipper man riskera att flätlinan snurrar runt.
Sportfiskarna - stöd Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund

#43 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 08 mars 2010 - 14:00

Håller med om Spiderwire Ultracast invisi-braid. Kör den på flera rullar och en har fungerat
klockrent. Finns så många bra linor att välja på.

#44 Tobias

Tobias

Fiskegalning

• Members
  • 913 inlägg

Postad 08 mars 2010 - 14:28

Kör uteslutande med Invisi-Braid och tycker den linan knäcker allt! Är även svag för Sufix Matrix Pro och Performande Braid... körde jag halva säsongen förra året innan jag bytte till IB:
Nu kör jag IB på samtliga rullar!

/T

#45 Frode

Frode

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 61 inlägg

Postad 10 mars 2010 - 20:37

Rekommenderar nyaste numret av fiskejournalen. Där har dom ett test på just flätlinor i diverse dimensioner.
Nyttig läsning om man har en liten rulle och vill få på så mycket lina som möjligt.
I stort sätt alla flätlinor var överdimensionerade mod vad det stod att den var. Vissa var över dubbelt så tjock.
Detta test kommer även fortsätta i nästa nummer.

En liten rolig sak i testet var att power pro's linor hade olika resultat i testet beroende på vilken färg dom var.
Årsbästa:
Insjööring:
Aborre:5hg
Gädda: 9kg

#46 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 27 mars 2010 - 16:08

Av dom som du kollat på är det fireline som gäller=)

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 12 april 2019 - 14:58

Till haspel rekommenderar jag en bra monofil nylonlina i dimension och med elasticitet och övriga egenskaper lämpade för det fiske man tänker bedriva. Vill man ha en stum lina är Nanofil det bästa man kan ha på sin haspel. Vill man prompt ha en sk flätlina är Sufix 832 och Shimano Kairiki att rekommendera. Dessa råd basers på egen erfarenhet av främst kustfiske efter havsöring men även haspelfiske efter abborre och gädda. Men, som sagt, för mig är utgångshypotesen en nylonlina. Dagens nylonlinor är överlag väldigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar