Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ismete på sommaren (samt vinter)

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 KonkeyDong

KonkeyDong

Medlem

• Members
  • 18 inlägg

Postad 02 augusti 2009 - 18:39

Stör mig som fan att det heter "Ismete" för det har varit stora problem att hitta någonting om att tillämpa metoden under sommaren!

Läst typ ALLT på forumet (samt andra forum jag hittat) gällande denna metod! Verkar ju hur kul som helst! Dock tror jag inte att jag kommer att isfiska under vintern över huvud taget, kanske kan komma ut nån enstaka gång om jag har tur eftersom jag knappt har några bekanta som ägnar sig åt att fiska! Dock har jag ändå många frågor eftersom jag skulle vilja prova denna metod på sommaren från båt/brygga (samt om jag har tur som sagt att komma ut på isen under vintertid).

Rulle:
Okuma LongbowBaitfeeder 30 (Tar 150m 0.25) 389:-
eller
Okuma Calynn(rosa) 30 (Tar 140m 0.25) 349:- (Denna tror jag klassas som UL vilket kanske passar perfa ihop med ett litet 120cm spö? Dessutom är det ju lite fräckt med en rosa som avviker lite från det vanliga haha) Dock undrar jag hur ni tror denna agerar med en 0.40 Nylon lina på, tror ni det blir knas?

Spöet:
Normark Red Pilker 120cm (blir det tråkigt om man får abborre på detta? dvs ingen känsla alls?)
eller
Wiggler Medium 120 cm (det gröna) (skönare med borrar?)

(Räknar med att få mest abborre och därför kan det vara trevligt om spöet gör det till en trevlig upplevelse samtidigt som man vill kunna plocka en större gädda/gös.) Kanske borde välja ett Red Pilker?

Lina:
~0:40 Nylon borde väl funka?

Hur låter det? Jag tänker inte hålla på o pendla runt med flera spön utan det är endast ett jag vill ha och det planerar jag att hålla i handen när jag firrar så det blir inga pinglor eller sådant! Ser inte riktigt poängen med att fiska om man inte ens håller i spöet tbh...

Beten:
Ja, det som varit svårast att hitta eftersom jag inte planerar att fiska med betesfisk, vilket är det enda man hittar som förslag när man söker oavsett om man har pilk (eller heter det pirk?) eller Mormyska (stavning) eller Balansare.
Det jag undrar är om det går uteslutande att satsa på en inriktning? Jag har läst att Balansare verkar fungera bra till både borre, gädda och gös vilket ungefär är det jag räknat med att fånga (dock C&R). Är det okej att köra med en Balansare med krok helt utan annat agn på? Eller blir det märkbara skillnader med agn? Jag skulle kunna tänka på att trycka på räkor eller mask/maggot. Det jag vill undvika genom att rikta mig mot en sorts drag är att slippa ha 100 olika varianter att trixa med (fått nog av det med jiggfisket....). Dock ska man väl inte säga för mycket, i framtiden kanske man får för sig att pröva blänken, pilkar/pirkar (vetefan vad skillnaden är) eller Mormyska (stavning igen).

Tänkte iaf påbörja det hela med att köpa ett par Balansare i "Papegojfärger" och sedan "meta" utan agn. Tror ni om det?

Såg även att dessa
http://www.tradera.c... ... n_95933892.
Går det att fästa sådana längst ner och helt enkelt "pimpla" dem ryckigt?

[EDIT]

Ser så jävla nice ut när dem plockar firrar på dessa små spön så jag bara måste prova det! Levererar förhoppningsvis bättre än vad jiggfisket gjort i sommar. Varit ute hur mycket som helst i ån samt i Mälaren, resulterat i 2-3 miniabborrar och 4-5 smågäddor, en som låg på ~2-3kg drygt. Nappat riktigt, riktigt dåligt!

Ahh ett till tips jag skulle uppskatta. Om någon kunde slänga upp autentiska bilder på hur det ser ut riggat från lina, tafs, krok/drag osv. Hittar bara bilder på riggad betesfisk...

På återseende!

#2 KonkeyDong

KonkeyDong

Medlem

• Members
  • 18 inlägg

Postad 02 augusti 2009 - 18:41

Glömde ju en sak såklart...

Om jag skulle sikta på 2 olika vikter på "betena/drag", vilka är rekommendationerna?

Ett för grunt samt ett för djupare vatten.

Thanks

#3 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 02 augusti 2009 - 20:34

Men det heter båtpimpel när det bedrivs på sommaren, fast då vanligen med vanligt pimpelspö efter storabborre.
Men visst borde det gå att båtpimpla med ismeteutrustning, så länge det handlar om ett spö i hand så borde det falla under gängse spöfiskeregler på det aktuella vattnet.
  • bondersbyn gillar detta
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#4 KonkeyDong

KonkeyDong

Medlem

• Members
  • 18 inlägg

Postad 02 augusti 2009 - 20:41

Ahh jo jag såg att det kallas båtpimpel men man lär ju sig inte mera trotts att man söker på det ordet tyvärr hehe, åtminstone har inte jag kunnat hitta något.

Ne reglerna borde också vara okej eftersom att jag dels endast ska använda ett spö, jag kommer att hålla det i handen och jag kommer inte agna med någon betesfisk.

#5 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 02 augusti 2009 - 20:55

Jag skulle nog satsa på Sommen-pirken för det lite djupare abborrfisket och gummibalansare för det lite grundare och mellandjupa fisket.
Även Vänern-pirken används för djupare pimpel.

Sommen
http://www.dgf.se/pirkar.asp

Storm balansjiggar
http://www.sportfisk... ... kar&page=1
Finns en bit ned på sidan.

Sedan är det nog idé att använda någon tunn knytbar vajer som tafs, typ 7-strand eller mjukare för att slippa förlora beten till gäddorna.
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#6 KonkeyDong

KonkeyDong

Medlem

• Members
  • 18 inlägg

Postad 03 augusti 2009 - 13:02

Okuma Calynn(rosa) 30 + Tjock Nylon lina (typ 0.40)

Någon som kan tänkas veta hur det funkar på rullen, trassel, klumpigt? Eller tror ni det fungerar, vill ju inte köpa och sen visar det sig att det blir massa strul.

Planerar Normark Red Pilker 120cm spöt och den rullen iaf om ingen har invändningar förstås :)

#7 Simon K-G

Simon K-G

Storfiskare

• Members
  • 1 236 inlägg

Postad 03 augusti 2009 - 13:54

Ska du fiska abborre lär du köra lättare saker. Ska du köra gädda kan du ju pimpla med typ en Bulldawg eller alien eel eller något.

#8 Johan_Sjödén

Johan_Sjödén

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 07 april 2016 - 14:02

Hej. Ny här på sportfiskeforat.. men jag har en fundering.. långrev med mormyska angnat med pinkies eller maggot?? Och på sommarn ev. nått som skulle funka?

#9 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 800 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 06:42

Men det heter båtpimpel när det bedrivs på sommaren, fast då vanligen med vanligt pimpelspö efter storabborre.
Men visst borde det gå att båtpimpla med ismeteutrustning, så länge det handlar om ett spö i hand så borde det falla under gängse spöfiskeregler på det aktuella vattnet.

Visst heter det båtpimpel o det kan vara riktigt roligt med bra fångst. Jag o många andra bedrev detta fiske speciellt på hösten när det var slut på metartävlingarna o innan isen hade lagt sig. :)

I Jönköings SFK hade dom båtpimpeltävlingar på hösten i Bunnsjöarna utanför Gränna. Klubben hade ett avtal med fvf där o hade klubbbåtar där samt många privata båtar. Det är även en riktigt bra gäddsjö.:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#10 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 800 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 10:34

Hej. Ny här på sportfiskeforat.. men jag har en fundering.. långrev med mormyska angnat med pinkies eller maggot?? Och på sommarn ev. nått som skulle funka?

Långrev är inget sportfiske=yrkesfiske :(

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 837 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 12:16

Apropå långrev...

• bondersbyn gillar detta

#12 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 800 inlägg

Postad 11 juni 2016 - 14:08

:)

/Stefan

#13 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 800 inlägg

Postad 03 april 2017 - 18:05

En ivrig gäddfiskare från en by mellan Luleå-Kalix. Inslaget visades i SVT:s lokala nyheter idag.

http://www.svt.se/ny...tt-liv-at-fiske

https://www.svtplay....tt-liv-at-fiske

:)

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar