Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Småländska Fisketips

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 jefvelberg

jefvelberg

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 29 september 2009 - 21:01

Tjena.
Är gammal då och då fiskare och e på gång o ta tag i världens roligaste avkoppling igen.. Brukar mest jigga lite dom få gånger jag är ute, metat lite sutare på amatörnivå.. har tänkt testa på jerk nu i höst.
Nu vill jag ha lite tips om fiske i norra småland ( ev. södra väster-o östergötland), arter, när dom är lämpliga att fiska, metoder.

Spinnfiske ---> Fiskevatten /Empa, moderator

#2 Empa

Empa

Hedersmedlem

• Members
  • 1 525 inlägg

Postad 02 oktober 2009 - 13:06

Jag har ju nu dessutom kommit på att jag bor i norra Småland :D.

Har du tillgång till en båt med trailer tycker jag verkligen du ska testa jerkfiske i skärgården, antingen här i Västervik (finns möjlighet att hyra båt här också) där jag bor, eller uppe i St Anna.

Vill du inte fiska gädda går det alltid att fiska öring här ute vid kusten fram till början av maj från och med nu. Just Västervik är bra eftersom vi saknar åmynningar och fredningsområden. Öringfisket sker med gott resultat från land i Västervik (även om jag haft oflyt hitintills), bland annat inne i själva stan och en liten bit utanför. Har du bara bil kan du komma åt många öringsträckor här.

Att få fisk är VÄLDIGT överskattat...
Min Blogg

#3 Skalle

Skalle

Fiskegalning

• Members
  • 556 inlägg

Postad 07 juli 2010 - 13:03

hej!
Tänkte dra någon dag lr 2 till småland`o fiska o övernatta. Har ni tips på sjö, där det finns en del gädda? Behöver inte vara jättestor gädda men bara det finns gott om dem!
Gös vore inte fel heller.
Mvh Skalle
mete det roligaste!
PB: Havsöring 2,7 kg Tångudden
Fjällinsjööring: 0,85 kg Rölldal
Sutare: 1,8 kg Delsjön
Bleka: 4,2 kg Haugesund, Norge
Aborre: 0,7 kg Delsjön
Braxen: 2,2 kg Delsjön
Gös: 3,8 kg Rådasjön
Karp: 1,5 kg hemligt:p
lake: 0,5 kg rådasjön
mört: 270 g Härlanda Tjärn
bergylta: 2,0 kg

#4 Sevenoak

Sevenoak

Trogen medlem

• Members
  • 174 inlägg

Postad 07 juli 2010 - 16:22

Solgen eller Ralången är ett bra alternativ om du vill fiska Gös.

Postad bild

#5 Robban_n

Robban_n

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 08 juli 2010 - 07:52

hej!
Tänkte dra någon dag lr 2 till småland`o fiska o övernatta. Har ni tips på sjö, där det finns en del gädda? Behöver inte vara jättestor gädda men bara det finns gott om dem!
Gös vore inte fel heller.
Mvh Skalle

För gös finns det ett antal sjöar i småland. Beror på var i småland du tänkte åka. Runt växjö har du flera sjöar bara några mil bort, helgasjön, tiken, åsnen, möckeln mm.

#6 Skalle

Skalle

Fiskegalning

• Members
  • 556 inlägg

Postad 12 juli 2010 - 15:38

Ok, tack gubbar.
Om jag kör med bottenmete med död fisk, är chansen god att få gös då?
mete det roligaste!
PB: Havsöring 2,7 kg Tångudden
Fjällinsjööring: 0,85 kg Rölldal
Sutare: 1,8 kg Delsjön
Bleka: 4,2 kg Haugesund, Norge
Aborre: 0,7 kg Delsjön
Braxen: 2,2 kg Delsjön
Gös: 3,8 kg Rådasjön
Karp: 1,5 kg hemligt:p
lake: 0,5 kg rådasjön
mört: 270 g Härlanda Tjärn
bergylta: 2,0 kg

#7 jefvelberg

jefvelberg

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 12 juli 2010 - 23:05

Jaha ja nu har det börjat trilla in lite tips o jag behöver inte ens skriva nåt själv...
Va ute på rusken utanför vrigstad i lördags kväll och fick 3 fina men små gösar som fick gå tllbaka ner i de blå(nåja)..

#8 iFiske

iFiske

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 14 juli 2010 - 10:01

Sommen har riktigt bra fiske och det är enkelt att köpa fiskekort online där också.
Mer info på www.sommen.nu

#9 Sevenoak

Sevenoak

Trogen medlem

• Members
  • 174 inlägg

Postad 16 juli 2010 - 21:35

Ok, tack gubbar.

Det är inte omöjligt, men det bästa är att ha i något eller några bottenmete samt köra flötmete. Jag brukar ha 2 bottenmete och 4 flötmete när jag metar gös. Nu när det är som varmast i vattnet går gösarna högt upp, så bottenmete kanske inte är det bästa alternativet just nu. Bäst gösfiske är runt midsommar och runt kräftfisket.

Postad bild

#10 jefvelberg

jefvelberg

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 21 augusti 2010 - 13:25

Ska till växjö o jobba ett tag framöver o tänkte ta med ett spö för o ha nåt o göra på kvällarna.
Nån som vet vilka sjöar som inte är stängda under kräftfisket?

#11 jefvelberg

jefvelberg

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 26 augusti 2010 - 19:41

För gös finns det ett antal sjöar i småland. Beror på var i småland du tänkte åka. Runt växjö har du flera sjöar bara några mil bort, helgasjön, tiken, åsnen, möckeln mm.

Tjena. har du nån koll på vilka sjöar som inte är stängda för "vanligt fiske" aug/sep i växjötrakten? ska dit o jobba några veckor o måste ju ha nåt o slå ihäl kvällarna med :)

#12 sommenfiskaren

sommenfiskaren

Trogen medlem

• Members
  • 207 inlägg

Postad 26 augusti 2010 - 19:47

Sommen har riktigt bra fiske och det är enkelt att köpa fiskekort online där också.
Mer info på http://www.sommen.nu

har du några specifika tips på ställen i sommen för gädda? har haft riktigt svårt att hitta ställen med lite mer/större gädda...
Får jag inte fisk föredrar jag att inte få den på jerkbait!

#13 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 18 april 2016 - 19:34

Ok, tack gubbar.

Nej, inte om det gäller Ralången, Flisbysjön o Anebysjön som ligger i Svartåns vattensystem n o s om Aneby.

Medans jag var aktiv gösfiskare o innan jag emigrerade till Kalix  så var det tillåtet med levande agn.

Jag har 17 gösar över 7 kg varav 13 tror jag på mete med levande agn. :)

Läs lite i min presentation.

http://www.sportfisk...yn/#entry263372

:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar