Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

ABU CARDINAL 66

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#1 Salvelinus_alpinus

Salvelinus_alpinus

Trogen medlem

• Members
  • 110 inlägg

Postad 17 april 2010 - 19:25

hittade en lite äldre rulle idag ute i boden :)
Postad bild

Postad bild
  • bondersbyn gillar detta

#2 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 april 2010 - 10:29

Ett stycke svensk fiskehistoria. Fint konstruerad med snäckväxel i mässing och rostfritt stål....så har ingen råd att konstruera rullar nuförtiden...även de dyraste Shimanorullarna har vinkeldrev i aluminium/mässing :lol:

http://www.rullen.se... ... inal66.htm

Jo förresten...tyska D.A.M gör fortfarande en del rullar med snäckväxel :mrgreen:
http://shop.lundgren... ... duct=10767

Smörj upp den och ta ut den på fiske...det förtjänar den 8)
"Medlem i GGG-U"
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

#3 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 18 april 2010 - 11:06

Jag har en liknande på landet. Riktigt kul att ta fram och kika på mellan varven.
Det har hänt en del kan man säga!

#4 Långåmjukis

Långåmjukis

Trogen medlem

• Members
  • 120 inlägg

Postad 18 april 2010 - 11:14

Det har hänt en del kan man säga!

Jovisst....men inte så ofta som folk tror till det bättre....marknadsförarna äger oss den saken är klar... :lol: :P
"Medlem i GGG-U"
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

#5 Salvelinus_alpinus

Salvelinus_alpinus

Trogen medlem

• Members
  • 110 inlägg

Postad 22 april 2010 - 16:15

jo jag tror nog att när man får tid ska man smörja upp den och ta med den på en tur :) men som sagt denna är ju använd.
har ett flertal gamla flug/spinn-rullar här men tyckte denna va intressant om man tänker på hur bra den gick att veva :P

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 28 april 2015 - 11:15

Har hänt en del, kan man säga? Jovisst, men både negativt och positivt. Kvalitetsmässigt görs det inte många haspelrullar idag som kan mäta sig med ABU:s gröna cardinaler med den precisionsskurna, silkesmjuka och urstarka snäckväxeln i mässing/stål. Dessutom har de en finess som gör att när man öppnat bygeln så är rotorkåpan låst vilket effektivt förhindrar tjuvfällningar. Den bakmonterade bromsen var mycket bra för sin tid och fungerar fortfarande. Linkapaciteten är enorm och extraspolarna var billiga. Linuppläggningen lämnar, med dagens mått mätt, en del i övrigt att önska men för fiske med nylonlina funkar den (och annat än nylonlina bör man inte använda på de här rullarna).

Lättservade är de också. Man behöver bara lossa en skruv (och det kan man göra med ett mynt) för att öppna vevhuset och där kommer man lätt åt att göra rent, klicka på litet fett och droppa på litet olja. Sedan går den några år till utan att klaga. Åtminstone förr var det lätt att få tag på reservdelar eller att helt enkelt skicka in sin rulle till Svängsta för reparation eller översyn. Kanske går det fortfarande? Fast jag har, peppar peppar, aldrig haft något fel eller något som gått sönder på en grön Cardinal.

Skulle jag sättas på en öde ö och bara få ha en rulle med mig skulle det vara en Cardinal 66.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 28 april 2015 - 21:48

Alldeles nyss lyfte jag ned en av rullådorna, plockade fram en av mina gamla C66:or, torrvevade och bara njöt. Är man knäpp?

• JontaK gillar detta

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 17 maj 2016 - 17:05

Alla borde ha en Cardinal 66. Egentligen är det den enda rulle man behöver och eftersom de är i princip outslitliga så klarar man sig med en. Det har redskapsindustrin insett och därför görs sådana rullar inte längre.

Själv har jag fler C66:or än vad någon behöver och idag damp ännu en, inropad på tradera, ned i brevlådan. Varför? Jo, med den här rullen följde två extraspolar. Inte för att jag lider någon direkt brist på spolar till C66 men de här spolarna - alla tre - är modifierade. Framkanten är nämligen nersvarvad. På alla tre. Det gjorde mig nyfiken så jag köpte rasket. Kul att någon annan cardinalnörd, dessutom med tillgång till en metallsvarv, gett sig den på att förbättra en nästan perfekt rulle. Det ska bli kul att se om det är någon skillnad mot standardspolarna.'

Naturligtvis var själva rullen, ägd av någon som ägnat den sådan omsorg, i perfekt skick.

• Engqvist och Anders jansson gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 19 maj 2016 - 10:54

Visserligen förstår jag att uppskatta värdet av denna genialt konstruerade och välbyggda svenska kultrulle men är en "like new" (dvs med även på suddiga bilder tydliga slag och skavmärken) verkligen värd 2.000 kr? Ja och nej, blir mitt svar. Såldes nygjorda - Made in Sweden - C66.or skulle jag inte tveka att lägga de pengarna (fast de skulle antagligen vara minst dubbelt så dyra..) men eftersom man kan få tag på bättre begagnade för några få hundralappar så...

Känner mig litet som Oscar Wilde´s cyniker; en som vet alltings pris men ingentings värde.

#10 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 411 inlägg

Postad 20 maj 2016 - 04:23

En riktigt fin rulle det där. Har en sådan själv som jag har vårdat ömt o som jag har bärgat många fiskar med. :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#11 Fiskarskåning

Fiskarskåning

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 25 mars 2018 - 21:04

Hittade inget annat passande forum men vet någon vad en Abu cardinal 54 är värd och när den tillverkades?

#12 Fiskarskåning

Fiskarskåning

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 25 mars 2018 - 21:05

Ja 66:orna är fina dem

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 25 mars 2018 - 21:25

Hittade inget annat passande forum men vet någon vad en Abu cardinal 54 är värd och när den tillverkades?

50-serien kom någon gång i andra hälften av sjuttiotalet. Priset/värdet är helt beroende på rullans skick.I gott bruksskick och utan större kosmetiska defekter (i bästa fall) runt 500 kr.

#14 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 411 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 11:51

Sedan finns ju 66 X som är snäppet bättre än 66:an. Har även en 52:a o en 55:a. :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 12:06

Sedan finns ju 66 X som är snäppet bättre än 66:an. Har även en 52:a o en 55:a. :)

Snäppet mer tungvevad...

#16 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 411 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 14:20

Snäppet mer tungvevad...

...och det har jag inget minne utav.

/Stefan

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 22:18

...och det har jag inget minne utav.

Det är faktiskt den enda nackdelen med snäckdrev. Verkningsgraden är lägre än med rena vinkelväxlar eller hyoiddrev och det märks när man försöker använda en snäckväxel med hög utväxling. Eller vad säger forumets ingenjör?

#18 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 23:01

Det är faktiskt den enda nackdelen med snäckdrev. Verkningsgraden är lägre än med rena vinkelväxlar eller hyoiddrev och det märks när man försöker använda en snäckväxel med hög utväxling. Eller vad säger forumets ingenjör?

Den där ingenjören i forumet tycks inte vilja svara så då kastar jag in en synpunkt i stället. Har dålig koll på olika växelkonstruktioner och dess kraftverkan, verkningsgrad mm.

Men spontant utan att hävda någon sanning skulle jag hålla med dig då snäckväxeln har glidande friktionsskapande kuggingrepp.

Men fan va fel jag kan ha även om jag inte tror det
  • lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 23:30

Så här skrziver Alan Hawk (i sin review av ABU Suverän där han ingående behandlar snäckdrev i haspelrullar): "Their only drawback is a slight loss of efficiency compared to other gearing systems. That loss is considerable in ratios higher than 8:1, but at slower ratios (as is the case with spinning reels), the efficiency loss is negligible."

#20 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 28 mars 2018 - 14:30

Satt länge och klurade på detta. Det kändes nämligen fel att förlusten skulle bli större med högre utväxling. En snäckväxel är ju till för att växla ner och inte upp, den drivande skruven gör många varv innan kuggdrevet gör 1. Därmed borde högre utväxling ge mindre förlust. Tex en utvxl 100:1 som jag såg som hög innebär att drivande sida måste göra 100 varv innan utgående axel gör 1 varv och en som jag tänkte låg utvxl 15:1 behöver motorn göra 15 varv då utgående gör 1 varv. 

Då kom jag på att eftersom snäckväxeln är en varvtalsreducerande växel och om man tittar på utvxlingen utifrån den drivna axelns varvtal så blir 100:1 = 1:0,01 (lågt värde) utvxl 15:1 blir då 1:0,06 vilket är betydligt högre och därmed stämmer tankegången att hög utvxl ger stora effektförluster.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar