Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

ABU CARDINAL 66

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 28 mars 2018 - 17:23

Men har du inte blandat ihop dreven nu? Det är ju det stora drevet, dvs det som gör ett varv, som sitter på vevaxeln. Skruven, som gör flera varv per vevvarv, sitter på rotoraxeln. Hur som helst så är det ju inte svårare än att det är lättare att trampa runt pedalerna påcykeln med en låg än med en hög växel i. Sedan kanske förlusten är linjär, dvs densamma procentuellt, oavsett utväxling men oavsett det så blir ju varje växel, allt annat lika, trögare att veva ju högre utväxlingen är.

#22 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 548 inlägg

Postad 28 mars 2018 - 19:20

Om jag inte minns fel så togs Cardinal 66X fram för snabbt fiske efter havsörningen. Har jag rätt el. fel. Rätta mig i så fall. 

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#23 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 28 mars 2018 - 21:40

Om jag inte minns fel så togs Cardinal 66X fram för snabbt fiske efter havsörningen. Har jag rätt el. fel. Rätta mig i så fall. 

Ja och nej. Det var vad man påstod i den svenska utgåvan av Napp&Nytt men jag tror att den och andra ABU-rullar främst togs fram med sikte på den internationella marknaden.

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 28 mars 2018 - 22:45

Ska man vara petnoga så är snäckväxeln i Cardinal mfl likande rullar en omvänd snäckväxel (reverse worm gear).

#25 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 548 inlägg

Postad 29 mars 2018 - 02:07

Ja och nej. Det var vad man påstod i den svenska utgåvan av Napp&Nytt men jag tror att den och andra ABU-rullar främst togs fram med sikte på den internationella marknaden.

Ja, men då minns jag rätt att jag hade läst det någonstans. :) Ok! 

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#26 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 29 mars 2018 - 09:33

Men har du inte blandat ihop dreven nu? Det är ju det stora drevet, dvs det som gör ett varv, som sitter på vevaxeln. Skruven, som gör flera varv per vevvarv, sitter på rotoraxeln. Hur som helst så är det ju inte svårare än att det är lättare att trampa runt pedalerna påcykeln med en låg än med en hög växel i. Sedan kanske förlusten är linjär, dvs densamma procentuellt, oavsett utväxling men oavsett det så blir ju varje växel, allt annat lika, trögare att veva ju högre utväxlingen är.

Nej det va inte vad jag ville säga utan jag fick problem med att ordet hög utvxl skulle ge mer förluster. Det borde va tvärtom men det är ju där jag kom på att jag skulle vända på steken. Sedan råkade jag vrida till sifferexercisen på nått knepigt sätt som jag själv inte förstår nu. Ser helt kocko ut.  :shock:

Utvxl. förhållandet blir detsamma oavsett vilken väg. Det var bara i min hjärna det blev fel på detta med hög å låg utvxl. Med andra ord en 100:1 är i detta fall en 1:100 alltså beroende på vilken som driver eller drivs.

Det där att trampa en cykel är lättare med låg utväxling är en helt annan fråga. 5 kg belastning på utgående axel med 1:5 utvxl. gör att du måste lägga på 25 kg kraft. En 1:1 utväxl. vid samma last hade räckt med 5 Kg. Det är inte det som avses i problematiken i det här fallet utan just denna växeltyps specifika egenskaper. Den är helt enkelt tung att driva den vägen, stora förluster speciellt vid belastning. Men i en rulle som denna borde det inte vara en avgörande faktor då vevarmen ger stort moment och belastningen i sammanhanget relativt små. Dock ska man se till att den är välsmord på skruven.

I vilket fall så är detta ingen stor sak. Men vid dåligt utförda drev, billigt material, orena eller grova ytor och dessutom dåligt smord så kan en sådan växel bli märkbart tungvevad.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar