Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Val av spö (all-round)

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 -martin-

-martin-

Medlem

• Members
  • 23 inlägg

Postad 06 augusti 2010 - 16:09

Hejsan!
Har bestämt mig för att börja meta "på riktigt"... har bara metat med "vanliga" metspön innan, för att jag aldrig fått fisk på kastspö :P

Jag kommer mest att meta efter abborre/gös/gädda. Och är på jakt efter ett spö som klarar detta och helst både botton och flöt mete. Finns detta eller ska jag ska jag satsa på två billigare spön? budget ligger runt 2000 för spö + rulle.

Tacksam för hjälp :)
//Martin
För dig som gillar att fiska http://bakomflotet.se

#2 Sevenoak

Sevenoak

Trogen medlem

• Members
  • 174 inlägg

Postad 06 augusti 2010 - 20:20

Ja, det finns spö som fungerar till båda. Ett 9' eller ett 10' är att föredra när man bottenmetar/flötesmetar, då det är både enklare att kasta ut med ett långt spö och göra mothugg.

Om du ska börja meta är ett spö inte mycket att hurra för. Själv använder jag minst 6 spön när jag metar gös. Två bottenmete, två flötmeten som går nära botten och två flötmeten som gör högre upp. Jag tacklar sedan om spöna när jag vet vad fisken går på.

För 2000 skulle jag ha köpt två spön och rullar, fast i ett paketpris. Det finns sådana där det ingår Lina, Spö och Rulle i samma peng. För 1000 kr får du ett spö som håller och fungerar väldigt bra. Ett exempel är Phazer Combo II. Ett 8' går på 899, så jag skulle tippa på att ett 9' eller 10' går på runt 1000-lappen.

Självklart kan du använda dina gäddspön till metet. Det är inte spöet och rullen fisken hugger på. Däremot kan det vara enklare ett göra mothugg samt placera betet på ett bra ställe med ett spö som är till för mete.

Postad bild

#3 -martin-

-martin-

Medlem

• Members
  • 23 inlägg

Postad 07 augusti 2010 - 08:42

Tack för snabbt svar :)

Jo, ett spö kanske inte räcker så långt, men man måste ju börja nånstans ^_^

Vad tror du om dessa:
http://www.metebolag... ... &catid=126 - för det lättare metet
http://www.metebolag... ... &catid=126 - för det tyngre metet
http://www.metebolag... ... &catid=120 x 2

//Martin

#4 addicted2napp

addicted2napp

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 14 augusti 2010 - 18:20

Ska du meta från land eller från båt? Själv metar jag gädda från land och skulle då rekomendera dig att du köper ett 12 fots spö med en testkurva 2,5 - 3lbs.Lätt att kasta ut betesfisk och göra hårda mothugg.Ska du fiska från båt så kanske du kan lite kortare spö med lite lägre testkurva eftersom att du kanske inte behöver kasta ut en fisk 50 meter.

Ett Berkley Phazer 2 äger jag själv och det är ett hyfsat spö,men jag skulle aldrig rekommndera någon att meta Gädda med det,möjligtvis Abborre eller mindre Gös.Det är ett spö du kastar drag med.

Vet inget alls om detta spöt, men det är billigt och skulle jag köpa mitt första spö
för Gäddmete hade jag nog kanske testat ett sådant innan jag köpte upp mig.
Gäddmete:http://www.metebolag...=1074&catid=126

Kanske lite smått overkill för Abborre men nog helt prima för Gösfiske mm.
Äger själv 2st Spö från Wychwood och jag tycker verkligen att dom gör
prisvärda prylar.
http://www.metebolag... ... &catid=126

#5 -martin-

-martin-

Medlem

• Members
  • 23 inlägg

Postad 24 augusti 2010 - 19:10

Blev denna uppsättning:
Leeda Carp Match Twin Tip, Wychwoods Agitator Bait Rod 10' & en Map Carptek Freespin 40 Reel.
Hoppas få fart på metet nu ^_^

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 317 inlägg

Postad 23 november 2017 - 14:13

För att räknas som allround bör väl ett spö vara lika bra till flöt- som till bottenmete? Vidare bör det väl vara såväl roligt att meta inte alltför stora fiskar såväl som klara en rejäl gädda (eller karp)? Det bör även fungera till tex sik och andra fiskar med mjuka mundelar. Mete handlar i princip om landburet fiske så 12 fot är en rimlig utgångspunkt.

Nu går det naturligtvis att flötmeta med ett sk feederspö och till nöds så kan man botten meta med ett matchspömen typiskt sett så är båda dessa typer av spön speciellt anpassade för olika typer av mete. Ett rimligt alternativ är ett sk Avonspö (med såväl vanlig topp som några sk quiver tips).Ett sk barbelspö med testkurva runt 1,5 lbs är också hyfsat mångsidigt användbart. En annan variant är ett specimen-eller karpspö med mjuk aktion och testkurva på 2-2,5 lbs. Slutligen så finns det ju 12-fotsspön för haspelfiske som fungerar bra att meta med. Vad gäller de angivna betesvikterna så avser ju dessa kast med drag och fullt påställ. Handlar det om att smeka ut en tacklad mört något tiotal meter så räcker ett spö klassat för vikter upp till 50 (eller till och med så litet som 30) gram långt (även om mörten och tacklet är betydligt tyngre).

Långa spön har ett stort arbetsområde. Med iten belastning är det en mindre del av spöt som arbetar (men den delen är på ett 12-fotsspö längre än motsvarande del på ett sjufotsspö som arbetar inom sin "comfort zone".

De som gör problemet svårt (eller åtminstone får det att verka så) är den förvirring alla beteckningar skapar.Det var enklare förr. Då kunde man använda sitt 9-fots tvåhandsspö till det mesta (och det kan man fortfarande). Men idag, när spöna är byggda av kolfiber, är en 12-fotare lika lätt att hantera. Skulle man varken ha en 9- eller en 12-fotare så går det alldeles utmärkt att meta med sitt vanliga 7-fots haspelspö.

Vilken utrustning man än har så har den sina begränsningar men inom dessa kan man åstadkomma väldigt mycket. Och man fångar alltid mer om man använder det man har än om man låter bli att fiska eftersom man inte har "rätt" grejor.

• Anders jansson gillar detta

#7 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 647 inlägg

Postad 23 november 2017 - 18:36

För att räknas som allround bör väl ett spö vara lika bra till flöt- som till bottenmete? Vidare bör det väl vara såväl roligt att meta inte alltför stora fiskar såväl som klara en rejäl gädda (eller karp)? Det bör även fungera till tex sik och andra fiskar med mjuka mundelar. Mete handlar i princip om landburet fiske så 12 fot är en rimlig utgångspunkt.

Nu går det naturligtvis att flötmeta med ett sk feederspö och till nöds så kan man botten meta med ett matchspömen typiskt sett så är båda dessa typer av spön speciellt anpassade för olika typer av mete. Ett rimligt alternativ är ett sk Avonspö (med såväl vanlig topp som några sk quiver tips).Ett sk barbelspö med testkurva runt 1,5 lbs är också hyfsat mångsidigt användbart. En annan variant är ett specimen-eller karpspö med mjuk aktion och testkurva på 2-2,5 lbs. Slutligen så finns det ju 12-fotsspön för haspelfiske som fungerar bra att meta med. Vad gäller de angivna betesvikterna så avser ju dessa kast med drag och fullt påställ. Handlar det om att smeka ut en tacklad mört något tiotal meter så räcker ett spö klassat för vikter upp till 50 (eller till och med så litet som 30) gram långt (även om mörten och tacklet är betydligt tyngre).

Långa spön har ett stort arbetsområde. Med iten belastning är det en mindre del av spöt som arbetar (men den delen är på ett 12-fotsspö längre än motsvarande del på ett sjufotsspö som arbetar inom sin "comfort zone".

De som gör problemet svårt (eller åtminstone får det att verka så) är den förvirring alla beteckningar skapar.Det var enklare förr. Då kunde man använda sitt 9-fots tvåhandsspö till det mesta (och det kan man fortfarande). Men idag, när spöna är byggda av kolfiber, är en 12-fotare lika lätt att hantera. Skulle man varken ha en 9- eller en 12-fotare så går det alldeles utmärkt att meta med sitt vanliga 7-fots haspelspö.

Vilken utrustning man än har så har den sina begränsningar men inom dessa kan man åstadkomma väldigt mycket. Och man fångar alltid mer om man använder det man har än om man låter bli att fiska eftersom man inte har "rätt" grejor.

Det blir lite lättare att kroka fisken med ett långt spö om man flötmetar, det tar ju mer lina när man lyfter det. Men vid bottenmete funkar det mesta bara man sträcker linan efter vikten nått botten.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 317 inlägg

Postad 05 mars 2018 - 17:22

Men vad är det som skiljer ett metspö från ett haspelspö? Ett spö som fungerar lika bra att meta med som att kasta diverse konstbeten är ju ännu mer allround än ett spö avsett endast för mete. Eller vänd på frågan: Vad är det som gör ett haspelspö mindre lämpligt som metspö? Jg kanske inte kan tillräckligt mycket om fiske för att begripa det här, men jag har flera olika haspelspön som fungerar alldeles utmärkt att meta (såväl flöt- som bottenmete) med.Vänder vi blicken mot kontinenten så är man betydligt mer flexibel i sin syn på vilka spön som funkar till vad.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar