Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ultralight/Light

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

#21 Meinhoff

Meinhoff

Medlem

• Members
  • 23 inlägg

Postad 12 maj 2011 - 07:43

Så, då var det klart. Var nere i Stockholm på konsert (Roger Waters på globen...totalt bäst) och passade på att handla. Inte riktigt vad jag hade tänkt, men jag fick så pass bra pris så jag slog till. Dessutom känns både spö och rulle klockrena så här "out of water" så att säga ;) Kan nog bli en tur nästa helg kanske.....fisketarmen suger.

Shimano Forcemaster AX 180L
Shimano Technium FB 1000
1st 120m 0.13 superlina
1st "Kingen" spinnare (7g)
Totalt 2100:-

Tack för all input grabbbar (eller flickor) =)

/M
------------------------------------------------------
Öring 0.7kg
Harr 0.4kg
Abborre 1.3kg
Gädda 3.7 kg (har fått större men inte haft våg)
Fiskpinnar 400g
Torsk 6kg

Äh vadå, märks det att jag nyss börjat väga? :P

#22 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 12 maj 2011 - 09:50

det låter som fina grejer :)
om du ska ha mer drag så kan jag rekommendera Vibrax Fluo i färgen Firetiger. Den spinnaren är ett monster! Den har även kommit ut med "svans" nu. Vibrax Foxtail. Den har jag inte testat än men jag har på känn att den kan ge den ännu en boost!
skitfiske på dig

#23 sommenfiskaren

sommenfiskaren

Trogen medlem

• Members
  • 207 inlägg

Postad 12 maj 2011 - 10:52

Jag skulle kunna tipsa om att leta efter ett (väldigt) lätt vertikalspö/jerkspö. Det kan bjuda på riktigt roliga fighter om du väljer rätt spö, även med abborre. Rullen kan vara av stor vikt i valet också, jag tycker att ju lättare rullen är ju bättre känner man vad fisken gör. Slår det på en snipa kan du verkligen bli bjuden på en nice fight!

Skitfiske!
Får jag inte fisk föredrar jag att inte få den på jerkbait!

#24 Meinhoff

Meinhoff

Medlem

• Members
  • 23 inlägg

Postad 12 maj 2011 - 12:07

@jlarss

Jag har en drös Vibrax Fluo's sen i fjol sommar =) Grymt effektiv sak för till Abborre. Ska nog också investera i en eller två med svans tror jag innan säsongen här drar igång på riktigt.

/M
------------------------------------------------------
Öring 0.7kg
Harr 0.4kg
Abborre 1.3kg
Gädda 3.7 kg (har fått större men inte haft våg)
Fiskpinnar 400g
Torsk 6kg

Äh vadå, märks det att jag nyss börjat väga? :P

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 13 december 2014 - 16:20

Du verkar ha bestämt dig för en haspelutrustning, bra.

Jag skulle faktiskt föreslå att du tittar, klämmer och känner på rullar i Shimanos 2500-storlek.
Det kan kännas lite klumpigt men på rätt spö är det klockrent, har själv ett importerat Dobyns Champion 7' som kastar upp till cirka 15 gram. På det sitter min Symetre 2500 riktigt bra.

Ett gott råd. Själv kör jag med ABU Revo Neos 20 som UL-rulle. Visst, man kan hitta 50 gram lättare rullar men inte med samma kvalitet vad gäller linuppläggning, slirbroms mm. Just slirbromsen är ju bland det absolut viktigaste när man fiskar med riktigt tunna linor och en något större rulle har större bromsskivor och därför en bättre och jämnare broms än de allra minsta rullarna. Vid UL-fiske får ju slirbromsen verkligen bekänna färg om man får på något skapligt.

#26 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 13 december 2014 - 16:30

Kan revidera mitt gamla inlägg något och tillägga att om man ämnar köra en relativt stor haspel på ett lätt spö gäller det att kolla linans vinkel över första spööglan nerifrån sett.

En för brant vinkel där ger onödigt mycket friktion vilket märks särskilt tydligt vid lätt fiske eller hos spön med sämre insatser i öglorna.

Spörings- och rullfästestillverkaren Fuji's generalagent i USA illustrerar detta väldigt tydligt i denna artikeln.

Håller med lausvik om slirbromsen, den är alltid viktig men vid lätt fiske är jämnheten viktigare är kraften. Något inte alla tänker på idag när tillverkarna skryter om maximala bromsvärden på kartonger och i artiklar.

• TechMark gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#27 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 06 januari 2015 - 12:59

Håller med lausvik om slirbromsen, den är alltid viktig men vid lätt fiske är jämnheten viktigare är kraften. Något inte alla tänker på idag när tillverkarna skryter om maximala bromsvärden på kartonger och i artiklar.

Vid UL-fiske kan man hu råka ut för rätt långa rusningar. En dålig broms kan dels fungera ryckigt, vilket kan vara katastrofalt om man har en klen lina, men även ändra bromskraften under rusningen (med samma katastrofala utgång). Väldigt viktigt är också att bromsen har så litet startmotstånd som möjligt. Med en 0,15 nylonlina (eller motsvarande) har man ju inte så mycket säkerhetsmarginal.

#28 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 06 maj 2016 - 12:45

http://www.fishingga...2013/mags39.htm  Tyvärr inte längre tillgänglig. Tydligen är det några som hävdar upphovsrätt till gamla tidningar/artiklar som inte längre finns att köpa. Ännu en seger för antipiraterna. Ingen ska kunna läsa dem, tydligen. Man blir aldrig riktigt klok på hur folk tänker.

Fortfarande den mest utförliga artikel som skrivits i svensk fiskepress om UL-fiske? Hur som helst så entusiasmerade den mig och många andra (för på den tiden var FJ:s genomslagskraft enorm). Jag skaffade ganska omgående en liten Mitchell 204 (en riktig sk*trulle, dessvärre, med plastdetaljer som ganska omgående gav upp). Jag vill minnas att den fick sitta på min fars gamla arjonspö som var det mjukaste jag kunde hitta (men naturligtvis tyngre än vad som nämndes i artikeln då det var av massiv glasfiber). genom åren har olika UL-utrustningar passerat revy men fortfarande är det lika roligt att fiska med de lätta grejorna. Dock håller jag mig till mindre fiskar, främst abborre, men en och annan gädda har genom åren blandat sig i leken och tagit en pytteliten spinnare eller jigg och ofta nog hamnat på torra land (eller i båten).

Nu bryr jag mig inte om de definitioner som nämns i artikeln utan använder mitt sunda förnuft. Tunnare lina än 0,16 mm nylon ser jag ingen anledning att använda (och en sådan lina är förvånansvärt stark). När det gäller rullar är det viktigaste att slirbromsen fungerar perfekt (vilket i sammanhanget innebär ett mjukt startmotstånd och en jämn bromsverkan). Femfotsspön kan vara nog så trevliga att fiska med men drillningen av större fiskar blir betydligt säkrare och mer effektiv om man går upp litet i längd (och eftersom dagens kolfiberspön är så mycket lättare än de glasfiberspön som stod till buds när artikeln skrevs så ser jag inget fel i det).

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 07 maj 2016 - 14:07

Här är ännu en intressant artikel (som jag hade missat!).

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 07 maj 2016 - 18:07

Egentligen borde alla sportfiskare testa UL-fiske. Det borde vara en obligatorisk del av en sportfiskares utbildning. När man lyckats landa en stor fisk på de klena redskapen har man lärt sig sanningen att det inte är fisken utan fiskaren som drar av linan. Tappar man fisken har man lärt sig samma sak (men kanske inte riktigt förstått saken).

• Anders jansson gillar detta

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 12 maj 2016 - 15:09

Här är ännu en intressant artikel (som jag hade missat!).

Är det någon annan än jag som orkat läsa igenom hela artikeln. Det bästa kommer, som sig bör, på slutet och det där med att fiska havsöring från kusten med UL-grejor låter onekligen lockande. Kanske ett äventyr för några sommarnätter?

#32 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 312 inlägg

Postad 12 maj 2016 - 15:53

Stor fisk och UL-grejor....ingen bra ide.....plockar redan då och då större fisk med drag i käften och helt fel tunn lina har även används. Grov fisk kräver rejäla saker och mycket lina i rullen.....

#33 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 12 maj 2016 - 16:23

Stor fisk och UL-grejor....ingen bra ide.....plockar redan då och då större fisk med drag i käften och helt fel tunn lina har även används. Grov fisk kräver rejäla saker och mycket lina i rullen.....

Det finns naturligtvis gränser men man kan ta förvånansvärt stora fiskar på väldigt mycket lättare don än vad de flesta föreställer sig.

#34 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 938 inlägg

Postad 12 maj 2016 - 18:39

Ser för mej UL i fjellfiske.
I havet! Då är det kanon kul med makrillfiske på UL.

Från land efter havsöring? Det tror jag inte jag hadde vågat.
Men från båt, det hadde gott!

Då har man möjligheten att köra efter fisken.
Men hur kul är det! Man vill drilla med spö och rulle. Inte båt!!

#35 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 17 maj 2016 - 12:32

Nå, originaldefinitionen (den franska) på det vi kallar UL var alltså att det handlar om haspelfiske med beten upp till 3 gram. Den amerikanska definitionen som hänvisas till i den förträffliga FJ-artikeln från mitten av sjuttiotalet (som nu antipiraterna lyckats få otillgänglig. Hoppas att de är nöjda...) handlade det, om jag minns rätt, om totalvikten på utrustningen (mycket låg), lingrovlek (monofil nylon) och max betesvikt. Olika normer gällde för fiske i söt- respektive saltvatten. Den "industristandard" som nu tycks gälla, dvs det tillverkarna säljer som UL, är spön som kastar upp till 10 gram och rullar i 500-storlek. Däremot är ju även de tunnaste superlinorna flera gångar starkare än vad monofil nylon i dimensioner på 0,16 mm eller tunnare är. Ett modernt spö som är optimerat för betesvikter under 10 gram kan ha en rejäl ryggrad. Med en sådan "UL-utrustning" kan man utan vidare fiska efter det mesta som simmar i våra insjöar.

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 19 maj 2016 - 09:26

Ännu en artikel i ämnet. (Fast att man skulle använda 0,18 mm flätlina till UL-fiske ställer jag mig avvisande till...)

#37 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 27 maj 2016 - 12:44

När det handlar om spön är längden av stor betydelse. Ett sexfots spö klassat för betesvikter upp till max 12 gram är mycket klenare än ett niofots med samma klassning, i vart fall när det handlar om förmågan att trötta en fisk. Enkelt uttryckt är överdelen (om vi tänker oss ett tvådelat spö) på niofotaren ungefär som ett kort U-spö medan musklerna göms i underdelen. Är spöet välbyggt har man alltså ett redskap med vilket man kan kasta lätta beten och drilla stora, starka fiskar. Om ett sådant spö sedan ska kallas UL, tja, DET kan man ju alltid diskutera.

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 03 juni 2016 - 09:48

I min ungdom tränade och tävlade jag i judo och det slog mig just att UL-fiske är sportfiskets judo. Judo betyder "den mjuka vägen" och grundidén är att genom att ge vika använda motståndarens tyngd och styrka mot honom snarare än att  sätta hårt mot hårt. Att en skicklig judoka kan bjuda en betydligt större icke judokunnig motståndare på en överaskande luftfärd är väl bekant. Detsamma gäller för UL-fisket. En fiskare som behärskar tekniken och har litet is i magen kan bjuda även stora fiskar på en överaskande vistelse i luften.

edit. Vad gäller linans brottstyrka så finns det, med ett riktigt UL-spö och en rulle med fungerande och korrekt inställd slirbroms, ingen anledning (annat än att kunna dra loss bottennapp) att gå över 2 kg (ungefär vad en normal 0,15 mm monofil nylonlina håller). Mothugg förekommer (eller behövs i alla fall inte) vid UL-fiske eftersom man använder små, tunna och sylvassa krokar.

• JontaK gillar detta

#39 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 03 juni 2016 - 13:23

Jämföra UL-fiske och judo, är inte det värt ett tryck på "Gilla"-knappen så är inget det. :D

Har själv funderat vidare på UL-definitionen senaste tiden.

Efter några fiskebutiksbesök kan jag konstatera att UL helt enkelt är ett kort haspelspö med

en liten rulle och en väldigt tunn (-0.10mm) flätlina. Kastvikt och totalvikt på utrustningen verkar

tämligen ointressant även om kastvikten sällan överstiger 20 gram på det jag hört kallas UL.

Som den 80-talist jag är är jag dels präglad av äldre släktingarns gamla 5-6-fots glasfiberspön

men även 90-talets många kolfiberspön som kastade upp till cirka 8-10 gram och var ihopparade

med ABU-hasplar från Kina med tillägget "UL" i namnet.

Jag har aldrig hört i en fiskebutik att UL skulle handla om vikten på utrustningen, en viss kastvikt

eller en låg brottstyrka på linan. Det är just det där korta spöt med en liten rulle som verkar gälla.

Just min egna definition är nog en betesvikt upp till knappt 12 gram men oftast mycket lägre ihop

med ett relativt kort, lätt spö och en liten rulle.

Framförallt tycker jag dock att linans diameter och brottstyrka bör matcha övrig utrustning.

Att ha en vrålstark flätlina tillsammans med grejor optimerade att kasta 5-grammare känns ju bara fel.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 271 inlägg

Postad 03 juni 2016 - 13:30

Jämföra UL-fiske och judo, är inte det värt ett tryck på "Gilla"-knappen så är inget det. :D

Jag gör en judobugning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar