Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

båt

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 marcus24

marcus24

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 16 september 2011 - 11:55

Hej!jag är helt ny när det gäller båtar och har planer på att köpa en båt.Ska fiska med den i vänern,framförallt spinnfiske, men lite trolling också. hur lång båt behöver man för att det inte ska bli farligt och ge sig ut, när det är lite blåsigt, så att den går bra när det är lite vågigt. behöver man en 6 meters båt? vill ha en båtskrov som man är nästan underhållsfri,känns som att det är en aluminiumbåt som är lämpligast då?
har ni tips på båtar som passar ca 150 000 kr klassen?

mvh/Marcus

#2 Olzone

Olzone

Trogen medlem

• Members
  • 210 inlägg

Postad 17 september 2011 - 18:00

jag har en quintrex och tycker den är bra. 390 och 440 är nog de bästa storlekarna, behöver du en större så kolla på de båtar som har "blade" skrovet...
försäkra dig om att all installation är bra gjord. om ja, så köp! mycket fina båtar och stabila
De bör passa dig i pris också (har du sen en alu-svets kan du enkelt modda båten till tusen)
Mina PB:
Havsöring = 2,8kg
Gädda = 6,2
Abborre = 0,9
Id = 2,1kg
Rengbåge = 0,7kg
Gös = 4,1kg
Asp = 70cm och fet, 5kg?
-----------------------------------

#3 plano8616

plano8616

Medlem

• Members
  • 19 inlägg

Postad 30 december 2011 - 09:22

själv tycker jag att längden på båten när man fiskar är 4,60 eller 4,80 stadiga båtar, ite för stora och inte för små :)

#4 Yabben

Yabben

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 22 april 2013 - 21:27

Hej Marcus24!

Härligt med en som vill satsa på sin hobby. Att du tänker lite på aluminium är bra för med rätt märke så har du en båt som håller en mycket lång tid. Min första båt var en träbåt som man snart såg botten genom. Sen blev det en plastbåt, en örnvik 470, den spräckte jag först fören på. Sedan en bottenstock, den som styvar upp skrovet. Då blev jag less och köpte en Mix Buster, en aluminiumbåt. Den har hållit i ur och skur. Med den har jag fiskat från Västkustens hav utanför Vinga Fyr till Bottenviken och norrländska älvar. Den har transporterats överallt och varit med om så mycket som tremetersvågor. En liten båt kan ibland uppföra sig bättre än en stor då den följer vågorna på ett annat sätt. Det viktigaste är att föraren har mycket sunt förnuft. Bästa båten som jag siktar mot då jag skall byta båt är en maskin på strax över 5 meter och kring 50 hästar. Inte för stor och inte för tung. Aluminium är självklart för det är det som håller. Det är dessutom lättare att bygga om än plast. En reparation är en svats bort, inte torkning slipning, rensning, plastning slipning och toppcoat. Aluminium forever....

#5 cons1

cons1

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 12:18

Aluminum är bra, det är lätt och rör sig fint. 8)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar