Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bernuz flugfiskar - En fiskedagbok

fiskedagbok flugfiske dalarna

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

#1 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 26 juni 2013 - 10:58

Hejsan, 

igår blev jag flugfiskare! Eller jag blev hur som helst med spö och utrustning. Nu återstår bara resten, ett långt fiskeliv av minnen, historier och härliga upplevelser.

Vem är då jag?
Jag är en man på 28 år som nu tar sig an en riktig utmaning, att lära sig flugfiska. Det är något svårare för mig än för de flesta andra då jag för snart 4 år sedan amputerade min högra arm. Men vad vore livet utan utmaningar?

Jag har hela livet vart en naturmänniska och tog jägarexamen i norra bohuslän vid millennieskiftet. Efter flytt till dalarna på grund av utbildning har jag tappat bort mycket av naturlivet. Det är det jag vill hitta tillbaka till nu med hjälp av fisket.

Denna tråd kommer vara mycket för mig själv men jag hoppas även kunna få massa tips och råd från er som följer med på denna resa. Jag har tänkt uppdatera med turer jag tar och hur jag utvecklas i mitt fiskande. Hoppas att ni vill följa med!

Bifogad fil  2013-06-25 18.54.17.jpg   174,96K   3 Antal nerladdningar

Här ovan ser ni mitt nya set efter sina premiärkast igår. Dessa togs i Dalälven och jag såg direkt hur det nafsades efter flugan. Inte blev jag mindre sugen att dra upp första firren efter det.

Här kommer en redovisning på min utrustning. Kommentera gärna om ni har synpunkter på nåt!

ZPEY Switch Z1 9' #5
Spöna är skapade med den huvudsakliga utgångspunkten: En djup aktion med en inneboende styvhet som begränsar slaglängden, vilket visar sig som en nästan sinnlig touch av mjuk progressivitet. Varför kompromissa när man kan få allt? Det är tanken bakom Z1 switchspön. En- eller tvåhands, spey eller överhandskast, lösningen är switch. Med ett enkelt handgrepp kan du ändra ditt enhandsspö till ett lätt tvåhands. Z1 är ren kastglädje. 
Pris: 1 999 kr

Thinkfish Bold
Bold flugrulle är designad och tillverkad i Spanien av en passionerad grupp flugfiskare. 4 års avancerad teknikutveckling och design-engagemang har skapat BOLD flugrulle, en effektiv och bekväm flugrulle. Bold flugrulle hör till familjen Large Arbour. Dess kropp är extremt lätt och specialbyggd i anodiserad aluminium med mekanismen i rostfritt stål. Men en sak saknas... inget vevhandtag! Istället har Bold flugrulle en spak för snabb linhämtning. Spaken är kopplad till en 3 ring-växlad planetväxel runt den centrala axel som spaken multiplicerar överföringshastigheten. Bara att trycka på spaken så sker en mycket snabb upphämtning av löslina. Bold flugrulle har en unik konisk multi-disc drag system. Detta innebär att bromsen avaktiveras när linan spolas upp på rullen, och aktiveras när linan dras ut. Bromsen kan finjusteras för att anpassas till tafsen brottstyrka, och kan intuitivt användas när man fightas med en fisk. Bold är en mycket väl balanserad funktionell finessrik flugrulle för den som vill ha en annorlunda unik modell, linkapacitet från 5 till 7. 
Pris: 1 995 kr

GUIDELINE PRESENTATION #6
PRESENTATION är en speciallina för det lätta fisket. Kombinationen av linans tapering och korta klumplängd gör den suverän vid försiktiga presentationer på korta kast och olika typer av specialkast. Eftersom det inte behövs mer än 7 meter lina ute för att spöet skall jobba maximalt, passar denna lina också mycket bra när man fiskar i trånga lägen där det är buskar och träd i vägen.
Pris: 565 kr

GUIDELINE MICRON BACKING 20lbs/50yds
En tunn och mycket stark backing av absolut högsta kvalitet. MICRON är tillverkad av flätad dacron/multifilament, den är helt stum, mjuk och smidig. Linan har stor motståndskraft mot saltvatten, UVstrålning, oljor och de flesta kemikalier. 
Pris: 120 kr

Stroft GTM Taperad tafs 12' 0,17mm
En Lina som håller vad den lovar. Godkänd i EFFTAS lintest för garanterad brottstyrka och korrekta dimentioner. Taperade tafsar i samma material som det beprövade tafsmaterialet. Silikon-teflonhärdad = knutstark. Genom härdningen med silikon-teflontillsatser får man en försegling av linans yta, detta har en mycket positiv inverkan på linans egenskaper i vått tillstånd. Nötningsstark = färre linbrott. Den genom härdningen tätade och förseglade ytan gör linan otroligt motståndskraftig mot yttre påverkan tex nötning och solljus. Mjuk och smidig lina. Köldtålig till -42°C. Osynlig = fler hugg. Stroft GTM är transparant ljusgrå med ett ljusbrytningsindex mycket nära vattnets. Under vattnet nästan osynlig och ovan vattnet väl synlig. Saltvatten- och ålderbeständig. Den unika härdningen (värmebehandlingen) med tillsatser av silikon-teflon gör stroft GTM mycket åldersbeständig och ger låg påverkan efter lång tids användning.
Pris: 69 kr

Paket med flugor främst öring och harr
Denna kollektion är anpassad för harr- och öringfiskaren och innehåller ett urval av fångstgivande torrflugor, nymfer och streamers. 18 olika mönster, totalt 36 st flugor. För att göra det enklare att välja har vi plockat ihop färdiga flugkollektioner
Pris: 399 kr

TORRFLUGOR

Super emerging caddis, grey #12, Adams #10, Royal Wulff #12, Glomma special #10, Blue Dun #18, PEARL AND ELK CADDIS, #14, Black midge #20 & Paralyzer, olive #12

NYMFER
Hares ear olive #10, Lake dragon #8, Dark lord #12, Poxyback blue quill #12, Bird of prey #8 & Z-wing caddis pupa, green #12

STREAMER/VÅTFLUGOR
Alexandra #10, Soft hackle march brown #14, G.B Chrystal bugger Black #6 & Muddler minnow, #6

#2 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 26 juni 2013 - 15:30

För att lära mig lite mer om de flugor jag köpt satte jag ihop en liten guide till mig själv.

Hoppas på att kunna fylla i mer information om vardera fluga när jag hittar.

Bifogad fil  Flugor.jpg   34,92K   9 Antal nerladdningar

Om ni känner igen nån fluga och har info så hjälp mig gärna. :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Flugor.pdf   5,7MB   9 Antal nerladdningar

#3 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 27 juni 2013 - 07:20

Igår blev fiskekort inhandlat och en första riktig tur till bra fiskevatten togs.

Dock blev det mindre lyckat då flugan ville leta sig in i skogen efter ett par kast. Jag behöver helt klart ett par vadarbyxor så man kommer ut en bit. men jag tror starkt på denna lilla udde som resulterar i en grund vik. Mycket vattenlöpare skuttade omkring på ytan som jag antar är bra då fiskarna är vana vid aktivitet längst ytan.

Bifogad fil  20130626_183010.jpg   180,55K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  20130626_182237.jpg   215,89K   2 Antal nerladdningar

Efter jag stod fluglös åkte jag hem istället och träningskastade till sent på kvällen. Detta resulterade i tafstrassel så får bli till å köpa lite nya sånna helt klart.

Det kändes lättare att kasta med kortare tafs. kan det stämma? är det nåt man bör tänka på som nybörjare?

#4 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 347 inlägg

Postad 27 juni 2013 - 08:09

Ska bli kul att följa din resa! Kör på!

• Bernuz gillar detta
Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#5 Daniel Lindberg

Daniel Lindberg

Trogen medlem

• Members
  • 126 inlägg

Postad 27 juni 2013 - 20:35

Ska man absolut följa! Låter riktigt kanon/intressant! Keep up och shitfishing!

• Bernuz gillar detta

#6 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 28 juni 2013 - 07:21

Tack Mathias och Daniel! Det blir så mycket roligare om man inte är resen själv :)

Torrkastade lite igår igen och testade en egen liten uppfinning. en spöhållare som fästs i bältet som då underlättar att bara styra allt med vänsterhanden. detta måste förfinas men kändes som jag var nåt på spåren.

Dagens fråga: Jag skulle behöva en extra ring precis ovanför korkhandtaget för att lättare få tar på linan. Är detta något som påverkar kastet negativt om man sätter dit tro?

Bifogad fil  kpreview.jpg   19,14K   0 Antal nerladdningar

Idag bör jag få hem lite nya tafsar. efter rekommendationer i en annan tråd här inne på forumet blev det Rodwalker Taperade tafsar 9' [3-pack] (0.20 & 0.18). Dessa är något kortare än den 12' jag hade först och skall bli intressant att se hur den känns.

Bifogad fil  9ftleader_p1.jpg   10,69K   0 Antal nerladdningar

jag bör även få hem lite kul flugor som jag tyckte såg trevliga ut:

Bifogad fil  Torr11 - ML CDC Vulgata Dun.jpg   18,94K   0 Antal nerladdningar

ML CDC Vulgata Dun

Bifogad fil  Torr10 - ML CDC Vulgata Spent.jpg   19,55K   0 Antal nerladdningar

ML CDC Vulgata Spent

Bifogad fil  Torr09 - Foam Buzzy Bee.jpg   17,8K   0 Antal nerladdningar

Foam Buzzy Bee 12

#7 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 01 juli 2013 - 07:34

I hekgen blev det premiärfiskat i älv. Jag testade två olika älvar i Ore Fiskevårdsområde i dalarna. På morgonen blev det en liten älv med överhängande skog. det var rejält svårfiskat för en nybörjare då utrymmet var mycket begränsat. På bilden ser ni det bästa stället jag hittade. här kunde jag stå på ett par stenar och kom ut en bit. Tyvärr inget napp.

Bifogad fil  2013-06-29 09.29.14.jpg   140,49K   0 Antal nerladdningar

Senare på kvällen samma dag blev det ett försök i den mycket större Ore Älv. En mycket trevlig älv som bjöd på rullstensåsar så man kom ut fint. Fick tyvärr inga bilder därifrån då mobilen letade sig ner i vattnet och fick ta sig en paus.

Fick vara där max en dryg timme innan ett åskväder drog in. När det mullrade över huvudet kändes det inte lika intressant att stå och vifta med nåt som onekligen kändes som en åskledare. Hit kommer jag nog dock återvända!

Jag undrar fortfarande om: Jag skulle behöva en extra ring precis ovanför korkhandtaget för att lättare få tar på linan. Är detta något som påverkar kastet negativt om man sätter dit tro?

post-34843-0-24774400-1372400404_thumb.j

#8 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 05 juli 2013 - 07:12

Ja det var ju inte jättedrag i detta forumet tyvärr. Lite tråkigt med dåligt engagemang när det finns sån bra struktur.

Hur som helst så fortsätter min fiskeresa och igår gick den till Mörttjärnen i dalarna. Och där blev det napp!

Bifogad fil  2013-07-04 21.16.47.png   1,16MB   10 Antal nerladdningar
Denna lilla miniaborre på omkring 10cm fick bli min premiärfisk på fluga. men lika glad är jag för det! Äntligen är premiären avklarad och nu kan det bara gå framåt. Det var mycket aktivitet senare och jag såg större fisk men tyvärr krokades inget mer. 
Jag hade på Muddler Minnow #6 först men den var ju relativt enorm och tung fluga. Så då bytte jag till Soft hackle march brown #14 vilket då uppskattades mer av fiskarna.

Bifogad fil  2013-07-04 19.35.13.jpg   149,42K   12 Antal nerladdningar
Riktigt trevlig liten sjö med bryggor och vindskydd. Här kommer man hitta mig allt oftare nu för tiden.

Bifogad fil  2013-07-04 17.27.48.jpg   182,66K   7 Antal nerladdningar
Blåbären har börjat komma ordentligt nu med :) Smarrigt!

#9 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 17 juli 2013 - 07:55

I hegen blev det fiske och äventyr! Var nere vid Färnebofjärdens Nationalpark och Tyttboforsarna. Det var riiiikigt fint där och jag rekommenderar det skarpt till alla som bor inom några mils radie.

Bifogad fil  2013-07-13 07.05.54.jpg   135,54K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-07-13 10.33.32.jpg   162,71K   8 Antal nerladdningar

Det blev 3 stycken krokade under helgen och man känner rätt fort att man hittar nya tekniker för varje kast man gör. Träning ger visst färdighet - vem kunde ana det ;)

Bifogad fil  2013-07-13 10.35.00.jpg   176,21K   14 Antal nerladdningar

Först ut var min andra abborre på fluga. En något större än min första. Skulle gissa på 15-16 cm. Den fick allt åka i igen och växa till sig.

Sen senare på kvällen var det massa aktivitet på ytan i en liten vik. Snabbt var jag där med flugan och lyckades kroka 2 st, vad jag tror är, harrar. Kan någon mer kunnig bekräfta eller dementera detta skulle jag bli jätteglad!

Bifogad fil  35898_10153025086070384_1058425202_n.jpg   93,04K   17 Antal nerladdningar

#10 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 17 juli 2013 - 08:29

Skall bli kul att följa dina äventyr med flugspöt. Tänk vilken känsla första gången du drar på en skaplig öring i ett strömmande vatten,pang säger det bara o så bär det iväg:)Jag har fiskat i många år men får fortfarande skenande puls av ett öringhugg! Helt underbart e det.
Apropå ringen så skall det funka bra,en större ring är nog att föredra,ju närmare handtaget desto större. Borde funka med en ring till haspelspö,det finns ringar som är i metall och som tål mera stryk,keramik i stora ringar har en tendens att släppa el spricka om man stöter emot sten el annat.Kanske inte går i spöpåsen men det är ju lätt ordnat med en ny,butikerna har massa gamla överblivna som de nästan skänker bort.
Skitfiske framöver!
Tid är fisk

#11 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 17 juli 2013 - 08:35

Tack JarmoK! Ja jag längtar efter den känslan med. Men jag är glad att de första nu vart lite mindre så man vänjer sig med :)

Perfekt då skall jag ta och se om lokala butiken har en metallring i modell större. 

#12 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 17 juli 2013 - 11:54

Som nybörjare försöker jag leta mig till så mycket olika fiskevatten som möjligt för att få en känsla av olika platser. Jag vill dela med mig av ett tips som jag använder då jag vill få en bild av fiskeplatsen innan jag åker dit. Då är det lättare att planera resan. Detta funkar mest på fiskevatten nära bebyggelse.

Jag går helt enkelt in på google maps och letar upp vattendraget jag tänkte fiska på. Sedan undersöker jag om det finns några vägar i närheten och speciellt vägar som google street view-bilarna besökt. Detta ser man direkt då dessa vägar blir blåmarkerade. 

Bifogad fil  google maps4.JPG   195,86K   10 Antal nerladdningar

Sedan kan man följa vägarna och hitta olika vinklar som kan vittna om ifall det är ett bra vatten eller inte. Man kan även zooma in kanske se hur kantvegitationen ser ut eller liknande.

Bifogad fil  google maps3.JPG   136,26K   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  google maps2.JPG   151,58K   5 Antal nerladdningar

Om man vill fiska i forsar och älvar som man så ofta vill kan man ju leta upp broar och se om det finns bilder därifrån.

Bifogad fil  google maps.JPG   168,69K   3 Antal nerladdningar

Bilder ni ser ovan är från västerdaläven.

#13 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 18 juli 2013 - 07:45

Med lite mer efterforskning på mina fångster i helgen verkar jag ju helt ute å cyklar med harr. Det jag kommit fram till nu är att det var två små Stäm (Leuciscus leuciscus) jag fick upp.

Bifogad fil  Stäm.jpg   30,24K   0 Antal nerladdningar

Kännetecken: Liknar mörten, men är slankare, mer bredryggad och har fenorna grå eller svagt rödaktiga och ögonen svavelgula med mörka prickar. Längden överskrider sällan 30 cm och vikten 300 g. 

Förekomst i Sverige: ...tycks i stort sett endast finnas i Dalälvens och Göta älvs vattensystem...

Vanor: Lever i små stim. Går under sommarhalvåret i övre vattenlager men tillbringar vintern på djupet. Behärskar väl de snabbt rinnande vattnen och är en av de skickligaste simmarna bland karpfiskar. Söker föda på bottnen men tar också drivande och flygande byten.

#14 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 19 juli 2013 - 07:00

Här har du bra ringar i olika utföranden och storlekar.
http://www.hilevel.s...nforare-sv.html

Stäm "stämmer" nog ja, minns att jag för några år sedan fick nån stäm i Österdalälven lite innan Mora,blev även jag lite fundersam över vad det var för en firre.
Tid är fisk

#15 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 22 juli 2013 - 07:26

Tack igen JarmoK. Jag fick tag på en stor ring som jag skall testa här senare i veckan. provar nog att tejpa på den först och ser hur det känns.

I fredags drog jag ut på en ny tur till lite forsande vatten. Denna gången blev det käringforsen (och Fänforsen) i Björbotrakten.

Bifogad fil  2013-07-19 19.41.56.jpg   192,87K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-07-19 19.23.34.jpg   132,25K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-07-19 20.49.13.png   1,17MB   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-07-20 08.49.21.jpg   138,83K   6 Antal nerladdningar

Fick se min första Dagslända, eller i alla fall den jag tänkt på att jag sett. Svårt att få in skärpan på gungande löv dock hehe

Bifogad fil  2013-07-20 10.04.22.jpg   252,26K   4 Antal nerladdningar

Fiskelyckan uteblev dock men när man kom till en mosse full med hjortron kunde man inte klaga trots allt :)

#16 holkis_68

holkis_68

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 22 juli 2013 - 12:41

Trevlig läsning. Det här kommer jag följa. Kärringforsen har jag varit till ett par gånger och där finns det gott om harr. Fiskelyckan kommer snart ska du se.

#17 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 22 juli 2013 - 12:55

Så skall utsikten från tält se ut!
Tält är grymt,sjötomt med vattnet så nära som man vill,när man vill byta läge är et bara att packa ihop hemmet o leta reda på nya vyer:) Med tält kan man uppleva utsikter från sitt boende som hade kostat miljoner att beskåda genom ett stugfönster.
Tid är fisk

#18 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 23 juli 2013 - 07:38

Tack Holkis! jasså va kul med andra som vart här i trakterna. Jag trodde jag skullle vara mer eller mindre ensam men det var minst 6 personer där under helgen som fiskade och paddlade. Vattenståndet skulle vara lågt nu tydligen och det skall tydligen va bättre fiskelycka med lite mer vatten sas det. 

Ja men eller hur JarmoK! jag har just köpt ett litet popup-tält som nästasn går att sätta upp varsomhelst. 199kr på Rusta och man får kanske inte det mest regntåliga m.m. men det är mest myggen jag vill hålla borta :)

Bifogad fil  secondColumn.jpg   53,2K   0 Antal nerladdningar

http://www.expressen...ekunderstaltet/

Nu planeras det en resa till Dammån sista veckan i augusti innan fisket tar slut där uppe i norr.

#19 holkis_68

holkis_68

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 23 juli 2013 - 12:53

Dammån. Du sätter ribban högt på en gång :)
Fisket i Dammån är inte lätt. Hoppas du har någon med dig som fiskat där tidigare.
Om du är nybörjare skulle jag välja Kvissle som ligger bara en liten bit därifrån. Öringen som ska upp i Dammån går förbi Kvissle dessutom är det sjukt bra harrfiske där ibland. Hyr båt på campingen som ligger på södra sidan och ta dig ut på ön, därifrån kan du komma i kontakt med riktigt mycket fisk.
Ska själv dit någon gång under augusti och prova efter lite öring och harr.
Leffe

#20 Bernuz

Bernuz

Medlem

• Members
  • 20 inlägg

Postad 23 juli 2013 - 13:17

Haha :D ja lika bra att leta upp fina vatten så man verkligen får smak på den äkta varan.

Sen skall jag ändå vara där uppe och hälsa på en kompis i Åre så det kändes passande.

Jag kollade lite på Kvissleströmmen först men tyckte fisketrappan lät intressant så vi får se va det blir. Men Tack för bra tips!!!

Jag kollade även in Åre Flugfiskecamp och tänkte kolla lite med guidning och nybörjarkurs. Behöver ju all hjälp man kan få med flugval, placering och teknik.

Om du åker upp sista veckan i augusti kanske vi ses då :)

Även taggad med fiskedagbok, flugfiske, dalarna

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar