Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiskeplaner 2014

fiske 2014 planer resa

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

#1 klanten

klanten

Trogen medlem

• Members
  • 279 inlägg

Postad 11 mars 2014 - 13:23

För att försöka få lite liv i forumet, och då jag vill inkludera alla fiskesätt så väljer jag att lägga upp denna tråd under Fiskevatten subforumet. 

Tråden är simpel: 

Vad har ni för planer för fiskeåret 2014? 

Vart ska ni åka? 

Hur ska ni fiska? 

Vad har ni för mål?

Hur ska ni försöka nå era mål?

Jag kan börja, så klart:

Min sits är lite konstig, då jag vuxit upp i Sverige med fiske, men är sedan cirka 5 år boende i Ungern och i Budapest. 

Min plan är att jag ska spendera mitt första riktiga fiskeår här i landet. Jag har fått det tillstånd jag behöver, och jag har skaffat utrustningen. Jag köpte förra året ett abborr/gädd-spö och en fin Abuhaspel. Det vanligaste här är karp och mal-fiske, något som inte lockar mig ännu. En dag kanske jag utökar mitt förråd med ett rejält spö för karp, men inte ännu.

Jag kommer åka runt, främst hemma hos mina svärföräldrar i södra Ungern, men även runt Budapest. Jag har redan hittat ett par vatten på internet, men har inte hunnit testa dem ännu 

Mitt mål är att försöka hitta en plats där jag, så klart, kan få lite fisk. Men framför allt är målet i år att hitta en plats där jag kan fiska och en plats dit jag kan åka utan bil. Alltså en plats dit jag kan ta mig med tåg / buss, framför allt. Jag hoppas även att jag kan hitta sällskap som kan hjälpa mig, framför allt med att döda tristessen som kan uppstå om man fiskar själv. Frugan får så klart följa med, men hon fiskar inte så hon kommer nog tröttna ganska snabbt.

Planen är att ta det lugnt. Hittar jag ett bra ställe så kommer jag nog göra ett par återbesök. Men jag tror att de 3-4 första resorna jag gör kommer vara till nya platser varje gång. Dessvärre har jag kanske inte allt för mycket tid, så en gång / månad fram till sommaren, och under sommaren kanske jag kommer försöka vara lite mer frekvent.

Bubblare: så klart planerar vi att åka hem till Sverige under sommaren, och då även kommer mitt gamla hederliga båtfiske med farsan att plockas fram som ett äss i rockärmen.

Dela JÄTTEGÄRNA med er av era planer, det behöver inte vara några långa inlägg.

• Daniel Lindberg gillar detta

#2 klanten

klanten

Trogen medlem

• Members
  • 279 inlägg

Postad 11 mars 2014 - 13:51

Gör en fuling för att bumpa tråden till startsidan. 

#3 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 13 mars 2014 - 09:08

Planer 2014:

- Göra en seriös satsning på gäddflugfisket, flytringen ska blötas ordentligt.

- En ny satsning på mete efter grov sutare och brax.

- Utveckla flugfisket och testa nya vatten, tekniker arter.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#4 Daniel Lindberg

Daniel Lindberg

Trogen medlem

• Members
  • 126 inlägg

Postad 13 mars 2014 - 14:40

ngår iår i Gefle ProFish team, så ska väll tävla med dom iår. Tävlingarna som just nu är spikade är:

GävleFiskredskap Gäddfestival vår/höst tävling

Gårdskärspikes vår/höst tävling

Skutskärsportfiske klubb vår/höst-gäddan

SM-kval i Gävle 

och förhoppingsvis SM-final

Det jag ska åka är väll ner till GBG och fiska med Fredrik Karlsson och Miss Leech vad som är bestämt.

Mitt mål iår är äntligen få knäcka heliga 10kg gränsen för gädda då jag legat på 9kg i många år nu. Hur jag ska nå dit är att iår ska jag göra en riktig sattsning på spinnerbait då jag hade riktigt bra fiske med det förra året.

Även iår ska jag i höst sattsa hårt på flötestrolling då jag förra hösten inkassera mig en lite motor.

#5 EmilH

EmilH

Fiskegalning

• Members
  • 836 inlägg

Postad 14 mars 2014 - 19:56

Har egentligen bara ett väldigt simpelt mål eller ja två om man ska vara petnoga!

Det första är således att komma igång att fiska rejält mycket igen vilken var längesen i mina mått mätt. Det andra är att binda flugor som aldrig förr!

Så inga Pb satsningar i år eller ens mål på att få fisk så ribban ligger väldigt högt.

#6 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 15 mars 2014 - 10:48

Man får ingen fisk om flugan/ draget inte är i vattnet så mål att fiska mycket resulterar kanske i mer fisk och på det kanske PB:)

#7 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 18 mars 2014 - 10:43

Skulle väl ha lagt till att besöka Sportfiskemässan nu i helgen och grotta runt i alla nyheter och träffa allt roligt folk igen, hade förhinder att ta mig till Jönköping förra året tyvärr.

Nemo nascitur artifex!

#8 Daniel Lindberg

Daniel Lindberg

Trogen medlem

• Members
  • 126 inlägg

Postad 20 mars 2014 - 18:44

Kommer också åka dit, åker på lördag

#9 Mr-jerkbait

Mr-jerkbait

Fiskegalning

• Members
  • 560 inlägg

Postad 26 mars 2014 - 23:38

Mina mål för 2014 är

* Gädda runt och helst över 10 kg. Det har jag som mål varje år och misslyckas varje år. Kanske får lägga undan flugspöt så kanske den kommer. :) 

* Vore skoj att slå mitt pb på borre som är 1,5 kg.  

*Slå mitt gamla pb på id. 

*Lura upp min första gös!

Resor som förhoppningsvis blir av är en vecka till Härjedalen och tre dagars fiske i Dammån. Utöver det så kommer nog mycket av mitt fiske hålla till på hemmaplan. 

Allroundfiskare, men har jerkbait och fluga som favoriter

http://www.scandinavianfishing.se

#10 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 28 mars 2014 - 13:21

Mina mål för 2014 är

* Gädda runt och helst över 10 kg. Det har jag som mål varje år och misslyckas varje år. Kanske får lägga undan flugspöt så kanske den kommer. :)

* Vore skoj att slå mitt pb på borre som är 1,5 kg.  

*Slå mitt gamla pb på id. 

*Lura upp min första gös!

Resor som förhoppningsvis blir av är en vecka till Härjedalen och tre dagars fiske i Dammån. Utöver det så kommer nog mycket av mitt fiske hålla till på hemmaplan. 

Lägg några dagar i Ljusnan uppströms från Långå när du ändå är i Härjedalen så ska du se att du kan sätta ett svårslaget PB på sik också. :-)

Nemo nascitur artifex!

#11 Mr-jerkbait

Mr-jerkbait

Fiskegalning

• Members
  • 560 inlägg

Postad 29 mars 2014 - 15:19

Ja det skulle man faktiskt ha gjort! Vore inte helt fel att ta en ordentlig sik på fluga! De där måste jag försöka trycka in på schemat! :-)

Allroundfiskare, men har jerkbait och fluga som favoriter

http://www.scandinavianfishing.se

Även taggad med fiske, 2014, planer, resa

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar