Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bra Jerkbait Rulle ?

Jerkbait Rullar

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Kaninen

Kaninen

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 09 juni 2014 - 21:37

Tjena, nu är det så att jag har börjat med jerkbait fiske för cirka ett år sedan då jag fick köpa nå nybörjar grejjer från en kompis för ett billigt pris. Jag fiskade i kanske en vecka innan jag vart helt fast för fisket. Men då var det så att rullen jag hade var en lågprofil och klarade ej dom tyngre jerk dragen, så rullen skar. Och nu har jag suttit och tittat runt på ny jerkbait rulle in för sommaren/hösten och hittade denna http://www.xxl.se/fi...065164_1_style. Jag har igentligen ingen större aning om den är bra eller inte, har tittat runt efter trådar eller recensioner men ej hittat något. Så nu frågar jag er, är det en bra rulle för en som har bara hållt på med jerkbait i 1 år ? MVH/Kaninen

• kartmanmap gillar detta

#2 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 10 juni 2014 - 08:30

TGC är en helt OK rulle, väldigt lik en C3 fast med extra backspärrshake. Det man kan klanka ner på är att stativet är aluminium istf kromad mässing - här är det mycket beroende på din teknik när du jerkar om rullen kommer palla eller inte.

Om man inte har alltför aggressiv teknik kommer den funka fint, står du däremot och tokrycker med tunga beten finns risk att stativet börjar glappa.

En rulle som generellt brukar framhållas som bra är 5601 C JB, finns hos Dogger eller Olssons fiske för 1200, beggad kan du nog hitta den runt 6-700. Annars funkar även Pro Rocket (5501 CS) bra - men normalt lite dyrare, går ibland att få billigt dock.

Alldeles för många runda ambor, men ändå inte tillräckligt många...

#3 Kaninen

Kaninen

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 10 juni 2014 - 12:00

Okej, tack så mycket ! Ska kika runt lite på vad jag har för pengar just nu. Sen får jag gå efter det med vad jag ska köpa för rulle. Stor del av varför jag vill köpa TGC'n är för att XXL ligger i min stad så är när + att det är rea på den just nu där.

#4 Kaninen

Kaninen

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 10 juni 2014 - 20:31

Frästen någon som skulle kunna vara snäll och kunnig som kan svara på om den här rullen "okuma san juan s-250lx" är okej ? För att får nämligen köpa den av en kompis för bara 200kr då han har slutat med fiske. Tänkte ha den som extra rulle / tränings rulle !

#5 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 11 juni 2014 - 10:20

Jag är tveksam till om Okumarullen är något jag skulle fiska jerkbait med, jag tror inte att den håller någon längre tid.

Men som träningsrulle för en billig peng så funkar den säkert.
Värt att tänka på när det gäller jerkfiske är att det som avgör hur robust rulle du behöver är dels din egen teknik och dels hur tunga jerkbaits du tänker fiska med (över 50-60g kräver lite robustare rulle).
Sen ska rullen också helst ligga bra i handen eftersom man vid jerkfiske håller över rullen.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#6 Kaninen

Kaninen

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 11 juni 2014 - 17:12

Jajamen ! Tack så mycket, har tittat på denna nu http://www.olssonsfi...2143-c-107.aspx som jag funderar på att köpa :)

#7 Mooki

Mooki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 inlägg

Postad 12 juni 2014 - 10:47

Hmm, skillnaden mellan den och en TGC är väl i princip att du har tumtangent istf tryckknapp för att frikoppla.

Vill du ha tumtangent är det 5601 C JB du ska ha (http://www.olssonsfi...1021-c-837.aspx)

En i min mening bättre rulle än den du länkade till - och dessutom till ett lägre pris.

Alldeles för många runda ambor, men ändå inte tillräckligt många...

#8 Hampan

Hampan

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 15 juni 2015 - 18:00

Nej en bra rulle ska hålla väldigt länge även till tungre fiske. Jag använder 5601 jerk och den fungerar utmärkt har inte haft den så länge den är rätt ny på marknaden hade en jb rulle innan som håll hur länge som helst. Jag tycker du ska lägga 1200 kr du får du rullar som håller. jag tycker att du ska köpa 5601 jerk finns på dogger runt 1200 och det kommer du bli helt nöjd med!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar