Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nybörjare på trolling (lax)

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 applock

applock

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 18 juni 2014 - 14:52

Tidigare jag bara trollat efter gädda och då brukar jag "nöta vassen" och där står ju ofta gäddorna i alla storlekar.

Nu ska vi flytta båten till Vänern för att utöka artrikedomen lite och här slår det slint för mig.

När jag tittar på Youtube eller liknande där de fiskar lax i sjön så känns det som de är mitt ute i sjön och fiskar ?

Går inte lax eller öring såsom gäddan ibland närmare land (vass) och linande ?

Hur långt ifrån land bör jag vara och vad bör jag ha för sänken för att få ned dragen till dessa djup ?

MVH  

#2 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 19 juni 2014 - 09:45

Att fisken skulle gå närmast vassen/stranden är en gammal myt.
Rovfisk följer stimmen med bytesfisk, så du hittar kort och gott fisken där du hittar det den äter.
Stor gädda, liksom lax och öring (även gös) jagar pelagiskt och följer bytesfisken.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#3 applock

applock

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 19 juni 2014 - 20:25

Hur långt bort från land anser du vara bäst att fiska då ?

Men om man håller sig som jag oftast gör kanske fem meter utanför vassen är jag då helt körd på att få lax och öring ?

#4 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 22 juni 2014 - 21:58

Den lax/öring du trollar efter jagar bytesfisk, vanligtvis löja i sötvatten, och där stimmen av bytesfisk finns där finns också fisken.
När det gäller gäddan så jagar den både löjan och braxen som går ut pelagiskt efter leken.

Det är bland braxarna du hittar de riktigt stora gäddorna.
Exakt vart du ska trolla i vättern vågar jag inte svara på, men det kan vara en god idé att åka ut på en laxtrollingtur med någon guide för att få lite tips.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#5 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 05 december 2014 - 11:41

När jag kommer till ett nytt vatten eller ska prova en för mig relativt okänd metod brukar jag försöka fråga lokalbefolkningen och/eller andra fiskare.

Trollingfiskare är troligen ganska hemlighetsfulla när det gäller rena hotspots men att få lite allmänna tips om var fisken ska sökas är säkerligen inga problem.

Då jag själv varit ute och trollat i Vänern är det mitt i sjön som fungerat bäst.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#6 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 05 december 2014 - 14:16

Ett litet tips.......sätt dig ner och ta det lungt och kolla om det finns några andra som kör och kolla ordentligt i några dagar faktiskt för då kan du få reda på var groparna är på ett bra sätt och slipper söka själv. Oftast så kör dom vana en speciell rutt så att säga. Har själv märkt att många gånger så hugger laxen när man vänder båten eller när man ökar farten några gånger.

• JontaK gillar detta

#7 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 347 inlägg

Postad 05 december 2014 - 14:29

Om du har lite is i magen så har jag skrivit en artikel om trollingfiske - den kommer publiceras i ett av Fiskejournalens vårnummer. Håll utkik!

Annars som John säger - kolla med andra duktiga trollingfiskare som är vana vid det vatten du tänker fiska i.

Bifogad fil  matte_trollinglax.jpg   84,83K   2 Antal nerladdningar

(från gårdagens trollingrepa)

• JontaK gillar detta
Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar