Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

berggylta på västkusten

fiske berggylta västkusten

• Vänligen logga in för att kunna svara
1 svar till detta ämne

#1 RobinK

RobinK

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 29 juni 2014 - 12:37

Hej!
Jag hade tänkt att börja fiska efter berggylta här på den svenska västkusten. Jag har fångat en berggylta som bonus fisk när jag fiskade plattfisk och nu är jag fast. Jag fiskar runt Åsa i Halland det ligger ungefär 35 minuter från göteborg. Finns det några bra platser för berggylta runtomkring och vad ska man använda för tackel?

Bifogad fil(er)

#2 ATcoastal

ATcoastal

Medlem

• Members
  • 14 inlägg

Postad 28 juli 2014 - 09:18

Tjena! Kul med en tråd om gyltafisket. De absolut enklaste och roligaste fisket på västkusten.  :D

Berggyltan trivs på djupet. Den äter snäckor och sniglar längst klippväggarna. Fiska där berget sluttar rakt ner mot botten i 90 grader. Det ska vara riktigt djupt rakt under spöspettsen. Det är väldigt viktigt att plattsen ofta är utsatt för mycket vind och undervattensströmmar. Vid en sådan platts finns det gått om gylta.

Alla sorters spön och rullar fungerar utmärkt för gyltafisket. Man kan välja att fiska med en tyngd i botten och en eller två upphängare lite längre upp. Du kan också välja att meta med ett kastflöte och en krok i botten. Se bara till att fiska tillräckligt djupt lägst bergskanten. Använd inte för stora krokar om du även vill ha lite mindre gyltor. Bästa betet är de snäckor som sitter på bergskanterna. I dom finns en liten snigel. Det är bara att krossa hela snäckan med en sten för at få ut snigeln. Dom sitter fast hårt på kroken och är väldigt lätta att få tag på. kolla bara på stenar och skrevor vid vattenytan.

Här är ett fiskeklipp som säkert kan hjälpa dig och alla andra vilsna sportfiskare ;)

Även taggad med fiske, berggylta, västkusten

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar