Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bra jerkbait set för nybörjare?

Jerkbait jerk bait gädda

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

#1 storfiskarn95

storfiskarn95

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 11 oktober 2014 - 16:22

Tjena!

Vad tycker ni om detta jerkset? Håller det bra? Lätt att lära sig jerka med?

Har ni något annat att rekomendera som är relativt billigt?

http://www.fiskeutru...tset-6475p.html

#2 Joakimfrank

Joakimfrank

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 12 oktober 2014 - 21:06

Tjena!

Vad tycker ni om detta jerkset? Håller det bra? Lätt att lära sig jerka med?

Har ni något annat att rekomendera som är relativt billigt?

http://www.fiskeutru...tset-6475p.html

Tjena!

Började med jerkfisket denna säsong och jag är helt jävla såld. Vilket otroligt jävla fiske.

I ditt fall skulle jag rekommendera att kliva upp en prisklass. Visst, du kan köpa det där setet, men du kommer vilja byta upp dig direkt du fått igång Jerken. Satsa istället på ett lite vassare set likt detta 

http://www.dogger.se...mbo-jerk-finess http://www.dogger.se...mbo-jerk-finess

Här har du ett otroligt prisvärt set som du kommer utan tvekan att kunna köra X antal säsonger. Satsa på Buster Jerk dragen i början eftersom att jag upplever att dom är mest lättfiskade. 

skitfiske!

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 13 oktober 2014 - 14:25

Jag håller med föregående talare!

Setet från Dogger med Piglet samt 5601JB är ett "riktigt" jerkfiskeset. Ambassadeur Black Max är tyvärr en medioker rulle som inte har hållbarheten som krävs för det slitsamma jerkfisket.

Titta gärna också på begagnad utrustning, då och då dyker det upp jerkset till mycket bra priser på blocket exempelvis. Försök hålla dig till en rund Ambassadeur som JB, TGC eller Pro Rocket.

Angående utrustning som är lätt att lära sig jerkfiska med skulle jag vilja påstå att all utrustning som håller och är anpassat till fiskeformen fungerar. Jerkfisketekniken är i sig inte alls särskilt svår men i början vill du definitivt undvika prylar som strular och/eller inte håller.

Lägg därför några kronor extra på en kraftig rulle och ett spö från en känd tillverkare.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 doggyman

doggyman

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 28 april 2015 - 11:36

Lånar tråden!
Ska köpa jerkbaitset för nybörjare men vet inte vilket eller från vilken sida som har bäst priser.
vill inte ha nått skräp och vill köpa nytt.
budget ligger på mellan 2000-3000 typ.
har spanat på berras el-ge tajtline mm men blir mest förvirrad.
är tacksam för all hjälp jag kan få.

#5 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 28 april 2015 - 15:04

Lånar tråden!
Ska köpa jerkbaitset för nybörjare men vet inte vilket eller från vilken sida som har bäst priser.
vill inte ha nått skräp och vill köpa nytt.
budget ligger på mellan 2000-3000 typ.
har spanat på berras el-ge tajtline mm men blir mest förvirrad.
är tacksam för all hjälp jag kan få.

Håller med ovanstående som nämner doggers Jerk paket

http://www.dogger.se...set/jerkbaitset

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 062 inlägg

Postad 28 april 2015 - 18:54

Ambassadeur Black Max är tyvärr en medioker rulle som inte har hållbarheten som krävs för det slitsamma jerkfisket.

Det är i och för sig inga större fel på ABU:s små maxrullar. De fungerar alldeles utmärkt för det lättare spinnfiske de är avsedda för. Däremot är det illa när de rekommenderas till jerkfiske och av tillverkaren säljs i set för sådant fiske. sådant kan möjligen Biltema få komma undan med men inte de som är satta att förvalta varumärkena ABU och Ambassadeur. Eller så är det inte längre någon större skillnad på ABU och Biltema? Kanske är det så? Fast de SilverMax jag fiskar med fungerar ljusår bättre än den skämtrulle jag köpte hos Biltema härförleden.

#7 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 28 april 2015 - 21:18

Det är i och för sig inga större fel på ABU:s små maxrullar. De fungerar alldeles utmärkt för det lättare spinnfiske de är avsedda för. Däremot är det illa när de rekommenderas till jerkfiske och av tillverkaren säljs i set för sådant fiske. sådant kan möjligen Biltema få komma undan med men inte de som är satta att förvalta varumärkena ABU och Ambassadeur. Eller så är det inte längre någon större skillnad på ABU och Biltema? Kanske är det så? Fast de SilverMax jag fiskar med fungerar ljusår bättre än den skämtrulle jag köpte hos Biltema härförleden.

Flera bra poänger, den nya Max-serien lämpar sig bäst till lättare fiske. Till detta fungerar rullarna bra även om det naturligtvis finns bättre alternativ (men då oftast i helt andra prisklasser). Max kastar faktiskt förvånansvärt bra.

Däremot ska det kanske nämnas att även Black Max kan fungera till tyngre fiske, jag servade nyss en sådan som gått 2-3 med tunga beten. Nu hade IAR-lagret gett upp men en rengöring och uppsmörjning så fungerade det felfritt igen.

Vissa rullar från ABU och Biltema är nog inte helt olika, mer än så ska jag nog inte säga om ämnet. :D

Tillbaka till topic:

Välj ett set med en rund rulle och ett relativt kort spö, runt 6'6" som kastar upp till 120-160 gram är väldigt bra om man är nybörjare.

Varför då detta tjat om runda rullar?

Jo, konstruktionen kräver betydligt mindre underhåll än en lågprofilare, är i stort sett fri från rena svagheter och är mycket lättanvänd. Går något sönder är delarna dessutom väldigt billiga att ersätta.

Budgetmodellen Jerk fungerar alldeles utmärkt till medeltungt jerkfiske även om JB är något vassare.

#8 doggyman

doggyman

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 29 april 2015 - 07:43

Tack för svar.
blir garanterat en rund rulle.
kan vara så att biltemas håller men vill inte chansa.
vill ha kvalitet.
kollat på dogger och undrar hur stor skillnad på paketet för 1995 o 2995?
Dom två översta.http://www.dogger.se...set/jerkbaitset

Tack för svaren btw.

#9 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 april 2015 - 11:06

kollat på dogger och undrar hur stor skillnad på paketet för 1995 o 2995?

Det billigare paketet innehåller ett tvådelat spö på 6', det dyrare ett odelat 6'6".

Det är en viss skillnad mellan rullarna, Predator är en rejälare rulle men också mer

avancerad och inte nödvändigtvis bättre än Jerk.

Spölängden är naturligtvis viktigt men om jag skulle köpa ett nybörjarset hade jag definitivt

inte köpt något av de dyrare om jag inte visste att jag kommer använda grejorna väldigt intensivt.

#10 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 29 april 2015 - 19:21

Utav de olika seten skulle jag valt det för 2495kr. En rund ambassadeur jerk och svartzonker spöt.
Vill verkligen varna för både Buster stiff spöt och piglet spöt. Riktigt usla och dåliga klingor. Så fort man testar något annat märker man skillnaden och då menar jag inte bara dyrare spön.
Det seten är inte jätte dyrt och jag tror inte du känner att du vill byta upp dig om du fastnar för jerkfisket..
  • JontaK gillar detta

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 april 2015 - 21:49

Utav de olika seten skulle jag valt det för 2495kr. En rund ambassadeur jerk och svartzonker spöt.

Setet med Svartzonker-spöt är kvalitétsmässigt bäst och mest prisvärt av Doggers alternativ men det bör definitivt tilläggas att många nybörjare har svårt att få in fisketekniken vid jerkfiske med spön längre än 6'6".

Kan man med ett längre spö är det setet helt klart att föredra.

#12 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 30 april 2015 - 07:26

Ett spö som kan rekommenderas är rovex hurricane jerk. Faktiskt riktigt bra och går och köpa för omkring 5-600kr
En rund ambassadeur till det så har du både ett billigt och bra set som dessutom är kortare än svartzonker spöt..

#13 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 30 april 2015 - 11:07

Sen Abu blev uppköpta har det dykt upp en del konstiga jerk-kombo set med maxrullarna som är rent åt helsike, det kunde väl varit ok om det funnits med en varningstext som talar om vad respektive grej är konstruerad för men nu när det inte gör det undrar man vart företagets namn  är på väg.

Finns även runda Kina rullar som lånat Ambassadeur namnet som är mer eller mindre skräp, dom har modellbeteckning S-SX och är något jag tycker man ska undvika att slänga pengar på. 

(Ett exempel är stativet tål inte vatten)

Dom flesta andra stora tillverkarna har slutat med knepiga jerk-kombo men inte Abu. 

• JontaK gillar detta

#14 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 april 2015 - 11:57

Finns även runda Kina rullar som lånat Ambassadeur namnet som är mer eller mindre skräp, dom har modellbeteckning S-SX och är något jag tycker man ska undvika att slänga pengar på.

Håller helt med om detta och i en tråd om utrustning till jerkfiske vill även jag passa på att trycka på att S/SX iär långt i från optimal för denna typ av fiske.

Rulltypen har andra mått än klassiska runda Ambassadeurer och delar från dessa passar således inte vilket innebär att rullen inte går att uppgradera med bättre originaldelar från ABU.

Var själv något tveksam till kritiken mot dessa nya rullar men hade nyligen hemma en Ambassadeur S som jag kikade på och kan bara bekräfta att det är en typisk "kinarulle" med en mycket märklig frikoppling och obehandlade metalldelar som inte kommer se snygga ut efter fiske i salt, bräckt eller försurat vatten.

Köp istället Jerk, begagnad JB eller Pro Rocket om kostnaderna ska hållas relativt låga.

• jmansson gillar detta

#15 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 02 maj 2015 - 19:31

Har aldrig förstått mig på att det finns en marknad för dessa halv billiga Kina rullar när du kan få en begagnad kvalité rulle från olika tillverkare för samma peng. Och ibland billigare.,
  • lausvik gillar detta

#16 doggyman

doggyman

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 04 maj 2015 - 08:34

Har bestämt mig för en jb med högervev.
jag är högerhänt men har alltid vevat med höger o har gaffeln i höger hand.
snurrigt ja vet.
men ska prova jerk med vänstervev innan jag beställer.
så vilket spö och vilken dim på lina?
Är tacksam för alla svar jag fått här på forumet.

#17 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 04 maj 2015 - 08:38

Har aldrig förstått mig på att det finns en marknad för dessa halv billiga Kina rullar när du kan få en begagnad kvalité rulle från olika tillverkare för samma peng. Och ibland billigare.,

Dom är väl tänkta som efterföljare till Wall-Mart rullen som släpptes för några år sedan , tror den hette BCX.

Denna typen av rullar är nog mest tänkta för varuhus och butiker typ Biltema och Jula.

Sorgligt nog verkar Pure Fishing tvinga på även Premium Dealer butikerna eländet bara för dom ska få sälja varor typ Pro-Rocket och Fenwick.

#18 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 maj 2015 - 22:26

Har bestämt mig för en jb med högervev.
jag är högerhänt men har alltid vevat med höger o har gaffeln i höger hand.
snurrigt ja vet.
men ska prova jerk med vänstervev innan jag beställer.
så vilket spö och vilken dim på lina?
Är tacksam för alla svar jag fått här på forumet.

Vevhandsvalet är högst personligt. Jag själv är vänsterhänt, vevar alla rullar med höger hand men kastar med höger hand bakom rullen samt över höger axel. Byter alltså från vänster hand bakom rullen vid invevning till höger vid kast, frikopplar med vänsterhanden då högerhanden håller spöt och högertummen ligger på spolen precis innan kast. :D

Lite udda men funkar för mig.

Dimension på lina är också ganska personligt.

De flesta använder fortfarande 0.36mm till jerkfiske. Jag tycker det är alldeles för grovt och enda anledningen till en så grov lina är om man inte kan hantera en multirulle och får ständiga backslag.

En lina runt 0.30mm är ett bättre val.

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 062 inlägg

Postad 04 maj 2015 - 22:29

Det vet väl alla att man vevar multirulle med höger och haspelrulle med vänster hand? :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar