Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Köpråd: haspelrulle samt spö

Fiske haspel

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 Taggen_00

Taggen_00

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 19 oktober 2014 - 13:34

Hej,

En ny rulle samt spö skall inhandlas och tänkte därför höra med er vad jag ska köpa.

Har kikat på några rullar i 1000:- klassen;

Penn: Fierce, Sargus

Daiwa: Procaster, Megaforce

Okuma: Trio

Shimano: Exage

Vad tycker ni om dom? Har ni andra förlag på mer prisvärda rullar? Har ett krav när det kommer till haspelrulle och det är att det är frambroms. Extra spole är ett plus! 

Det spö jag har kollat på är Berkley Skeletor Pro 9' 15-40g. Är öppen för förslag på andra spön, krav är att det ska vara 9', ca 15-40g kastvikt, mer än gärna korkhandtag. Runt tusingen för spöt också, gärna billigare.

Tänkt fiske är främst bottenmete efter Regnbåge (har en pöl i närheten där dom sätter i 5kg+ fiskar), Gädda och Aborre. Även kast med bombarda.

Tack på förhand.

#2 sooderr

sooderr

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 01 november 2014 - 14:59

Kan tipsa om den här rullen från shimano!

http://www.sportfisk...sustain-fg.html

Har själv en sådan och den fungerar suveränt! 
Den har även en underhålls port så du kan smörja rullen utan att behöva öppna upp den = håller längre.
Värt den extra tusen lappen enligt mig då jag även har en exage rulle som du kollat på!

MVH// Marcus

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 909 inlägg

Postad 12 november 2014 - 10:43

Förmodligen så har du väl redan hunnit köpa grejorna men annars är ett klipp på rullsidan just nu Daiwa Exceler S (närmast i storlek 2500 eller 3500 till det spö du nämner) som XXL rear ut för 595 kr. Berkley gör fina spön men just skeletorvarianterna är inte i min smak. Jag vill ha ett främre grepp, helst klätt i fin kork, att kunna hålla om när jag står i kylan och vevar efter havsöring. Kinetic är ett annat tips. De kör med en massa olika "subbrands" och nu heter väl deras bättre spön "Westin". Har deras 9-fotare (klassat 7-30 gram) och det är ett väldigt trevligt spö. Kan man hitta en vettig rulle på rea så kan (eller bör) man satsa de pengar man sparat in på rullköpet på att unna sig ett vassare spö. Det är i alla fall min rekommendation.

#4 ATcoastal

ATcoastal

Medlem

• Members
  • 14 inlägg

Postad 01 december 2014 - 21:11

Om du ska kasta med bombarda är ett så långt spö som möjligt att föredra

#5 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg