Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks bompass

dagbok havsöring Kapellskär Väddö

• Vänligen logga in för att kunna svara
286 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 10 november 2014 - 19:43

1111091.JPG

Kan redovisa resultatlös jakt på havsöring i helgen. I lördags vid Kapellskär (där jag träffade två andra fiskare ute i samma ärende och en av dem hade faktiskt fått en fin fisk!) och i söndags på Väddö (viken mellan skjutfältet och Sennebyhaken).

1411093.JPG

#2 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 12 november 2014 - 23:27

Hmm, varför känns det där igen så väl...

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 14 november 2014 - 08:48

På söndag... Hon jobbar hela dagen (som alltså kan ägnas åt fiske). Ytvattentemperaturen är nere på åtta grader. Det ska bli ca 10 sekundmeters vind från "rätt" håll för min favoritvik. Nu lina på spolen och rullen har fått sig litet fett och olja. Visserligen en viss risk för regn (men det är ju inte bara dåligt). Kort sagt är förutsättningarna för att fånga en eller annan havsöring ungefär så bra som de kan vara. att få till ett bompass framstår som... en utmaning!

• storebro20 gillar detta

#4 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 14 november 2014 - 15:37

Det är aldrig för sent att ge upp, har du tur så går det åt skogen med fisket. ;)

Mer allvarligt, hoppas du får bra förutsättningar och en fin dag. :)

• lausvik gillar detta

En hobby ska vara dyr annars är det bara slöseri med tid.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 17 november 2014 - 10:59

Extremt lågt vattenstånd blev räddningen för bompasset. Eftersom det är ett rätt grunt ställe så var det mer eller mindre hopplöst med cirka 15 cm lägre vattenstånd än normalt. Jag vadade ut en bit och gjorde ett ärligt försök men förutsättningarna var helt enkelt inte de rätta..

Efter en paus ställde jag mig (i sällskap med ett gäng andra fiskare) vid Pommern och drog upp några abborrar till middagen. Bäst funkade en abborrfärgad shad på 10 grams jiggskalle..

• loket123 gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 17 november 2014 - 17:23

BTW så noterade jag under abborrfisket hur det av och till plaskade till vänster om mig när grabbarna där släppte tillbaka fisk som var för liten för att de skulle idas att filéa den (precis som det gjorde där jag stod). De som stod till vänster verkade dock ta upp allt som fastnade på deras krokar. Så var en av dem tydligen klar för dagen och då plaskade det hej vilt när han slängde i ett gäng (tydligen döda) småabborrar...

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 21 november 2014 - 07:56

Min nya gamla haspelrulle är nu genomgången, smord och försedd med lina och verkar sitta som en smäck på det lilla South Bend haspelspöet så nu är jag rustad för en dust med de åländska abborrarna i helgen. Det blir jigg- och/eller dropshotfiske. Kanske, med det är mer osäkert, blir det ett försök att spräcka höstens havsöringnolla också. Vad det blev och hur det avlöpte redovisas här på måndag.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 24 november 2014 - 10:28

Helgens fiske begränsades till en dryg timme i kylan intill fartyget Pommern i Mariehamn. Det var trögt och smått men två godkända borrar kom upp. Den gamla South Bend-rullen fungerade utmärkt. Dreven spann och den knarrade hemtrevligt när backspärren kopplades på.

#9 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 343 inlägg

Postad 24 november 2014 - 11:09

Härligt!

Älskar det Åländska skärgårdsfisket, jäkligt roligt och inspirerade. Rapportera gärna mer om kommande fisken!

Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 24 november 2014 - 14:00

Härligt!

Älskar det Åländska skärgårdsfisket, jäkligt roligt och inspirerade. Rapportera gärna mer om kommande fisken!

Tja, då är det väl bara att följa den här tråden då. Fast framöver blir det nog inte mycket Åland. Nästa helg har jag en båt som ska upp innan vintern och den ligger här. Möjligen blir det något fiske i anslutning till den övningen. Sedan blir det en avstickare till Portugal och, förhoppningsvis, några smakprov på det portugisiska kustfisket.

• Mathias gillar detta

#11 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 25 november 2014 - 00:17

Inte alls lite avundsjuk på havsöringsfisket!

Som Blekingebo får jag tålmodigt vänta ca 1 månad till, 1 Januari smäller det!  8)

• Mathias gillar detta

Life is just a game, fishing is reality.

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 25 november 2014 - 09:10

Som Blekingebo får jag tålmodigt vänta ca 1 månad till, 1 Januari smäller det!  8)

Det ska till en riktig fiskare att bli avundsjuk på en räcka bompass. En som verkligen förstått vad det här handlar om.

#13 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 343 inlägg

Postad 25 november 2014 - 09:24

Tjenare Musti! Då får väl jag tillägga att jag är avundsjuk på vad ni har nere i Blekinge. Gäddfiske i världsklass plus att öringsäsongen börjar 1 jan.

Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#14 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 349 inlägg

Postad 25 november 2014 - 09:47

1:e januari är ju nästan i morgon. Här på västkusten får vi vänta till 1:a april.

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 25 november 2014 - 09:58

Jag applåderar alla ansträngningar att skydda havsöringstammarna men det är märkligt att man gör så väldigt olika i olika delar av landet. Gotlänningarna verkar ju ha lyckats rätt bra, i vart fall om man ska döma utifrån hur populärt (och bra) öringfisket är där. Vad det handlar om är ju att skydda lekfisken. (Att man sätter tillbaka lekfärgad eller utlekt fisk är en självklarhet.) 

Alla individer leker ju inte ett givet år. Det finns såväl grönländare som överhoppare. Varför man inte skulle få fiska efter dessa är, för mig, aningen oklart. På Gotland har man identifierat så gott som alla vattendrag (och det är minsann inga älvar...) i vilka öringen går upp för att leka och utanför dessa har man rejält tilltagna fredningszoner där fiske är förbjudet under hösten och fram till den 1 januari. Vad jag kan förstå innebär den ordningen ett gott skydd för lekfisken/reproduktionen samtidigt som det längs större delen av kusten är fritt fram att utsätta sig för vind och kyla i försöken att få en blank fisk på kroken. Varför man inte skulle kunna göra på samma sätt i hela landet begriper jag inte. Men det kanske någon som gör det kan förklara för mig?

• JimmyEkstrand gillar detta

#16 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 26 november 2014 - 03:00

Det ska till en riktig fiskare att bli avundsjuk på en räcka bompass. En som verkligen förstått vad det här handlar om.

Bompass hör till havsöringsfisket, mer eller mindre!
Dänga kustwobblers längs kusten, oavsett fångst, det är livskvalité!

Tjenare Musti! Då får väl jag tillägga att jag är avundsjuk på vad ni har nere i Blekinge. Gäddfiske i världsklass plus att öringsäsongen börjar 1 jan.

Ja, man vet inte hur bra man har det förrns det är borta, inte sant? :D

1:e januari är ju nästan i morgon. Här på västkusten får vi vänta till 1:a april.

Jag lider med dig fiskarlennart!

Life is just a game, fishing is reality.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 26 november 2014 - 03:09

Fransmännen talar ju om "poisson d´avril" (för er som inte talar franska betyder det ungefär "aprilfisk") med hänsyftning på den första april. Jag har alltid trott att det var sk aprilskämt de syftar på (och det tror jag fortfarande) men ni (stackare!) som måste vänta ända till den första april kan ju sno uttrycket. :) 

#18 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 26 november 2014 - 10:05

hoppas du snart får din längtade hö min goda vän :) 

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 26 november 2014 - 10:08

hoppas du snart får din längtade hö min goda vän :)

I helgen...

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 039 inlägg

Postad 29 november 2014 - 15:06

Inget fiske denna lördag och nu skymmer det redan på. I morgon ska båten upp inför vintern och i samband med det är det ju onekligen läge att göra ett försök.

Även taggad med dagbok, havsöring, Kapellskär, Väddö

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar