Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks bompass

dagbok havsöring Kapellskär Väddö

• Vänligen logga in för att kunna svara
286 svar till detta ämne

#261 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 31 augusti 2017 - 11:27

Årets fiskedagbok är den tunnaste på länge och återspeglar tämligen väl hur mitt fiske hittills i år har varit. Dvs i princip inget alls. När man har fullt sjå att med kryckor eller käpp ta sig fram korta sträckor på slät mark så är det bara att acceptera faktum och ägna sig åt annat. Men nu ser jag något ljust längre bort i tunneln. Hoppas bara att det är utgången och inte tåget...

Äntligen så kan jag jag gå utan käpp! Hoppas att det håller i sig, för nästa vecka ska jag tillbringa med flickvännen på hennes sommarställe i Harrström (Österbotten). Jag har nu lyckats betala såväl den statliga finska fiskevårdsavgiften som en avgift till Harrströms Lantmanna- och Fiskargille. Förhoppningsvis kan jag snart spräcka årets nolla. Nu är det dags att se över utrustningen som hunnit bli rätt så dammig...

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#262 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 01 september 2017 - 16:51

Idag var jag (å tjänstens vägnar) tvungen att gå i synnerligen oländig och sluttande terrängoch det gick... bra! Och kroppen känns fortfarande... bra! Så nu håller jag tummarna...

• rolfis, Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#263 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 02 september 2017 - 15:32

Jag väntar på ref från fisketuren!!
Skitfiske!!!!!
  • lausvik gillar detta

#264 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 02 september 2017 - 16:23

Jag väntar på ref från fisketuren!!
Skitfiske!!!!!

Du får vänta tills jag är hemma igen för när jag är ledig kommer jag att vara off line.

• Anders jansson gillar detta

#265 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 02 september 2017 - 16:57

Du får vänta tills jag är hemma igen för när jag är ledig kommer jag att vara off line.

Det förstår jag gott!!
  • lausvik gillar detta

#266 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 03 september 2017 - 07:53

:)

#267 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 11 september 2017 - 11:11

Jag överskattade min rörlighet, eller så underskattade jag hur otillgänglig den steniga kusten är. Hursomhelst så blev det just inget fiske. Men skönt hade vi.

#268 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 499 inlägg

Postad 23 september 2017 - 16:27

Äsch vafan. En god SMW Och lite musik framför brasan. Kanske en bok. Eller kvinnligt sällskap. Fiske är så in i helvete. .. överskattat.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#269 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 25 september 2017 - 09:53

Den här helgen var det sk skördefest. Fast på söndagen var vi i alla fall nere och tittade på vattnet.Fast till middag blev det hamburgare. Mycket goda sådana.

#270 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 29 september 2017 - 12:04

Åker till Gotland i kväll och blir där över helgen och en bit in i nästa vecka. Inte för att fiska men jag har ett spö och en ask med drag med i bagaget. Utifallatt...

#271 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 05 oktober 2017 - 10:36

Det blev inte så mycket fiske (eftersom det blåste SSO kuling och efter den så var vattnet som grönsakssoppa, dvs man hade fullt med gräs på kroken redan efter ett eller två vevvarv) men jag är så svältfödd på fiske att jag med gjädje noterar två (korta) bompass.

#272 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 07 oktober 2017 - 16:14

... och idag har jag avverkat ett trevligt bompass på ett av mina favoritställen; Rönnskärs udde på Väddös utsida. Det var en triumf bara att kunna ta sig ut - en skogspromenad följd av "klättring" på granitklippor - till ett av de ställen jag helst står på utan värre problem än ett ömmande vänsterknä. Sällan har termoskaffe och äppelmunkar smakat så gott! Att den sammanlagda fångsten blev tre ruskor blåstång saknar betydelse.

#273 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 07:05

Var inne på nätet och kolla upp platsen du fiskade på!
Ser helt fantastiskt ut.
Jag är nu avundsjuk på deg.

Det att sitta ute och få naturopplevelsen!!!!!!!

Sedan att få fisk,det är bonus!
Själv har jag klart att få på mer en shorts nu.( utan hjälp)
Klarte att ta på sockar själv.

Så ryggen är på bättringens väg!!
Om 5 vek! Då ska jag fiska!!
  • lausvik gillar detta

#274 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 09:54

Jo, det är en fin plats. Ett ställe där det är värt resan dit bara att få sitta där en stund. Dessutom är det en känd lokal för fågelskådare, särskilt i sträcktider och har man en kikare med sig hinner eller bryr man sig ibland inte ens om att rigga spöt...

Ta det nu lugnt så att ryggen får läka!

#275 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 16:09

Jag Läste det var ett naturreservat.
Var det fredat i häcknings tiden??
Så kan det bli med mej också. Bara sitta och kolla in naturen.
Fåglar och hjortar som går omkring vid stranden!

Det är gott vi har sådana platser!!!!

#276 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 17:14

Ihållande regn, men framförallt att jag blev inkallad för tjänstgöring, lade hinder i vägen för ännu ett bompass.

#277 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 19:40

Det var väl kul?? Att ta på kronans kläder!!
Då får du kanske vara ut iallafall.
Det är väl som att vara ute på kamping!

Jag slipper sådant. Så länge jag bor i Norge!!

#278 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 20:07

Det var väl kul?? Att ta på kronans kläder!!
Då får du kanske vara ut iallafall.
Det är väl som att vara ute på kamping!

Jag slipper sådant. Så länge jag bor i Norge!!

Det var inte fråga om militärtjänsgöring med kort varsel. Såvitt jag vet pågår ingen invasion. Det var jourdomstolen som ringde. Fast jag hade en grön T-tröja under skjortan...

#279 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 08 oktober 2017 - 22:01

Det var inte fråga om militärtjänsgöring med kort varsel. Såvitt jag vet pågår ingen invasion. Det var jourdomstolen som ringde. Fast jag hade en grön T-tröja under skjortan...

OK!! Trodde det var invasjon!!! ( ha,ha)
  • lausvik och bondersbyn gillar detta

#280 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 040 inlägg

Postad 13 oktober 2017 - 10:00

Nu börjar det bli hög tid att ta in krukväxterna (diverse kaktusar) från balkongen innan frosten tar dem och härom daagen frös jag faktiskt om fingrarna när jag gick till kontoret. jag har inte kollat SMHI:s yttemperaturkarta men det känns som om det skulle kunna vara dags nu, dvs som om höstsäsongen för kustfiske efter de havsöringar som inte är på väg upp i åarna för att leka är inne. Så åtminstone söndagen är vikt för fiske (och det verkar som om lillgrabben hänger med).

Det där med kalla fingrar... Jag är en varmblodig person och fryser sällan men när man jagar havsöring i temperaturer nära eller under noll, ofta en pinande vind och händer som blir blöta är finmotoriken inte alltid hundraprocentig. Än värre blir det om förhållandena är sådana att man tvingas bära handskar. Då blir det genast vanskligt att med någon precision hantera en frambromsad haspelrulle. Det är ett av skälen till att jag ofta använder mina gamla bakbromsade Cardinal. På senare år har jag även ofta använt en Daiwa Procaster-X med sk fightingbroms. Den finessen är närmast oslagbar om man vill kunna finjustera bromsverkan vid drillning av en fisk utan att ställa till det för sig. Rekommenderas! (Shimano har motsvarande rullar och de funkar säkert lika bra. Jag har i alla fall kompisar som påstår det.)

F*n vet om jag inte smiter ut en stund på lördag också...

Även taggad med dagbok, havsöring, Kapellskär, Väddö

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar