Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks bompass

dagbok havsöring Kapellskär Väddö

• Vänligen logga in för att kunna svara
266 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 30 november 2014 - 16:55

Båtuppdragningen tog hela den ljusa delen av dagen (bla då jag var tvungen att hämta och lämna min något bakfulle medhjälpare som bor dryga sju mil bort). Inget fiske hanns med. Helgen får således betraktas som en bomhelg... :(  Fast båten ligger nu på torra land med kölen i vädret! :)  Och i vår väntar litet trevligt helgpyssel med att sätta Tekla i skick. Jag gillar att skrota runt i arbetskläder, skrapa litet, olja litet, borra, skruva, puffa på pipan, kolla om det nappat på bottenetet, ta en kopp kaffe, titta på fåglarna, ta en paus i det hårda arbetet osv osv :)

Men på fredag, då... OM jag nu lyckas lösa fiskelicens på det portugisiska jordbruksdepartementet... :unsure:

• Lakkungen Umeå gillar detta

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 11 december 2014 - 09:04

Åter från Portugal, två rullar rikare och ett spö fattigare (men mer om det senare).DGRM är förkortningen på den inrättning där man löser den licens som krävs för att få blöta sin krok i portugisiskt vatten. Själv tänkte jag ju testa litet kustfiske där vi bodde, dvs i Cascais några mil norr om Lissabon. Såsom utlänning var jag (det hade jag fått bekräftat av Portugals ambassad här i landet) infinna mig personligen för att lösa denna licens.

Tågresan in till Lissabon från Cascais tog bortåt trekvart och en T&R-biljett kostade drygt fem euro. Därefter en taxiresa (för en tia inkl dricks) och en dryg timme efter avfärd från Cascais befann jag mig vid myndigheten. Ytterligare tjugo minuter senare kom mitt nummer upp och jag kunde lösa en licens för att under en månads tid fiska från land vid kusten. Den kostade fyra euro, dvs ungefär 35 spänn...

Sammanlagt tre tjänstemän (eller kvinnor, då) ägnade sig under en halv timmes tid åt att handlägga mitt ärende. Exakt vad de avhandlade kan jag på grund av språkproblem inte återge men högen med papper växte och var när jag kunde lämna myndigheten med min licens i fickan rätt omfattande.

Fyra euro är en struntsumma och för mig kostade resan in till Lissabon och åter ungefär fem gånger så mycket som själva licensen (+ en halv semesterdag). Exakt vad en portugisisk statstjänsteman har i lön vet jag inte men rimligen måste bara lönekostnaden för de tjänstemän och handlade mitt ärende väsentligt överstiga vad jag betalade. Och då har jag inte räknat med det eventuella byråkratiska arbete min pappershög bör ha gett upphov till.

Hmmm... Har de inte någon slags ekonomisk kris i Portugal? undrar hur det kan komma sig....

• stickan, JontaK och Lakkungen Umeå gillar detta

#23 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 11 december 2014 - 16:00

Utifrån din erfarenhet i Portugal vill jag påstå att det förefaller vara en nationalekonomisk fördel att ha fritt fiske med handredskap längst kusten och de fem största sjöarna i Sverige.  B)

En hobby ska vara dyr annars är det bara slöseri med tid.

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 11 december 2014 - 16:36

Bifogad fil  PC092381.JPG   51,82K   8 Antal nerladdningar

Fisket då? Jo tack, jag hann med tre bompass. Ett från en sandstrand i själva Cascais, ett längre pass "rock fishing" vid Boca do Inverno (Helvetesgapet) och att avspänt metepass vid marinan. Vid Boca do Inferno fick

Bifogad fil  DSCN1246.JPG   72,85K   8 Antal nerladdningar

jag se mitt flöte dyka ett halvdussin gånger men är fortfarande oklar över om det var fisk eller de starka underströmmarna som sög ned det.

Bifogad fil  PC092382.JPG   51,53K   8 Antal nerladdningar

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 12 december 2014 - 19:32

Besök i den lokala fiskeshopen är obligatoriskt när jag är ute och reser (vare sig jag fiskar eller ej) och den i Cascais var inte lätt att hitta men det var väl värt besväret att leta rätt på den. Vid mitt första besök (som resulterade i inköp av några metkrokar och några plastmaskar) var det ett gäng lokala sportfiskare inne och de verkade närmast ha butiken som någon slags klubblokal. Det är alltid intressant att gå runt och kika på ett sortiment som åtminstone delvis är avpassat för ett helt annat fiske än det man är van vid hemifrån. Naturligtvis dominerade stöddiga surfcasting-grejor (så gott som uteslutande haspelrullar modell större och 12-14 fots spön, ofta telespön, för betesvikter upp emot 250 gram) och grejor för mete. Några riktiga havsfiskeutrustningar fanns också men det utbud av spinnare, skeddrag, wobblers och jerkbaits som brukar uppta huvuddelen av utrymmet i en svensk sportfiskebutik lyste med sin frånvaro och inte heller såg jag några flugfiskegrejor.

• JontaK och Lakkungen Umeå gillar detta

#26 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 12 december 2014 - 21:12

Jag passar också alltid på att ge mig in i de lokala fiskebutikerna. Har blivit ett antal sådana i flera olika medelhavsländer, samma visa överallt; strandprylar.

Grejorna har oftast varit ganska oinspirerande, kanske typiskt när man är en utpräglad insjöfiskare från Småland.

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#27 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 12 december 2014 - 22:48

Grejorna har oftast varit ganska oinspirerande, kanske typiskt när man är en utpräglad insjöfiskare från Småland.

Tänk, själv upplever jag det precis tvärtom. Går man in i en svensk butik är det sällan man får aha-upplevelser eller nya infall men det händer mig varje gång jag kliver in i en butik i ett land där fisket är annorlunda. Så mycket vad vi svenska sportfiskare ägnar oss åt bygger antingen på gamla traditioner eller är direktimporterat från USA men man kan faktiskt få bra idéer även från annat håll. Precis som man inom kokkonsten talar om cross-over så kan man implementera olika främmande redskap och tekniker för sitt eget fiske, ibland med överaskande gott resultat.

Nå, mitt andra besök resulterade i att jag blev ägare till två små surf/karprullar av märke Shimano Ultegra 4500 XSC. Det är (påstås det) extremt långkastande haspelrullar och min tanke är att använda dem, tillsammans med lämpliga långkastande spön, för distansfiske från kusten.

#28 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 12 december 2014 - 22:59

Själv fick jag en aha-upplevelse senast idag i den lokala butiken (Kurres Fiskeshop) när ägaren plockade fram en Daiwa Caldia 2500 ny i kartong, otroligt läcker rulle (för att vara haspel).

Annars var det längesedan, man blir ganska luttrad när man kikar på exotiskt utrustning i Japan dagligen.

Bra köp förövrigt, Ultegra är en stadig rullserie.

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 13 december 2014 - 10:38

Att flyga från Arlanda till Lissabon med TAP med ett telespö i handbagaget var inga som helst problem. Varken i säkerhetskontrollen eller på planet var det någon som hade synpunkter. Till hemresan checkade jag in bagaget men tog för säkerhets skull spöet i näven. Killen vid incheckningen kommenterade inte detta och jag kom till sista metrarna av säkerhetskontrollen (hade själv gått igenom metalldetektorn) när personalen började skaka på huvudet. En dam undersökte föremålet (spöet) med ett förbryllat ansiktsuttryck tills en manlig kollega sade "pesca" och hon förstod att det var ett fiskespö. "Not allowed!" sa hon och förklarade att jag var tvungen att checka in det. Jaha, tänkte jag, ett oskyddat spö i bagaget på ett flygplan, det är väl inte ens en fifty-fifty chans att det kommer hem i ett stycke...

Nå, jag travade igenom hela flygplatsen tillbaka till incheckningen. Där fick jag beskedet att det, eftersom jag redan checkat in mitt övriga bagage, skulle kosta 75 euro att checka in spöet. Mitt beslut var att lämna spöet, som kostat ungefär lika mycket, i en papperskorg. 

Jag lämnade Portugal denna gång fylld av tankar som att det f*n märktes att det är en gammal polisstat och att de gärna kan ha sin ekonomiska kris... Lågt, jag vet, men jag är inte mer än människa och jag gillade det där spöet. :evil:

Sammanfattningsvis så finns det en del i servicehänseende portugiserna kan jobba på om de vill framstå som ett attraktivt resmål för sportfiskare.

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 13 december 2014 - 12:28

På dagens program stod städning och körning av sopor till återvinningsstationen. Hittills har jag således sysselsatt mig med att ligga och dra mig, läsa några kapitel i en deckare, tillaga och äta frukost (bacon&ägg), slötitta på skidåkningen och att spola på lina på en av mina nya rullar.

Bifogad fil  DSC_3596.JPG   61,83K   9 Antal nerladdningar

Linuppläggningen är verkligen imponerande tät och jämn. :)  Det är 0,18 mm flätlina på spolen (Mitchell Fusion).

Bifogad fil  DSC_3595.JPG   59,28K   9 Antal nerladdningar

Jag har dragit åt slirbromsen och ryckt och dragit i linan för att se om jag kan provocera fram en nedskärning men det verkar stabilt. :D  Det ska bli intressant att kasta med den här rullen! Jag ska bara skarva på några meter 0,28 mm Sufix FC först. Det är gott om tid. Återvinningen har öppet till 16.00...

edit   Insåg att jag inte skulle hinna till återvinningen och då var det ju ingen direkt idé att städa, så...

• stickan gillar detta

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 14 december 2014 - 18:28

Jodå, det var en ren fröjd att kasta med shimanorullen. Fast på ett 14 fots spö blev kasten onödigt långa eftersom det var lögn att kunna hålla ögonen på flötet om det var längre än fyrtio meter bort. Ett hugg hade jag också på min lilla Gulp! tobisimitation men ingenting som fästa på kroken. Hur som helst så indikerar detta hugg att metoden var överlägsen mitt vanliga haspelfiske med drag som endast genererade litet sjögräs och en rejäl tångruska.

Bifogad fil  DSCN1255.JPG   69,45K   9 Antal nerladdningar

Jag körde med ett råenkelt tackel bestående av ett BulRoc kastflöte (en 40 grams massiv plastkula med lägre densitet än vatten, dvs flytande, med ett trevägslekande i vars lediga ena öga knöt huvudlinan och i det andra en meterlång nylontafs med en krok). Funderar på att modda flötet genom att borra upp ett hål och förse det med en rejäl antenn. Det är liksom ingen idé att ha ett flöte som man kan kasta en kilometer om man inte kan se det på litet håll.

Bifogad fil  20141214_122457.jpg   51,72K   9 Antal nerladdningar

Apropå kastlängder så knöt jag i blåsten och med stela fingrar på en 20 grams Vicke för att se hur långt jag kunde kasta en sådan med shimanorullen och det långa spöet. Nu såg jag aldrig var wobblern landade eftersom den bokstavligt talat försvann utom (mitt) synhåll när min tydligen misslyckade knut gav upp i utkastet...

Nå, en trevlig dag i vackert väder (om än litet kall i den tilltagande vinden) och med yngste grabben som sällskap var det i alla fall. Fler öringfiskare än vi hade letat oss ut till Kapellskär denna tredje advent och jag såg i alla fall fyra utöver oss. Såg ingen som fick mer fisk än vad vi (inte) fick.

#32 Lakkungen Umeå

Lakkungen Umeå

Trogen medlem

• Members
  • 159 inlägg

Postad 14 december 2014 - 21:16

Tack för härliga berättelser :) Och det sista bild med pipan i munnen, solglasögonen och allt det, då liknar omgivningen fan den samma som där jag fiskar harr på vintern i umeälven och där det också kan stå något silver till och från :) Samma skylt i bakgrunden fast lite längre bort från stranden bakom några träd, stengrund ut, liten vik/bakvatten vid sidan :) Deja-vu :) 

#33 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 15 december 2014 - 14:35

När grabben och jag summerade gårdagens bompass var han inne på att ta bort krokarna på sina drag i fortsättningen för att slippa bottennapp. Han lutade åt att fisket skulle bli roligare då.

• stickan och JontaK gillar detta

#34 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 15 december 2014 - 17:00

När grabben och jag summerade gårdagens bompass var han inne på att ta bort krokarna på sina drag i fortsättningen för att slippa bottennapp. Han lutade åt att fisket skulle bli roligare då.

En alldeles lysande summering med en lösning vi nog alla haft i huvudet både en och tre gånger!

Lite tråkigt när fisken uteblir och bottennappen är det enda man kan "glädjas" åt. :D

#35 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 15 december 2014 - 21:15

Vill minnas att jag läst en historia om någon engelsk flugfiskeprofil som numera klippte av krokarna i krokböjen, med argumentet att han hade fångat alla fiskar han ville fånga och numera nöjde sig med att överlista dem till hugg.

• lausvik gillar detta
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#36 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 16 december 2014 - 13:08

a
  • lausvik och Lakkungen Umeå gillar detta

#37 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 16 december 2014 - 13:08

Vill minnas att jag läst en historia om någon engelsk flugfiskeprofil som numera klippte av krokarna i krokböjen, med argumentet att han hade fångat alla fiskar han ville fånga och numera nöjde sig med att överlista dem till hugg.

Jo, den känner jag också igen. Dock tror jag att junior har några fiskar kvar att fånga innan han är mätt.

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 16 december 2014 - 13:11

lausvik, en bombarda kastdobb ser du på 1km håll och genom att meta med räka så slipper du mycket skit på kroken/ bottennapp och får även tid att puffa på din pipa :) spännande och avkopplande havsöringfiske som ju även kan ge flera andra arter.
image.jpg
20mb image hosting

En god idé (och några sådana där har jag liggande någonstans). I princip är det väl ett zoomflöte snarare än en bombarda, eller? Fast jag är litet förtjust i de där franska hårdplastkulorna så jag kommer nog att experimenter litet med att modda en sådan. Också.

#39 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 16 december 2014 - 13:16

a

#40 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 16 december 2014 - 17:32

Ett sådant flöte är också kanon när vi här på västkusten vill meta makrill på lite distans, bara agna med stagg o kasta ut. Bara det inte är för mycket horngäddor inne som nappar i tid och otid.  En makrill på 8 -9hg ,jäklar vilket race det blir.

Även taggad med dagbok, havsöring, Kapellskär, Väddö

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar