Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks bompass

dagbok havsöring Kapellskär Väddö

• Vänligen logga in för att kunna svara
410 svar till detta ämne

#401 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 19:53

Bifogad fil  P1070614.JPG   93,98K   4 Antal nerladdningar

Höll på att glömma, men den sista dagen i Rosendal blev ju ett bompass. Nu iddes varken Trassel eller jag fiska just någonting, men när solen gick ner så var jag ju ute på piren med mina UL-grejor och den stora makrill som bjöd upp till dans klev ju av en efter en fem minuter (och då rök det nästan om rullen). Vackert var det i alla fall, att sitta där och blicka ut över fjorden.

• Norges fiskaren, bondersbyn, Trasselkludd and 1 other like this

#402 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 22 september 2019 - 10:22

Bifogad fil  IMG_20190921_183159135_HDR (1).jpg   80,68K   4 Antal nerladdningar

Färdigfiskat för mitt ABU Boron.

#403 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 288 inlägg

Postad 22 september 2019 - 10:59

attachicon.gifIMG_20190921_183159135_HDR (1).jpg

Det där är en tragisk bild av en verklighet som inte alls är svårt att hamna i. Gjorde själv en liknande avlivning utav mitt UL spö nyligen som du vet. Då var det cykelhjulet som var i vägen och jag som var oaktsam. Tråkigt hur som....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik gillar detta

#404 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 22 september 2019 - 16:30

Idag tjuvstartade jag höstfisket efter havsöring. Åkte till ett av mina favoritställen. Det är fortfarande lika vackert men sedan skarvarna etablerade sig där är öringfisket uselt. Min kompis havsörnen seglade förbi och gjorde några utfall mot skarvarna men de verkar ha tappat respekten för honom. Till slut satte han sig på en klippa och han och jag blängde ikapp på skarvarna. Fler örnar och färre skarvar står på min önskelista. Och mer havsöring...

Nå, fisken har naturligtvis en viss betydelse för vår sport men den står och faller inte med om man får napp eller inte varenda tur. I kväll lagar jag lammfärsbiffar med soltorkade tomater, oliver och grekisk getost och till det tänkte jag stuva litet grönkål. Der kan mycket väl bli ett glas rätt eller två. Förutom att titta på fåglar testade jag en (för mig)  ny Ambassadeur 4600C som befanns fungera som den skulle.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#405 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare

• Moderators
  • 3 718 inlägg

Postad 22 september 2019 - 16:32

attachicon.gifIMG_20190921_183159135_HDR (1).jpg

Varför gjorde de på dette viset? Tråkigt! :(

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#406 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 28 september 2019 - 13:03

Idag hade jag med lätta grejor för abborrfiske. Tanken var Väddö kanal. Jag tänkte att jag skulle testa att parkera vid Älmsta Sjöfartsmusém (vilket fungerade bra) och sedan promenera ner till kanalen. Vid parkeringen finns en skylt enligt vilken det rör sig om en promenad på 400 meter. Alltså måste jag ha lyckats gå vilse, för ner till kanalen kom jag inte. Med min värkande höft linkade jag upp till bilen och åkte istället till Barnens Ö men ingen fisk, varken abborre, gädda eller något annat, visade det minsta intresse för min röd/vita Delalande Sandra. Så jag åkte hem för att kolla kvalet till Rysslands GP.

• Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#407 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 06 oktober 2019 - 17:09

Bifogad fil  2019-10-06-15-57-31.jpg   38,81K   1 Antal nerladdningar

Trots att jag ännu inte börjat med höstfisket efter kustöring börjar jag rada upp bompass. Den här eftermiddagen var det kanalen (Älmsta) som bortsett från tre små nafs på mina jiggar var helt död. Men det var skönt att komma ut och båttrafiken var i de sex plusgraderna sparsam. Vackra höstfärger på löven. Nästa helg nollar jag nog vid kusten...

• Norges fiskaren, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#408 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 12 oktober 2019 - 16:36

Bifogad fil  IMG_20191012_121915732_HDR.jpg   70,18K   2 Antal nerladdningar

Bompass efter havsöring vid Skälholmen (Skärholmen), Kapellskär. En havsörn och bara tre skarvar. Min tidigare teori är att örnen skrämmer skarvarna men nu lutar jag snarare åt att det är tomt på fisk här och därför skarvarna är någon annanstans. 

• Norges fiskaren, bondersbyn, Trasselkludd and 1 other like this

#409 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 19 oktober 2019 - 17:24

Bifogad fil  IMG_20191019_153845972.jpg   37,14K   1 Antal nerladdningar

Fjällboholmar var platsen för dagens, alldeles underbara, bompass.

• Norges fiskaren, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#410 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 01 november 2019 - 17:32

En elak förkylning gör att det den här helgen knappast blir ett bompass ens (så jag hoppas nästan på rikigt sk*tväder så att man kan känna sig nöjd med att sitta hemma i värmen). Men tänker på fiske gör jag förstås och så här i november börjar jag mer eller mindre summera mitt fiskeår 2019. Höjdpunkten var naturligtvis resan till Andersfjorden tillsammans med Trassel som gav fina upplevelser och nya arter. Vi hade rustat oss för storfisk men det blev mest finlir.  

I  min ägo har jag en Albert Engström med titeln "Tjuvfiske på simpor". Det är en tuschteckning av en kolingliknande figir som står vid ett hål på isen med ett pimpelspö och på isen ligger några simpor. Själv har jag vid ett tillfälle, för svart ett halvsekel sedan, metat simpa. Det var en sommardag då jag hölls på lantmannapiren i Ljugarn och fick för mig att försöka dra upp de små fiskar jag kunde se vid botten. Det var mitt första försök med Light Rock Fishing, men det visste jag inte då eftersom termen ännu inte fanns. LRF passade annars bra vid just den piren...

Hursomhelst så fick jag i likhet med Enströms tjuvfiskare upp några simpor (och några små abborrar och skrubbskäddor). Vad jag inte vet är vilken sorts simpor det var. Eftersom det inte finns gyltor eller snultror där jag bor, men väl simpor, så lurar jag på att nästa år lära mig mer om dessa små fiskar. Det ska väl finnas åtminstone ett halvdussin olika simparter (här) och att pricka av dem vore snyggt.

• Trasselkludd gillar detta

#411 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 17 november 2019 - 16:53

Bifogad fil  IMG_20191117_141729314 (2).jpg   111,8K   1 Antal nerladdningar
  • Norges fiskaren, Trasselkludd och pegaso gillar detta

Även taggad med dagbok, havsöring, Kapellskär, Väddö

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar