Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Lausviks bompass

dagbok havsöring Kapellskär Väddö

• Vänligen logga in för att kunna svara
266 svar till detta ämne

#41 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 17 december 2014 - 01:12

Ett sådant flöte är också kanon när vi här på västkusten vill meta makrill på lite distans, bara agna med stagg o kasta ut. Bara det inte är för mycket horngäddor inne som nappar i tid och otid.  En makrill på 8 -9hg ,jäklar vilket race det blir.

En hyfsat stor näbbgädda sprattlar rätt bra den också och är ju ofta mera över än under vattenytan. En riktigt häftig sportfisk på lätta grejor!

Det slog mig just att jag nu för någon slags fiskedagbok igen, låt vara att det inte riktigt känns så när det är på nätet. Mina gamla fiskedagböcker (som, sorgligt nog, förmodligen är slängda eller i vart fall borta) var analoga cellulosabaserade minnesbärare av den gamla hederliga sorten med pärmar och blad. Innehållet var blandade noteringar. Ibland kortfattade faktauppgifter, någon gång långa berättelser, skisser, teckningar, fotografier och annat prydde sidorna. Hmmm... Till nästa säsong kanske jag börjar föra en riktig fiskedagbok också. For my eyes only...

• Lakkungen Umeå gillar detta

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 24 december 2014 - 16:07

Det är egentligen ganska lätt att se vem som verkligen är intresserad av fiske. Vem som är en verklig fiskare. Det är en som är ute och fiskar när han har möjlighet, som väljer fisket framför andra, mindre meningsfulla, aktiviteter. Idag hade jag ett av årets mest tillfredsställande bompass. 

Bifogad fil  DSCN1260.JPG   131,09K   7 Antal nerladdningar

Mitt första tomtepass är inte förrän vid femtiden. Vid det laget lovade SMHI att det skulle råda snöstormsliknande förhållanden i norra Uppland. Men när jag klev upp ur sängen rådde det vackraste decemberväder man kan tänka sig så jag greppade den nyservade quickrullen och litet andra fiskeprylar, satte mig i bilen och körde ut till Väddös utsida.

Bifogad fil  DSCN1265.JPG   66,44K   7 Antal nerladdningarBifogad fil  DSCN1266.JPG   79,32K   8 Antal nerladdningar

Det var ett alldeles underbart ljus och i det std jag i ungefär en timme och kastade efter öring. Jag vill påstå att jag hade två klara hugg/nafs men ingenting som fastnade. Sedan blev isbildningen i spöringarna såpass besvärande att jag bestämde mig för att bryta och åka hem innan molnväggen norröver hann komma alltför nära.

Bifogad fil  DSCN1261.JPG   56,44K   7 Antal nerladdningar

Medan jag packade ihop grejorna passerade sexton sångsvanar, formerade i två grupper om åtta fåglar vardera, på låg höjd och kanske tio meter från där jag stod. I den låga solen var de guldfärgade. Den synen var värd minst lika mycket som en fin fångst.

#43 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 25 december 2014 - 12:43

Fem till sex minusgrader, sol och vinden från fel håll är SMHI:s prognos för annandagen. Klart att man måste ut och försöka. Vid Kapellskär bör ju svallet från finlandsfärjorna hålla det isfritt trots den lilla köldknäppen. Flötmete med räka?

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 20:47

För en tid sedan hade jag vissa problem med ett RST-spö och min reklamation av detta. Detta skrev jag om på det forum från vilket jag numera är bannad. Så idag tittade jag in på Lundgrens och blev när jag var på väg ut ur butiken pådykt av en av grabbarna där som sa: "Vänta! Vi är skyldiga dig 500 spänn. Det blev ju fel sist." Själv hade jag lagt historien bakom mig men blev ändå glad över denna snygga gest. Och över att för en gångs skull kliva ut ur en fiskebutik med mer pengar i plånboken än jag hade när jag klev in!

• TechMark, JontaK och barnmorskan gillar detta

#45 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 08 januari 2015 - 22:19

Bra gjort av Lundgrens. Det är aldrig för sent att göra rätt.

• lausvik gillar detta

#46 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 14:35

Båtar behöver underhållas och det gäller naturligtvis särskilt de som går i tät och regelbunden trafik. Som tex m/s Rosella med vilken jag varje fredag brukar åka över Ålands hav. Nu ligger hon emellertid på varv tills i slutet av månaden. Märkligt nog väljer det konkurrerande rederiet, Eckerölinjen, att lägga upp sina båtar samtidigt. Det där verkar vara ett åländskt fenomen, precis som att butikerna i Mariehamn brukar ha samma öppettider och samtliga vara stängda under större helger så att stackars turister inte ens kan köpa sig en limpa. Service av åländskt snitt... Så i helgen blir det alltså inget öringfiske där jag hade tänkt mig utan jag får väl ställa mig någonstans längs kusten här hemmavid. Trots snöglopp och fel vindriktning.

#47 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 09 januari 2015 - 18:55

Ibland undrar man verkligen hur de tänker. Men ibland känns det som att ju mer de lever av turister desto sämre service har de. Konstigt.

#48 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 12 januari 2015 - 11:11

Det blev för mycket snö för att jag skulle ge mig ut. En tung årstid, vintern. :ph34r:

#49 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 22 januari 2015 - 11:41

Skam till sägandes har det ännu inte blivit något fiske i år men nu på söndag ser det ut att finnas förutsättningar för ett bompass (eller kanske rentav silver i håven) om det bara fortfarande är isfritt i min favoritvik... Man kanske skulle köra multirulle bara för att skoja till det?

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 26 januari 2015 - 22:06

Och när söndagen väl kom kände jag mig inte riktigt kry. Det tillbringade den hopkurad i soffan istället för utvadad i isvatten.

#51 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 244 inlägg

Postad 27 januari 2015 - 06:00

hmmm vinterfiskar inte och för det mesta så startar jag fisket kring midsommar........resten av året får fiskarna en fristad av mig och det lär dom behöva.

#52 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 27 januari 2015 - 11:14

Känns otroligt konstigt att folk i Sverige fortfarande har is, snö och kyla!

Här har vi mildväder, regn och öppet vatten!
Tur att Sverige är avlångt istället för brett! ;)

Krya på dig och på att igen!

Life is just a game, fishing is reality.

#53 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 04 februari 2015 - 07:57

J*vla snöelände!

• TechMark gillar detta

#54 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 22 mars 2015 - 16:23

Extremt lågt vatten mötte mig när jag i går besökte ett av mina favoritställen (Möckelö) för att gör ett försök på öringen innan det åländska landfiskeförbudet slår till (1 april). Väldigt strömt verkade det vara också och jag tror inte att det enbart hade med vinden att göra. Kan det vara ett litet tidvattensfenomen (tidvattnet är ju megastarkt i samband med solförmörkelsen)? I så fall fick jag i alla fall en mäktig naturupplevelse. Vädret var bra och i lä, med solen i ansiktet och sittande i min stol (som står parkerad där sedan flera säsongen tillbaka) var bompasset klart angenämt. Kaffet och blåbärsmunkarna var utsökta och piptobaken smakade inte heller illa.

#55 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 24 mars 2015 - 16:59

a

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 24 mars 2015 - 21:44

Jag blev lite intresserad av varför havsöringfisket var förbjudet från land på Åland från 1 april så jag googlade och det beror på sjöfågelhäckning vilket jag kanske borde ha kunnat räkna ut, hur som helst så står det från 15 april till 15 juni, (kanske har det ändrats till 1 april, kanske skrev du bara fel?) annars så var det väl goda nyheter :)

Fast det där med fågelskydd är bara BS. Hade man velat freda fåglarna så hade man rimligen infört någon slags tillträdesförbud snarare än riktat in sig bara på fisket. 

#57 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 25 mars 2015 - 10:16

För att ytterligare belysa hur märkligt det är att landfiskeförbudet motiveras av fågelskyddshänsyn kan man ju stillsamt peka på hur ålänningarna varje vår gör sitt yttersta för att skjuta ihjäl bland annat de allt färre ejdrarna i Östersjön.

http://www.sofnet.or...pa-aland-1-maj/

#58 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 29 mars 2015 - 12:50

I går körde jag ett klockrent bompass på två av mina favoritställen (Rönnskärs udde och Sennerbyhaken). Spöet var hemma och istället hade jag en gammal sovjetisk 7x50 binokularkikare om halsen och mitt gamla Kowa LS-7 (med stativ) över axeln. Såg en hel del fågel (mest ejder och alfågel) men inte... en ... enda ...fiskare. Så det där med att det blir invasion om man "bränner" ett havsöringställe inom bilavstånd från Stockholm är nog mest bara nys...

#59 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 06 april 2015 - 19:07

Sviten är, trots två pass under påskhelgen, obruten. Inte ens något som med god vilja kan kallas för ett nafs har jag känt.

Bifogad fil  DSC_0069.JPG   137,7K   7 Antal nerladdningar

Jag blir nog tvungen att åka över till Gotland för att få en öring på kroken...

#60 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 10 april 2015 - 09:15

Det var lugnt på jobbet och fint väder så jag fixade en fältmäsig middag och slängde in litet fiskeprylar i bilen och drog upp till Väddö där jag kunde logga ännu ett bompass. Jag körde mete med räka. Ett spö tacklat med ett glidande bottenmete och ett med ett 20 grams Buldo cigarrflöte. Totalt värdelöst men jag hade det skönt där jag satt vid strandkanten och åt min soppa och min ostfralla.

Bifogad fil  DSC_0077.JPG   115,88K   6 Antal nerladdningar

Fixade en enkel tripod för spöna med tre banksticks (Biltemas) och en rejäl gummisnodd.

Även taggad med dagbok, havsöring, Kapellskär, Väddö

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar