Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Varför slutar en tråd?

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 732 inlägg

Postad 18 november 2014 - 16:03

Ja, varför? Det är klart att om tråden gäller en konkret frågeställning (tex hur man knyter en palomarknut) så finns det ju inte särsklit mycket att tillägga när frågan besvarats men många trådar är ju mer öppna. Som den här. Undrar om han fick någon öring...

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 november 2014 - 17:13

Kul ämne att diskutera...

En tråd som börjar med en rak frågeställning, som ditt exempel med knuten "behöver" egentligen bara ett svar. Sen kan det svaret möjligtvis utvecklas men det finns enormt många trådar på forumet (alla forum?) med en rak fråga och ett eller få raka svar.

Av den anledningen har jag personligen lite svårt att köra den gamle moderatorklyschan "tråd finns, skriv där" då en ny tråd har större potential att leda till en diskussion.

Det finns även många trådar som självdör då trådstartaren själv glömmer eller tappar intresse. Det är en intressant forumföreteelse som tål att funderas på...

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 732 inlägg

Postad 18 november 2014 - 17:20

Moderatorer som kör med den klyschan borde det vara skottpengar på. De har allvarligt missuppfattat sin funktion (som inte är att hålla nere antalet trådar på ett forum). 

Glömmer? Tja, kanske. En sak jag stör mig på är de som ber om råd tex när det gäller köp av fiskeutrustning eller inför en fiskeresa, får en massa mer eller mindre bra tips och synpunkter och sedan ger noll feedback. Det vore ju väldigt värdefullt att, om nu någon tagit fasta på en stark rekommendation att köpa en viss rulle till en viss typ av fiske få veta om han upplevde att det var bra råd. Eller om han tyckte att rullen var det sämsta j*vla sk*t någon någonsin lurat på någon. Det vore nästan ännu bättre att få veta. Och "roligare"...

Jag undrar alltså fortfarande om han fick någon havsöring. Efter dryga nio år borde han ju haft gott om tid att återrapportera.

• MFFS_Ecke gillar detta

#4 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 november 2014 - 17:24

Skottpengar må vara lite hårt men visst håller det tillbaka ett potentiellt levande forum.

Ska själva forumet diskuteras eller rent tekniska aspekter kring forumet tycker jag det är bra att hålla sig till existerande trådar. I övrigt bör det vara relativt fritt.

Om jag förstår dig rätt tycker du alltså det är dåligt av trådskaparen själv att inte rapportera hur han/hon har förvaltat tipsen som kommit fram i tråden?

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 732 inlägg

Postad 18 november 2014 - 17:26

Jamen det är väl en självklarhet att man, om man bett om och fått andras engagemang för att lösa ens egna problem ger någon form av återkoppling? Eller är jag hopplöst gammalmodig i mitt sätt att tänka?

• MFFS_Ecke och JontaK gillar detta

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 november 2014 - 17:33

Nej, jag håller med till fullo.

Många trådar skapas nog i en blandning av iver och panik; trådskaparen vill bara ha det där/de där svaren och är nöjd efter det. Hemskt tråkigt för oss som gärna vill ha långa diskussioner men ganska vanliga på alla forum jag besökt.

Återkopplingen ger allt som oftast upphov till en fortsatt och mer levande diskussion, vilket naturligtvis är roligare än motsatsen.

#7 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 617 inlägg

Postad 09 september 2017 - 22:33

Jag tror det kan bero på att det inte finns någon person som finner det intressant eller mödan värt att skriva något mer. Och när ingen skriver så slutar tråden. Men den slutar inte att existera, den slutar bara att växa. Så frågan varför slutar en tråd är lite knepigt formulerad. I så fall när slutar den? Och vem säger att den slutat? Hade denna tråd slutat eller va det bara lite lång tid mellan förra och detta inlägg. Frågan nu är om man kan säga att här slutade denna tråd.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#8 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 617 inlägg

Postad 23 september 2017 - 16:04

Nämen. Den lever än, den här tråden

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar