Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

FYND!

• Vänligen logga in för att kunna svara
87 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 20 november 2014 - 19:11

(Ursäkta versalerna i rubriken...)

Ett fynd är något man hittar. Det kan, men behöver inte, vara något man lyckas köpa osedvanligt billigt. Det kan vara något man betalar mycket eller ingenting för men som man länge letat efter. Det kan också vara något man inte visste att man letade efter eller ens hade behov av förrän man fann det. Det kan vara något man hittat på stranden, i en bortglömd fiskeväska eller längst in i den till långtidsförvaring av kasserade grejor förvandlade garderoben. Den här tråden ska, tänkte jag, handla om fynd.

Bifogad fil  IMG_2749.JPG   47,79K   33 Antal nerladdningar

Mitt senaste fynd (gjort på lunchen, faktiskt) är den här förpackningen med fina krokar, stl #1, monterade på ståltafsar. Förpackningen är från sextiotalet (eller kanske äldre) men fortfarande (fast inte så länge till) oöppnad. Vare sig krokar eller stålwire har något bäst-före-datum så de här håller säkert att fiska med. För fem spänn i en second hand-butik var de, enligt mitt sätt att se på saken, definitivt ett fynd.

Vad har du fyndat?

#2 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 736 inlägg

Postad 20 november 2014 - 22:35

Ett fynd som jag inhandlade för några år sedan på Kvibergs Överskott var ett avbrutet St.Croix spinnspö med en ABU-Cardinal 3 från 1981 (en liten men riktigt go rulle) i riktigt bra skick , väldigt lite använd. Spöt gjorde jag om till ett kortare rullpimpelspö. Det var beslagtaget gods från polisen. Betalade 90 kronor för det hela. Priset för en Cardinal 3 på Tradera brukar hamna mellan 400 - 600 kr

• JontaK gillar detta

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 20 november 2014 - 22:41

Jag kan berätta om det där fyndet som inte blev av.

Har länge närt en dröm om att ha en grön Abumatic eller Ambassadeur på ett gammalt ABU-glasfiberspö, också det grönt.

En rulle kan jag nog fixa via kontakter men spöt är värre. Jag lyckas aldrig hitta dessa spö i den vackra gröna färgen i ett skick gott nog.

Var nere en sväng i östra Skåne i somras, vår vana trogen besökta jag och den sämre hälften varenda loppis, kuriosabutik och secondhand vi hittade. Stegade in på en hemmaloppis där det låg två spön, ett billigt skräpspö från 80-talet och ett ABU.

Tror det senare var en klassisk sexfotare med kastvikt på cirka 20 gram. Grönt, etiketten hel och ren, hela spöt var i nyskick.

Började fingra på spöt, hör då en arg röst; "spöna är sålda". En man hade någon minut tidigare köpt de två spöna för 100 kronor; "nu har barnen något att fiska med som de inte behöver vara rädda om".

Jag hade kalla kårar en vecka efter ovanstående händelse...

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 21 november 2014 - 09:40

Gamla glasfiberspön... De massiva spön som jag växte upp med var svajiga, sega och i stort sett oförstörbara. På många sätt perfekta fiskeredskap för ungar som inte alltid är så rädda om grejorna och som ofta har otur när de cyklar till och från fiskeplatser, klättrar på klippor och i träd (jodå, det hände att man klängde upp i och fiskade från träd vars grenar hängde ut över ett lockande ställe och jag drar ännu på munnen när jag tänker på hur min kompis Göran råkat välja en något för klen gren som brast precis när han krokat en gädda. han fick upp fisken och jag fick upp honom. Fast sedan sk*t det sig när vi försökte koka gäddan på ett spritkök som vi laddat med bensin. Men det är en annan historia...).

Fast tunga och något okänsliga var de, de massiva spöna och när man fick ekonomi att skaffa sig rörbyggda spön så var det onekligen ett lyft. Nu är ju så lätta och styva spön på modet och det nästan oavsett vilket fiske det gäller. Själv uppskattar jag aktionen i ett glasfiberspö och föredrar den, i vart fall i vissa lägen. Jag fyndade förresten glasfiberspön för en tid sedan men det får bli en annan gång. Nu måste jag missköta mitt jobb ett tag.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 24 november 2014 - 15:15

Ett fynd som jag inhandlade för några år sedan på Kvibergs Överskott var ett avbrutet St.Croix spinnspö med en ABU-Cardinal 3 från 1981 (en liten men riktigt go rulle) i riktigt bra skick , väldigt lite använd. Spöt gjorde jag om till ett kortare rullpimpelspö. Det var beslagtaget gods från polisen. Betalade 90 kronor för det hela. Priset för en Cardinal 3 på Tradera brukar hamna mellan 400 - 600 kr

En fin C3:a för under hundringen?! Det blev ju stöld igen... Grattis!

• fiskarlennart gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 24 november 2014 - 20:20

Bifogad fil  DSCN1177.JPG   50,25K   19 Antal nerladdningar

En av fördelarna med att bo i Norrtälje är att man kan kika in på Dogger, den fysiska butiken, och rota i deras fyndjolle. Mitt senaste fynd är SPRO 20 resp 25 grams jigghuvuden med Gamakatsu 4/0 resp 5/0 krokar för tio spänn. Det allra bästa är att priset inte var per styck utan per trepack! Definitivt ett fynd.

Bifogad fil  DSCN1176.JPG   51,12K   19 Antal nerladdningar

Inte lika otroligt billiga men roligare var de jigghuvuden med propeller jag fann på Fiskarboden i Mariehamn i lördags. Vikt (uppskattad) ca 15 gram.

• poipen gillar detta

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 24 november 2014 - 23:19

Bifogad fil  1411112.JPG   46,78K   32 Antal nerladdningar

Här syns (?) ett annat av mina fynd. Jag såg det i alla fall.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 25 november 2014 - 08:38

Bifogad fil  DSCN1180.JPG   51,33K   19 Antal nerladdningar

Visserligen råkade jag använda den här bilden i går men metkrokarna är ett annat av mina fynd. Även den här gången från en (samma) second hand-butik och återigen fabriksnya grejor i obruten förpackning men med rätt många år (decennier) på nacken. 

Väldigt fina krokar ser det ut att vara och vackert handknutna tafsar. Det är bara att hoppas att de förvarats så att nylonlinan inte utsatts för solljus men det skick i vilket bilden på förpackningen befinner sig talar för att de legat mörkt.

Förpackningen - bilden av den mogne och välklädde fiskaren som med sin pipa i mungipan och glasögonen på nästippen håller på att byta krok - var naturligtvis det jag föll för och åtminstone en av de här förpackningarna tänker jag spara som den är. Och egentligen borde jag posta den här bilden i min fiskehattstråd också (så att jag får åtminstone någon konkurrens). Man kanske skulle skaffa sig en deerstalker?

• Mathias gillar detta

#9 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 347 inlägg

Postad 25 november 2014 - 09:26

attachicon.gif1411112.JPG

Här syns (?) ett annat av mina fynd. Jag såg det i alla fall.

Vad fasen är detta?

Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#10 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 25 november 2014 - 16:03

Vad fasen är detta?

Det ser ut som nåt slags wobbler.

En hobby ska vara dyr annars är det bara slöseri med tid.

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 25 november 2014 - 16:05

Det, vad det nu är, ligger på ca en halvmeters djup så perspektiv och proportioner är något förvrängda...

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 26 november 2014 - 02:01

Finns det något bra ord för motsatsen till fynd? För saker man inte hittar. I går gick jag omkring med det där öringdraget jag tagit upp från havsbottnen i min ena jackficka men idag, när jag skulle fotografera det, så var det någon annanstans. Men var?

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 29 november 2014 - 16:38

Bifogad fil  DSCN1204.JPG   68,63K   13 Antal nerladdningar

Ett havsöringdrag. Modellen är obekant för mig men jag gissar att det är någon av Kinetics modeller. Att det var ett öringbete är ju knappast överraskande på det stället. Det har legat i vattnet tillräckligt länge för att kroken ska ha rostat bort och det mesta av finishen slipats av. Fjäderringarna är dock intakta och utan minsta spår av rost.

Jag börjar få en rätt skaplig uppsättning av havsöringdrag jag funnit under mina bompass. Jag brukar sätta på fräscha krokar och fiska med dem och några har gått förlorade igen. Vem vet? Det här draget kanske är magiskt? (INget av de jag funnit tidigare har varit det...)

#14 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 03 december 2014 - 11:00

Råkar vara ägare av ett gammalt Abu ljusgrönt glasfiberspö med en abumatic kapslad haspel från tidigt 80-tal.
Den lever ett lugnt liv i fjällstugan numera.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 04 december 2014 - 09:56

Råkar vara ägare av ett gammalt Abu ljusgrönt glasfiberspö med en abumatic kapslad haspel från tidigt 80-tal.
Den lever ett lugnt liv i fjällstugan numera.

Det var ju roligt att höra. :)  Och hur fyndade du det? ;)

#16 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 04 december 2014 - 11:47

Det har hängt med sedan jag fick det i unga år i ett set med en gäddsked som jag faktiskt också fortfarande har kvar.
Men det brukar inte vara svårt att hitta gamla fiskegrejor på loppisbodarna runt Stockholms yttre förorter.
Det står en herre i Kungsträdgården (utanför julmarknaden mot Slottet till) idag och säljer böcker, och han har en trave gamla Hans Lidman böcker liggandes.
Gissar att du får ge 20-30kr/st för dem.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 12 december 2014 - 19:53

Den här (inramade) bilden av en fin öring, fångad vid Lejonströmmen i Skellefteå cirka -87, fann jag när jag letade efter en gammal resväska. Den ska så klart upp på väggen! 

Bifogad fil  DSCN1254.JPG   71,54K   10 Antal nerladdningar

Vad fisken vägde eller hur lång den var vet jag inte eftersom jag redan då hade tröttnat på att väga och mäta mina fångster men en skaplig bit var det och jag vill minnas att jag fick bända med den ett tag i den starka strömmen. Betet var en gul/svart plastmask med curlytail riggad på enkelkrok (baitholder) efter en tvåmeters tafs och ett slangsänke. Spöet var mitt trogna Daiwa Store Bält 9´, inköpt på Sportdepoten i Falun cirka -75 och rullen en ABU Cardinal 658 inköpt i en butik i Skellefteå samma säsong som fångsten gjordes.

edit. BTW så ser jag att håven fisken ligger på är samma håv som jag fortfarande använder. En Gibb´s.

#18 Edsbyn_2008

Edsbyn_2008

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 14 december 2014 - 12:09

Jobbet förde mig till Pakistan förra veckan. På en loppmarknad i Islamabad hittade jag den här för 200 kr. Vet inte om det är ett fynd, men ganska unikt.
Var i alla dessa forum kan jag hitta något om rullens ursprung och ålder?3090b9ffb177c2785a4c6fa9e944cf8e.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

#19 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 14 december 2014 - 12:22

Härligt fynd! Rullen ser ut att vara i ett strålande skick!

Själv är jag dålig på att identifiera äldre Ambassadeurer men det finns andra som säkert ser direkt vad det är.

Har du rullfotsnumret?

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 912 inlägg

Postad 22 april 2015 - 09:13

Bifogad fil  DSC_3765.JPG   150,58K   12 Antal nerladdningar

Baitrunner från Lidl av deras eget märke Crivit. 199 kr inkl en extra spole (aluminium). Verkar hur bra som helst. Ingen information om ursprunget (men Kina ligger väl nära till hands). På asken står att den är importerad av det tyska företaget Delta Sport.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar