Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

South Bend 725A

• Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 19:48

Jag tror att jag lägger undan den tyska femtiotalsrullen ett tag. Det känns inte så akut att smörja upp den och dessutom har jag fått myror i skallen när det gäller slirbromsen. Så det får bli en liten amerikansk sextiotalare istället. Amerikansk och amerikansk, förresten, den är tillverkad i Japan. I vart fall står det så, litet och svårläst men ändå, på rullfoten. 

På förpackningen får man emellertid leta förgäves efter någon uppgift som säger annat än att det är en rulle av South Bends tillverkning. Så amerikanskt som det kan bli näst efter morsans äppelpaj. Men det här med outsourcing och legotillverkning i Asien är alltså inte någon alldeles ny företeelse.

Bifogad fil  IMG_2758.JPG   43,24K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2750.JPG   47,15K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2751.JPG   29,95K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2752.JPG   27,75K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2753.JPG   38,51K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2754.JPG   34,7K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2755.JPG   37,5K   1 Antal nerladdningar

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 20:03

Som framgår av bilderna i inlägget ovan så är det en liten rulle. SB kallar den för "ultra light" men det är kanske att ta i för en rulle som rymmer 180 meter 0,20 mm nylonlina och är dimensionerad för att hantera linor från 0,15 mm till 0,30 mm. En lagom liten rulle för abborrspinn, lättare mete och annat likande.

Strängt taget så hade jag kunnat posta det här i FYND!-tråden men eftersom jag tänker öppna och gå igenom rullen så får den en alldeles egen tråd. Den fyndades alltså idag på samma ställe som krokarna. Helt oanvänd, "mint condition", i originalkartong och med instruktionsblad/sprängskiss. För... några tior. Det kan inte bli mycket bättre (fast vänta bara tills jag visar några av mina andra "fynd"...).

Men nu har jag nog inte tid att häcka här längre. Abborrfiske står på helgens program och ska det bli med den här lilla godingen så brådskar det med översynen. Så ni får helt enkelt klara er utan mig nu. Ett litet tag i alla fall. (Det tycker ni nog blir skönt.)

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:00

Jag hittar tyvärr aldrig fiskegrejor i secondhandbutikerna...

Av med sidoplattan nu så vi får se hur rullen ser ut på insidan!

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:06

Bifogad fil  IMG_2768.JPG   32,61K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2769.JPG   40,42K   2 Antal nerladdningar

Konstruktionen är ju synnerligen enkel och det var nästan rent (bara litet torrt fett här och där) så fuskservicen gick snabbt. Nu är det gamla fettet avlägsnat och nytt (jag körde med Biltemas PTFE-fett) applicerat där det ska vara fett och övriga rörliga delar har fått sig några droppar olja. 

Bifogad fil  IMG_2771.JPG   38,23K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2772.JPG   44,89K   1 Antal nerladdningar

Nu ska jag bara välja lina. Tror inte att jag har någon 0,20 mm hemma så det får bli antingen 0,22 mm eller 0,24 mm. Sedan ska rullen och ett annat fynd, ett South Bend Outdoorsman femfots ultralätt haspelspö i rörbyggd glasfiber av ungefär samma årsgång som rullen få komma ut och fiska abborre. Tänk att ha fått vänta på det i kanske femtio år...

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:11

Jag hittar tyvärr aldrig fiskegrejor i secondhandbutikerna...

Av med sidoplattan nu så vi får se hur rullen ser ut på insidan!

"Av med den nu så vi får se"?! Och det en vanlig torsdagkväll... I morgon så här dags är du antagligen livsfarlig!

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:16

"Av med den nu så vi får se"?! Och det en vanlig torsdagkväll... I morgon så här dags är du antagligen livsfarlig!

Även den äldre generationens rulle är vackrare avklädd!

Jag hade en väldigt snarlik rulle när jag var väldigt ung, är tämligen säker på att det var en SB men den var grålackad.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:18

Var den grå så skulle jag gissa att det var en Shakespeare. Och inte bara rullarna...

#8 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:26

Känner igen South Bend, jag har å andra sidan haft en väldans massa fiskegrejor av olika åldrar i min ägo. Är fullt möjligt att jag sett en SB liggande hos någon av mina äldre släktingar...

En intressant reflektion är att många av dessa äldre hasplar verkar vara uppbyggda på ett väldigt snarlikt sätt. Kanske beror det på att den enkla konstruktionen inte tillåter särskilt många utsvävningar.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:39

Känner igen South Bend, jag har å andra sidan haft en väldans massa fiskegrejor av olika åldrar i min ägo. Är fullt möjligt att jag sett en SB liggande hos någon av mina äldre släktingar...

En intressant reflektion är att många av dessa äldre hasplar verkar vara uppbyggda på ett väldigt snarlikt sätt. Kanske beror det på att den enkla konstruktionen inte tillåter särskilt många utsvävningar.

I beg to differ. Tvärtom så finns det rätt många variationer på haspeltemat. Den vinkelväxel som den här rullen är ett gott exempel på är ju självklar. Enklare och mer funktionellt kan det ju knappast bli. Men den D.A.M.-rulle jag behandlar i en annan tråd (men inte hunnit öppna och eftersom det är en skruv som tydligen fastnat så vill jag ta det väldigt försiktigt) ser helt annorlunda ut. Den har dels en snäckväxel (därav den "puckelryggiga" formen på vevhuset och ett reduktionsdrev (det är bla därför som vevhuset är aningen långdraget) för att växla ned spolrörelsen och åstadkomma en tätare linuppläggning. Sedan skulle vi ju kunna dissekera en Mitchell 300 (en rulle som tillverkades i ca 50 år och är den genom tiderna mest sålda haspelrullen) och förundras över den sofistikerade mekanismen med sina åtta (om jag minns rätt) precisionsskurna kugghjul. Bara för att ta några exempel rätt ur rockärmen...

• JontaK gillar detta

#10 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:45

Intressant!

Jag är totalt okunnig när det gäller äldre hasplar, de få jag öppnat är väldigt lika den i den här tråden. Tror att drevens grå metall och enkla design är en liten hint om att rullen är av enklare modell. Det såg nästan exakt likadant ut i den DAM Prince jag har hemma.

Kul att följa dessa trådar, jag behöver lära mig mer om gamla haspelklenoder.

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:53

Har man öppnat en D.A.M. Prince och ägt en möjlig South Bend (fast jag tror fortfarande att det var en Shakespeare...) så är man inte totalt okunnig om gamla haspelrullar. Man vet åtminstone något mer än en genomsnittlig 30-åring.

Åter till min lilla rulle. Notera den synnerligen simpla slirbromsen med bara en bromsbricka (av någon slags fibermaterial) mellan två metallbrickor. En liten fjäder i botten av konstruktionen. Här finns utrymme för uppgradering. Förr i tiden (dvs när jag var ung) brukade man förbättra sådana här bromsar genom att klippa till en filtskiva (som oljades in) och en likadan skiva av gummit från en cykelslang. Dessa skivor placerades (filtskivan innerst) mellan spolen och bromsratten. Enkelt, men det fungerade och plötsligt hade man en riktigt hyfsad slirbroms även för fiske med tunna linor.

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 20 november 2014 - 22:01

Bifogad fil  IMG_2773.JPG   39,81K   1 Antal nerladdningar

@JontaK: Såg din gråa rulle ut ungefär som den här så var det en Shakespeare.

Bifogad fil  IMG_2774.JPG   33,17K   1 Antal nerladdningar

#13 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 november 2014 - 22:04

Jag har säkert skruvat minst 8-10 olika haspelmodeller producerade innan 80-talet. Så visst finns lite erfarenhet men har varken kännedom eller kunskap och rullarnas uppbyggnad har inte fastnat (än).

Underbar anekdot om bromsmodifieringen, det går att göra mer än man tror genom enkla hemmafix.

lausvik, det är mycket möjligt att rullen var lik den på bild. Minns inte särskilt väl.

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 24 november 2014 - 12:52

Den svaga punkten på äldre haspelrullar är bygelfjädern. Sk evighetsfjädrar var helt enkelt inte uppfunna ännu och även de allra bästa rullarna drabbades. förr eller senare, av att fjädern gav upp. Det var ingenting man reagerade på utan fjädrar byttes rutinmässigt och förtänksamma fiskare hade alltid med en reservfjäder om oturen skulle vara framme. Nu kan det vara litet marigt att få fram en passande fjäder till en rulle som togs ur produktion för ett halvsekel sedan...

Många tillverkare sökte förebygga att fjädern skulle matas ut genom att konstruera bygelmekanismen så att bygeln kan fällas in mot vevhuset och fjädern alltså avlastas. På bilderna överst i tråden kan man se att så är fallet med min rulle. När jag hittade den i secon hand-butiken var naturligtvis bygeln i det vanliga läget men jag vill tro och hoppas att den under decennierna dessförinnan, då rullen legat i sin pappask, varit i viloläget. Fjädern känns hur som helst pigg och fräch.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar