Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 20 november 2014 - 21:31

Till allt det som var bättre förr hör definitivt vinylskivan. Det är det enda civiliserade mediet för inspelad musik. Det behöver vi inte ens diskutera. Däremot så kan vi ju tjöta litet om olika vinylskivor.

Idag var en bra dag. Jag fisk visserligen inte mycket gjort på jobbet (och det är nog många tacksamma för) men jag han skriva och läsa en del här och så hann jag titta in i men favoritbutik, en second hand-dito ett kvarter från där jag bor. Där hittade jag inte bara fina krokar och en liten haspelrulle utan också två LP-skivor.

Den ena var en samlingsLP  med Acker Bilk så i kväll kommer jag antagligen att slumra in till tonerna av Stranger on the Shore (ingen dum låttitel för en inbiten kustfiskare). Eller så orkar jag hålla mig vaken och hinner lägga på "Movitz! Movitz!", dvs Cornelis Wreeswijks och Ulf G Åhslunds fina bellmantolkningar .

Känner på mig att den här dagen kommer att sluta bra också...

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 26 november 2014 - 15:07

Inga fiskeprylar i "min" second hand-butik den här gången men det här vinylalbumet!

https://www.youtube....h?v=pwhA4-5qwYg

I kväll (efter veckans nära-döden-upplevelse i tennishallen) blir det en grogg, jazz på grammofon och novellskrivande. Vad f*n jag ska göra mad alla jiggarna får bli ett senare problem.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 26 november 2014 - 20:57

Jaha, och vad hände? Jo, jag glömde skivan på jobbet. Dessbättre så köpte jag på en loppis i Mariehamn i helgen bla Pablo Casals box (Philips) med Bachs cellosviter. Det skaver inte i öronen. 

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 29 november 2014 - 15:20

Det är märkligt. Många av mina bästa fynd när det handlar om fiskeprylar (av äldre årsmodell) har jag gjort när jag varit på jakt efter vinyl. I dag besökte jag två loppisar/second hand-butiker i jakt på fiskegrejor och kom hem med en försvarlig packe LP-skivor. Bästa fyndet var ett jazzalbum med Rosemary Clooney "Rosie sings Bing" på etiketten Concord Jazz. Den snurrar på vinylsvarven just nu.

Kompet är en kvintett bestående av Nat Pierce (piano), Mony Budwig (bas), Jake Hanna (trummor), Scott Hamilton (!) (tenorsax) och Cal Collins (gitarr). Hittills låter det... suveränt.

Resten av packen, från ett annat ställe, var klassiska skivor till styckepriset 2 kr. Det finns många fördelar med att vara fast i vinyleran...

#5 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 092 inlägg

Postad 29 november 2014 - 15:43

Jo jag har kvar min skivspelare och några 100 LP skivor och brukar ha en nostalgi kväll då och då.

Till allt det som var bättre förr hör definitivt vinylskivan. Det är det enda civiliserade mediet för inspelad musik. Det behöver vi inte ens diskutera. Däremot så kan vi ju tjöta litet om olika vinylskivor.

Idag var en bra dag. Jag fisk visserligen inte mycket gjort på jobbet (och det är nog många tacksamma för) men jag han skriva och läsa en del här och så hann jag titta in i men favoritbutik, en second hand-dito ett kvarter från där jag bor. Där hittade jag inte bara fina krokar och en liten haspelrulle utan också två LP-skivor.

Den ena var en samlingsLP  med Acker Bilk så i kväll kommer jag antagligen att slumra in till tonerna av Stranger on the Shore (ingen dum låttitel för en inbiten kustfiskare). Eller så orkar jag hålla mig vaken och hinner lägga på "Movitz! Movitz!", dvs Cornelis Wreeswijks och Ulf G Åhslunds fina bellmantolkningar .

Känner på mig att den här dagen kommer att sluta bra också...

• lausvik gillar detta

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 30 november 2014 - 05:08

Själv blev jag för en tid sedan tvungen att köpa en ny skivspelare. Den Dual som snurrat så fint i ett kvartssekel började plötsligt snurra med fel hastighet. När den gjorde så för cirka tio år sedan var det drivremmen som blivit trött och börjat slira men då yppade sig felet i sk svaj och att det ibland gick för långsamt. Nu snurrade skivorna för snabbt. Det visade sig att det var motorn som var slut och inte mycket att be för. Så min gamla Dual fick stanna kvar i butiken och med mig hem fick jag Thoréns instegsmodell (vilket är fullt tillräckligt för mina anspråk).

teaser-td158-1.jpg

I samband med flytt från stort hus till litet lägenhet har jag skalat ner möblemang och annat. Ljudanläggningen (av modell större med ett kraftverk till förstärkare och rejäla golvhögtalare) avvecklades och nu kör jag ut ljudet via en Panasonic"trådlös"  högtalare till vilken skivspelaren är kopplad, via ett RIAA-steg, med kabel.

• Mathias och stickan gillar detta

#7 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 342 inlägg

Postad 30 november 2014 - 09:34

Snygg vinylsnurra! Har kvar alla mina vinyler men inte lyssnat på dem på åratal. Håller med om att ljudet är grymme men det är helt klart bökigare.
Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 30 november 2014 - 10:23

Snygg vinylsnurra! Har kvar alla mina vinyler men inte lyssnat på dem på åratal. Håller med om att ljudet är grymme men det är helt klart bökigare.

Bökigare, visst, men det är något visst det där med att välja i skivsamlingen, ta skivan ur konvolutet, placera den på skivtallriken, damma av och sedan spela den för att efter 20-25 minuter åter behöva ta ställning till vad man ska lyssna på. Det blir ett väldigt annorlunda lyssnande jämfört med att ha en spellista som går i en slinga, en CD på repeat eller annat liknande. Mer aktivt och koncentrerat, mindre bakgrundsmusik.

#9 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 092 inlägg

Postad 30 november 2014 - 14:08

Jo och sen när man går fram och åter med skivorna får man ju motion så man orkar gå en lite längre tur och fiska haha

• stickan och lausvik gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 30 november 2014 - 22:39

Nu ska jag låta tonerna av Tjajkovskijs pianotrio "Till minnet av en stor konstnär" i en rysk inspelning/pressning smeka mig till sömns.

#11 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 01 december 2014 - 22:56

a

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 27 december 2014 - 12:04

Igår var second hand-butiken öppen och jag tittade in. Mest för att det var så kallt. När jag stod och slöbläddrade bland vinylskivorna såg jag i ögonvrån en liten Technics integrererad förstärkare av åttiotalsmodell. En SU-800. 325:- stod det på prislappen. Bredvid stod en CD-spelare av samma märke. Utan alltför mycket tjafs kunde jag lämna butiken med technicsprylarna och ett Simon&Garfunkel-album, fyrahundra spänn fattigare.

När jag kom hem letade jag rätt på högtalarna från min havererade Sony ministereo. Jag har alltid tyckt att de högtalarna verkat ha potential och att förstärkaren i den anläggningen var underdimensionerad. Technicsförstärkaren är fyra gånger så stark. Minst. Överdimensionerade förstärkare gillar jag. Det gäller bara att vara litet varsam med volymratten (och att hålla klåfingriga borta) så brukar det funka hur bra som helst. Några gamla Supra Ply kablar förband stärkaren med högtalarna och... YES!

När jag körde ministereon kopplade jag till sist in en aktiv subbas (en billig från HiFi-klubben) för att kompensera för den klena förstärkaren men nu fick sonyburkarna nytt liv och trots att de är små bokhyllehögtalare (tvåvägs basreflex) känns det spontant som om det är överkurs att koppla in subwoofern (men det gör jag säkert så småningom).

Nu går vinylsvarven varm! Rosemary Clooney, Dan Hylander (...om Änglar och Schakaler), Göran Söllscher, Frank Zappa och Paul Simon är vad jag hunnit avnjuta sedan jag vaknade.

(Och dessutom har jag hunnit testa CD-spelaren och den är helt OK. För att vara en CD.spelare...)

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 27 december 2014 - 23:30

Det är intressant det här med priserna på vinylskivor. Det finns ju nya pressningar av såväl äldre som nyinspelad musik som säljs för runt 200 spänn skivan. Det knepiga med det är att så gott som alla nya inspelningar är digitala så att tro att man får riktigt analogt vinylljud för pengarna är... inte riktigt genomtänkt. Sedan finns det särskilda skivaffärer och second hand-butiker som säljer begagnade vinylalbum och ofta försöker ta ut vad de kan för skivorna vilket innebär att attraktiva skivor i gott skick sällan är billiga. Sedan finns det undantagen. Skivbörsen i Mariehamn hade innan de flyttade ut ur det numera rivna mejeriet flera kubikmeter mer eller mindre osorterade skivor som kostade noll kronor (, eller euro, om man ska vara noga) stycket. Mycket var skräp (repigt, knastrigt osv) men jag gjorde en hel del fynd där och de höll för övrigt inga opriser för de skivor de tog betalt för. Pingstkyrkans second hand i Norrtälje tittade jag in på för några veckor sedan och de sålde fina klassiska skivor för 2 kr/st (men för en smårepig skiva med Elvis fick man slanta upp 75 spänn. På en annan second hand-butik hittade jag i en back med LP-skivor för 1 kr st ett förmodligen ospelat album med Rosemary Clooney.(som sjunger låtar från Bings repertoar).

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 28 december 2014 - 18:12

Vinylorgien fortsätter och nu har jag kopplat in subbasen också. Den känns visserligen inte riktigt ndvändig men eftersom stärkaren har dubbla högtalarutgångar så kan jag ju enkelt välja om jag vill ha den extra förstärkningen av det lägsta registret eller inte. Vissa låtar - tex Dan Hylanders och RMB:s version av Lennon/McCartneys Across the Universe känns litet snöpt om man inte her hela registret med).

#15 rockbabe

rockbabe

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 19 februari 2015 - 18:38

Pappa är ju vinylsamlare och har över 5.000 LP och över 2.000 singlar och EP och även något tusental 12" singlar, även kallade maxi singlar. Så han har även "dragit på sig" ett 20-tal gamla vinylspelare. Allt ifrån Thorens, Rega, Dual, Pioneer till Bang & Olufsen och lite andra dussinspelare.

Musiken kör han ut via en 16 kg tung Onkyo A-809...

Onkyo%20Integra%20A-809%20Integrated%20A

...och ett par DALI Concept 10.

dali-concept-10_big.jpg

#16 rockbabe

rockbabe

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 19 februari 2015 - 18:44

Rariteten i skivsamlingen är The Beatles "Yesterday And Today" vinylLP med det sk "butcher cover" som drogs in innan den kom ut på grund av omslaget. Men ett fåtal exemplar kom ut via olika okända kanaler. Värderas idag till ca 150.000 kronor. Pappa köpte den på en auktion i San Francisco 1979.

beatles-yesterday-today-butcher%281%29.j

#17 rockbabe

rockbabe

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 19 februari 2015 - 18:46

Mer sällsynta plattor som farsan ligger bakom finns på: http://bockenbruse.com

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 20 februari 2015 - 18:11

Själv fyndade jag idag tre fräscha Errol Garner-LP.

#19 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 092 inlägg

Postad 23 februari 2015 - 02:55

Själv har jag rensat en massa repiga ospelbara LP skivor som jag sedan sköt  sönder som lerduvor :-P

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 805 inlägg

Postad 31 mars 2015 - 08:42

"Fjärran står hjulen stilla", dvs slutspåret på Dan Hylanders och Raj Mantana Bands "Om änglar och sjakaler".

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar