Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
226 svar till detta ämne

#201 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 30 januari 2018 - 08:28

Har läst in mig nu på stående brum, massor av fakta trådar svenska och utländska och det förefaller vara som du säger att det är ett elektriskt problem / jordningsproblem. Det bådar både gott då inget mekaniskt är trasigt eller slitet, men samtidigt lite jobbigt då orsaken kan vara väldigt tidskrävande att finna.

Har läst om de mest absurda lösningar då folk helt enkelt inte kommit till rätta med detta. Tex att dra en jordsladd från tonarmen till närmsta element. Dra el matning till skivspelaren med skarvsladd från ett annat uttag. Till att byta ut trafo, tonarmskablage mm mm. I vissa fall har det löst problemet att bara byta ut signalkablarna.

Så det är väl bara att börja i ena änden. 

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#202 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 30 januari 2018 - 10:18

Så du hade rätt. Det är brum... En sak jag skulle testa är att lossa och återansluta kontakterna mellan pickupen och signalkabeln. Det kan vara ett glapp där som är källan.

#203 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 31 januari 2018 - 15:40

Bra tips, läste på nått ställe att det kan räcka med dålig kontakt någonstans för att erhålla ett brummande 50 Hz ljud i högtalarna. Tydligen kan den dåliga kontakten vara i puppan, tonarmskablaget, RCA-kablarna, kontakterna eller annat.

Har nu provat att byta hela tonarms-skalet inkl puppa från min Aiwa. Båda har ju SME-fäste så det va en smal sak. Dock INGEN skillnad. Kan ju iofs. vara kontakterna i tonarmen.

Har inte så mycket tid att lägga men felsökningen fortsätter.

• lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#204 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 31 januari 2018 - 21:05

Bra tips, läste på nått ställe att det kan räcka med dålig kontakt någonstans för att erhålla ett brummande 50 Hz ljud i högtalarna. Tydligen kan den dåliga kontakten vara i puppan, tonarmskablaget, RCA-kablarna, kontakterna eller annat.

Har nu provat att byta hela tonarms-skalet inkl puppa från min Aiwa. Båda har ju SME-fäste så det va en smal sak. Dock INGEN skillnad. Kan ju iofs. vara kontakterna i tonarmen.

Har inte så mycket tid att lägga men felsökningen fortsätter.

God jakt! Det är litet som det är med (gamla) bilar. Mekaniska fel är lätta att diagnosticera men elfel kan driva en till vansinnets gräns...

#205 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 01 februari 2018 - 11:39

Hmmm... Det kan ju fortfarande vara dålig kontakt mellan pickupskalet och tonarmen (om det är något vajsing på fästet i tonarmen).

#206 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 11 februari 2018 - 11:09

Bifogad fil  DSCN1877.JPG   192,75K   0 Antal nerladdningar

Söndag.Litet andlighet kan inte vara fel och den här musiken har jag en soft spot för.

#207 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 11 februari 2018 - 12:17

Bifogad fil  DSCN1879.JPG   118,32K   0 Antal nerladdningar

#208 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 11 februari 2018 - 19:03

Bifogad fil  DSCN1878.JPG   139,64K   0 Antal nerladdningar

Tyskarna var duktiga. Kvaliteten på pressningen gör att man kan leva med den tyska texten på omslaget. 

#209 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 11 februari 2018 - 21:27

En gammal Hansson de wolf. Den där känner man igen. En pärla i samlingen väl värd sin vikt i kronor.

Sjäv har jag lyssnat på 2 av mina dyrgripar. Eftertraktade Samlings-skivor av den högt värderade gruppen RUSH.

Saknar en av deras bättre mer kända skivor och den jä.... får man hosta upp åtskilliga (5-6st) hundralappar för att komma över. 

Bifogad fil  20180211_205411 (2).jpg   290,81K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20180211_205645.jpg   213,1K   0 Antal nerladdningar

#210 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 12 februari 2018 - 12:32

Vilken saknar du? OM jag skulle råka springa på den för några tior...

#211 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 12 februari 2018 - 20:15

Om det skulle hända..! ! ! Rush är hett eftertraktade och att någon skulle ha den i en skivbod utan att veta dess värde tvivlar jag på. Men men man vet aldrig. Har länge tänkt ta en dag ledigt och åka in till stkh, enbart för att leta mig genom stans alla second hand vinylbodar efter godbitar men aldrig blivit av.

I vilket fall så är det skivan:

A Farewell To Kings (1977)

Nu lät det kanske som att jag har ALLA deras plattor. Men långt därifrån. Alla för mig stora band med bra musik så försöker jag få komplett samling skivor från 70-talet. 70-talet var en tid då det gjordes otroligt bra musik, Queen, P Floyd, Zeppelin, Roxy Music, Thin Lizzy, Styx, mfl. mfl. När vi kom in på 80-talet så förändrades musiken och dom äldre stora banden tappade det mesta av sin magi tyvärr. Därför är mitt musiksamlande idag allt från 70-talet

Och då saknar jag även skivan: (Inte lika hett eftertraktad som den över)

Hemispheres (1978) 

Detta är dom 2 sista 70-talarna av RUSH

Har visserligen flera av låtarna från dessa plattor på Trippel-LP:n Chronicles här ovan som är en samling från 1990.

#212 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 12 februari 2018 - 22:51

OK, jag ska hålla utkik.

#213 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 13 februari 2018 - 10:20

Hittade nyligen den andre "Hemispheres" beg till SALU. Dom begärde 495:- för den plattan vilket dom med all sannolikhet kommer att få en köpare för.

#214 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 23 mars 2018 - 18:48

Intressant!

#215 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 25 mars 2018 - 22:00

Inte min musiksmak men köptes då jag hört att denna ska ha exceptionellt bra ljud. Eller i alla fall en platta som ljudmässigt sticker ut. Och banne mig, det stämmer. Grymt underbart ljud, djup kraftfull bas och klirrande spröda diskanttoner. Man bara njuter 😋

Bifogad fil  20180325_225255.jpg   55,12K   1 Antal nerladdningar

Syns inte så bra men plattan heter, Diamond Life
  • lausvik gillar detta

#216 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 25 mars 2018 - 22:05

En artist jag lyssnat mycket på under vintern och som gick ur tiden alldeles för tidigt. Blev aldrig så stor som han borde. Hans musik både som soloartist och i den lite mer kända gruppen, är än i dag magiskt bra, kanske tom bättre idag än då det begav sig.

Bifogad fil  20180325_225315.jpg   73,69K   0 Antal nerladdningar
  • Anders jansson gillar detta

#217 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 27 mars 2018 - 12:18

Inte min musiksmak men köptes då jag hört att denna ska ha exceptionellt bra ljud. Eller i alla fall en platta som ljudmässigt sticker ut. Och banne mig, det stämmer. Grymt underbart ljud, djup kraftfull bas och klirrande spröda diskanttoner. Man bara njuter

attachicon.gif20180325_225255.jpg

Syns inte så bra men plattan heter, Diamond Life

Det där är definitivt en av skivorna på min tio-i-topp. Bra musik, magiskt framförande och state-of-the-art inspelning. Jag minns hur sade var med i något TV-program (svenskt!) i mitten av åttiotalet och det var första gången jag (och många andra svenskar) hörde henne och dagen därpå snurrade Diamond Life på mitt remdrivna Philipsverk (ingegrerat i en stärkar/tuner enhet från Dux).

#218 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 651 inlägg

Postad 29 mars 2018 - 09:50

Integrerade enheter var vanligt för oss lekmän på den tiden. Jag började spelandet på en Luxor av modell ALLT i ett. Därefter köptes beg en 3 ggr så dyr men likväl kompaktanläggning. Va nått lite ovanligare märke för den tiden, kan ha varit en Grundig men minns inte. 

Nått år senare blev det separata enheter, kassettdäck och vinylspelare från den tidens nyskapade High-end märke nämligen Aiwa, båda kvar och fungerande varav svarven snurrar dagligen som du sett. Det va en enorm investering för mig på den tiden. Bara vinylspelaren kostade lika mycket som nypriset på den 3 ggr så dyra grundig-eneheten. Och jag är än idag så nöjd över det köpet, helt magiskt sjukt så väl jag placerade dom kronorna även om avbetalning hängde över mig i många år.

Minns att jag betalade av 250:- i månaden, med dom svindyra räntorna på den tiden   + fakturaavgift mm så höll jag på i 2-3 år. Minns att jag fick ut runt 3000:- netto. 1100 till lght-lånet och 700 till hyra så 250 kronor va en tung belastning på den del av pengarna som skulle räcka till mat, bensin, nöjjen, kläder mm.

Till detta blev det en billigare Sony stärkare på 35 watt och hembyggda exponentialhorn eller Voighthorn som en del säger med de extremt håsade Coral Beta-8 bredbandselementen. Dessa element säljs än idag till fantasi-summor på ebay. Sett priser på 900-1100 dollar styck.

Med en verkningsgrad på hela 101 eller om de va 103 dB kunde jag spela för halva samhället med ett sjuhelsikes driv och tryck.  :mrgreen: 101 dB ger lika mycket ljud med 30 watt in som en vanlig 88 dB högtalare ger med 500 watt in. 

• lausvik gillar detta

#219 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 29 mars 2018 - 19:50

Hembyggda stora hornlådor med bredbandare är (ller kan åtminstone vara) väldigt bra (och väldigt mycket sjuttiotal) och lättdrivna. Har man bara utrymme i lyssningsrummet är det ett suveränt alternativ och de kan drivas av en rörförstärkare utan problem.

#220 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 926 inlägg

Postad 31 mars 2018 - 10:03

Bifogad fil  DSC_0351.JPG   130,39K   0 Antal nerladdningar

Dr Hook får mig alltid på gott humör.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar