Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
251 svar till detta ämne

#221 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 31 mars 2018 - 20:22

Kul att du nämner just doktor krok. Det är speciell trallglad musik som stämmer så väl ibland och ibland inte alls.

Jag har själv haft denna framme och på tallriken till å från dom senaste dagarna.

Även denna välljudande OMD skapelse har besökt tallriken.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#222 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 07 april 2018 - 18:39

Blev av med en femtiolapp när jag idag tittade in på second hand-butiken i grannkvarteret. Den hade jag bytt mot fyra LP-skivor. Leo Sayer - Another Year, Vaya Con Dios - Night Owls, One The Juggler - Some Strange Fshion och Sammy Daivis Jr - What Kind of Fool Am I and Other Show-Stoppers. En helt OK transaktion.

#223 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 14 april 2018 - 13:20

Gayle McCormick (skivan med samma namn). Synnerligen njutbart. Minns ni henne? Hov var vokalissa i Smiths. Nähä, ni minns inte dem heller? Sjunga kunde hon, hur som helst. Och låtarna på det här albumet är angenäma att lyssna på. Litet sådär i bakgrunden.

#224 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 15 april 2018 - 17:28

Dynavox TPR-2:an är nu ordentligt inspelad och jag är fortfarande väldigt nöjd med hur den låter. Nu har jag även letat fram en gammal Pioneer CD-spelare - den där med skivtallrik som man lägger CD:n upp och ner på (men utan Legato Link) - och kör den via Dynavoxens linjeingång och sedan in i den stora, starka, Technics receivern och ut genom ELAC golvhögtalarna. Den kombinationen låter väldigt... analog. OK, ljudet är kanske inte lika detaljrikt och högupplöst som på min gamla anläggning men väl så njutbart. Få se om det blir vinyl eller CD i kväll, för på TV är det väl som vanligt bara skräp. Dessutom har jag en lovande deckare på G.

#225 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 19 maj 2018 - 18:28

Idag blev det litet Belafonte pch Lynyrd Skynyrd på Lencon.

#226 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 12 juni 2018 - 08:27

Bifogad fil  DSC_0418.JPG   128,05K   1 Antal nerladdningar
  • Trasselkludd gillar detta

#227 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 05 oktober 2018 - 14:36

Stor stärkare och små högtalare är, enligt min erfarenhet, ett vinnande koncept. Varför det är så vet jag inte men en förstärkare som är specad att, med minimal distortion, kunna leverera åtminstone dubbelt så många watt som tillverkaren anses behövas för att driva högtalarna brukar låta bra. Notera att det inte handlar om att spela högt eller få det att låta mycket utan just om att få det att låta bra, att få högtalarna att sjunga. Det motsatta, dvs en stärkare som precis har vad som enligt tillverkaren krävs för att driva högtalarna, brukar, i mina öron, låta apa.

#228 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 19:19

"Själv köpte jag för några år sedan en Music Hall 7.1 med Ortofon 2M Black som är kopplad via en rörhybridd men vinylen snurrar ändå oftast på en trygg gammal Lenco L75:a med en Shure-pickup. Visst är den moderna skivspelaren bra, men vinylen låter på något vis mera som den ska med den gamla svarven. Och vinyltråden finns redan..."

Hujedamej! Ingen dålig svarv med tillbehör! Nu pratar vi ju audiofil-nivå.. För i världen, när jag fortfarande inte behövde pengarna till "annat" och sålde bort många prylar för en spottstyver, då låg jag på en högra nivå av engagemang än vad jag har råd till idag. Intresset har dock kommit tillbaka till mig det senaste året och jag vill få ihop något vettig att spela på. Regan är jag mycket nöjd med och den har hängt med länge men är inte spelad på sedan 90-talet. Ny rem och översyn krävs. Receivern har också hängt med länge men jag har inte haft intresset levande på många år... Men nu så... På vägen har jag haft Onkyo hembio med 5.1 system, Denon förstärkare och cd-spelare, Dual, Engelsk byggd ION förstärkare med separat strömförsörjning, Dalihögtalare, Monsterkablar och spänningsfilter, faspennor osv, osv i jakten på den "lilla" skillnaden... Men som sagt, allt detta såldes bort i början av millenniet.. Nu vill jag bara göra det basic och enkelt... Tack o lov sparade jag (glömde) LP-skivorna i förrådet..

Jag hade också en Lenco L75:a som också såldes för några 100-lappar... 

En rörförstärkare är en dröm att inneha! Underbar värme och mustighet....

​Ska köpa mig en begagnad NAD cd-spelare för min cd samling och koppla ihop med en äldre NAD-receiver och ett par gamla DALI som står och dammar..

Kör du Lencon med Technicsen? Vilka högtalare? Vad är det för en hybrid?

#229 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 19:22

Jag ska läsa genom tråden för jag kan se att har skrivits mycket...

#230 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 19:23

Idag blev det litet Belafonte pch Lynyrd Skynyrd på Lencon.

Sweet Home....

#231 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 19:24

"Själv köpte jag för några år sedan en Music Hall 7.1 med Ortofon 2M Black som är kopplad via en rörhybridd men vinylen snurrar ändå oftast på en trygg gammal Lenco L75:a med en Shure-pickup. Visst är den moderna skivspelaren bra, men vinylen låter på något vis mera som den ska med den gamla svarven. Och vinyltråden finns redan..."

Hujedamej! Ingen dålig svarv med tillbehör! Nu pratar vi ju audiofil-nivå.. För i världen, när jag fortfarande inte behövde pengarna till "annat" och sålde bort många prylar för en spottstyver, då låg jag på en högra nivå av engagemang än vad jag har råd till idag. Intresset har dock kommit tillbaka till mig det senaste året och jag vill få ihop något vettig att spela på. Regan är jag mycket nöjd med och den har hängt med länge men är inte spelad på sedan 90-talet. Ny rem och översyn krävs. Receivern har också hängt med länge men jag har inte haft intresset levande på många år... Men nu så... På vägen har jag haft Onkyo hembio med 5.1 system, Denon förstärkare och cd-spelare, Dual, Engelsk byggd ION förstärkare med separat strömförsörjning, Dalihögtalare, Monsterkablar och spänningsfilter, faspennor osv, osv i jakten på den "lilla" skillnaden... Men som sagt, allt detta såldes bort i början av millenniet.. Nu vill jag bara göra det basic och enkelt... Tack o lov sparade jag (glömde) LP-skivorna i förrådet..
Jag hade också en Lenco L75:a som också såldes för några 100-lappar... 
En rörförstärkare är en dröm att inneha! Underbar värme och mustighet....

​Ska köpa mig en begagnad NAD cd-spelare för min cd samling och koppla ihop med en äldre NAD-receiver och ett par gamla DALI som står och dammar..

Kör du Lencon med Technicsen? Vilka högtalare? Vad är det för en hybrid?

Lencon är kopplad till Technicsen via ett billigt Dynavox TPR-2 försteg. Högtalarna är ett par ELAC Debut F5:or. Ljudet jag får via den anläggningen är varmt och rörlikt så att det räcker för mig (och dessutom är ju förstärkaren en tung och råstark pjäs).

#232 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 19:37

Lencon är kopplad till Technicsen via ett billigt Dynavox TPR-2 försteg. Högtalarna är ett par ELAC Debut F5:or. Ljudet jag får via den anläggningen är varmt och rörlikt så att det räcker för mig (och dessutom är ju förstärkaren en tung och råstark pjäs).

Härligt! Själv ska jag då för första gången koppla på mina Audio Pro Focus SA-5 med Regan, Hitachin och RIAA:n från Svalander.. Spännande.. Men som alltid så handlar det om att prylarna funkar ihop med varandra... Vet inte om receivern har tillräckligt med pondus för högtalarna...

Sedan vill jag ha upp svarven på tegelväggen för att få den isolerad från det gungande trägolvet. Funderar på egen konstruktion då de färdiga koncepten kostar skjortan...

#233 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 20:12

Själv bor jag i en liten lägenhet i en betongkåk byggd -41 (dvs som ett skyddsrum) så sviktande golv är inget problem.

Vad gäller kraften så är väl det den stora fördelen med dinosaurieförstärkare från den tid då en watt verklöigen var en watt. Min Technics är konservativt specad till 2x100 watt och väger dryga 16 kilo så den driver i stort sett vad som helst utan ansträngning...

#234 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 07 mars 2019 - 13:17

Själv bor jag i en liten lägenhet i en betongkåk byggd -41 (dvs som ett skyddsrum) så sviktande golv är inget problem.

Vad gäller kraften så är väl det den stora fördelen med dinosaurieförstärkare från den tid då en watt verklöigen var en watt. Min Technics är konservativt specad till 2x100 watt och väger dryga 16 kilo så den driver i stort sett vad som helst utan ansträngning...

Då kan du njuta av musiken utan att blanda in grannarna, skönt. Själv så är jag gammal trummis men det har jag lagt på hyllan och sålde mitt sista set för 15 år sedan. Saknar mitt gamla Lundaband men fantiserar om att starta ett bluesband någon gång. Under tiden så spelar jag på mina akustiska gitarrer och keyboard och återigen så har jag ångerfull sålt jag både min Fender Stratocaster och Les Paul (ej Gibson)... Nåväl, det är historia och nu är det blicken framåt som gäller och på lördag (innan tävlingspass) så ska jag leta vinyl och cd på loppis...
Projekt svarvhylla fortgår men än bara i huvudet och jag funderar på massiv ek eller glas som hyllplan. Marmor/granit hade varit grädde på moset men blir för kostsamt....
Är du allätare när det kommer till musiken eller är det någon genre som triggar mer?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#235 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 07 mars 2019 - 23:31

Klassiskt, jazz, rock, prog mm. Ganska brett, således. Rap, hip-hop och techno är oväsen snarare än musik.

#236 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 08 mars 2019 - 07:51

Klassiskt, jazz, rock, prog mm. Ganska brett, således. Rap, hip-hop och techno är oväsen snarare än musik.

Som jag då, fast proggen har kommit till mig som vuxen medans du fick den i bröstmjölken förmodar jag. Den klassiska musiken är jag uppvuxen med och föraktade den då men den etsade fast sig för att med tiden mogna till något vackert och känslosamt. Bluesen triggar alla känslor och är väldigt viktig för mig, jag jobbade backstage i en Bluesförening i flera år där jag fick träffa många av de stora artisterna. Det oförutsedda och tekniska i jazzen brinner jag för men det är alltid mitt mående i stunden som bestämmer. Som du så har jag inget över för techno och annan maskinmusik.

9dfac668a5141e14f51a6098a38f3ea8.jpg

• lausvik gillar detta

#237 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 08 mars 2019 - 09:01

Vad gäller skivspelarhyllan kan hyllplanet göras som en sandwich av två MDF-skivor med mellanlägg av liggunderlag. Stabilt, vibrationssdämpande, billigt. Inte lika snyggt som sten eller oljad ek etc men relativt diskret (och storleken bör ju vara densamma som skivsspelarens basyta så det är ändå inte mycket av hyllan som syns.

#238 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 551 inlägg

Postad 08 mars 2019 - 10:21

Vad gäller skivspelarhyllan kan hyllplanet göras som en sandwich av två MDF-skivor med mellanlägg av liggunderlag. Stabilt, vibrationssdämpande, billigt. Inte lika snyggt som sten eller oljad ek etc men relativt diskret (och storleken bör ju vara densamma som skivsspelarens basyta så det är ändå inte mycket av hyllan som syns.

I detta fall så är funktionen viktigare än det estetiska och mdf som är akustiskt dött är ett lysande förslag. Att som dämpning mellan skivorna använda typ skumplast borde fungera utmärkt. Ja, storleken på skivan ska vara identisk med Regans storlek och nu när vi diskuterar detta så kommer jag ihåg att Regans platta är i mdf. Det kommer jag ihåg nu för när jag uppdaterade skivtallriken till akryl så behövde jag fräsa ur plattan och svarva distanser i aluminium till tonarmen för att få rätt höjd då akryltallriken är tjockare än originalet i glas. Förr i världen hade jag tillgång till både metallsvarv och svets och då tillverkade jag olika rack och hyllor för min hifi. Inget, återigen, finns kvar...
Tack för en lysande idé som leder mig vidare till ett fysiskt resultat.
Angående bilden så vet jag inte om du noterade den icke optimala placeringen av högtalare, den ena står i hörnet med dess medföljande nackdelar men som icke ensamboende så har jag fått kompromissa vilket jag aldrig hade gjort förr i tiden då hifi stod högst på listan. Jag har mognat lite sedan dess och prioriterar annorlunda idag.. Tack o lov... Puristen är död, länge leve realisten.....
Har du den fysiska möjligheten att skapa den "gyllene triangeln" med dig i centrum och utrustningen i optimal placering?

#239 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 08 mars 2019 - 14:20

Eftersom jag är min egen herre så möblerar jag som jag vill och har alltså två optimala lyssningspositioner (fråga inte varför jag har två anläggningar i samma rum). Emellertid är jag rätt obekymrad om sådant och strängt taget så tycker jag att mono ofta är att föredra...

MH 7.1:ans chassi består av dubbla MDF-plintar med vibrationsdämpning emellan. Skivspelaren står i en relativt tung och stadig hylla av stålrör och ek och jag har sågat till en tredje plint i MDF som står på vibrattionsdämpande fötter på ekskivan. Inte ens ortofonpickupen plockar upp några rumsvibartioner med det arrangemanget. Min Lenco står på en ännu stabilare möbel och på en MDF-skiva på en skiva av liggunderlag. Även detta funkar perfekt.

#240 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 351 inlägg

Postad 08 mars 2019 - 19:11

Om jag iddes så skulle jag ersätta den remdrivna technicsskivspelaren med min andra L75:a men just nu känns det som för mycket jobb... Hur som helst så är det (som vanligt) bara skräp på TV så det börjar bli dags att värma upp försteget inför kvällens första skiva.
  • Trasselkludd och pegaso gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar