Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#21 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 096 inlägg

Postad 01 april 2015 - 05:18

Spelade igår ett antal LP skivor och jag måste bara säga att vilken tur att jag har sparat skivorna och spelaren i över 50 år.

• lausvik gillar detta

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 01 april 2015 - 09:38

Spelade igår ett antal LP skivor och jag måste bara säga att vilken tur att jag har sparat skivorna och spelaren i över 50 år.

Bar just hem en packe vinylskivor som jag ser fram emot att lyssna på. Ännu kan man göra fynd men priserna är på väg uppåt och gamla vinylspelare får man redan nu betala dyrt för (om de är något att ha) så det är bara att gratulera dig till att du inte gjorde dig av med din. Lyckligtvis tillverkas bra skivspelare fortfarande men ska man ha något som är uthärdligt att lyssna på så är prislappen från ca 3.000 kr och uppåt. En hi-fi skivspelare från sjuttio-åttiotalet kan man hitta för runt tusenlappen men då lär man ju få köpa ny nål och drivrem för ytterligare ett antal hundringar. Lyckligtvis är det hyfsat lätt att hitta sådana (åtmintone om man inte lyckats köpa någon riktigt udda modell) via nätet.

Jag kan förresten varmt rekommendera den enkla Thoréns jag köpte när min gamla Dual gav upp. En instegsmodell men helt OK. För ungefär 3.000...

#23 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 01 april 2015 - 11:11

a

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 30 april 2015 - 08:00

För femtio spänn (!) köpte jag igår en (begagnad) Technichs SL-B21 som, enligt vad säljaren (kyrkas second hand-butik) påstår ska fungera. Jag tänker skaffa en ny nål vilket väl lär kosta några hundringar och sedan kommer den att sitta som en smäck brevid den tecnics förstärkare och den Technics CD-spelare jag köpte för 325 spänn i en annan second hand-butik. Det är bara att konstatera att Hi-Fi är dyrt. Hur dyrt man vill.

#25 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 096 inlägg

Postad 08 maj 2015 - 10:51

Här kan man än köpa vinylskivor http://goldenoldies.se/

#26 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 13 maj 2015 - 20:53

Nej, nu börjar det bli dags att gå och lägga sig med en bra bok och Mr Acker Bilk and his Paramount Jazz Band på vinylsvarven.

God natt!

#27 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 16 maj 2015 - 21:33

Jag saknad en radiodel (tuner) i min anläggning och har hållit utkik efter en sådan. Nu snubblade jag på en receiver (förstärkare+tuner), en Technics SA 300K, för 250 spänn. Fast det känns litet läskigt att plugga in den för den lilla stärkaren jag haf låter SÅÅÅÅ bra. I dag har jag avnjutit B-sidan på Dan Hylanders/RMB:s Om Änglar och Schakaler, A-sidan på Marshal Tucker Bands Just Us och A-sidan på Dr Hook:s Pleasure and Pain.

#28 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 17 maj 2015 - 10:42

Det var bitvis väldigt fint ljud den gamla technicsreceivern gav men dessvärre får den nog ses som ett renoveringsobjekt. Det är naturligtvis en hel del oxidering  här och där som orsakar sprak och att strömmen inte kommer frm riktigt överallt som den borde. Så nu har jag inte bara gamla rullar att skruva och pyssla med utan sådant här också. I källaren står en stor, rundstrålande, golvhögtalare jag drog på mig för snart ett år sedan men som är i behov av litet (mycket!) kärleksfull omvårdnad. Hej och hå...

På vinylsvarven snurrar fortfarande (igen och igen) B-sidan på Om Änglar och Schakaler. Den är hur bra som helt men nu börjar det nog bli dags att låta den vila litet. Kanske jag lägger på Simon & Garfunkels album från Central Park-konserten? Magiskt!

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 17 maj 2015 - 23:09

Nu är det dags för nattmusiken. Lars Gullin kanske. Eller Ben Webster. Nå, natten är lång och det råkade bli en lång middagslur före hockeyn så sömnen är nog några timmar bort...

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 13:55

Efter tio intensiva arbetsdagar på raken smet jag hem efter lunch idag. Nu ska jag kolla om tvättstugan är ledig och sedan blir det vinylrally!

#31 ArcticDreamer

ArcticDreamer

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 14:00

Vinyl! Old memories!! För mig är vissa grupper och låtar förknippade med fiske! Tex vissa låtar som var populära i slutet av 80-talet när jag fiskade extreeemt mycket! Jag förknippar alltså dessa låtar med vissa fiske minnen! Det kan vara rätt ostigs grupper eller låtar, men de blir bra just för att jag blir nostalgisk och tänker på gäddfiske! Vet inte om jag är ensam om detta! Tex var en grupp som hette Secret service (kanske lite cheezy! grupp)populära och av någon anledning förknippar jag deras låtar med fiske!

Jag går på en diagnosutredning, så det kanske har med det att göra? Om jag lider av en diagnos alltså!

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 14:17

Det där med Secret Service... Tycker man om att lyssna på sådant behövs ingen utredning. Diagnosen är självklar...

Själv har jag flyt idag! Tvättstugan är upptagen resten av dagen. I ugnen står en högrev och en massa annat smått och gott i färd med att transformeras till pulled chilli beef. Under tiden lyssnar jag på Dan Hylander och RMB, Gasolin, Dr Hook och vad det nu kan bli.

#33 ArcticDreamer

ArcticDreamer

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 14:34

Jag sa att jag förknippar dessa med fiskeminnen! Gillar rock och visråck annars! Plus lite underground som joy division och liknande

#34 ArcticDreamer

ArcticDreamer

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 14:41

Lyssnar en del på Imperiet, Ebba och annan svensk punk funkar! Dan Hylander va längesen man hörde! Hade en Winnerbäck period för nåra år sen men jag tröttnade! Nu är det BARA Secret service som gäller! 8)

Redigerat av ArcticDreamer, 22 maj 2015 - 14:42 .

#35 ArcticDreamer

ArcticDreamer

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 14:45

Sen Lausvik! Diagnos är egentligen inget att skämta om! Det har ställt till det mycket för mig i livet! Haft stora problem med saker och ting! Men inte för att jag är så känslig! Det var ju iofs jag som tog upp det!

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 12 mars 2016 - 17:01

Den här helgen snurrar vinylsvarven nästan oavbrutet. Förklaringarna är en krånglande vrist och nya högtalare. Jag sprang på två Q Acoustics Concept 20 bokhyllehögtalare till ett mycket bra pris. Egentligen var jag rätt nöjd med de sonyhögtalare som var inkopplade på den gamla technicsstärkaren men det är bara att konstatera att med dem hörde jag nog bara hälften av det som finns på skivorna...

#37 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 20 september 2016 - 07:52

Concept 20-högtalarna har nu fått stöttning av en Q Acoustics 2070S subbas. Vinylspelaren är utbytt (inte för att det ar något fel på den) mot dels en Music Hall MMF 7.1 med en Ortofon 2M Black pickup och (eftersom jag inte vill spela vilka skivor som helst med den nålen) en Audio Technica AT LP-5. Min gamla Technics SU-800 integrerade förstärkare hänger med. Tillsvidare.

Annars är den bästa investeringen jag gjort i den här hobbyn den skivtvätt, en sk Spin Disc, jag köpte i vintras och som fräschat upp många gamla skivor.

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 07 oktober 2016 - 17:12

I kväll blir det snurr på vinylsvarvarna! Mest sjuttio- och åttiotalsmusik. Och i morgon blir det gäddfiske...

• Anders jansson gillar detta

#39 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 388 inlägg

Postad 07 oktober 2016 - 23:15

Den här helgen snurrar vinylsvarven nästan oavbrutet. Förklaringarna är en krånglande vrist och nya högtalare. Jag sprang på två Q Acoustics Concept 20 bokhyllehögtalare till ett mycket bra pris. Egentligen var jag rätt nöjd med de sonyhögtalare som var inkopplade på den gamla technicsstärkaren men det är bara att konstatera att med dem hörde jag nog bara hälften av det som finns på skivorna...

Synd att du inte sprang på ett par Q Acoustics 2050i golvare. Då hade du inte behövt suben. Jag har dessa till Denon stärkaren och dom spelar djupt, kraftfullt och med mycket upplöst och transientrikt ljud. Sådant djup och kraft i basen är svårt att finna för Knappa 10 lakan vilket är gratis för ett ljud av den kalibern. Dom kan inte riktigt matcha mina Klipsch rf: golvarna men storleken på elementen och prislappen skiljer en del. Med Slagkraft och en ENORM dynamik spelar klipsch på lyssnaren så man nästan får huka sig för pukslagen och saxofonens kraftfulla bröl skär genom ben och märg med välbehag.

Men för ynka 8 papp är Q acoustics 2050 århundradets ljudfynd utan tvekan. Även om dina små Concept 20 låter fint och upplöst dom med. Primare I32 stärkaren har kraft i överflöd att driva dom lättdrivna klipscharna med sin verkningsgrad på 97 db/1w/m och kommer inte till sin rätt. Men på Q burkarna lyfter hela ljudet när dom matas med solid kraft från djupet. Väl värd sina kronor om man har ca 25 små lakan skräpandes. Spelar med full kontroll i varje ton vilket jag inte tycker Naimen gör för sin halva kostnad mot Primare.

Dålig bas är oftare stärkarens fel som inte har ström eller kraft nog (pratar inte effekt i W som är nått annat) att driva basen i en liten trögspelad högtalare. En liten pojke lyfter en hektosvikt upp å ner 1000 ggr å har då lyft totalt 100 kg och utvecklat låt oss säga 100 watt. Plötsligt kommer ett djupt basljud vikten blir plötsligt 10 kg men bara ett lyft vilket då motsvarar bara 10 watt men pojken har inte styrkan att rubba 10 kg. Det kommer inget basljud vilket vi oftast felaktigt skyller högtalaren för.

Så jag tror det var den klena secondhand stärkaren som lurade dig att köpa en sub. Fast jag har en monstersub jag också men då enbart för filmmuller. Till musik är det svårt att få en behaglig övergång och sömlöst ljud mellan suben å högtalarna.
  • lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 809 inlägg

Postad 08 oktober 2016 - 00:21

Lurad är jag inte och golvhögtalare finns det inte plats för. Faktum är att jag innan jag sålde kåken gav bort mina NHT golvhögtalare och min stora starka stärkare. Är, för övrigt, mycket nöjd med min nuvarande anläggning. Suben är nu intrimmad så att den "inte hörs" och ljudbilden mycket "musikalisk".

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar