Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
73 svar till detta ämne

#41 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 10 oktober 2016 - 13:00

Man kan ju undra vad man ska ha en SUB till om den inte hörs ? ? ? 

Jag fattar uttrycket, det va ett skämt . . . 

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 11 november 2016 - 18:30

Just nu sitter jag och lyssnar på gamla jazzplattor medan jag väntar på att en stor bakpotatis ska bli färdig...

#43 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 13 april 2017 - 08:04

Min TV gav upp för några veckor sedan och med tanke på all sk*t som vevas på samtliga kanaler så har jag inte idats ersätta den. Istället har jag på dessgamla plats ställt upp ytterligare en stereoanläggning. En gammal Technics receiver och en dito skivspelare som en tid stått i källarförrådet som renoveringsobjekt. Receivern sprakade och väsnades och vile bara gå på en kanalen men jag blåste rent den och gick på med elektronikrengörings/deoxidationsspray och bråkade med reglagen tills den gav med sig. Nu låter den hur fint som helst.. Till skivspelaren beställde jag en ny nål och en ny drivrem och rengjord och med dessa på plats fungerar även den perfekt. Två överblivna högtalare och plötsligt var skrotet en välljudande anläggning. Nästan gratis.

Naturligtvis så ska den inte stå kvar där den nu är utan kommer nog att hamna på mitt arbetsrum på kontoret. Jag gillar musik under arbetet och lyssnar man på det gamla hederliga sättet så tvingas man ju i alla fall resa sig var tjugonde minut eller så för att vända på skivan.

• rolfis gillar detta

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 13 april 2017 - 11:21

För er som bor i stockholmsområdet (eller har vägarna förbi) kan jag rekommendera den trevliga  butiken Delicious Goldfish Records på Förrådsgatan i Solna. Där kan man köpa begagnade skivor (även en del nya) till humana priser. Det är för övrigt (för de av oss som har åldern inne) att ta en trip down memory lane genom att bara bläddra i backarna. Man hittar många skivor man inte ens kan minnas att man kommer ihåg och plötsligt kommer andra minnen upp. Åtminstone för mig så handlade mycket i tonåren och åren därefter om musik. Det fanns så att säga alltid ett soundtrack och kan räcka med att se ett gammalt skivomslag för att ansikten och annat ska dyka upp ur tidens töcken. I går fick jag ett fint exemplar av Lou Reed´s Rock´n Roll Animal med mig hem. Har inte hört den på fyrtio år eller så men allt lät alldeles bekant när jag spelade den. Som om det var i går...

• rolfis och Anders jansson gillar detta

#45 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 25 juli 2017 - 08:04

Det är, har jag kommit fram till, med skivspelare och annan hifi-utrustning precis som med fiskerullar. Det som gjordes förr var bra och rejäla grejor. Sitter just nu och lyssnar på skivor som snurrar på en Lenco L75 som lämnade fabriken i Schweiz någon gång i slutet av sextiotalet. Fungerar, precis som en Cardinal eller D.A.M. Finessa från samma tid, hur bra som helst. Undrar hur min nya Audio Technica kommer att låta om femtio år...

• Anders jansson gillar detta

#46 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 30 juli 2017 - 12:12

Har precis installerat en ny pickup audio technica VM520. Hade VM740 i åtanke men 3500 kr för en pickup va å ta i till en gammal spelare. Visserligen inte vilken vinylsvarv som helst utan potenta Aiwa AP 2500 som med sina 12 kg står stadigt.

Fick en nyinspelning LP av sonen som jag inte ville spela sönder med en gammla sliten nål. Skivan va en nypressning av Dire Straits brothers in arms. Låtarna var fördelade på 2 plattor med endast 2 låtar per sida. Breda spår med mycket och detaljerat musikunderhållning. Låter sagolikt bra må jag säga. Många gamla sönderspelade skivor som gått mycket med sliten nål låter piss i jämförelse.

Nya Supra kablar för några tusen så blir Aiwa svarven åter i den högsta divisionen. Q Acoustic golvarna sjunger fint. Bör dock matas med något bättre en den billiga 7000 kr yamahan som sitter där nu. Den har inte tillräckligt med kraft på djupet även om den är definierad och briljant i övrigt.

Hittade en gammal skiva i mina lådor som faktiskt låter för jä.. bra och det är Swedens Greatest med Roger Hinchliffe och Thomas Almqvist.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#47 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 30 juli 2017 - 12:22

Lenco L75 ansågs väl inte som en direkt välljudande spelare på sin tid. Även om trälådorna var fina. Här får du en tråd till ett imponerande renoveringsbygge av en Lenco L75.

#48 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 31 juli 2017 - 13:48

Lenco L75 ansågs väl inte som en direkt välljudande spelare på sin tid. Även om trälådorna var fina. Här får du en tråd till ett imponerande renoveringsbygge av en Lenco L75.

Jag vet inte vilka du lyssnar på eller lyssnat på men när jag lyssnar på L75:an så låter den fint.

#49 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 262 inlägg

Postad 31 juli 2017 - 15:49

Spelar inte någon roll vilken spelare man använder för det går inte och få fram ett perfekt ljud från en LP skiva den tekniken han inte komma fram innan en ny teknik tog över.

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 01 augusti 2017 - 12:43

Spelar inte någon roll vilken spelare man använder för det går inte och få fram ett perfekt ljud från en LP skiva den tekniken han inte komma fram innan en ny teknik tog över.

Jaså, det säger du...

#51 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 13:56

Jag vet inte vilka du lyssnar på eller lyssnat på men när jag lyssnar på L75:an så låter den fint.

Du borde noterat att det inte är något jag anser eller tycker. Jag skrev vad som ansågs i hifi-kretsar på SIN TID. Att du tycker den låter fint tvivlar jag inte en sekund på och har inga synpunkter om. Tolkar ditt svar som att länken jag gav dig inte var till någon glädje.

#52 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 06 augusti 2017 - 14:10

Det går inte att få fram ett perfekt ljud från någon media. Börja med att definiera perfekt. Att det ska låta exakt som vid inspelningen anses av många. Men låter det perfekt då? När varje instrument justeras och läggs till rätta i den slutliga inspelningen oavsett medium. Direktupptagning från en live föreställning borde enligt det synsättet vara det perfekta ljudet. Då det spelas in precis som det spelades. Konstigt nog är dessa inspelningar halvkass ljudmässigt.

Att ny teknik tog över tolkar jag som att du anser att det är kvalitetsmässigt bättre. När du säger att det inte spelar någon roll vad man har för spelare och att tekniken INTE han komma fram så avslöjar du dina brister i ljuduppspelning. Att många tycker tex. CD låter bättre beror på att dom ofta är boostade i inspelningen avsiktligt för att det ska låta bra även när det spelas på moderna skräpanläggningar.

En kvalitetspressad LP spelad på en anläggning med högkvalitativa egenskaper skulle få dig att tappa andan av förvåning.

#53 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 262 inlägg

Postad 07 augusti 2017 - 10:27

Det går inte att få fram ett perfekt ljud från någon media. Börja med att definiera perfekt. Att det ska låta exakt som vid inspelningen anses av många. Men låter det perfekt då? När varje instrument justeras och läggs till rätta i den slutliga inspelningen oavsett medium. Direktupptagning från en live föreställning borde enligt det synsättet vara det perfekta ljudet. Då det spelas in precis som det spelades. Konstigt nog är dessa inspelningar halvkass ljudmässigt.

Att ny teknik tog över tolkar jag som att du anser att det är kvalitetsmässigt bättre. När du säger att det inte spelar någon roll vad man har för spelare och att tekniken INTE han komma fram så avslöjar du dina brister i ljuduppspelning. Att många tycker tex. CD låter bättre beror på att dom ofta är boostade i inspelningen avsiktligt för att det ska låta bra även när det spelas på moderna skräpanläggningar.

En kvalitetspressad LP spelad på en anläggning med högkvalitativa egenskaper skulle få dig att tappa andan av förvåning.

No Comments!

#54 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 19 augusti 2017 - 23:02

No Comments!

Kan förstå att du inte vill kommentera. Men du är inte ensam med denna uppfattning, det är ett utbrett missförstånd och tro på att digital musik alltid är perfekt. Digitalt inspelad musik KAN vara bättre eller har tekniska förutsättningar att låta bättre men är inte alla gånger det.

Men tyvär så är ganska mycket digital musik mastrad för att passa dagens digitala spelare med avsaknad av möjlighet att återskapa dynamiskt ljud. Därför justeras digitala inspelningar så att det ska låta bra i telefoner, iPods, och andra enkla digitala musikspelare. Rent teoretiskt är cd.n fri från alla de brister en vinyl har och därmed är den digitala musiken mer korrekt då en skiva dras med sina brister.

Men visst spelar det roll vilken anläggning du spelar dina skivor på. Det är säker en av anledningarna till att många tycker vinkl låter dåligt, att dom helt enkelt har för dålig anläggning. Musiken känns mer levande på vinyl, och kanske beror det på den distorsion mm som vinylen tillför.

Läs och begrunda detta: http://www.anstendig.org/CDandDig.html

#55 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 19 augusti 2017 - 23:04

Såg nu att länken till renoveringen av en Lenco L75 ramlat bort. Så här kommer den

http://www.euphonia-...-diy-lenco-l75/
  • lausvik gillar detta

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 12 september 2017 - 10:37

Idag är jag bekväm och snurrar skivorna med en Dual 1214 (som har automatik). Liksom Lencon är detta ett mellanhjulsdrivet verk. 1214 var något av en instegsmodell, dvs billigare än tex L75:an, men låter, åtminstone i mina öron, helt OK.

Just nu är det Burt Bacharach - Portrait in Music som strömmar genom högtalarna. Jag hittade den skivan och några andra på Åland i förrgår. 2 euro/st.

• Anders jansson gillar detta

#57 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 13 september 2017 - 16:21

Min anläggning (en av dem) består just nu av en Technics SA-700K reveiver (på 2x100W) som driver två Elac Debut F5 golvhögtalare. Via phonoingången är en Dual 1214 kopplad medan Lenco L75:an är kopplad till AUX via en Dynavox TPR-2 rörhybrid förförstärkare. Via TPR-2:an är även en Pioneer PD-S502 CD-spelare kopplad. Ett Pioneer dubbelkassettdäck jag rotat fram ut källarförrådet väntar på att bli inkopplat. Allt utom högtalarna (och TPR-2:an) är alltså av äldre datum. 

#58 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 19 september 2017 - 09:12

Bifogad fil  P1070148.JPG   70,98K   0 Antal nerladdningar

#59 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 22 september 2017 - 23:45

Nice stärkare. Skulle också vilja ha en sådan. Har en djupt rotad övertygelse att det var mer kraft i äldre stärkare. 30 och 50 watts stärkare för 30 år sedan känns minst lika kraftfulla som dagens 100 wattare. (Menar inte effekt, för 100 är dubbelt så mycket som 50. Men kraft kan den äldre 50 wattaren har mer av för det)

#60 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 23 september 2017 - 09:32

En fundering , är det stor skillnad i ljud mellan att plugga svarven genom RIAAT jämfört med när du kör direkt in i Phono- ingången ?

Nu har ju du en klassisk stärkare. Från den tiden då skivspelare och phono ingång var en prioriterad funktion. Hört att i Princip alla hade riktigt bra inbyggda riia-steg då. Sägs också att moderna stärkare som begåvats med phono ingång mest fått det för sakens skull vars kvalitet inte har prioriterats. Min moderna yamaha har phono ingång och den spelar rent och snyggt genom hela frekvensregistret men känns aningen svag rakt över (lågt ljud jmf med cd) samt med tendensen till att över presentera diskanten eller kanske underprestera basen. Detta skulle man kunna tolka som att RIAA steget i Yamahan inte utför RIAA korrigeringen helt rakt. Men å andra sidan skiljer det mellan olika skivor så man kan ju verkligen undra om den så standardiserade RIAA Korrigeringen verkligen är så standard.

Har länge funderat på en extern RIAA. Många säger att det är en enorm skillnad speciellt på nya recievrar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar