Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vinyl- och HiFihörnan

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

#61 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 25 september 2017 - 10:00

En fundering , är det stor skillnad i ljud mellan att plugga svarven genom RIAAT jämfört med när du kör direkt in i Phono- ingången ?

Nu har ju du en klassisk stärkare. Från den tiden då skivspelare och phono ingång var en prioriterad funktion. Hört att i Princip alla hade riktigt bra inbyggda riia-steg då. Sägs också att moderna stärkare som begåvats med phono ingång mest fått det för sakens skull vars kvalitet inte har prioriterats. Min moderna yamaha har phono ingång och den spelar rent och snyggt genom hela frekvensregistret men känns aningen svag rakt över (lågt ljud jmf med cd) samt med tendensen till att över presentera diskanten eller kanske underprestera basen. Detta skulle man kunna tolka som att RIAA steget i Yamahan inte utför RIAA korrigeringen helt rakt. Men å andra sidan skiljer det mellan olika skivor så man kan ju verkligen undra om den så standardiserade RIAA Korrigeringen verkligen är så standard.

Har länge funderat på en extern RIAA. Många säger att det är en enorm skillnad speciellt på nya recievrar.

Det är, med technicsreceivern, skillnad (men svårt att säga vilket som är bättre fast jag lutar nog åt att det externa försteget har försteg...). Med en (billig) modern förstärkare är nog ett externt phonoförsteg närmast obligatoriskt. Jag har en Advance Acoustic integrerad 2x60W och när jag körde skivspelarsignalen via dess inbyggda PHONO så blev jag nästan spyfärdig. Fast det finns säkert moderna apparater med bra PHONO-in (fast jag antar att man då måste upp en bit i pris).

#62 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 25 september 2017 - 19:12

Det är, med technicsreceivern, skillnad (men svårt att säga vilket som är bättre fast jag lutar nog åt att det externa försteget har försteg...). Med en (billig) modern förstärkare är nog ett externt phonoförsteg närmast obligatoriskt. Jag har en Advance Acoustic integrerad 2x60W och när jag körde skivspelarsignalen via dess inbyggda PHONO så blev jag nästan spyfärdig. Fast det finns säkert moderna apparater med bra PHONO-in (fast jag antar att man då måste upp en bit i pris).

Den sanningen (sista meningen, om det nu är en sanning) har jag hört å läst på flera håll. Man bör upp i minst 15k av dagens maskiner för att matcha ett phono steg som var vardagsmat i de äldre.

A Acoustic du har är ju ingen dålig manick så lite förvånande det du säger. Yamahan jag har är helt ok. Kanske tom riktigt bra i förhållande (låter i alla fall inte illa). Men jag tror säkert att det skulle kunna bli bättre med en dedikerad RIAA eller försteg men bra phono ingång.

Många pratar om det organiska, värmen och det lite mjuka ljudet från rörpryttlar. TPR-2an du har är ju rörbestyckad men din reciever kanske ljuder varmt i sig så det inte blir så stor skillnad. Är uppriktigt sugen på att skaffa en TPR-2a. Snygg liten sak å låter den bra dessutom så är det ju ett fynd.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#63 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 25 september 2017 - 19:25

Den sanningen (sista meningen, om det nu är en sanning) har jag hört å läst på flera håll. Man bör upp i minst 15k av dagens maskiner för att matcha ett phono steg som var vardagsmat i de äldre.

A Acoustic du har är ju ingen dålig manick så lite förvånande det du säger. Yamahan jag har är helt ok. Kanske tom riktigt bra i förhållande (låter i alla fall inte illa). Men jag tror säkert att det skulle kunna bli bättre med en dedikerad RIAA eller försteg men bra phono ingång.

Många pratar om det organiska, värmen och det lite mjuka ljudet från rörpryttlar. TPR-2an du har är ju rörbestyckad men din reciever kanske ljuder varmt i sig så det inte blir så stor skillnad. Är uppriktigt sugen på att skaffa en TPR-2a. Snygg liten sak å låter den bra dessutom så är det ju ett fynd.

Rör och rör... Själva RIAA/försteget är transistor och sedan leds signalen via ett rör. Fast bra låter det (särskilt för den relativt lilla peng det kostar). Och ja,, recveivern har ett varmt ljud. 

#64 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 26 september 2017 - 12:51

Till allt det som var bättre förr hör definitivt vinylskivan. Det är det enda civiliserade mediet för inspelad musik. Det behöver vi inte ens diskutera. Däremot så kan vi ju tjöta litet om olika vinylskivor.

..

Såg nu att du inledde den här tråden med meningen här ovan. Jag tror jag nämnde det i ett tidigare inlägg om skivan "dire straits" jag fick av min son.

Det finns en hel del nyutgivna s.k. "Audiofila" vinylplattor att köpa. Bla. vinylbutiken men även Hifi Experience i Uppsala mfl säljer dessa. Baksidan är så klart priset som ofta bär iväg uppemot 4-500 och vissa betydligt där över. Det man får är å andra sidan en vinyl med ett makalöst ljud. Ofta är dessa audiofila plattor fördelade på 2 st LP, allt för att ge mer plats för mer information. Vissa är tom. 45 rpm LP. Men som sagt, ljudet är något i hästväg jämfört med alla gamla raspiga snabbpressningar på tunn vinyl från slitna masterplattor. 

Men priset gör att det inte kan bli något vardagskonsumerande direkt. Men hittar jag en utgåva av en gammal kär sönderspelad jag redan har så är det värt varenda krona. Söker med ljus å lykta efter Pink Floyds "dark side of the mon" och "wish you were here"  Likväl som Led Zeppelins Album "II"  och "III" i audiofil utgåva.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#65 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 26 september 2017 - 13:25

Söker med ljus å lykta efter Pink Floyds "dark side of the mon" och "wish you were here"  Likväl som Led Zeppelins Album "II"  och "III" i audiofil utgåva.

De plattorna hittade jag på min ICA. Jo, det är sant (bortsett från LZII som jag köpte på Skivbörsen i Mariehamn). Men man får se upp med nypressningarna. Det är mycket kunnande som gått förlorat i den digitala revolutionen och hur bra grejor de har att jobba med är nog rätt olika. Vad jag har förstått så har man återupplivat gamla pressverk som pensionerades på åttiotalet. En del av dessa är säkert förträffliga maskiner men vi som var med då minns att det gjordes rätt mycket skräppressningar redan på den tiden. Sedan har vi problemet med masterbanden.För var ju dessa analoga och optimerade för att återges via en skivspelare men nu används dessvärre ofta digitala masters som är anpassade för digitala media (vilket inte alltid blir så lyckat).

Har just fått hem Nina Simone - The Philips Years (dvs nypressningar av samtliga de 7 LP hon gav ut på Philips under sin tidiga karriär). Det ska bli spännande att höra hur de låter...

#66 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 26 september 2017 - 13:44

Att du hittade dessa plattor på Ica kan jag tro på. Jag har alla 4 sedan gammalt. Men att du hittat dom i audiofil utgåva vilket jag har sökt över hela internet efter har jag svårt att tro.

När det gäller pressning av vinyl så har du en masterplatta graverad i nån metall som du sedan pressar själva vinylen med. Dessa mastrar (graverade från ursprungliga ljudband via en gravermaskin) kunde göras snabbt å billigt många låtar per sida och i olika kvalitet. Sedan av ekonomiska skäl så kunde en master användas för att pressa miljoner plattor vilket gav sämre å sämre ljud.

Dom nyutgivna är alla pressade från nygraverade master tryck. då orginalen INTE hade låtarna fördelade på 2 st LP. Det är ett kvalitetstecken som antagligen är trovärdigt. Jag menar det är ju trotts allt få som betalar 5-800 :- för en gammal LP vars låtar strömmar gratis ur Spotify. Så om dessa inte höll den kvaliten borde det bli ramaskri på sociala audiofil-medier. Jag har inte hittat en kritisk kommentar runt dessa nya audiofila plattor. Och den jag har (japp jag har 1) låter som sagt magiskt i jämförelse med äldre plattor. Om det råder ingen tvekan. Tom en halvdöv, tondöd omusikalisk musikhatare kommer att höra skillnaden.

#67 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 26 september 2017 - 14:48

Jag vet att Pink Floyds Dark side har getts ut på nytt men att hitta den. Följande finns att läsa om Dire Straits platta som jag har. Där nämns Bla. P Floyds platta.

"Probably the biggest vinyl release since the reissue of Pink Floyd's Dark Side of the Moon. Really, how much bigger than Brothers in Arms can it get? One of the greatest and most popular records of all time, mastered by Stan Ricker and pressed on 180-gram virgin vinyl at the world's best pressing plant, Record Technology, Inc. The nine songs are even spread out over two pieces of vinyl (four sides) to optimize your cartridge's trackability. THIS IS HUGE!!"

#68 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 26 september 2017 - 14:53

Jag vet att Pink Floyds Dark side har getts ut på nytt men att hitta den. Följande finns att läsa om Dire Straits platta som jag har. Där nämns Bla. P Floyds platta.

"Probably the biggest vinyl release since the reissue of Pink Floyd's Dark Side of the Moon. Really, how much bigger than Brothers in Arms can it get? One of the greatest and most popular records of all time, mastered by Stan Ricker and pressed on 180-gram virgin vinyl at the world's best pressing plant, Record Technology, Inc. The nine songs are even spread out over two pieces of vinyl (four sides) to optimize your cartridge's trackability. THIS IS HUGE!!"

Jag tycker att originalutgåvan låter bra. Att lägga spåren på två (180-grams) skivor verkar mest vara ett sätt att motivera det höga priset. Man får ju i alla fall rätt mycket vinyl för pengarna...

#69 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 26 september 2017 - 16:53

Jag tycker att originalutgåvan låter bra. Att lägga spåren på två (180-grams) skivor verkar mest vara ett sätt att motivera det höga priset. Man får ju i alla fall rätt mycket vinyl för pengarna...

Visst låter orginalutgåvan bra, jag vet, har den också. Och det är ingen tvekan om skillnad i ljud kvalitén. Jag märker att du tvivlar och dissar dessa plattor som att man bara köper dyr vinyl. Du får tro det eller ha den åsikten, eller som du säger,ATT DET VERKAR SOM. Ville bara ge dig en hint om bra ljud. Take it or lever it.

#70 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 978 inlägg

Postad 26 september 2017 - 18:51

Visst låter orginalutgåvan bra, jag vet, har den också. Och det är ingen tvekan om skillnad i ljud kvalitén. Jag märker att du tvivlar och dissar dessa plattor som att man bara köper dyr vinyl. Du får tro det eller ha den åsikten, eller som du säger,ATT DET VERKAR SOM. Ville bara ge dig en hint om bra ljud. Take it or lever it.

Jag dissar inte den skivan (har inte hört den) men vill bara varna för att det nyvaknade intresset för vinyl fört med sig att det, dessvärre, finns en hel del rätt usla/tveksamma nypressningar i omlopp.

#71 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 461 inlägg

Postad 26 september 2017 - 20:05

Jag dissar inte den skivan (har inte hört den) men vill bara varna för att det nyvaknade intresset för vinyl fört med sig att det, dessvärre, finns en hel del rätt usla/tveksamma nypressningar i omlopp.

Tack för varningen och visst det håller jag med om att med det nyväckta intresset så kommer alla dom oseriösa som vill göra sig en hacka på efterfrågan. Men om du tittar på dom som säljer de audiofila plattorna, som Hifiexperience i Uppsala tex. Dom säljer stereoprylar i det exklusiva snittet. Lyssnade förresten på ett par trevliga små stativare för den nätta lilla summan på nånstans runt 300 000 :-

Med den kundkrets dom har så skulle dom ALDRIG i helvete riskera sitt renome genom att sälja en undermålig audiofil platta som inte lever upp till priset. Med en kundkrets som sitter på stereoprylar för miljonen och långt där över så gör man inte den tabben. Sälja en skiva man kallar audiofil till en kund som har skivspelare för en normal årslön. . . tror inte det va.

Jag tycker det är dyrt, för dyrt, men några till ska jag köpa när jag hittar nån riktig klassisk goding som jag dessutom har och som jag gillar. Föredrar att redan ha originalet så är det enkelt att lyssna sig till vad man fått för pengarna.

#72 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 262 inlägg

Postad 27 september 2017 - 04:01

Vinylfiske? istället för jaktfiske? :-P

• Anders jansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar