Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Novelltävling - vinn 1000 jiggar!

Skippy fish Skittfiske jiggar abborre gädda gös regnbåge öring spinnfiske tävling

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#21 feskefan

feskefan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 29 november 2014 - 01:22

Jag, pappa och hans tjej åkte till ett tjärn ute i de värmländska skogarna för att fiska regnbåge. Pappa har varit där flera gånger och jag har varit där några gånger bara. Jag går ner till vattnet och börjar kasta redan innan pappa och hans tjej har packat upp allt, jag börjar med att tappa en. Kastet efter det tappar jag den igen och efter ungefär 5 sekunder tappar jag den igen och kan inte förstå vad jag gör för fel. Det tredje kastet lyckas jag fånga den första för dagen, den låg på ungefär 1,2 kg. Vattnet va helt vindstilla himlen va helt blå och man kunde höra fåglarna kvittra, och jag kände på mig att detta kan bli en bra dag. Och det visade sig att det skulle bli en av dom bästa fiske dagen i mitt liv. Fjärde kastet sitter dagens andra regnbåge den va också på ungefär 1,2 kg, även det femte och sjätte kasten satt det fisk på. Vi har hunnit va där i ungefär 3 timmar och då har jag landat 5 regnbågar, pappa har landat 4 och hans tjej har landat 2. Klockan hinner bli 2 och vi ser fisk vid ytan precis överallt men dom vägrar att hugga. Tankarna går om hur vi ska göra. Jag väljer att gå till ett annat ställe vi tjärnet, och det visade sig vara en bra idé. Första kastet på det nya stället gav en regnbåge på ungefär 1 kg. På det stället landade jag 3 regnbågar och pappa 2 st. Efter ungefär 30 min på det andra stället så går vi tillbaka där vi va först för att grilla lite korv, men jag va bara tvungen att ta ett sista kast vilket resulterade i en liten öring, min första öring dessutom. Lyckan va total och detta gjorde min dag. Sen vid klockan 4 så slutar det hugga i ungefär 2 timmar så det fanns inte så mycket att göra då. Vid klockan 6 börjar vi landa fisk igen och då började det hugga i nästan varje kast igen. Klockan närmar sig 11 på kvällen och vi har fiskat i 12 timmar och har sammanlagt landat 27 regnbågar, 2 abborrar och 1 öring. Alla fick simma vidare förutom några som tyvärr inte överlevde när vi skulle släppa tillbaka dom. I bilen på väg hem så berättade pappa att han har aldrig någonsin varit med om ett så bra fiske där i hela sitt liv, han sa att om man lyckas landa 5 regnbågar på en dag så är det ett väldigt bra fiske där. När jag gick och la mig den kvällen så kunde jag inte sluta le för att detta har varit en underbar dag.

• lausvik gillar detta

#22 feskefan

feskefan

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 29 november 2014 - 23:38

Det va en kväll i somras som det plingade till i telefonen. Det va ett meddelande från Robin (kusin) som skrev ''Klockan 6 imorgon ska du ha mat, mycket vätska och regnkläder nerpackat, spö ska du ha med, men du behöver inte ha några drag eller nått, kanske nån jigg isåfall. Så ska du med mig och Joacim ut på en fisketur 20 mil härifrån'' Så jag skyndade mig bort till affären och köpte allt som behövdes. Dom hämtade upp mig 05:50, sen så började vi åka. Dom sa aldrig vart vi skulle men jag hade någon aning om vart vi va på väg. Efter någon timme så börjar jag att känna igen mig, det visar sig att vi ska till Smögen och Lysekil för en hel dags fiske efter Berggylta,makrill, blågylta,torsk och paddtorsk. Vid 9 ungefär så är vi framme vid Smögen och vi går in på en fiske affär för att köpa lite saker. Vid 09:40 så har vi börjat fiska, efter ungefär 30 sekunders fiske drar Joacim upp en liten torsk. Vi körde med 2 krok på linan med en halv räka på varje krok med skalet kvar på. Efter 2 min fiske så har alla 3 dragit upp fisk och vi kände att detta blir en bra dag. Detta va min första gång jag fiskade på kusten så jag va väldigt spänd. Efter några minuters fiske så landar jag en fin Blågylta. När det har gått ungefär 3 timmar så är alla räkor slut, alltså ungefär 2 kg räkor, så d et va bara att åka iväg och köpa mer. Vi drar fisk hela tiden, detta är det sjukaste och roligaste fiske jag har varit med om. Tillslut så ser vi att det kommer in ett stort stim med makrill så vi börjar att fånga några såna också. Efter ungefär 9 timmars fiske med ett otroligt fint väder med strålande sol och vindstilla åker vi vidare mot Lysekil. Där fångar vi några berggyltor, blågyltor och paddtorskar. vid 11 på kvällen så börjar det regna lite så vi bestämmer oss för att börja packa ihop och åka hem till Värmland igen. Den största berggyltan låg på ungefär 1,1 kg. Och jag måste dit till sommaren igen!!

#23 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 30 november 2014 - 11:58

Det finns inga begränsningar på hur många historier man vill bidra med. Vid tävlingens slut alltså den 24 december låses tråden och då gäller de bidrag som ligger postade.

Bra då finns det kanske hopp om att Zimeqob skriver ytterligare ett epos.
Sen kan jag glädja er alla med att jag inte har kommit på vad jag ska ha tusen jiggar till så jag kommer inte att lämna in någon novell.
  • lausvik gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 30 november 2014 - 17:30

Bra då finns det kanske hopp om att Zimeqob skriver ytterligare ett epos.
Sen kan jag glädja er alla med att jag inte har kommit på vad jag ska ha tusen jiggar till så jag kommer inte att lämna in någon novell.

Det ligger mycket i vad du säger. En eller några påsar hade räckt.

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 01 december 2014 - 18:24

Man kan ju undra om sponsorn har svårt att bli av med Skippy Fish-betena. Nyss var det Black Friday med 90% rabatt på dem och nu är det Cyber Moday med samma tillbud... Fast bra är de, plastfiskarna. Och juste av SkittFiske att ställa upp. Mina egna påsar med skippy Fish har jag plockat i fyndjollen hos Dogger. Visserligen inte till 90% rabatt men jag fick dem hyfsat billigt.

#26 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 345 inlägg

Postad 01 december 2014 - 20:00

Skulle man mot förmodan ha tur att vinna kan man ju alltid vara jultomte i fiskeklubben och dela ut jiggar till ungdomarna.
Är ju även med på en del klassdragsaktiviteter och där kunde det vara perfekt att dela ut jiggar till eleverna så det är bara att hoppas på att min lilla novell kan bidra till några jiggar.
  • JontaK och lausvik gillar detta

#27 jeppe guldhammer

jeppe guldhammer

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 03 december 2014 - 16:42

Den här berättelsen är sann.

Min höggravida flickvän lärde sig filéa fisk mellan värkarna

Det var en onsdagsmorgon i augusti och planen var att åka ut med fiskebåt i Landskrona med skolan. Egentligen var jag kluven och ville stanna hemma då min flickvän haft förvärkar i flera dagar men å andra sidan så är fiske alltid fiske.
Min höggravida flickvän tog då beslutet åt mig och kastade ut mig och jag fick inte komma hem utan fisk.
Gissa om hon fick rätt.
Fisket var utmärkt den dagen, jag fick upp 4 makrillar, 2 torsk och ett 50 tal sill.
Flickvännen kom mig till mötes med cykel men det hade nog gått fortare att gå själv.
Väl hemma så börjar jag filéa och rensa.
Flickvännen ville ha något att göra så jag visade henne hur man filéar en sill.
Efter några fiskar börjar vi inse att det nog är bäst att vi skyndar oss.
Värkarna är nu med 4 min mellanrum, jag filéar fisk för glatta livet men har ändå rätt kul åt synen.
Med blod upp mot armarna och med ilska vrålar min tjej ut sin smärta och kör kniven i fisken. Och lyckas ändå med snyggare filéande än många av mina klasskamrater.
Jag säger till henne att jag kan göra allt men hon ger mig en blick som kan döda och säger "inser du hur skönt det är att köra kniven i något när man har ont?"
Jag tar piken och ställer mig på lite säkrare avstånd.
Under tiden försöker vi få kontakt med sjukhus och sjuktaxi etc. En jäkla röra vilket slutar med att de skickar en ambulans som ska komma inom 10 min.
Så jag kapar fiskhuvuden och rensar som jag aldrig gjort förr, måste försöka hinna med en dusch och ett klädombyten så jag inte stinker ner bb med fisk.
Slutkontentan är att 20h senare fick jag mitt livs bästa fångst på 51 cm och 3630g.
Och frysen full med fisk såklart!
  • lausvik gillar detta

#28 Artde

Artde

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 04 december 2014 - 19:31

Fiskemorsa
Ända sedan jag var liten flicka, 4-5 år, har jag älskat att fiska. Det var min pappa, Veine, som tog mig med på sina fisketurer, på landet. Jag minns hur jag tidigt fick lära mig att sätta på masken på kroken när vi skulle meta, på den tiden var det årornas kraft vid trolling och pappa rodde och jag fick hålla i spöt, jag kan inte säga att jag kommer ihåg fiskarna vi fick, det jag minns mest är känslan av att sitta i båten, lugnet, tystnaden, spänningen om det skulle nappa. Allt jag kan om fiske har min pappa lärt mig.
Vi fångade löjor i nät eller håv och metade abborrar, vi grävde upp stora feta maskar och metade bottenmete, då fick vi stora abborrar. Vi fiskade kräftor, jag var med från då betesnäten lades i och när de togs upp, jag fick hjälpa till med allt. Burarna skulle i och upp tidigt på morgonen och jag fick ta upp varannan bur, vi fick mycket då, idag finns inga kräftor kvar. Men det är snart 50 år sen jag var med första gången.
Jag fick också följa med pappa på vinterfiske, jag fick bygga min egna kont av en plastdunk, jag fick egna pimpelgrejer och jag fick alltid varm choklad då jag frös.
Några år i tonåren så slutade jag fiska, mer eller mindre, fick andra intressen men när jag sen fick egna barn, 3 pojkar, så kom intresset tillbaka. Jag tog med dem på fiske, även morfar tog med dem och vi, pappa och jag, förde kunskapen och intresset för fiske vidare. Allt det som jag gjort med min pappa gjorde han även med mina barn, han har lärt dem allt som han lärde mig.
2 av mina söner, som idag är vuxna, har blivit fisketokiga, de har köpt varsin båt som de trailar runt med och fiskar, eko-lod såklart. Det är mest storgäddan de är ute efter men även gösfiske då och då. Nu är det de som får lära mig, "det moderna" fisket. Sportfisket, med trollingbåge, olika spön för olika fiske, för att inte tala om alla beten.
Och tänk, morsan får följa med, ungdomarna på fisketurer, så ofta jag kan. De ringer ofta och frågar om jag har lust att följa med och nu är även jag ute efter de stora :), mer målmedvetenhet om att hitta de stora. I stort sett alla gäddor och gösar släpps tillbaka, jag brukar tigga till mig 3-4 gösar om året, då aldrig de riktigt stora. De håller stenhårt på det, att fisken släpps tillbaka och jag måste hålla med dem om att känslan att se dem få friheten igen är en del i tjusningen med fisket.
Nu har jag även fått barnbarn och nu blir det deras tur, de är inte så stora ännu men, med den gammelmorfarn, farmorn och pappan så kanske det blir någon eller några som kommer fastna i fiskenätet, det hoppas vi på.
Kanske något eller några av barnbarnen får uppleva samma underbara känsla, att känna total känsla av välbefinnande och närhet till naturen som vi äldre generationer har fått uppleva.
Ren och skär lycka när den stora kämpas in!
Morsan kommer hänga i så länge det går, många år till hoppas jag. Jag har ännu inte fått 10:an, det är målet, men jag är nöjd med att få följa med mina grabbar och jag blir glad av att se dem när de kämpar in sina fiskar också.

#29 J0nssa

J0nssa

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 04 december 2014 - 22:59

Jag tänkte bjuda på en blandras, den här novellen är både dråplig men samtidigt är det en av mina absolut bästa fiskeupplevelser.

Jag & två kompisar åkte sommaren 2013 en vecka till Lappland för att fiska ädelfisk, fisket hade tidigare under veckan varit trögt och vi hade enbart lyckats att lura några mindre rödingar och öringar. Men så fick vi ett tips av några bekanta som hade varit till en närliggande sjö dagen innan och haft riktigt fint fiske, öring med en snittvikt på 1-2 kg utlovades och vi nappade givetvis på tipset.

Vi kastade oss in i bilen nästkommande dag och väl på plats började vi våran vandring. Med väskorna överfyllda med vadare, flytringar, mat, beten och ännu mer beten krigade vi oss mot sjön, efter 1,5 timme i uppförsbacke var vi äntligen framme.

Efter en snabb törstsläckare gav vi oss ut i flytringarna och började fiska, grabbarna drog några öringar runt kilot innan det även sög tag i mina prylar. Jag kände direkt att det var en finare öring som attackerat baitboxbomben, det kändes definitivt som resans största. Det var ett riktigt muskelpaket som drog ut linan gång på gång, pulsen steg & nervositeten över att tappa fisken var total. Det hade ju varit en så dålig vecka rent fiskemässigt så det kändes verkligen som att detta kunde vända resan till att bli en helt fantastisk upplevelse.

Efter någon minut så fick jag tillslut äntligen se öringen, det var riktigt fet och fin, det var helt klart ett PB som hade klivit på. Det ska sägas att detta var andra gången jag använde min flytring så man kan väl säga att jag inte riktigt hade koll på hur man enklast landar en fisk i den, att jag dessutom glömt ena stödpinnen hemma och tvingats ersätta den med en vekare apskvist gjorde inte saken bättre.

Efter två misslyckade försök att håva fisken så tänkte jag att nästa gång jag får chansen måste jag verkligen lyckas med håvningen, annars kommer den att slita sig.

Så kom tillslut tredje chansen och jag tänkte att nu jäklar ska fisken landas, den måste bara in i håven. Eftersom jag just nu har norra Europas högsta adrenalinnivå & samtidigt är världens mest nervklena människa vid tidpunkten så tänker jag inte helt klart. När fisken kommer inom synhåll så sträcker jag mig så långt bara går, samtidigt som jag på läckraste vis svävar ur ringen och ner i vattnet. Jag känner hur jag sjunker som ett sänke och i kroppen infinner sig totalt panik, jag menar att fylla vadarna med vatten och sjunka ner på 10 meters djup i de lappländska skogarna är inget man drömmer om. Men som tur är går det bra och när paniken har lagt sig så inser jag att håvningen har lyckats och i nätet ligger en fin öring på drygt två kilo.

I ögonblicket som man såg ut som ett sjunkande skepp spred sig rädslan men bara sekunder senare byttes paniken mot skratt & glädje. Tårarna fullkomligt rinner ner för kinderna när vi som var iväg och fiskade kollar på det där klippet tillsammans i efterhand. Jag sjunk inte, fisken landades och dessutom blev det en riktigt fin håvning. Det här är helt klart ett av mina absolut bästa fiskeminnen och ett av dom roligaste såhär i efterhand att se tillbaka på. Givetvis fick vi håvningen på film och den kan nu se HÄR

• Gotthard gillar detta

#30 Ensamvargens Fiske

Ensamvargens Fiske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 inlägg

Postad 08 december 2014 - 20:16

Sutaren som kom undan

Som vanligt så öppnar man sina väderappar i telefonen ett par gånger om dagen för att se om det kommer bli bra fiskeväder till helgen, och på tisdagen sa oraklen i telefonen att lördag såg lovande ut, så jag planerade in en träff med sjöns sutare. Det var dock lite som behövdes göras i ordning innan min date. Så det blev att knyta riggar, koka ihop lite partiklar och förbereda spön med mera. Torsdagen kom snabbt, oraklen i telefonen hade ändrat uppfattning om bra fiskeväder och ändrat sig till regn. Men efter en snabb överläggning med mig själv så bestämde jag att de inte skulle regna, så jag begav mig ut i garaget för att blanda ihop en omgång mäsk och ge mig ut till sjön för att mäska upp min tänkta plats.

Det blev fredag och oraklen hade ändrat sig igen, nu såg det helt plötsligt lovande ut! Mulet till växlande och svag sydvästlig vind, inget regn. Plockade ihop prylarna, fixade mitt mäsk och sen packade jag in allt i bilen. Laddade kaffebryggaren och smörade mina mackor, lyxade till det med nötrulle på två av mackorna, de andra fick den sedvanliga osten på sig. Ner med brödbitarna i lådan, blandade i ordning en flaska med apelsinsaft, jag var redo för min date med sutarna.

Klockan ringde 03:30 på lördagsmorgonen, gick förvånansvärt lätt att komma ur sängen, gick ut i köket och tryckte på knappen till kaffebryggaren, ställde mig och försökte spana ut genom fönstret om oraklen hade haft rätt eller inte. Inget regn men mulet och termometern visade knappt tio grader, kändes lovande!

Ner med kaffe, saft och mackor i väskan, på med kläder och ut till bilen. Framme vid sjön visade klockan 04:10, packade ur bilen och började göra i ordning allt, klockan han bli 04:50 när båda spöna var ute på sina tänkta platser och dagen började ljusna. Tog fram min termos med kaffe och satte mig i stolen, hällde upp en kopp java och sen började jag titta ut över sjön och min plats efter någon aktivitet. Kändes som det skulle bli en bra dag då det gick upp någon sutare och rullade i ytan. Platsen blev lugnare efter knappt 30 minuter, tyckte mig se lite bubblor på ytan så fram med kikaren och mycket riktigt så hade något börjat mumsa på mitt mäsk därute. Snart skulle väl larmen skrika eller?

05:30 visade klockan och högra larmet piper i en sådan underbar ton och linan bara sprutar av rullen, framme snabbt och det blir bra tyngd i spöt med en härlig fight, första sutaren ligger snart i håven. GÖTT!  

Tog fram lådan med mina brödbitar och hällde upp lite kaffe till, dags för mig att få mumsa. Efter två mackor så piper det till i mitt vänstra larm, men händer inget mer. Hinner med en macka till och tömma koppen på kaffe, klockan har blivit 06:15. Vänstra larmet skriker i en enda hög ton, framme vid spöt snabbt och möts igen av ett bra motstånd, och snart ligger det ännu en rödögd skapelse på mattan fast hon är snabbt tillbaka i vattnet.

Det var tur jag hann med att äta tre mackor och dricka upp mitt kaffe, de närmaste två timmarna är det full fart och jag får upp ytterligare fyra sutare. Men vid halv nio tiden blir det lugnare och jag kan återigen sätta mig i stolen, den sista mackan äts upp och apelsinsaften rinner ner lätt.

Larmen håller sig tysta och avkrokningsmattan börjar bli torr efter mitt race tidigare.

Klockan hinner bli närmare 10:00, det har varit tyst i snart två timmar och tankarna går mot att börja plocka ihop, vänster spö skriker helt plötsligt. Fightas på bra, men från ingenstans rusar sutaren till vänster och får grepp om en liten vassrugg och ganska snart efter är den fri.. kvar står man svärandes, tänker vad hände, svär kanske lite till. Sätter mig i stolen, tar någon klunk saft och tänker, klantskalle! Finns inget att skylla på mer än mig själv, men det går väl inte att vinna varje gång. Sitter en timme till men inget mer händer, så plockar ihop och beger mig hem. Men är ändå nöjd med resultatet, 6 sutare upp och 1 tappad. Men den tappade är den man minns längst!

#31 Ensamvargens Fiske

Ensamvargens Fiske

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 inlägg

Postad 08 december 2014 - 20:29

Det var nära, men bara nära!

Fiske för mig är så mycket mer än att bara kroka fisk. Fisket har blivit en del av mig, det genomsyrar det jag gör varje dag även när jag inte fiskar. Jag tar på mig en T-shirt på morgonen där det nästan alltid är ett fiskerelaterat tryck, är det inte det så känns det bara konstigt. Mössan som åker på nu när det är kallt ute är en från "ge fan i våra vatten". När jag har tid att läsa en bok eller tidning är det alltid fiske. Ja ni fattar, jag drömmer, andas och lever fiske. Det är inte längre en hobby, det har blivit min livsstil.

Det jag vill ha sagt med detta är att för ett tag sedan åkte jag ut på ett flötestrollingpass och fick uppleva både det ena och det andra.

Klockan ringde 05:40, bilen var packad sen dagen innan så mackor och kaffe hamna i väskan och kläderna åkte på. Var framme vid sjön kvart över sex, lastade ur bilen och fyllde båten med spön, väskor, hinkar och ekolod. När allt var i sin ordning och betesfiskarna var i vattnet så började klockan närma sig sju, dimman låg tät över sjön och man hörde fisk vid ytan på sina ställen. Jag glider sakta fram över spegeln och bara njuter, kanske inte det bästa fiskevädret men det är något mystiskt med dimman som omsluter sjön.

Efter knappt 30 minuter så börjar solen så sakta pressa sig igenom dimman och jag får uppleva en helt fantastisk soluppgång. När jag sitter där ensam i båten med tystnaden som enda vän så känner jag bara ett lugn som inte kan infinna sig på någon annan plats på denna jord just där och då. Ren magi för vilken själ som helst!

Folk väljer att ligga kvar i sina sängar, ser en ny film på biografen eller socialiserar på ett fik med sina telefoner och glömmer helt bort magin som naturen har att erbjuda. Jag säger inte att deras val är fel, alla är vi olika och väljer olika livsstilar och hobbys här i livet och tur är väl det. Men för mig är en fantastisk soluppgång eller en tät dimma över sjön en del av de sakerna jag vill uppleva med fisket som livsstil.

Efter en stund så återgår jag till fisket, det är mycket rörelse på ytan och ser även betesfisk på ekolodet kring branterna. Vinden börjar så sakta komma, mer och mer av spegeln på sjön försvinner.

Klockan tickar på, flötena förblir ovan ytan och demonerna börjar sakta komma krypandes över axeln. De där demonerna som börjar viska i örat att idag kommer du blanka, man hör nästan ett hånskratt. Det gäller att försöka stå emot dessa demoner och nöta vidare, så länge betesfisken är i vattnet har jag en chans. Glider närmare en kant där jag haft bra resultat tidigare, här kommer ett flöte dyka var positiv hinner jag tänka. Plötsligt dyker flötet och linan börjar lämna rullen, ger gäddan lite lina och sätter sen in mothugget. Känner ett par gungningar och sen händer det som inte får hända, gäddan kliver av! Tomheten som rinner över mig efter timmar utan ett litet pet, den känslan går inte att beskriva för någon som inte varit där själv. Men återigen så är det en del av mitt fiske, min livsstil och jag skulle inte vilja vara utan känslan heller. Hade man vunnit varje gång hade nog inte adrenalinet pumpat när man drillar fisk eller haft en puls strax över max på en halv sekund när flötet dyker eller när det tar stumt i mothugget.

Efter en stund av tomhet så återvänder jag till verkligheten, justerar flötesstoppen så båda spöna fiskar på ungefär samma djup då gäddan högg på det närmast botten innan jag släpper ut flötena igen. Nöter på ett tag till och inser att klockan börjar närma sig hemdags, tar ett snabbt beslut och vevar in och gör en snabb flytt. Tar sista driften i en ganska smal djupfåra i sjön, hinner knappt halvvägs när det gungar till i spöt och flötet dyker, baitrunnern tar ton.

Sätter in mothugg och möts av bra gungningar i spöt, fast fisk. Gäddan håller sig nere mot botten men efter en stund får jag in henne till båten och några rusningar senare är gäddan färdig. Krokar av och lyfter in henne i båten, tar ett mått och en snabb vägning innan hon får simma tillbaka, 6.8 kg och 99 cm.

Det var nära, men bara nära, att det blev ett bompass.

Dagen gick från en dimmig morgon till en magisk soluppgång. Vände till små onda tankar om blankning till tomheten för en tappad fisk, till glädjen att få lyfta in en fin gädda i båten. Man ska ha motgångar och medgångar för att njuta fullt ut av sitt fiske. Planeringen, förväntningarna, ovissheten, motgångarna och medgångarna när man lyckas med sina utsatta mål.

Det är det här som jag älskar med fisket som livsstil.

• rolfis och Gotthard gillar detta

#32 Hågge51

Hågge51

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 09 december 2014 - 16:53

”Bröna Pimpeln 2008”

En hen gången gjorde jeg  me för å kike lite extra neri pösan ma  pimpel grejan…å till å ma en dag i förväg.

Pille pau en tåkeran ”blink” och i litta mormyske i nå grell i färg, på e lätt i spö.

Gjorde även i årdning e par andre spön men da va de hänn jeg trodde mest på.

Inga kjering å inge onger man skulle behöve böra na hål å sätte pau maggot att.

Je kan gau vart je vill å jara som je vill.

Kjeringa for tidigar. Hu skulle opp på byggdegaurn å servere. 

Je sköjje ma na å sa

”ja i dag äre je som vinn”

”Det blir bra det älskling” sa na å log.

Ner i sjömyrvika vare skaplen ma fölk och da va hyfsat bra i vär ma nöre kallgrader.

När alle hade amlält se, sa stejg en Nisse i Hallings opp å bole och rejv i om reglan, å att de vart aretrväling å kaffe oppi byggdegauln ättera i vanlig årdning.

Jeg hade bestämt me för å gau bort ma saugbäcken å sätte mä.

Väl framme titte je ut e ställe där je ansaug att de fanns fisk. Ja man kan ju hoppas…

Böra ett hål å tryckte pau i aume å satte me.

Da högg direkt.

Fort opp ma åbbarrn å ner ma kroken.

Da högg direkt

Nu försvann auma. Prove uttan. Da högg direkt.

Ätte e tag var dom merj kjesut å ville ha aume, då feck dom da. Da högg direkt.

Samma hål. Tvo timmer. Femtiåtte abborrer.  Ca 3670 gram å stelfrösen i fingrer. 

Je tö på vart  jävlut tveksam om je skulle häle ut å fiske nå länger. 

När klocka va tvo minuter  i, sa drog je opp siste fisken och börde pau å packe ihop.

Je kunne väl inte i men vildeste fanatsi tro hur avgörande en dan siste fisken va.

Da skillde 29 gram till en Karl Orsa som kom tvoa. Även han satt her ma bäcken. 

Att da även vort en Bröna seger i junior klassen ma en Olov Nylander gjorde ju inte saken sämmer. 

Å näste lördag äre tävling igen, sa man lä väl gette prove te å rote lite neri pösan på freda kväll då igen.

Håkan Einebrant

#33 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 342 inlägg

Postad 10 december 2014 - 08:54

Måste säga att vissa berättelser är helt lysande! Läs ni, som inte gjort det!

Webbredaktör/Fiskejournalen
mathias.larsson[at]aller.se

#34 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 10 december 2014 - 10:49

Jag noterar attt hela 8 (åtta)! stycken av bidragen är postade av "medlemmar" som bara postat i denna tråden !!!
Alltså är det verkligen OK?
Bli medlem på ett forum, deltaga i en tävling, kamma hem pris och sedan är det tack och hej!?!

Jag tycker då det är riktigt skamligt att bara regga sig för att delta i en tävling och vinna priser.

Många forum har regler som förhindrar den typen av beteende genom att man måste ha postat ett visst antal inlägg och eller varit medlem en viss tid för att få deltaga i tävlingar.

#35 Max

Max

Administratör

• Administrators
  • 1 986 inlägg

Postad 10 december 2014 - 20:06

Denna tävling riktar sig till alla, nyregistrerade som gamla medlemmar. Om inte annat kanske det är några av framtidens aktiva medlemmar som postar sina bidrag nu. :)

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 13 december 2014 - 12:41

Jag noterar attt hela 8 (åtta)! stycken av bidragen är postade av "medlemmar" som bara postat i denna tråden !!!
Alltså är det verkligen OK?
Bli medlem på ett forum, deltaga i en tävling, kamma hem pris och sedan är det tack och hej!?!

Jag tycker då det är riktigt skamligt att bara regga sig för att delta i en tävling och vinna priser.

Många forum har regler som förhindrar den typen av beteende genom att man måste ha postat ett visst antal inlägg och eller varit medlem en viss tid för att få deltaga i tävlingar.

Att alla, även de som i övrigt inte deltar på forumet, får vara med i tävlingen stör mig inte. Då tycker jag att det är mer tveksamt att prylmarknaden är öppen för vem som helst utan någon track record. Det verkar vara rätt vanligt att man reggar sig som användare i det primära (eller enda) syftet att kunna annonsera ut grejor gratis. Ur forumägarens synpunkt kanske detta uppfattats som bra då det ju över trafiken och antalet användare men personligen tycker jag att det vore på sin plats med någon form av karens. Är man bara ute efter att kränga grejor s finns det ju särskilda siter för det.

#37 Öste

Öste

Trogen medlem

• Members
  • 202 inlägg

Postad 13 december 2014 - 17:56

a
  • JontaK gillar detta

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 910 inlägg

Postad 17 december 2014 - 01:16

Hmmmm... Undrar just om forumets novellister redan bränt sitt krut eller om de bara inte vill visa sina kort förrän alldeles innan deadline.

#39 Littlepiker

Littlepiker

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 22 december 2014 - 19:02

Bidrag till tävlingen med fiskenyheter

Julen 2013 så fick jag något helt oslagbart i julklapp… En guidad tur i Blekinges vackra skärgård till våren. Den julaftonskvällen så hoppade jag upp och ned och var glad som aldrig förr. Vid den här tiden var jag 14 år gammal gäddfiskare och hade ett enligt mig ett ganska litet personbästa på 4300gram och 86 cm.

Sommaren 2013 så hade jag börjat bloggat i namnet ”Littlepiker”.  Jag hade det tufft att få ihop bra inlägg med någon bättre fisk med i berättelserna. Många frågade mig vad jag hade för personbästa på gädda och ibland vågade jag knappt säga det för att jag inte ville utstå som en dåligfiskare. Nu vet jag ju att alla fiskar är fina fiskar men det tänkte jag inte på då.

Tony Andersson, som skulle guida lovade mig att om jag kommer ned till honom så skulle han fixa fram ett nytt personbästa till mig. Och jag kunde knappt bärga mig men 4 månaders väntan tills det var avresa gjorde att det kändes som en oändlighet. I detta tillfälle hade jag det väldigt kämpigt i skolan med påhopp och mobbing p.g.a. mitt intresse/livsstil – Sportfiske. Men det var detta mål, att komma till Blekinge som gjorde att jag orkade med skolan den tuffa vårterminen.

I början på april 2014 så bar det av. Jag och min kusin Rickard Gustafsson Bilade ned till Blekinge för att rensa våra skallar och förhoppningsvis kunna kroka någon bättre fisk. Vi tog in på vår lilla stuga som låg 100m från vattnet som skulle bli mötesplatsen för morgondagen då vi skulle jaga gädda på mitt drömställe. Min kusin hade en öl han skulle knäppa om han fick nytt personbästa. Jag var lite avundsjuk att han hade något sådant så jag laddade upp med en 2L Pommac.

På kväll var det pyssel med beten och den klassiska filmen ”Gäddfeber” som blev underhållningen. Lagom taggad Sebastian som lade sig och hoppades på att morgondagen skulle träda fram fort som ögat.

Jag vaknar innan väckarklockan och ser att det börjat ljusna.  Jag sätter mig hastigt upp och har glömt att vi sover på ett loft och jag slår i huvudet hårt som bara den i det låga taket. Det ekade i hela lilla huset och vipps så var alla uppe och dags att kasta i sig lite frukost. 

Klockan 8 skulle vi bli upplockade vid bryggan nedanför vårt hus. Jag var på plats en timme tidigare och var tvungen att pröva mina första kast i Blekinges Kristallklara vatten. Solen sken och det var bleke med en tunn hinna av dimma liggandes över det stilla vattnet.  Jag gjorde det första kastet för denna resa, vilket resulterade en liten följare, Underbart!

Klockan närmade sig 08.00 då jag hörde en båts motor vrålande över skärgården. Och där kom han, Vår guide Tony. Vi packade ned Spön, beten, mat och såklart ”pb - pommacen” i båten och stack ut med högförväntan. Det kändes på något sätt, magiskt att åka båt längs ekbeklädda halvöar med steniga strandkanter med intensiva men glesa vasskanter. Vi stannade och började drifta längs en kant med gamla bryggor och vass. Jag och Tony började med att köra en spinnfluga som han tillverkar, ”Mouse”. Jag hade valt en i sutarfärg som jag tyckte skulle passa bra i det klaravattnet. Tony krokade första fisken som höll sig på en 3 kilosklass. Han krokade av den vid båtkanten och kastet efter som pekar han bakom sitt bete där en klassisk 100cm gädda glider med en intensiv blick på Tonys bete. Fisken vänder och försvinner för gott. Jag var helt chockad. Efter 5 års seriöst fiske efter gädda har jag aldrig skådat en i sådan stor fisk. Men efter 5 min med Tony så fick jag se en.

Vi fiskar vidare och Rickard hade lyckats kroka en mindre fisk också och haft några följare. Men jag hade inte känt någonting. Jag kastade vidare med Mousen och känner ett litet ”pet”. Jag rycker spöt uppåt men fisken var borta. Jag fiskar vidare med förhoppning om att den ska ta igen. Det gjorde den inte men den fisken vi ser vända bakom betet var enorm. Det hade varit ett garanterat personbästa och jag var besviken över att den inte högg.

Dagen fortsatte på samma vis men antalet följare ökade och vi började se meterfiskar i varenda vik. Men igen ville bita på våra prylar. Klockan närmade sig lunch och fortfarande bara 2 mindre fiskar i båten. Det small i vassen och vi fruktade att leken var igång. Men det verkade som det. Vi åkte till en ö med en liten grund vik. Rickard kastar ut och lyckas kroka en smällfet fisk på närmare 5 kg. Medans jag kollar på Rickards så petar det till i spöt för mig och bakom står ett monster till gädda och glor på mitt bete. Jag börjar stamma och får inte fram ett ord. Tillslut petar jag till Tony och han vänder sig om och

Jag bytte färg på Mousen till en gäddliknande variant i gråare ton. Tony körde ned till en stor vik med ett fint vassparti runtom. Solen lös och vi hade mellan 3-6 sek/m vind. Tony antydde när vi stoppade i elmotorn att det var ”grisvarning” här. Jag taggade till igen med förhoppning om att kunna få en gädda att ta ordentligt.

Vi såg en meterfisk sticka ifrån båten med hög hastighet och vi antog att det skulle stå flera stora fiskar här. Jag kastade ut min fluga och ut mot mitten av viken och började arbeta med den genom att knycka 2 gånger och vevade in lös lina. Jag hade bara hunnit tagit 4 vevtag och skulle göra den sista knycken innan nästa vevning då det sög i prylar så in i baljan. Jag gör det kraftigt motthugg och känner en otrolig tyngd. Tony kollar på spöt och säger: ” Nu har du krokat ditt nya personbästa”. Jag var väldigt konstetrerad och fisken gick i sidled och jag kände väldigt lång gung i spöt. Jag pressade in den mot båten där Tony stod beredd med håven och Rickard filmade. Fisken visar sig 3m från båten och mina ben vek sig. Tillslut gled en fin dam ned i håven och glädjen var total! Spinnflugan låg långt ned i den brutalt stora käften på gäddan men satt ändå lyckligtvis bra så vi slapp skada fisken. Vi la den i vågsäcken och vågen stannade på 7300 gram och 101 cm lång. Jag hoppade runt i båten och ville bara ta upp fisken ur håven och börja fota den.

När jag tar upp det så ser jag att den har ett stort jack i buken och stora skrapmärken på ryggen, som liknade en annan gäddas. Och med den bredden på käften som ärrat min gädda, så var den fisken som bitit långt över 10 kilo.

Gäddan var otroligt fet med en fin ryggbrädd och hade en grön/guldig fin färg med otroligt vacker kontrast mot de vita fläckarna på fiskens sidor. Jag lägger fisken i vattnet och håller om den bakre fenan och låter den få sila vattnet genom gälarna. Sedan la jag märke till att min hand inte räckte runt hela fenan, och det var en otroligt häftig känsla. Fisken rycker till och tar sedan fart ner mot botten i riktigt mot vassen.

Jag ger ifrån mig ett glädje vrål och greppar tag om min pommac som ligger i min väska. Och efter att ha knäppt den så har jag nog aldrig varit så nöjd i hela mitt liv. Allt kändes så magiskt!

Resten av dagen gick ut på att försöka hitta en ännu större fisk men vi lyckades ej. Vi halsade alla 3 ur pommacen och hade det riktigt trevligt trotts det tröga fisket. 8 gäddor blev slut summan med topp på 7.3kg. Dagen gick mot sitt slut och även fast Tony sa att detta var en av de sämsta passen han varit med om det här och förra året så hade jag aldrig kunna trott att det kunde vara så bra!

Vi puttrade in till bryggan där Tony släppte av oss och han åkte vidare för att traila upp båten. Vi möttes upp på stan senare för att käka lite pizza och snacka lite skit om dagen!

Vi sa adjö till Tony och sedan så återvände vi till stugan för att vila upp oss inför morgondagens fiske med 2 andra personer.

Denna story är skriven av Sebastian Eriksson, 15 år från Stigtomta. 1901308_622909661120893_7851862874260140

#40 Casperstrid

Casperstrid

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 23 december 2014 - 21:58

Bidrag till novelltävling

Inte en plats menad för gäddfiskare.

- Första kastet efter betesbytet levererar alltid en gädda, så brukar det vara i alla fall.
Innan jag hinner prata klart avbryter vistelsen av en stor gädda min mening.
- Det där är en stor gädda! Det är en jävla tia!

Någonstans långt hemifrån finner jag mig sittandes på en altan med en kopp kaffe i handen, nyvaken men pigg nog att lägga märke till vinden som susar över bergskammen övanför stugan. Jag hör min kusin Sebastian och min lillebror Alexander pratar inne i stugan. Lukten av rökt sik från det lokala rökeriet påminner mig om hur bra vi har det. Sommarsolen lyser över ängen medan kossorna betar på det fuktiga gräset.
Pappa kommer ut och frågar om jag är klar för att åka.
– Jag har precis packat klart de sista prylarna som ska med, kaffet och skinkmackorna är redan färdiga i bilen. Det är bara mitt fiskespö kvar som ska packas.
– Alexander och Sebastian är redan på väg till bilen. Jag går och väntar vid bilen också.
– Gör det! Jag kommer ner snart.
Jag drack upp det lilla kaffet som fanns kvar i koppen, tog på mig mina kängor, greppade tag i fiskespöt och satte kurs mot bilparkeringen.
Vi rullade sedan vidare mot fiskevattnen några mil bort.

Efter en längre tids bilåkande på en grusväg och många stopp framför renar var vi framme vid destinationen. Jag och Sebastian lämnade bilen och möts av solens varma strålar.
– Fan vad det bränner på, blir inte kul med den här packningen. Ska du fortfarande hänga med? Det är ju trots allt 1,5 km att gå uppför berget?
– Självklart följer jag med!
Vi plockade ur det vi skulle ha med oss ut på fiskepasset och började traska vidare den långa vägen till fiskeplatsen.
Väl nere vid vattnet möts jag av en spektakulär utsikt över det spegelblanka vattnet och solen som glimmar över vattenytan. Vattnet var kristallklart och siktdjupet var oändligt. Det var ett magnifikt vatten att fiska i helt enkelt.

Precis innan vi ska ro iväg med båten kommer en liten hund farande efter kommer husse och matte. De skulle ut och campa i några dagar på en liten ö och flugfiska efter stor harr. Vi förde en liten konversation innan vi begav oss iväg.

Efter ett tags letande av fisk i det klara vattnet utan några resultat börjar vi tappa hoppet. Stekhett väder och blank vattenyta är aldrig bra för gäddfiske trodde vi. Till vår förvåning kom vi slutligen fram till ett område som innehöll en stor koncentration nate och sandbotten. Och som vi hoppades på var det proppfullt med betesfisk, abborre och gädda. Vi drar oss ut till en djupare del som angränsande till det stora växtbältet. Första kastet följer en liten snipa in till båten med viker av innan hugget kom. Sen kastar jag ut en Mctail alldeles intill växtbältet Då kommer en stor gädda fram och simmar mot mitt bete. Fisken stannar hastigt upp framför betet och iakttar Mctailen medan den simmar sakta efter. I en hastig rörelse hugger fisken mot mitt bete men missar och vänder tillbaka in i vegetationen. Jag blir frustrerad och funderar ut ett sätt att kunna fiska där fisken står. Det är nästan omöjligt att fiska med vanliga beten i tät vegetation. Då kom jag på att vi skulle testa att fiska med ytbeten och trigga fisken till ythugg! Så fort som jag kommer på idéen byter jag bete till en buzzer, och på första kastet kommer ett kolossalt ythugg som får mig att bli skakig i benen. Sebastian tar genast fram kameran och filmar mina följande kast, vi lyckas fånga några på film och blir helt överlyckliga över resultaten.

Men vi lyckades ändå inte kroka fisken med allt vegetation i vägen. Vi beslutar oss för att ge upp ytfisket och beger oss ut på djupa partiet återigen.

När vi kommit ut på den djupa delen av området ser vi hur ett as till gädda simmar mot vegetationen åter igen. Jag blir stressad och ber Sebastian ge mig ett bete som sjunker snabbt. Denna gång blev det en Svartzonker tail i färgen ”Mälaren”. Jag hade aldrig fångat något på den tidigare så jag hade inte direkt ett positivt förtroende för betet.

– Första kastet efter betesbytet levererar alltid en gädda, så brukar det vara iallafall.
Innan jag hinner prata klart avbryter vistelsen av en stor gädda min mening.
– Det där är en stor gädda! Det är en jävla tia!
Fisken simmar efter mitt bete i hög fart och öppnar sina gigantiska käftar och inhalerar betet på mindre än en sekund. Jag sätter ett mothugg som känns i ryggen och fisken svarar i några stenhårda skakningar och rusar iväg med meter efter meter med lina.
Trots min hårda inställda broms fortsätter fisken ta lina. Plötsligt vänder fisken och simmar rakt under båten. Sebastian tar hastigt fram mobilkameran för att få det hela på film. Det var viktigt att ha bevis om fisken skulle släppa tänkte vi.

Fisken kämpar iallafall i någon minut innan jag lyckas pressa in den till båtkanten. Jag blir helt skakis i benen och tjuter:
– Det är PB! Ta fram håven!
Fisken rusar ytligare en gång innan jag får in henne igen till båten. Då gör fisken ett hopp upp ur vattnet och Sebastian hinner precis håva fisken innan den simmar iväg.
Vi utbrister i total lycka och Sebastian säger hastigt :
– Du har PB Calle!
Jag blir ännu gladare och tar fisken i ett stadigt gälgrepp.

Fisken är mycket längre änn vad vi trodde, vi blir fascinerade av dess storlek och ivrigt mäter och väger den för att sedan lägga tillbaka den i håven för att återhämta sig. Resultaten är helt briljanta och landar på 11,2 kg fördelat på 117 cm!
Garanterat nytt PB!

Vi sitter ett tag och försöker ta in vad som hade skett medan fisken återhämtar sig. Det var helt otroligt hur magisk fighten och hugget var!

Vi tog några snabba bilder och filmar fisken innan vi släpper tillbaka den. Fisken simmar lungt tillbaka och man får en sån där skön känsla som slår det mesta. Magiskt att se fisken simma tillbaka till sitt hem och klara sig.

Vi beger oss hemåt och vi fortsätter prata om fisken hela vägen tillbaka. Allt vi gjort, så långt vi gick, allt slit var värt det i slutändan.
Vi fick några stycken gäddor varav den näst största var på över metern!

Den fina natur som bjöds på här uppe är helt oslagbar, hit ska jag återvända till garanterat. Kanske nästa år eller året efter det. Jag vet iallafall att jag kommer återvända till Jämtland och Härjedalen!

Skrivet av mig (Casper Strid)
Finns att läsa på WWW.sportfiskebloggen.se

Även taggad med Skippy fish, Skittfiske, jiggar, abborre, gädda, gös, regnbåge, öring, spinnfiske, tävling

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar