Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Metspön, kastegenskaper och användbarhet

• Vänligen logga in för att kunna svara
57 svar till detta ämne

#41 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 05 november 2018 - 10:42

Glidsänke: Man behöver ett sänke med hål genom vilket linan kan löpa. Trä linan genom sänket, trä en gummipärla (för att skydda knuten vid utkast) och knyt sedan fast ett lekande i linan. I lekandets andra ände knyter du en tafs (hooklength) i valfritt material och av valfri längd med en lämplig metkrok ä änden. Agna, kasta ut, strama upp linan och avvakta sedan napp (med öppen bygel eller slirbromsen ställd löst).

Tack för förklaringen Lausvik. Fick känslan att du visste att frågan snart kommer från mig ändå.. Bättre att föregå, haha... Har tittat på nätet om olika tacklingar och sätt att få ihop den perfekta metriggen men tänker inte snöa in i fällan. Konstaterar bara att det finns 1000 och 1 sätt att fixa till riggen... Ska prova tipsen ni har givit mig och så får det bli.... //Håkan

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 05 november 2018 - 11:24

Tack för förklaringen Lausvik. Fick känslan att du visste att frågan snart kommer från mig ändå.. Bättre att föregå, haha... Har tittat på nätet om olika tacklingar och sätt att få ihop den perfekta metriggen men tänker inte snöa in i fällan. Konstaterar bara att det finns 1000 och 1 sätt att fixa till riggen... Ska prova tipsen ni har givit mig och så får det bli.... //Håkan

Den perfekta metriggen existerar inte (och kommer heller aldrig att uppfinnas). Det är därför det finns så många olika.
  • Trasselkludd gillar detta

#43 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 05 november 2018 - 13:15

Den perfekta metriggen existerar inte (och kommer heller aldrig att uppfinnas). Det är därför det finns så många olika.

Något liknande detta? Ingen trekrok dock... Gummipärlan saknas också på bilden...

Bifogad fil  4294_namnls_1.jpg   12,7K   0 Antal nerladdningar

Skånepåg som har gått i exil från Lundaslätten. Nu trampar jag mark på Östgötaslätten och markerar nytt revir i Vadstena. Håkan är namnet...

"Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out" ~ Robert Collier

#44 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 275 inlägg

Postad 05 november 2018 - 13:25

Gløymde berätta sättet att fiska med glidsänke.

Jag har 2st enkelkrokar på också!
Då sitter agnet bättre.

Men annars har lausvik berättat det mästa!!!

#45 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 05 november 2018 - 15:27

Något liknande detta? Ingen trekrok dock... Gummipärlan saknas också på bilden...

Ja.

#46 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 08 november 2018 - 17:20

Storlek på krok till abborre med ovanstående rigg? 8-10?

Kan nedanstående vara det som kallas "gummipärla" att användas som skydd för knuten?

Bifogad fil  288976463_089e84e2-1d1d-4ef0-86d6-6614d9fae778.jpg   253,29K   1 Antal nerladdningar

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 08 november 2018 - 18:33

Storlek på krok till abborre med ovanstående rigg? 8-10?

Kan nedanstående vara det som kallas "gummipärla" att användas som skydd för knuten?

attachicon.gif288976463_089e84e2-1d1d-4ef0-86d6-6614d9fae778.jpg

De där pärlorna är självlysande? Visst funkar de men man brukar använda mer diskreta saker när man bygger riggar för vanligt bottenmete. Till abborre behöver man inte använda alltför liten krok. Till mask brukar stl 6 eller 4 vara lagom.

#48 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 08 november 2018 - 18:42

De där pärlorna är självlysande? Visst funkar de men man brukar använda mer diskreta saker när man bygger riggar för vanligt bottenmete. Till abborre behöver man inte använda alltför liten krok. Till mask brukar stl 6 eller 4 vara lagom.

Tackar!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#49 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 08 november 2018 - 18:47

Tackar!

Obswervera dock att det iunte finns någon industristandard när det gäller krokstorlekar. När jag anger en storlek så refererar jag till Mustad. Till maskmete efter abborre är deras Aberdeen en mycket bra krok.

#50 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 08 november 2018 - 19:08

Obswervera dock att det iunte finns någon industristandard när det gäller krokstorlekar. När jag anger en storlek så refererar jag till Mustad. Till maskmete efter abborre är deras Aberdeen en mycket bra krok.

Okej, det kände jag inte till. Tack för tipsen!

#51 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 09 november 2018 - 10:52

När och hur, varför använder man flytkulor i sitt mete?

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 13:38

När och hur, varför använder man flytkulor i sitt mete?

Om det är det flirtkuleliknande histoirena du menar så är det för att lyfta upp krok och bete en bit ovanför botten (där sänket eller feedern ligger. Ett sådan arrangemang brukar kallas pop-up-tackel.

Skulle du inte köra det enkla bottenmetet du fick recept på och INTE grotta ner dig i esoteriska tackel?

#53 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 09 november 2018 - 14:53

Jag fick bygg om ett 10 fots Hardy marksman smuggler feeder spö -70gr till spinn spö, ingen billig historia men jäklar vad det kastar långt jämfört med allt annat jag testat i den viktklassen....

• lausvik gillar detta

#54 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 16:19

Jag fick bygg om ett 10 fots Hardy marksman smuggler feeder spö -70gr till spinn spö, ingen billig historia men jäklar vad det kastar långt jämfört med allt annat jag testat i den viktklassen....

Glasfiber? Det finns ruggigt fina gamla brittiska "metspöklingor". Själv har jag två gamla Fibalite lätta 13 fots matchspön och med dem kan man skicka iväg en liten spinnare förvånansvärt långt.

#55 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 224 inlägg

Postad 09 november 2018 - 16:26

Om det är det flirtkuleliknande histoirena du menar så är det för att lyfta upp krok och bete en bit ovanför botten (där sänket eller feedern ligger. Ett sådan arrangemang brukar kallas pop-up-tackel.

Skulle du inte köra det enkla bottenmetet du fick recept på och INTE grotta ner dig i esoteriska tackel?

Jo jag håller mig på mattan för det har jag lovat mig själv. Men nyfikenheten drar iväg mig ibland. Du känner mig ganska bra nu haha. Tack...

#56 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 09 november 2018 - 16:43

Glasfiber? Det finns ruggigt fina gamla brittiska "metspöklingor". Själv har jag två gamla Fibalite lätta 13 fots matchspön och med dem kan man skicka iväg en liten spinnare förvånansvärt långt.

Nej det är kolfiber av högsta kvalitet på dom, jag köpte det innan pure fishing la vantarna på Hardy..

Då gick det att specialbeställa grejer direkt från fabriken i England,

Ingen aning om var dom tillverkar prylarna nu förmodligen Asien någonstans...

Jag vet att Hardy någon nyare serie flugspön av glasfiber men har dålig koll på flugfisket numera..

http://www.hardyfish...od/1405264.html

• lausvik gillar detta

#57 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 17:04

OK. Mina gamla Fibalite är glasfiber, korkhandtag med sliding rings och grymt grova i greppänden men så lätta att man/jag inte riktigt begriper det. Jag har funderat på att använda dem till bombardafiske (med lätta duppar) men ännu inte kommit till skott. Det är så mycket man vill göra och så ont om tid...

#58 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 717 inlägg

Postad 09 november 2018 - 17:07

@Trasselkludd

Kolla in Luis Rasmussens bloggar. Där kan du lära dig allt som är värt att veta (och rätt mycket mer...) om mete. Och mycket annat. Luis är en trevlig gubbe.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar