Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och jakt.

fiske jakt

• Vänligen logga in för att kunna svara
335 svar till detta ämne

#301 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 733 inlägg

Postad 16 oktober 2019 - 22:24

Utsikt från tornet där jag sköt älgen. Den stod vid vildapeln i dalkanten på  120m:s avståndBifogad fil  WP_001357.jpg   147,62K   0 Antal nerladdningar.

Det tog tid innan jag kunde konstatera att älgen hade horn. Dock skaplig i kroppen ca 140kgBifogad fil  WP_001358.jpg   271,35K   0 Antal nerladdningar

Mille på pass + en bild som sonen Stefan togBifogad fil  V__1DDB.jpg   77,71K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  V__07B5.jpg   82,2K   0 Antal nerladdningar 

• rolfis och bondersbyn gillar detta

#302 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 17 oktober 2019 - 04:38

Utsikt från tornet där jag sköt älgen. Den stod vid vildapeln i dalkanten på  120m:s avståndattachicon.gifWP_001357.jpg.

Det tog tid innan jag kunde konstatera att älgen hade horn. Dock skaplig i kroppen ca 140kgattachicon.gifWP_001358.jpg

Mille på pass + en bild som sonen Stefan togattachicon.gifV__1DDB.jpgattachicon.gifV__07B5.jpg

Kul med foton Lennart! :)

Sådär såg min första tjur ut också som jag sköt n Aneby där jag hade stugan samt tillgång till jaktmark som 2 bröder upplät åt mig fast min tjur hade bara horn på ena sidan. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub: 

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#303 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 733 inlägg

Postad 17 oktober 2019 - 07:55

Lite bättre horn på min första älg som jag sköt 1987.Bifogad fil  WP_001360.jpg   80,72K   0 Antal nerladdningar

• rolfis och bondersbyn gillar detta

#304 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 17 oktober 2019 - 09:19

Min första tjur en 10:a som jag fällde i Kalix samt mina bävertänder.

Tjuren vägde 279 kg slaktvikt. Jag sköt den sista dagen innan brunstuppehållet.

Den var helt tom i magen och inget fett, men luktade tabasco lång väg. (Brunstpiss.)

Hade den blivt skjuten under början på sept el. senare i okt så hade den vägt +300 kg. 

Filéerna vägde 2 kg/st. :) Resten kan du nog räkna ut själv Lennart!

Medaljerna som hänger på hornen är mina o sonens basketmedaljer för liga-  o DM-segrar. :)

Bifogad fil  20191017_101232.jpg   63,61K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20191017_101241 1.jpg   34,75K   0 Antal nerladdningar

:)

• rolfis, fiskarlennart och Norges fiskaren gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#305 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 30 oktober 2019 - 06:54

Hon fällde ett vildsvin på +200 kg. Vilken best! :o

https://www.aftonbla...e-over-200-kilo

Nu har hon julskinkan räddad! :)

Det är bara att lyfta på smäcken och gratulera henne och till ett jaktminne för livet! :)

• rolfis och fiskarlennart gillar detta

/Stefan

#306 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 801 inlägg

Postad 30 oktober 2019 - 07:30

Var ute igår rätt så länge i skogen men det var helt dött såg absolut inget annat än två skator. Behöver ordentligt med kyla så fåglarna börjar toppa, Idag ska jag vara hemma och koka köttsoppa (ren) istället.

Bifogad fil(er)

• fiskarlennart och bondersbyn gillar detta

#307 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 30 oktober 2019 - 07:35

Ja, tydligen behövs det något extra!

Det är ändå -12,8, sol o barmark i skrivande stund.  8)

Nu får vi tjäle i marken.

/Stefan

#308 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 801 inlägg

Postad 31 oktober 2019 - 11:21

Gäller och variera maten även för annars blir den ju enformig.............

Bifogad fil(er)

• Troll, Norges fiskaren, bondersbyn and 1 other like this

#309 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 31 oktober 2019 - 12:01

Så ska det se ut!

Grattis! :)

/Stefan

#310 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 801 inlägg

Postad 02 november 2019 - 04:13

Jösses vilket svin https://www.expresse...=rotator-item-2

• bondersbyn gillar detta

#311 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 02 november 2019 - 05:47

Julskinkan räddad! :)  Hon polar med Kristoffer Clausen och jagar allt mellan himmel och jord över hela världen.

https://www.instagram.com/dahl.anette/

Jag såg detta på ett jaktforum. :)

/Stefan

#312 Casper

Casper

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 02 november 2019 - 07:07

Skogsfågel är ju bland det godaste man stoppa i grytan. Grattis till två fina orrar!

P.

• bondersbyn gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#313 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 733 inlägg

Postad 03 november 2019 - 20:01

Idag blev det en oväntad jakt när jag och sonen Stefan gick in i potatiskällaren och skulle hämta potatis. Jag hade pannlampa och plötsligt ropade Stefan "en iller". Den sprang på jordgolvet och in under ett par brädor där den gömde sig. Stefan sprang och hämtade 22:an och jag höll ljuskäglan mot brädorna där illern kunde skymtas då och då. Det var inte lätt att komma till skott i den smala springan mellan brädorna men till slut sköt Stefan ett skott mot den del av kroppen som han såg, ut flög iller rakt mot Stefans stövel som med en Zlatanspark skickade den mot en bräda . Den hann ut genom dörren innan krafterna tröt och den blev liggande. 

• rolfis, Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

#314 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 03 november 2019 - 20:05

Idag blev det en oväntad jakt när jag och sonen Stefan gick in i potatiskällaren och skulle hämta potatis. Jag hade pannlampa och plötsligt ropade Stefan "en iller". Den sprang på jordgolvet och in under ett par brädor där den gömde sig. Stefan sprang och hämtade 22:an och jag höll ljuskäglan mot brädorna där illern kunde skymtas då och då. Det var inte lätt att komma till skott i den smala springan mellan brädorna men till slut sköt Stefan ett skott mot den del av kroppen som han såg, ut flög iller rakt mot Stefans stövel som med en Zlatanspark skickade den mot en bräda . Den hann ut genom dörren innan krafterna tröt och den blev liggande. 

Haha! Fin jalktstorry Lennart! :)

/Stefan

#315 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 04 november 2019 - 14:03

Fin räddningsinsats men riskabel av skogens konung.

https://sverigesradi...artikel=7336805

• rolfis gillar detta

/Stefan

#316 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 07 november 2019 - 11:08

Minst 2 vargar i Norrbotten just nu.

https://sverigesradi...artikel=7339159

LST:s naturbevakare har full upp.

Jag begriper inte varför denna cirkus får fortgå.
Det ska inte finnas varg i renskötselområdet enligt myndigheterna så varför smäller det inte.
Genetiskt viktig eller ej, följ besluten och gör processen kort.
När det kommer till varg saknas aldrig pengar.
Bedrövligt! :(

• rolfis gillar detta

/Stefan

#317 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 09 november 2019 - 12:07

Minst 2 vargar i Norrbotten just nu.

https://sverigesradi...artikel=7339159

LST:s naturbevakare har full upp.

Jag begriper inte varför denna cirkus får fortgå.
Det ska inte finnas varg i renskötselområdet enligt myndigheterna så varför smäller det inte.
Genetiskt viktig eller ej, följ besluten och gör processen kort.
När det kommer till varg saknas aldrig pengar.
Bedrövligt! :(

...och nu är dom spårlöst borta.

"

Två vargar spårade - nu är de försvunna.
BODEN Länsstyrelsen spanar efter två varghanar med ryskfinskt ursprung som rör sig i länet. Men både Abmovaratjvargen och Kåtakläppenvargen har tappats bort trots intensivspårning."Det är svåra förhållande. Vi behöver allmänhetens hjälp med observationer" säger Alexander Winiger, länsstyrelsen,

Lena Leffler

11:17 | 2019-11-09

Han är inventeringsansvarig för stora rovdjur på länsstyrelsens fältenhet.För att kunna skilja vargarna som båda återfanns i Moskoselstrakten har man döpt dem efter observationsplatsen för att hålla isär dem. Abmovaratjvargen är den individen som färdats ner till Bodens kommun. Den andra varghanen som hittades i ett område kring Arvidsjaur har döpts till Kåtakläppenvargen.

Länsstyrelsen har också fått dna-svar från det prov som man plockade under förra veckan. I första fallet, Abmovaratj-vargen var det urinen som dnatestades och i det andra fallet spillning från Kåtakläppenvargen.

– Vi har också plockat saliv från en vargriven ren i augusti. Det visade sig komma från Kåtakläppenvargen som vi hittade igen i förra veckan i Arvidsjaur.Vi kan inte i dagsläget säga konkret i vilket omfattning som vargen varit i det området över hela den perioden. Kåtakläppenvargen tappat  vi bort förra vecka, men utgår från att den vargen är kvar i samma storregion, säger Winiger.

BILD: Länsstyrelsen Hör syn stället där man kunde hitta urin för att fasttälla var vargen kom ifrån och vilken kön det var.

Enligt honom har man fått in mer varg i år jämfört med tidigare.

– Naturligtvis innebär det här för renskötseln svåra förutsättningar och bara närvaron av en varg kan göra renskötselarbet extremt svårt. Fältenheten har kunnat konstatera under den månaden att  tre renkalvar tagits av kåtakläppenvargen och även Abmovaratjvargen dödat tre renar.

Abmovaratjvargen i Bodentrakten håller man fortfarande på med intensivövervakning men spårförhållandena är mycket svåra.
 – Vi måste göra en bedömning för hur lång tid framöver som det är möjligt att fortsätta spåra för det är svåra förhållanden med lite snö. Vi får se vi om vi får inse att vi tappat vargen, säger Winiger.

BILD: NSD Alexander Winiger, Länsstyrelsens fältenhet, hoppas på allmänhetens hjälp för observationer var länets två vargar tagit vägen. "Det är viktigt att vi kan fortsätta spårningen av dem".

Länsstyrelsen efterlyser därför alla observationer av varg eller vargspår som kan lämnas in via rapporteringssystemet Skanos som finns tillgänglig på deras webb och app.

– Man får inte skjuta varg för det är en skyddad art och inte heller framspåra den. Bara personal som har tillstånd får ägna sig åt den uppgiften eller kontrollera vargspåren. Länsstyrelsen är tacksamma för alla tips från allmänheten som kan göra att vi kan återuppta och fortsätta spårningen av vargarna."

Källa: Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren

/Stefan

#318 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 733 inlägg

Postad 09 november 2019 - 22:16

Blev inget skjutet på dagens jakt, skymtade ett rådjur mellan träden på 80m och troligen passerade ett över kraftledningsgatan när jag tittade åt annat håll. Även ett par hjortar var synlig hos annan passare. Hunden var lite trött efter att ha tillryggalagt 14km. Tyvärr kördes en hjortkalv på för några dagar sedan som styckades efter jakten.Bifogad fil  WP_001370.jpg   137,1K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  WP_001371.jpg   238,15K   1 Antal nerladdningar

• rolfis, Troll, Norges fiskaren and 1 other like this

#319 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 14 november 2019 - 08:49

Vilda björnar gör film om sina liv. :)
https://sverigesradi...artikel/7038968

• rolfis gillar detta

/Stefan

#320 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 866 inlägg

Postad 14 november 2019 - 08:51

Svensk-norska järvstammen är släkt med varandra. Dåligt med invandringen från Finland-Ryssland.

https://sverigesradi...artikel=7340333

• rolfis gillar detta

/Stefan

Även taggad med fiske, jakt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar