Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och jakt.

fiske jakt

• Vänligen logga in för att kunna svara
80 svar till detta ämne

#21 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 184 inlägg

Postad 29 augusti 2016 - 05:31

Köttsoppa.

Bifogad fil(er)

• bondersbyn gillar detta

#22 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 29 augusti 2016 - 05:49

Torkat renkött går det bra till också men fel årstid för att torka nu!

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#23 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 462 inlägg

Postad 29 augusti 2016 - 09:51

https://www.nrk.no/h...idda-1.13109691

Varför jakta när man kan vänta på blixten!!?

#24 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 29 augusti 2016 - 13:52

https://www.nrk.no/h...idda-1.13109691

Varför jakta när man kan vänta på blixten!!?

Det är en tragiedi Anders! Jag läste om det igår redan i expressen o den nämndes även i SVT rapport tror jag det var igår.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#25 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 05 september 2016 - 03:43

Älgskogen nästa!:)

• rolfis gillar detta

/Stefan

#26 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 400 inlägg

Postad 05 september 2016 - 08:20

Hur är det inom jakten, är det många som tillämpar C&R?

Jag vet att du ställde den frågan som ett skämt. För att trycka på en öm punkt. Men du anar inte hur fel du är ute. Vi är inte många men jag gör det.

Smygjakt eller vakjakt på tex rådjur är spännande. När jag jagade som mest sköt jag max 2 rådjur om året. Resten fick gå åter, c&r.

Det funkar helt enkelt så att man bedriver jakten som vanligt ända fram till det spännande ögonblicket när siktet ligger perfekt för ett dödande skott. Då säger man pang, tyst för sig själv, gör en luftkrökning med avtryckaren och ser djuret falla.

Man är nöjd efter en väldigt spännande stund fram till dödens ögonblick. Man ser hur djuret plötsligt tittar på dig när du reser dig efter den spännande jakten. Djuret skuttar lite skrämd in i skogen och själv går man nöjd hem efter ännu en lyckad C&R jakt.
  • fiskarlennart och bondersbyn gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#27 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 05 september 2016 - 20:05

Jag vet att du ställde den frågan som ett skämt. För att trycka på en öm punkt. Men du anar inte hur fel du är ute. Vi är inte många men jag gör det.

Smygjakt eller vakjakt på tex rådjur är spännande. När jag jagade som mest sköt jag max 2 rådjur om året. Resten fick gå åter, c&r.

Det funkar helt enkelt så att man bedriver jakten som vanligt ända fram till det spännande ögonblicket när siktet ligger perfekt för ett dödande skott. Då säger man pang, tyst för sig själv, gör en luftkrökning med avtryckaren och ser djuret falla.

Man är nöjd efter en väldigt spännande stund fram till dödens ögonblick. Man ser hur djuret plötsligt tittar på dig när du reser dig efter den spännande jakten. Djuret skuttar lite skrämd in i skogen och själv går man nöjd hem efter ännu en lyckad C&R jakt.

Ja, vi kastar lasso efter älg o nalle o när vi väl har tagit foto med vårt villebråd så släpper vi dom igen. :P  :lol:

• rolfis gillar detta

/Stefan

#28 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 184 inlägg

Postad 06 september 2016 - 08:15

Björnjakten 2016

Bifogad fil(er)

#29 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 07 september 2016 - 04:54

Hitills har det fallit 1 tjur, 1 ko, 1 kviga o 1 kalv. Älgobsen har varit bättre än på flera år. :)

Ledig dag idag!default_smile.png

Det är bara dom utflyttade o andra slöfockar som ska bygga torn o passröja som inte har gjort sin del i arbetet.

Bifogad fil  WP_20160906_15_35_44_Pro.jpg   178,99K   0 Antal nerladdningar

Fint med kran på bilen som bara snör upp älgen på flaket.:)

• rolfis och Anders jansson gillar detta

/Stefan

#30 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 08 september 2016 - 19:10

Älgarna kvar i skogen idag. Däremot så har jag o säkert flera andra dräpt ett gäng mygg o en o en annan geting.default_angry.png Fullt krig. Eldkraft: 2 händer.default_thumbsup.gifdefault_laugh.png +17 o sol idag. Puh för hundarna!default_sad.png Skönt för en annan som suttit på pass på ett hygge i em. 8) 

• rolfis gillar detta

/Stefan

#31 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 184 inlägg

Postad 09 september 2016 - 06:18

Älgarna kvar i skogen idag. Däremot så har jag o säkert flera andra dräpt ett gäng mygg o en o en annan geting.default_angry.png Fullt krig. Eldkraft: 2 händer.default_thumbsup.gifdefault_laugh.png +17 o sol idag. Puh för hundarna!default_sad.png Skönt för en annan som suttit på pass på ett hygge i em. 8) 

Idag vilodag.....persedelvård som det hette i lumpen haha

#32 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 09 september 2016 - 16:15

Idag vilodag.....persedelvård som det hette i lumpen haha

Jepp! :)

/Stefan

#33 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 10 september 2016 - 15:14

P g a regnet så tog vi bara en såt idag. Jonsson har fått se höstens första älgar idag under jakten. Ko m enkelkalv. Enkelkalvar är fredade tills alla hondjur är fällda. icon_biggrin.gif

Bifogad fil  WP_20160910_09_18_46_Pro.jpg   202,73K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  WP_20160910_09_18_50_Pro.jpg   190,74K   0 Antal nerladdningar

En pinntjur blev det som drog iväg ca 300 m in på grannmarken innan den behagade att lägga sig ca 20 m på fel sida rågången. 
Efter mob.smatal med grannlaget så fick vi lov att gå in o hämta tjuren. Tjuren sköts med en Barnes TSX 17 g o perfekt lugnträff. Avhudning av tjuren.

Bifogad fil  WP_20160910_11_22_41_Pro.jpg   153,26K   0 Antal nerladdningar

Ny jaktdag imorgon.:)

• rolfis gillar detta

/Stefan

#34 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 11 september 2016 - 19:23

Idag har det tredje o sista hondjuret blivit skjutit o det var en kviga. icon_biggrin.gif Nu har vi 3 tjurar o 6 kalvar kvar. icon_biggrin.gif 
Första styckningen blir på torsdag den kommande veckan. 

Bifogad fil  blaser_zpsewsoihbu.jpg   64,32K   0 Antal nerladdningar

:lol:  :lol:  :lol:

/Stefan

#35 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 12 september 2016 - 04:15

Ibland är det inte läge för att ta en fight om älgen. ;) Än mindre när björntilldleningen är fylld vid kusten.

http://www.jaktojaga...n-alg-20160910/

/Stefan

#36 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 15 september 2016 - 06:53

Tjuvjakt av det annorlunda slaget. 

Utländsk jägare jagade med falkar i Arjeplogsfjällen

http://www.pt.se/nyh...k-10220330.aspx

/Stefan

#37 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 16 september 2016 - 04:19

Ibland är det inte läge för att ta en fight om älgen. ;) Än mindre när björntilldleningen är fylld vid kusten.

http://www.jaktojaga...n-alg-20160910/

...och här kommer ett foto på nallen o det är ingen liten herre.

Bifogad fil  Nalle som tog älgen från jägaren.jpg   227,76K   0 Antal nerladdningar

Han får sig ett ordentligt skrovmål innan han ska gå i ide.

/Stefan

#38 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 16 september 2016 - 18:29

Bifogad fil  Lennarts jaktkläder.jpg   37,56K   0 Antal nerladdningar

/Stefan

#39 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 184 inlägg

Postad 18 september 2016 - 03:22

Slaktbodan full 4 älgar så det blir en paus i jakten för dom återstående 4a som är på licensen.

#40 bondersbyn

bondersbyn

Fiskegalning

• Members
  • 998 inlägg

Postad 18 september 2016 - 15:51

Slaktbodan full 4 älgar så det blir en paus i jakten för dom återstående 4a som är på licensen.

Se där ja. Så kan det bli också ibland.

Idag började det med att jag glömde mob. hemma så då har man fått sitta o njuta av naturen o allt annat liv som fåglekvitter, sett älgar på lång distans. Jag ides inte att vända om för att hämta den.default_laugh.png
Tjur, ko med enkelkalv på ca 300 m på andra sidan myren.
Idag en mindre 7-taggare skjuten på em.default_smile.png

/Stefan

Även taggad med fiske, jakt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar