Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och jakt.

fiske jakt

• Vänligen logga in för att kunna svara
135 svar till detta ämne

#101 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 08 september 2017 - 02:42

Än så länge bara fel sort men hösten är lång haha Idag måste hundarna få ha en fri dag och få vila i lugn och ro... :-P

Kom igen tjurar här finns det en jävla massa kor. :-P

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  älgko.JPG   182,62K   0 Antal nerladdningar

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#102 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 714 inlägg

Postad 08 september 2017 - 10:44

Ha,ha!!!!!!!!

#103 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 08 september 2017 - 13:54

Ha,ha!!!!!!!!

Ha ha ha!

Det har vi också hos mjölkbonden så dom behöver inte springa över till grannlandet i väster för att bli betäckta. :P Det klarar dom minst lika bra i Sverige! :P

• Anders jansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#104 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 09 september 2017 - 04:33

Skitväder regn och rusk och värre blir det imorgon. Denna helg får djuren rå om skogen själva skall inte ut förrän på måndag. :-P

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  titut.JPG   166,24K   0 Antal nerladdningar

#105 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 09 september 2017 - 18:33

P g a ett strilande regn större delen av dagen så har det inte blivit någon direktrapport ifrån älgskogen idag, men här kommer iaf en sammanfattning. 19 jägare varav 3 hundförare. På morgonen drog jag ett pass som brukar vara ganska säkert på älg. Ett smaldjur fick jag se idag på fm.  Efter det att alla passarna hade kommit ut så släppte hundförarna sina hundar. Det tog inte mer än ca 40 min förrän en av hundarna hittade älg i såten o det blev ståndskall o skallet fortsatte i princip där det började frånsett en liten runda o sedan var älgen o hunden tillbaka på upptagsplatsen o där fortsatte det att skälla mellan mitt o min passgrannes torn. Det var ca 600 -700 m mellan tornen o jag var tvungen att dra ner volymen på mina kåpor för att inte bli hörselskadad av skällandet. Efter en lång ansmygning så kom hundföraren till skott till slut o avslutade jobbet. Det var en stor gammal ko som inte har haft några kalvar det här året. Efter transport till slakthuset o avhudning så hänger den nu i slakthuset. Sedan var det tid för lunch o ny lottdragning. Efter lunch så jagade vi på en del av v. sidan av älven men det var riktigt dåligt med älg där. Dom som fanns inne drog iväg över till någon av grannars marker.default_sad.png

WP_20170909_05_53_52_Pro_LI.jpg.d8553c7a

Morgonsamling i bygdegården som ligger i anknytning till vårat slakthus. Vi vara bara några som hade kommit när fotot togs.

WP_20170909_06_29_31_Pro_LI.jpg.832978bd

Fm-passet ca 100 m ifrån bäverbäcken. Älgarna får bada om dom ska över. 

WP_20170909_10_08_18_Pro_LI.jpg.065f01a4

En av markägarna o tillika jägare har skänkt ca 2,5 m3 ved till jaktlaget. Det kommer att bli många korvar, fläskt, hamburgare stekta/grillade över den elden innan den veden är slut.

WP_20170909_10_09_59_Pro_LI.jpg.92d32df8

WP_20170909_11_14_45_Pro_LI.jpg.090de61a

Kon framme vid slakthuset för omhändertagande.

WP_20170909_12_27_00_Pro_LI.jpg.51372197

Em-passet.

WP_20170909_12_35_07_Pro_LI.jpg.9bfe1a3b

Lingon finns i massor för den som vill komma upp o plocka.default_thumbsup.gif

Imorgon ställer vi in älgjakten för SMHI, YR.no o Storm.no har samtliga lovat att vi ska få mellan 35-40 mm regn imorgon. Det är bara tok som åker ut i sådant väder. :lol:

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

#106 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 10 september 2017 - 19:18

Vilken tur att vi beslutade att ställa in älgjakten idag för i skrivande stund så har vi fått ca 50 mm regn idag. Det är bara tok som ger sig ut i sådant väder! :lol:

• rolfis gillar detta

/Stefan

#107 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 15 september 2017 - 12:19

Jakten går bra och 3 tjurar är fällda till dagens datum. :-P

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  älg.JPG   31,81K   0 Antal nerladdningar

• bondersbyn gillar detta

#108 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 15 september 2017 - 13:48

Jakten går bra och 3 tjurar är fällda till dagens datum. :-P

Grattis till laget!:)

Hur många av dom 3 har du fått skjuta då? ;)

Älgjakt imorgon! :)

/Stefan

#109 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 15 september 2017 - 14:07

Grattis till laget! :)

Hur många av dom 3 har du fått skjuta då? ;)

Älgjakt imorgon! :)

Inte en enda ännu......men jakten är låååång. :-P

#110 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 15 september 2017 - 14:30

Inte en enda ännu......men jakten är låååång. :-P

Ok! Ja visst är den det o glöm inte momsen! ;) :)

• rolfis gillar detta

/Stefan

#111 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 16 september 2017 - 13:42

Stolpe ut idag för oss o dåligt med älg inne på marken el. ska vi skylla på lite passare o lite luckor i passlinjerna. På fm. hade vi igång en tjur men det var smart o simmade över älven till andra sidan av våran mark. Hunden stannade kvar på land o det var väl tur det så att den inte gav sig ut på en flera 100 m lång simtur över älven i strömmande vatten. I em. var det inte bättre men då var det inga simmande älgar utan flyende älgar som drog in på grannmarken. :(

/Stefan

#112 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 16 september 2017 - 15:47

Stolpe ut idag för oss o dåligt med älg inne på marken el. ska vi skylla på lite passare o lite luckor i passlinjerna. På fm. hade vi igång en tjur men det var smart o simmade över älven till andra sidan av våran mark. Hunden stannade kvar på land o det var väl tur det så att den inte gav sig ut på en flera 100 m lång simtur över älven i strömmande vatten. I em. var det inte bättre men då var det inga simmande älgar utan flyende älgar som drog in på grannmarken. :(

Det är ju det som också kan vara tjusningen med jakten :-P  Vi har jakt stopp idag...bodan full med älgar som hänger och mörar. :-P

#113 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 16 september 2017 - 16:42

Det är ju det som också kan vara tjusningen med jakten :-P  Vi har jakt stopp idag...bodan full med älgar som hänger och mörar. :-P

Ja visst är det det! Det ska inte gå för lätt heller.default_thumbsup.gif​​​​​​​

/Stefan

#114 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 17 september 2017 - 16:11

Nu tar vi fortsättningen från igår på tjuren som simmade över älven o räddade sitt liv genom det. På andra sidan älven var det en äldre markägare som är inte jagande som hade sett tjuren kommit upp från älven o den hade 15-16 pinnar på skallen, sa han. Älven är ca 300 m bred där den hade simmat över. Då klarade tjuren simborgarmärket med glans.default_whistling.gifdefault_laugh.png Han hade tyvärr inget foto på den.default_sad.png

Idag jagade vi bara fm. o då hade vi igång flera tjurar men dom var springbenägna in o ut från grannmarkerna. Vid ca 9.20 kom det 2 tjurar till en passare som hade hamnat på ett generalpass o fick knäppa den ena av dom o det var en udda 10-taggare. Den andra som var med var ungefär lika stor o den luktade tabasco.  Nu ska vi bara jaga nästa helg o sedan tar vi ett frivilligt brunstuppehåll på 12 dagar så att älgarna får para sig i lugn o ro.wp_ss_20170917_0001.thumb.png.28a3139e5c

Skytten med trofén.default_thumbsup.gif

Den observante ser att det ligger en renskalle i bakgrunden o det beror på att koncessionssamebyn har sarvslkt den helg o då var det en av våra jägare som har renmärke o fick den skallen levererad till sig med tillhörande horn. Här har ni ett bättre foto på renhornet.

WP_20170917_12_31_45_Pro_LI.thumb.jpg.b0

• rolfis gillar detta

/Stefan

#115 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 18 september 2017 - 11:14

Optimal naturupplevelse??? 5 björnar på ca 30 m när han sitter på älgpass.

http://www.vk.se/209...-meters-avstand

:wub:

Jag har sett hona med 2 ungar en gång under älgjakten o det var mitten på 90-talet o det tyckte jag var optimal naturupplevelse. :wub: Honan låg på rygg på en myr o vilade sig när jag kom på passet o hennes ungar sprang runt små myrbjörkar o busade o sedan en tur till mamman för en tissetår o sedan bus igen. Det är vid sådana tillfällen som ska ha en ordentlig kamera. Jag satt på en ås med bergsluttning på min sida så det var ca 25 - 30 m ner till dom men dom hade aldrig kommit för den var i princip lodrät. :D

• rolfis gillar detta

/Stefan

#116 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 18 september 2017 - 13:05

Optimal naturupplevelse??? 5 björnar på ca 30 m när han sitter på älgpass.

http://www.vk.se/209...-meters-avstand

:wub:

Jag har sett hona med 2 ungar en gång under älgjakten o det var mitten på 90-talet o det tyckte jag var optimal naturupplevelse. :wub: Honan låg på rygg på en myr o vilade sig när jag kom på passet o hennes ungar sprang runt små myrbjörkar o busade o sedan en tur till mamman för en tissetår o sedan bus igen. Det är vid sådana tillfällen som ska ha en ordentlig kamera. Jag satt på en ås med bergsluttning på min sida så det var ca 25 - 30 m ner till dom men dom hade aldrig kommit för den var i princip lodrät. :D

jo det är en naturupplevelse man kan få vara med om någon gång. Annat är jag jävligt kluven egentligen när man säger att man tar en paus ett tag med jakten så att älgarna får para sig i lugn och ro och sedan när man börjar jakten så skjuter somliga kor till förbannelse. Tja den parningen slutade då enbart för kon med lusta? :-P

#117 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 18 september 2017 - 15:01

jo det är en naturupplevelse man kan få vara med om någon gång. Annat är jag jävligt kluven egentligen när man säger att man tar en paus ett tag med jakten så att älgarna får para sig i lugn och ro och sedan när man börjar jakten så skjuter somliga kor till förbannelse. Tja den parningen slutade då enbart för kon med lusta? :-P

Ja visst är det det! Jag har väl sett 7 nallar o blivt utvisslad av 5 olika nallar på olika ställen på våran o andras marker. :)

Ok! Det är då ingen i vårat vvo som har ifrågasatt styrelsens/jaktledarens beslut om att vi ska ta en paus i månadsskiftet som kommer. Det finns ju delade meningar om uppehållet. Vi har då skjutit 2 av fem kor o likadant på tjursidan ännu. Sedan har vi alla kor med enkelkalv fredade tills alla hondjur är skjutna. Vi ser i statistiken hur älgobsen ser ut sedan efter 7 jaktdagar. Sedan brukar det alltid falla någon kviga o då gick inte den parningen åt fanders.

/Stefan

#118 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 18 september 2017 - 15:24

Ja visst är det det! Jag har väl sett 7 nallar o blivt utvisslad av 5 olika nallar på olika ställen på våran o andras marker. :)

Ok! Det är då ingen i vårat vvo som har ifrågasatt styrelsens/jaktledarens beslut om att vi ska ta en paus i månadsskiftet som kommer. Det finns ju delade meningar om uppehållet. Vi har då skjutit 2 av fem kor o likadant på tjursidan ännu. Sedan har vi alla kor med enkelkalv fredade tills alla hondjur är skjutna. Vi ser i statistiken hur älgobsen ser ut sedan efter 7 jaktdagar. Sedan brukar det alltid falla någon kviga o då gick inte den parningen åt fanders.

Ok det är ju inte olagligt och skjuta kor och var och en gör då som dom vill. Vi däremot skjuter inga kor eller kalvar bara tjurar och det går det också. :-P

#119 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 261 inlägg

Postad 19 september 2017 - 04:17

Ok det är ju inte olagligt och skjuta kor och var och en gör då som dom vill. Vi däremot skjuter inga kor eller kalvar bara tjurar och det går det också. :-P

Nej, det är det inte! Ja visst gör dom det! Det går det också.:)

/Stefan

#120 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 278 inlägg

Postad 19 september 2017 - 15:07

Hittade en intressant sida https://www.artportalen.se/

Även taggad med fiske, jakt

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar