Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiskarlennarts fiskedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
98 svar till detta ämne

#1 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 02 januari 2015 - 18:16

Då vart det dags för en liten sammanfattning av det gågna fiskeåret 2014. Eftersom vintern var mild blev det inte så många fiskedagar detta år, jag kom upp i 65 dagar där jag fångade fisk. De spektakulära fångsterna lyste med sin frånvaro men en ny art för mig kom upp på fångstlistan, en stäm fångades i Säveån. En bäcköring på 500g fångades, när det gäller abborre blev det inget större än 325g. Makrillfisket höll sig på en stabil nivå kanske lite trögare än de senaste åren
Tävlingsmässigt var det en rejäl dipp när det gäller pimpel, helt beroende på issituationen. I trad-mete lyckades jag ta guld på DM både individuellt och i lag i HV-klassen. På SM i Tranås vart vi 6:a med ett HV-lag (Partille Sportfiskeklubb)
  • JontaK och Lakkungen Umeå gillar detta

#2 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 02 januari 2015 - 18:21

Så du har varit i mina trakter och fiskat!

Var i Tranås gick tävlingen?

• Lakkungen Umeå gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#3 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 02 januari 2015 - 19:03

Svartån, vi bodde på badhotellet och samlingsplatsen var en park med scen inte långt från hotellet. HV-klassen fiskade en bit uppströms i en damm ovan ett omlöp bägge dagarna. Det var riktigt varmt och en jäkla massa getingar.

• Lakkungen Umeå gillar detta

#4 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 09 februari 2015 - 14:49

Då har man varit ute på is 2 dagar i följd denna isfattiga vinter. Deltagit på pimpel-SM i Falun-Borlänge. Individuellt på lördag och lagtävling på söndag. Inga jättefångster för egen del, 69 abborrar=1790g på lördag och 63 abborrar=1850g på söndag. Dock fick jag en rejäl fångst på söndagen som dock inte räknas i tävlingen. En gädda på uppskattade mått 87cm o 3500g, definitivt den tyngsta fisk jag bärgat på ett VM-spö med 0,18 lina och 3-krok storlek 16.

Bifogad fil(er)

#5 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 09 februari 2015 - 16:55

gratulerar=)

#6 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 16:07

Frågan är, ska man gratulera eller beklaga? :)
Gädda är ju inget man vill ha på en pimpeltävling.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#7 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 16:14

Man ska nog egentligen beklaga för man förlorar ju värdefull fisketid men eftersom jag inte hade chans på någon topplacering så vart det lite kul ändå. En annan nackdel är ju att man inte har utrustning för att behandla gäddan på bästa sätt och lite snål är man ju och vill inte förlora favo-pirken

#8 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 12 februari 2015 - 16:17

Jotack, svor över en gäddpinne som mosade min bästa limkrok för dagen när den vägrade släppa taget.
Självklar hade jag bara en av den limkroken med.

Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#9 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 06 april 2015 - 07:51

I går genomförde vi en kustfiskekula runt Fiskebäck i Göteborg. Det är artfiske som gäller med 100poäng för varje art och 1 poäng per fisk. Ett par fina öringar landades , lite kallt i vattnet för övriga arter. Rötsimpa och skrubbskädda var de övriga arter som fångades. Jag placerade mig som tvåa. Riktigt gött väder hade vi även om morgonen var kylig -5,7 i Sävedalen. På bilderna ser man min öring 1280g och den största på 1700g

Bifogad fil(er)

#10 Patrik_A

Patrik_A

Trogen medlem

• Members
  • 363 inlägg

Postad 06 april 2015 - 10:01

härligt med lite bilder från göteborgstrakten=) grattis till fångsten!

#11 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 01 maj 2015 - 15:40

Om jag minns rätt så var dagens premiär för fisket i Abborresjöns Fiskevårdsförening den 43:e i följd som jag övervakade. Premiärdagen fiskar vi inte själva utan utför endast bevakning.

Bifogad fil(er)

• stickan och lausvik gillar detta

#12 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 12 maj 2015 - 13:45

Gårdagens sociala fiskesammankomst. Flest centimeter fångad fisk vinner, 25 bonuscentimeter för varje art.

Bifogad fil(er)

#13 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 22 maj 2015 - 08:05

Vad har hänt sedan föregående uppdatering: På första metaredagen (Kristi Flygare) deltog jag på Vallgravsmetet i Göteborg, 2 timmars tävling i trad-mete. Nappade riktigt bra ,fick 30 mörtar o 1 löja vilket belönades med en 2:a plats bland 104 seniorer. Av 83 juniorer var det 1 som vägde in mer än mig.

I går vart det bäcköringsfiske i ett vatten där jag fiskat i över 50 år, det högg nästan för bra och jag hann bara avverka ca 50 längdmeter innan jag var nöjd då hade jag krokat 6st varav 4 returnerades. Fiskade spinn med UL-utrustning och min favospinnare i alla år Mepps Aglia koppar nr1 med röda prickar. Övrig fångst var 30m flätlina och 2 spinnare.

Bifogad fil(er)

#14 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 22 juni 2015 - 16:45

Helgen tillbringades i Norra Grundsund strax norr om Lysekil, blev en del landfiske  med lite blandad fångst , sandskädda 300g ,fjärsing 341g, torsk 37cm och en ok öring plus en del mindre fisk. Makrillen var inne ett par gånger i viken men när man samtidigt har midsommarkalas är det lät att missa och att makrillen redan dragit när man får fram spöt

Bifogad fil(er)

• Patrik_A, JontaK och Anders jansson gillar detta

#15 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 04 juli 2015 - 12:59

Då har det tillbringats ett par dagar vid Basteviksholmarna norr om Lysekil. Makrillen kom in flera gånger dagligen längs pirarna och högg snabbt om man såg stimmen , blev även några otroligt vackra blågyltor som fick simma vidare. Bilden när månen går upp är tagen 23.00, vid den tiden var makrillen riktigt på G.

Bifogad fil(er)

• stickan, lausvik och Gotthard gillar detta

#16 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 07 juli 2015 - 11:57

Återväxten i fiskarfamiljen verkar tryggad. Igår var jag, sonen och barnbarnet Mille 5år ute i båt för lite abborrfiske. Sjön håller ett stort bestånd av mindre abborre blandat med någon riktigt fin. När vi fått 29 borrar i kattmatsstorlek tyckte jag o sonen att det var bra för idag medans Mille protesterade och ville fortsätta. Jag spinnfiskade med UL-utrustning och fick 5 abborrar o 1 gädda . De övriga metades upp och fördelades ungefär lika mellan son o barnbarn. Min gädda är värde ett litet omnämnande med tanke på utrustningen jag fiskade med. Spö ,Shimano Cantana BX TE 165UL 2-8g, en liten noname kinarulle med 0,20 lina och ett Mepps Aglia koppar Nr1 med röda prickar(favospinnaren sedan 55år). Trodde först jag fastnade i en sjögrästuva när det blev stopp men kände några knyck i linan som tydligt indikerade på gädda. Tog några minuter att få in den till båten för håvning , under tiden gjorde den några rusningar och drog ut 10-15m lina, vågade inte sätta för stor press på den eftersom spöböjet var relativt stort med de klena grejorna. Men kampen avslutades till min fördel och gäddan kunde mätas till 70cm vägandes drygt 1,9kg , ingen jätte men med tanke på utrustningen en hel ok fisk. Ps sonen o barnbarnet idkar landmete idag och det var barnbarnet som ville även om jag tror att sonen inte var nödbedd.

• lausvik gillar detta

#17 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 19 juli 2015 - 08:06

Ytterligare ett par dagar har tillbringats strax norr om Lysekil. Kan man stå så mycket bättre? 2 meter utanför husvagnsdörren hugger makrillen. Fick bl.a 4st samtidigt när jag fiskade med spinnspö laddat med skeddrag o häckla, 3st på dryga 4hg o 1 på ca 2hg. Då är det drag i grejorna och riktigt kul. En fördel att vara ute ned vagnen är ju att kylskåpets frysfack är ganska litet o då har man ju vett att sluta fiska i tid när makrillen är på hugget :-P

Bifogad fil(er)

• JontaK, lausvik och Gotthard gillar detta

#18 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 20 juli 2015 - 19:21

Ser riktigt fint ut. Bara slå sig ner i en brasse stol och slänga i ett mete och njuta.
  • fiskarlennart gillar detta

#19 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 20 juli 2015 - 21:34

Brassestolarna står mellan vagnen o vattnet även om det inte syns på bild.

#20 fiskarlennart

fiskarlennart

Trogen medlem

• Members
  • 359 inlägg

Postad 08 augusti 2015 - 08:11

Efter att ha avverkat ett mete-KM under söndagen(internationellt) i Vallgraven Göteborg blev det i början av veckan åter en båtfisketur i Ale kommun. Hela klanen Larsson deltog, jag , frugan . bägge sönerna och barnbarnet Mille. Abborrarna var som det brukar på hugget. Mille talade om att han inte ville sluta innan han fått 30 fiskar och så fick det bli, mest abborre o några mörtar. Helt okey tyckte 5,5 åringen. Dagens fighter hade dock sönerna som på mitt lilla UL-spö med ett Mepps Aglia koppar nr1 med röda prickar lyckades landa 3 gäddor 69, 60 och 49cm . 0,20-nylonlina och gädda är ju ingen bra kombo men alla krokades långt ut i munnen samt att jag har ett relativt långt beteslås gjorde att linan höll sig utom de sylvassa gäddtändernas räckvidd. De största abborrarna vägde 150g, totalt fångades 49 abborrar, 10 mörtar o 3 gäddor 

• TechMark gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar